Laura Arffman työmatkalle Tokioon- Useammaksi viikoksi eroon 5kk vanhasta vauvasta
Mitäs mieltä mammat on, lähtisittekö itse? Somen ja Ylen juttujen perusteella Laura Arffman lähti Tokion Olympilaisiin pidemmälle reissulle, kotona maaliskuussa ja pari vuotta sitten syntyneet vauvat.
Kommentit (330)
Vierailija kirjoitti:
Laura Arffman on tärkeä osa YLEn tiimiä haastattelemassa urheilijoita, koska hän puhuu ruotsia, englantia, ranskaa, italiaa ja käytännön kiinaa.
Jos jotain olen tässä elämässä oppinut, niin kukaan ei ole korvaamaton työssään. Ainoa, jolle on korvaamaton on läheinen ihminen. Aina löytyy joku, joka osaa työsi yhtä hyvin, paremmin tai riittävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Lapset tarvitsevat äitiä mutta lapset ei tarvitse isää. Tämä on ihan biologiaa joten sen takia miehille ei kehity hoivaviettiä. Miestä tarvii siittämiseen vain mutta äitiä tarvitsee imettämiseen sekä vauvan hoivaamiseen.
Biologia on jännä asia ja jos mies hoivaisi vauvaa niin miehille kasvaisi rinnat mistä tulisi maitoa.
Onneksi sinulla ei ole lapsia. Saisivat sellaiset traumat, että eivät niistä ikinä toipuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Laura olisi Lauri niin tätä aloitusta ei olisi tehty.
Ei olisi koska isä ei ole sama kuin äiti. Luonnossakin pennut jäävät äidille.
Höpö-höpö. Eläinmaailmassakin on lajeja, joissa hoitovastuu on joko molemmilla (yleisin vaihtoehto) tai isällä. Esimerkiksi keisaripingviini-isät jopa hautovat munat sillä välin kun äiti on merillä.
Eläinmaailmassa melkein kaikilla hoitovastuu on naarailla.
Ihmisilläkin hoitovastuu on äitillä ollu koko ihmiskunnan historian ajan ja sitä se on vieläkin.
Itse asiassa ei tarvitse edes Suomen historiassa mennä kovinkaan kauas, kun oltiin ajassa, jolloin äidit lähettivät lapset Ruotisiin ventovieraaseen perheeseen kasvamaan. Tai vähän vielä jos peruutetaan niin köyhä äiti jakoi lapset sukulaisille ja lähti itse töihin siinä missä aatelisäiti piti kutsuja ja hoidatti lapset lastenhoitajalla. Hyvinkin lyhyellä historia katsauksella voimme siis tehokkaasti kumota väitteen, että hoitovastuu on aina ollut äidillä. Eipä se ole nytkään lähimaillekaan kaikissa perheissä.
Huoh. Appeni lähetettiin Ruotsiin sotalapsena. Hänestä kasvoi aikuisena väkivaltainen ja tunteeton. Sotalasten tarinat kyllä tiedetään. Jotkut selvisivät paremmin kuin toiset. Tapahtumilla on seurauksensa. -eri
Äitini oli sotalapsi ja oli kyllä maailman ihanin äiti. Hän piti yhteyttä sieltä asti Ruotsin "sukulaisiinsa", ja lapsena oli jännää kun saatiin aina joulupaketti heiltä. Perhe olisi halunnut adoptoida äidin ja sodan jälkeen he kävivät tapaamassa äitiä, ja näin yhteys säilyi myös aikuisiälle.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt pitäisi kuunnella sitä tiedettä. 5kk ikäinen vauva ei muista sinua yli muutaman tunnin eron jälkeen.
Toivotaan todella, ettei tässä tehtailla meille taas mt-ongelmaista. Ei viitsisi omista rahoista maksaa toisten täydellistä typeryyttä.
Ilmeisesti mun vauva on sitten poikkeus, mutta hän kyllä kahden kk ikäisenä muisti mut, vaikka olin ollut kaksi päivää poissa (olin sairaalassa). Pää kääntyi minun suuntaan heti kun kuuli ääneni ja hymyili minulle heti kun tulin näköpiiriin - hän ei tuossa vaiheessa hymyillyt vielä kuin meille vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laura Arffman on tärkeä osa YLEn tiimiä haastattelemassa urheilijoita, koska hän puhuu ruotsia, englantia, ranskaa, italiaa ja käytännön kiinaa.
