Laura Arffman työmatkalle Tokioon- Useammaksi viikoksi eroon 5kk vanhasta vauvasta
Mitäs mieltä mammat on, lähtisittekö itse? Somen ja Ylen juttujen perusteella Laura Arffman lähti Tokion Olympilaisiin pidemmälle reissulle, kotona maaliskuussa ja pari vuotta sitten syntyneet vauvat.
Kommentit (330)
Vierailija kirjoitti:
EM-kisoissa oli juuri monta joukkueellista miehiä, jotka olivat poissa perheensä luota viikkoja. Miksi kukaan ei ole huolissaan näiden miesten lapsista? Ainakin yhdellä taisi olla vielä nuorempikin vauva kun kisoihin lähti.
Niin, miksi ei olla huolissaan? Missä vastaukset selvään kysymykseen?
Halojata halloo vaan. Siis lapset eivät ole hoidossa tuota aikaa, vaan kotonaan, joissa heistä huolehtii oma perheenjäsen/huoltaja/tuttu aikuinen. Tämä ei ole mikään hylkääminen ja kun turva säilyy, lapset eivät tätä kohta edes muista, paitsi jos aikuiset tekevät siitä ison asian. SIellä kisoissa on monta muutakin ihmistä, urheilijaa, toimittajaa, työntekijää, joilla on pienet lapset kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva oli 1,5 kk, kun lähdin miehen kanssa reilun viikon lomalle Aasiaan ystävän häihin. Mummolassa oli ja hyvin meni :)
Mistäs sinä sen tiedät miten meni, kun et ollut paikalla? Se on ihan tutkittu asia, että tuon ikäinen voi olla erossa lähimmästä hoivaajastaan 1-2 tuntia keskimäärin ilman että ero on vauvalle raskas. Tuollainen yli viikon ero on noin pienelle jo hyvin traumaattinen. Tutkittu asia.
Tai menee "hyvin" kun vauva ei itke vaan kääntyy sisäänpäin kun tuttu hoitaja on kadonnut.
No, se että sinun lapsillesi mummo on vieras ihminen, ei tarkoita, että kaikissa perheissä niin olisi. Oma 6kk vauvani suorastaan hihkuu riemusta, kun pääsee mummon luo. Tunnistaa mummon oikein hyvin.
Mummo ei ole äiti. Olin kesäisin viikkoja mummolassa ja itkin iltaisin koti-ikävää, tämä sen ikäisenä, että muistan itse sen tunteen.
Kuka sinun äiti tai isäsi synnytti, jos mummosi ei ole äiti?
Onko mummosi sinun äitisi?
Ei toki. Mutta mummoni on kyllä äiti. Lainaamassani viestissä sanottiin, että mummo ei ole äiti. Siksi kyselin, kuka äidin tai isän synnytti.
Vierailija kirjoitti:
Jos Laura olisi Lauri niin tätä aloitusta ei olisi tehty.
Ei koska normaalit äidit eivät jätä vauvojaan. Kiintymyssuhde niin vahva. Jos jotakin kannat 9 kk sydämen alla niin et kyllä vapaaehtoisesti jätä sitä tuhansien kilometrien päähän. Tuska sietämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin vauvana sairaalaan viikoksi, tuolloin ei vanhemmat päässet katsomaan osastolle. Olin kuulemma katsonut vanhemmista täysin ohi kun minua haettiin pois sieltä.
Ja nyt aikuisena olet tuon kokemuksen takia kovinkin traumatisoitunut? Vai mikä oli pointtisi? Pikkuvauvat nyt katselevat milloin minnekin. Ei se kotona 24/7 oleva vauvakaan vanhempiaan koko aikaa tuijota.
Kyllä katsekontaktin välttäminen on ihan selkeää, eikä normaalia.
Ilmeisesti oli ollut järkytys vanhemmille, kun sitä minulle myöhemmin useampaan kertaan muisteltiin. Sellaista ei omalle lapselle tahallisesti halua tehdä.Niin, että onko sinulla nyt niitä traumoja tuon ajan vuoksi? Et vielä vastannut siihen.
Traumoja on, vaikea yksilöidä mihin tiettyyn tapahtumaan ne liittyvät.
No se nyt on selvää. Mutta tuo tapaus ei ole se sairaalassa olo. Korkeintaan olet traumatisoitunut siitä, kun sinulle on koko ajan vouhotettu ko. tapauksesta ja vanhemmat ovat purkaneet pelkotilojaan sinuun. SInähän et edes muistaisi sitä tapausta ellei siitä olisi sinulle kerrottu.
Olet kenties joku selvännäkijä, kun tiedät muiden asiat paremmin kuin he itse 🙄
Et selvästikään tiedä pienten lasten traumoista yhtään mitään. Kyse ei ole muistista vaan tunteesta.