Jos jotain olen tässä elämässä oppinut, niin kukaan ei ole korvaamaton työssään. Ainoa, jolle on korvaamaton on läheinen ihminen. Aina löytyy joku, joka osaa työsi yhtä hyvin, paremmin tai riittävän hyvin.
Tuskinpa Laura kokee olevansa korvaamaton työssään. Hän nyt vain sattuu pitämään työstään ja tekee sitä siltikin, vaikka on äiti. Sekö nyt on synti ja häpeä että oikein äiti-ihminen tekee töitä? Tervetuloa vaan 2020-luvulle! Moni muukin äiti tekee töitä ja jopa työmatkoja. Ei se ole vain julkkisten juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt pitäisi kuunnella sitä tiedettä. 5kk ikäinen vauva ei muista sinua yli muutaman tunnin eron jälkeen.
Toivotaan todella, ettei tässä tehtailla meille taas mt-ongelmaista. Ei viitsisi omista rahoista maksaa toisten täydellistä typeryyttä.
Ilmeisesti mun vauva on sitten poikkeus, mutta hän kyllä kahden kk ikäisenä muisti mut, vaikka olin ollut kaksi päivää poissa (olin sairaalassa). Pää kääntyi minun suuntaan heti kun kuuli ääneni ja hymyili minulle heti kun tulin näköpiiriin - hän ei tuossa vaiheessa hymyillyt vielä kuin meille vanhemmille.
Niin, mutta ei sinun poissaollessasi sinua muistanut. Sehän tuossa pointti oli. Ei vauva muistele äitiään, koska vauva ei osaa muistella. Muistuit hänen mieleensä vasta, kun näki sinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on tutkitusti vauvalle kaikkein tärkein hoitaja. Vauvalla on turvallisinta äidin sylissä.
"Tutkimuksessa selvisi, että äitien sylissä olleet lapset kokivat vähiten kipua. Isien sylissä olevat kokivat aavistuksen verran enemmän kipua kuin äidin sylissä olleet. Huomattavin ero oli kuitenkin sylissä olleiden ja yksin olleiden välillä.
Isien sylissä saaneilta vauvoille laskettiin kipuarvoksi 8,5. Kun äidit pitivät lastaan, kipuarvoksi saatiin 7,1. Ilman syliä vauvat ovat saaneet kipuarvoiksi eri tutkimuksissa 11–13."
https://www.vau.fi/vauva/vauvan-hoito/aiti-lohduttaa-isaa-enemman/
Keksin kyllä noin miljoona pahempaakin asiaa, mitä lapselle voi tapahtua kuin se, että oma isä hoitaa. Tuollaiset tutkimusasetelmat ovat aina keinotekoisia eivätkä kerro mitään lapsen kokonaisvoinnista.
Kun tutkimuksen tulos on "väärä", niin tietysti se on sinusta keinotekoinen. Ei tarvitse olla mikään älykkö ymmärtääkseen, että se vaikuttaa positiivisesti lapsen kokonaishyvinvointiin, kun tämä saa olla pitkiä aikoja turvallisimmassa ja pehmeimmässä sylissä. Jos välittää lapsestaan, niin silloin valitsee tälle parhaimman sylin. Eläinkunnassakin emo on käytännössä aina pentujen läheisin hoitaja.
Te, jotka haukutte täällä äitejä jo siitä jos on pari tuntua poissa ja väitätte vauvan unohtavan. Miten luulette kaikkien ei-pohjoismaalaisten lasten selviävän, kun äitiysloma loppuu useimmissa maissa jo 3kk kohdalla? Jos sellaista edes on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on tutkitusti vauvalle kaikkein tärkein hoitaja. Vauvalla on turvallisinta äidin sylissä.
"Tutkimuksessa selvisi, että äitien sylissä olleet lapset kokivat vähiten kipua. Isien sylissä olevat kokivat aavistuksen verran enemmän kipua kuin äidin sylissä olleet. Huomattavin ero oli kuitenkin sylissä olleiden ja yksin olleiden välillä.