Mites niiden kilpailijoiden lapset? Selostajien lapset? Kuvaushenkilöstön lapset`?
Miksi juuri Laura Arffmanin lapset aiheuttavat näin suurta huolta?
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi koska isä ei ole sama kuin äiti. Luonnossakin pennut jäävät äidille.
Jos Lauran perheessä hänen miehensä on alusti asti ollut se, johon lapset ovat ensisijaisesti luoneet symbioottisen suhteen, niin silloin asia ei ole ihan niin ongelmallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin vauvana sairaalaan viikoksi, tuolloin ei vanhemmat päässet katsomaan osastolle. Olin kuulemma katsonut vanhemmista täysin ohi kun minua haettiin pois sieltä.
Ja nyt aikuisena olet tuon kokemuksen takia kovinkin traumatisoitunut? Vai mikä oli pointtisi? Pikkuvauvat nyt katselevat milloin minnekin. Ei se kotona 24/7 oleva vauvakaan vanhempiaan koko aikaa tuijota.
Kyllä katsekontaktin välttäminen on ihan selkeää, eikä normaalia.
Ilmeisesti oli ollut järkytys vanhemmille, kun sitä minulle myöhemmin useampaan kertaan muisteltiin. Sellaista ei omalle lapselle tahallisesti halua tehdä.Niin, että onko sinulla nyt niitä traumoja tuon ajan vuoksi? Et vielä vastannut siihen.
Traumoja on, vaikea yksilöidä mihin tiettyyn tapahtumaan ne liittyvät.
No se nyt on selvää. Mutta tuo tapaus ei ole se sairaalassa olo. Korkeintaan olet traumatisoitunut siitä, kun sinulle on koko ajan vouhotettu ko. tapauksesta ja vanhemmat ovat purkaneet pelkotilojaan sinuun. SInähän et edes muistaisi sitä tapausta ellei siitä olisi sinulle kerrottu.
Olet kenties joku selvännäkijä, kun tiedät muiden asiat paremmin kuin he itse 🙄
Et selvästikään tiedä pienten lasten traumoista yhtään mitään. Kyse ei ole muistista vaan tunteesta.
Ei tarvitse olla selvänäkijä ollakseen perillä vauvojen aivojen kehityksestä. Tunnemuisti on pikkuvauvalla hyvin lyhyt ja joku viikon sairaalajakso ei vauvaan vaikuta mitenkään, jos vauvalla sen jälkeen asiat tolallaan. Kuten jo sanottua, vauva ei edes muista sitä aikaa, kun pääsee takaisin kotiin. Ei edes tunnetasolla.
Rehellinen vastaus: Todennäköisesti olisin halunnut lähteä tällaiseen työtehtävään. En olisi kuitenkaan kyennyt. Olisi tuntunut jo lentokoneessa siltä, että joku raaja puuttuisi. Uskoisin tämän olevan luonnollinen reaktio tuoreelle äidille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö-höpö. Eläinmaailmassakin on lajeja, joissa hoitovastuu on joko molemmilla (yleisin vaihtoehto) tai isällä. Esimerkiksi keisaripingviini-isät jopa hautovat munat sillä välin kun äiti on merillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö-höpö. Eläinmaailmassakin on lajeja, joissa hoitovastuu on joko molemmilla (yleisin vaihtoehto) tai isällä. Esimerkiksi keisaripingviini-isät jopa hautovat munat sillä välin kun äiti on merillä.
Eläinmaailmassa melkein kaikilla hoitovastuu on naarailla.
Ihmisilläkin hoitovastuu on äitillä ollu koko ihmiskunnan historian ajan ja sitä se on vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koska normaalit äidit eivät jätä vauvojaan. Kiintymyssuhde niin vahva. Jos jotakin kannat 9 kk sydämen alla niin et kyllä vapaaehtoisesti jätä sitä tuhansien kilometrien päähän. Tuska sietämätöntä.
Ikävää, että sinun lapsillasi ei ole isää, jonka hoiviin heidät voi huoletta jättää. Se ei kuitenkaan tee epänormaaleja sellaisista naisista, joiden lapsilla on hyvä isä, jonka luona lapset ovat turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisilläkin hoitovastuu on äitillä ollu koko ihmiskunnan historian ajan ja sitä se on vieläkin.
Voi lapsipieni, vähänpä tiedät maailmasta. On paljon perheitä, joissa äiti lähtee lätkimään ja lapset jäävät isälle. Eikä tarvitse noinkaan radikaaliksi mennä. Esimerkiksi Burmassa on normaalia, että isovanhemmat kasvattavat lapset ja sekä äiti että isä ovat töissä. Näin etenkin köyhillä alueilla. Telkkarista tuli kerran dokumentti aiheesta. Tämä "äiti on lasten kanssa kotona 3 vuotta ja isä käy töissä"-malli on itse asiassa maailman mittapuulla hyvinkin harvinainen ja uusi asia. Edes kaikissa Pohjoismaissa ei ole niin. Islannissa vanhempain vapaa jakautuu tasan isän ja äidin välille eikä ole edes mahdollista, että vain äiti olisi kotona koko hoitovapaan ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin olen elämästä selvinnyt, vaikka en ole koskaan nähnytkään äitiäni. Asiat eivät ole ihan niin mustavalkoisia kuin pumpulisessa ydinperheessä kasvaneet näyttävät kuvittelevan.
Mitäkö mieltä? Isä on ihan yhtä hyvä vanhempi kuin äitikin. Paitsi että yleensä isä jää sivurooliin, koska äiti nyt osaa kuulemma niin paljon paremmin.
Harva isä osaa oikeasti ottaa vastuuta lapsistaan, ellei jää leskeksi. Sitten niitä lapsia yhtäkkiä osataankin hoitaa.
Minusta on kerrassaan upeaa, että tuossa parisuhteessa mies kantaa vastuuta jälkikasvustaan ja antaa puolison rakentaa uraa! Pisteet ihan kaikille osapuolille.
Ps. Vauvaa pystyy ikävöidä isätkin. Miksi se äidin ikävä pitäisi olla jotakin sietämätöntä, ja siksi äidin ei kuulu pystyä jättää vauvaa isän hoidettavaksi?
Ja jos kontekstilla on väliä, niin itse olen äiti ja olin esikoiselle kotiäitinä 2 vuotta, isä reissutyössä ja kävi kotona vuorokauden, ehkä kaksi viikossa.
Jos saan lisää lapsia, isä jääkööt kotiin. Minun vuoroni oli jo. Minäkin haluan palkkaa ja eläkkeen ja kantaa taloudellista vastuuta koko perheestämme. Kiitos ja anteeksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei tarvitse edes Suomen historiassa mennä kovinkaan kauas, kun oltiin ajassa, jolloin äidit lähettivät lapset Ruotisiin ventovieraaseen perheeseen kasvamaan. Tai vähän vielä jos peruutetaan niin köyhä äiti jakoi lapset sukulaisille ja lähti itse töihin siinä missä aatelisäiti piti kutsuja ja hoidatti lapset lastenhoitajalla. Hyvinkin lyhyellä historia katsauksella voimme siis tehokkaasti kumota väitteen, että hoitovastuu on aina ollut äidillä. Eipä se ole nytkään lähimaillekaan kaikissa perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäkö mieltä? Isä on ihan yhtä hyvä vanhempi kuin äitikin. Paitsi että yleensä isä jää sivurooliin, koska äiti nyt osaa kuulemma niin paljon paremmin.
Harva isä osaa oikeasti ottaa vastuuta lapsistaan, ellei jää leskeksi. Sitten niitä lapsia yhtäkkiä osataankin hoitaa.Minusta on kerrassaan upeaa, että tuossa parisuhteessa mies kantaa vastuuta jälkikasvustaan ja antaa puolison rakentaa uraa! Pisteet ihan kaikille osapuolille.
Ps. Vauvaa pystyy ikävöidä isätkin. Miksi se äidin ikävä pitäisi olla jotakin sietämätöntä, ja siksi äidin ei kuulu pystyä jättää vauvaa isän hoidettavaksi?
Ja jos kontekstilla on väliä, niin itse olen äiti ja olin esikoiselle kotiäitinä 2 vuotta, isä reissutyössä ja kävi kotona vuorokauden, ehkä kaksi viikossa.
Jos saan lisää lapsia, isä jääkööt kotiin. Minun vuoroni oli jo. Minäkin haluan palkkaa ja eläkkeen ja kantaa taloudellista vastuuta koko perheestämme. Kiitos ja anteeksi!
Tarkoitat kai, että SAA ottaa vastuuta lapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei tarvitse edes Suomen historiassa mennä kovinkaan kauas, kun oltiin ajassa, jolloin äidit lähettivät lapset Ruotisiin ventovieraaseen perheeseen kasvamaan. Tai vähän vielä jos peruutetaan niin köyhä äiti jakoi lapset sukulaisille ja lähti itse töihin siinä missä aatelisäiti piti kutsuja ja hoidatti lapset lastenhoitajalla. Hyvinkin lyhyellä historia katsauksella voimme siis tehokkaasti kumota väitteen, että hoitovastuu on aina ollut äidillä. Eipä se ole nytkään lähimaillekaan kaikissa perheissä.
Huoh. Appeni lähetettiin Ruotsiin sotalapsena. Hänestä kasvoi aikuisena väkivaltainen ja tunteeton. Sotalasten tarinat kyllä tiedetään. Jotkut selvisivät paremmin kuin toiset. Tapahtumilla on seurauksensa. -eri
Onko mummosi sinun äitisi?