Isien sylissä saaneilta vauvoille laskettiin kipuarvoksi 8,5. Kun äidit pitivät lastaan, kipuarvoksi saatiin 7,1. Ilman syliä vauvat ovat saaneet kipuarvoiksi eri tutkimuksissa 11–13."
Keksin kyllä noin miljoona pahempaakin asiaa, mitä lapselle voi tapahtua kuin se, että oma isä hoitaa. Tuollaiset tutkimusasetelmat ovat aina keinotekoisia eivätkä kerro mitään lapsen kokonaisvoinnista.
Kun tutkimuksen tulos on "väärä", niin tietysti se on sinusta keinotekoinen. Ei tarvitse olla mikään älykkö ymmärtääkseen, että se vaikuttaa positiivisesti lapsen kokonaishyvinvointiin, kun tämä saa olla pitkiä aikoja turvallisimmassa ja pehmeimmässä sylissä. Jos välittää lapsestaan, niin silloin valitsee tälle parhaimman sylin. Eläinkunnassakin emo on käytännössä aina pentujen läheisin hoitaja.
Minulla tuo on aina ollut isän syli. Äitini oli luiseva ja hieman kolkko ihminen. Isäni sen sijaan ihana nallekarhu, jonka syli oli maailman paras paikka <3 Onneksi isäni välitti minusta niin paljon, että piti minua paljon sylissä. Ei ollut niin kuin av-mammojen miehet, jotka vain passuuttavat vaimoaan ja kiukuttelevat kuin pikkulapset. Ymmärrän toki, että miesvauvojen vaimot eivät voikaan tajuta, että isätkin osaavat monissa tapauksissa hoitaa lapsiaan erinomaisesti.
Lapsen äiti lähtee 2 viikoksi työmatkalle, niin täällä verrataan sitä sotalapseen.
Nyt oikeesti.
Monet köyhien maiden äidit joutuvat vuosiksi eroon perheistään kun joutuvat töihin ulkomaille. Mietipä sitä kun seuraavan kerran Dubaissa pyllistelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tutkimus on "oikea" (eli palvelee sinun vajavaista käsitystäsi) nielet kyselemättä tuloksen ja poimit siitä vain sinun agendaasi palvelevan osion huomioimatta lainkaan, että turvallisuus ihan muusta kuin yksittäisistä kipumittauksista. Kipukokemukseen kun vaikuttaa moni muukin asia kuin se, kenen sylissä on. Ihan vaikka vireystila.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen äiti lähtee 2 viikoksi työmatkalle, niin täällä verrataan sitä sotalapseen.
Nyt oikeesti.
Tarkoitus ainakin minulla oli vain avartaa ahdasmielisten mammojen näkemyksiä. Ei missään nimessä syyllistää Lauraa tai verrata häntä sota-ajan äiteihin.
t. sotalapset ensin esiin nostanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäydytkö muissakin asioissa kuin eläimet? Syön itse saalistamaasi/keräämääsi ruokaa, nukut ulkona jne.
Miten imetys sujuu sieltä asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäydytkö muissakin asioissa kuin eläimet? Syön itse saalistamaasi/keräämääsi ruokaa, nukut ulkona jne.
Hei, minä käyn metsällä ja tykkään nukkua ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Miten imetys sujuu sieltä asti?
Kuuluuko se jotenkin sulle?
Ehkä isä on ensisijainen hoitaja. Jos ei ole, niin kyllähän vauva kokee äidin yhtäkkisen katoamisen kauhistuttavana. Eikö 5kk ikäinen vielä koe olevansa yhtä ensisijaisen hoitajan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oikeesti.
Tarkoitus ainakin minulla oli vain avartaa ahdasmielisten mammojen näkemyksiä. Ei missään nimessä syyllistää Lauraa tai verrata häntä sota-ajan äiteihin.
t. sotalapset ensin esiin nostanut
Vertaatko tosiaan kriisitilanteen pakkoa vapaaehtoiseen matkaan? Ei ne äidit halunneet lähettää lapsiaan pois.
Ja juuri siksi mammoja närästää näin kovasti. He kun eivät voi edes haaveilla pääsevänsä Porvoon Prismaa kauemmas. Kielitaitonakin vain suomi ja auttava porvoo.