Hidastaako naisten vaihdevuodet aineenvaihduntaa yhtä paljon kuin kissojen kastraatio?
Kissojen kastraatio hidastaa kolmanneksen kissan aineenvaihduntaa.
Kommentit (12)
Tutkimusten mukaan ei. Aineenvaihdunnan merkittävää hidastumista alkaa tapahtua vasta 60 v iästä eteenpäin ja sittenkin hitaasti. Yleensä elämäntapojen muutokset selittää painonhallintaongelmat, ei aineenvaihduntamuutokset.
Vaihdevuodet voi toki välillisesti vaikuttaa, jos on esim. unettomuutta joka lisää ruokahalua ja huonontaa jaksamista, tai muita hankalia oireita joiden takia ei jaksa liikkua kuten ennen.
Pieni, vähitellen kasvava vaikutus on myös sillä, että jos ei aktiivisesti liiku. lihasmassa alkaa vähitellen vähentyä.
Itsellä vaihdevuodet meni käytännössä oireitta, menkkakierron pituus vaan vaihteli kunnes 51-vuotiaana kierto loppui, eikä mitään eroa siinä miten paljon kulutan kaloreita. Mutta minä käyn salilla 3 kertaa viikossa ja kävelen koiran kanssa runsaasti joka päivä, joten lihasmassa ei liene vähentynyt niin paljon kuin liikkumattomalla olisi käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan ei. Aineenvaihdunnan merkittävää hidastumista alkaa tapahtua vasta 60 v iästä eteenpäin ja sittenkin hitaasti. Yleensä elämäntapojen muutokset selittää painonhallintaongelmat, ei aineenvaihduntamuutokset.
Vaihdevuodet voi toki välillisesti vaikuttaa, jos on esim. unettomuutta joka lisää ruokahalua ja huonontaa jaksamista, tai muita hankalia oireita joiden takia ei jaksa liikkua kuten ennen.
Pieni, vähitellen kasvava vaikutus on myös sillä, että jos ei aktiivisesti liiku. lihasmassa alkaa vähitellen vähentyä.
Itsellä vaihdevuodet meni käytännössä oireitta, menkkakierron pituus vaan vaihteli kunnes 51-vuotiaana kierto loppui, eikä mitään eroa siinä miten paljon kulutan kaloreita. Mutta minä käyn salilla 3 kertaa viikossa ja kävelen koiran kanssa runsaasti joka päivä, joten lihasmassa ei liene vähentynyt niin paljon kuin liikkumattomalla olisi käynyt.
Se aineenvaihdunnan hidastuminen vaihdevuosissa johtuukin yleensä juuri siitä, että estrogeenin väheneminen aiheuttaa lihasmassan vähenemistä, mikä taas hidastaa aineenvaihduntaa. Ja tätä vastaan voi taistella lihaskuntotreenillä (myös ihan kotitreeni toimii).
Mä vedän sitä vaikeampaa päätä vaihdevuosissa. Koko kroppa hajosi ja sen uutta tasapainoa on haettu nyt pari vuotta. Tänä aikana olen saanut verenpainelääkkeet ja niiden määrä on myös tuplattu, ja vajaalla ollut kilpirauhanen on heittäytynyt aktiiviseksi ja tyroksiinimääriä säädetään nyt toisen kerran alemmas. Liikakierrokset tekevät omat ongelmansa. Vuotohäiriöihin on menossa toinen kierukka ja kolmannet pillerit, tuloksetta. E-geelin määrää ei voi vuotojen takia nostaa, vaikka pitäisi. Mulla on elimistö edelleen ihan sekaisin, vaikka monet oireet (unettomuus, nivelkivut, akuutit yliherkkyysreaktiot ja monet mentaalit) ovat hallinnassa. Tämä on uuvuttavaa. Liikun työkseni, vaatekoossa ei muutoksia. Hoikka, päihteetön, kasvissyöjä.
2 ja 3 olivat hyviä ja oikeita vastauksia.
Olen itse vähän huolissani lihasmassastani, koska en voi niskakulumien takia nostella käsillä painoja tms. Siitä voi seurata kuukausien piina. Olen pudottanut painoa normaalipainon puolella jokunen vuosi sitten ja se on pysynyt siinä, lihaskunnosta en tiedä. Se on varmaan heikko. Ei ole enää hevosia, joiden kanssa touhutessa on paljon lihaksia rasittavaa tekemistä, talikointia ym. N57
Itse olen nyt perimenopaussin loppupäässä, ikää 50 ja viimeisistä menkoista 7 kk, odotellaan joko loppuisi. Ja olen tekemässä massiivista painonpudotusurakkaa, aloitin 128 kilosta, nyt painoa 104 kg. Hyvin tuntuu ainakin painonpudotus onnistuvan, ihan kuten nuorempanakin, joten ei tunnu että olisi aineenvaihdunta kovasti muuttunut. Olen kyllä päässyt vähillä vaihdevuosista, oikeastaan ilman mitään oireita, en esim. ole yhtäkään kuumaa aaltoa kokenut, uni on maistunut hyvin koko ajan.
Vaihdevuodet hidastavat aineenvaihduntaa pääasiassa kahdesta syystä: estrogeenitason lasku ja lihasmassan väheneminen. Estrogeenin väheneminen vaikuttaa kehon kykyyn säädellä nälkää ja energiankäyttöä, ja samalla ikääntymiseen liittyvä lihasmassan luonnollinen väheneminen hidastaa perusaineenvaihduntaa.
Estrogeenitasojen lasku vaikuttaa siihen, miten keho säätelee nälkää, kylläisyyttä ja energiankulutusta, mikä voi osaltaan edistää painonnousua.
Ikääntyessä lihasmassa vähenee luonnollisesti. Koska lihaskudos on aineenvaihdunnaltaan aktiivisempaa kuin rasvakudos, lihasmassan väheneminen hidastaa aineenvaihduntaa.
Vaihdevuosien aikana rasvamassa voi lisääntyä ja rasva keskittyy entistä enemmän vyötärölle, mikä ei ole pelkästään esteettinen, vaan voi myös lisätä aineenvaihduntasairauksien riskiä. Pitkäaikainen estrogeenin puute voi sekoittaa suoliston bakteerikantaa, mikä voi vaikuttaa aineenvaihduntaan ja johtaa erilaisiin oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse vähän huolissani lihasmassastani, koska en voi niskakulumien takia nostella käsillä painoja tms. Siitä voi seurata kuukausien piina. Olen pudottanut painoa normaalipainon puolella jokunen vuosi sitten ja se on pysynyt siinä, lihaskunnosta en tiedä. Se on varmaan heikko. Ei ole enää hevosia, joiden kanssa touhutessa on paljon lihaksia rasittavaa tekemistä, talikointia ym. N57
Kehonpainotreeni on yhtä hyvä kuin lisäpainotreeni. Mutta sitä pitää tehdä joka päivä tai ainakin useampina päivinä (paitsi jos on sairaana, jolloin ei tietenkään saa treenata). Kehonpainotreeni auttaa paljon nivelkipuihin ja oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet hidastavat aineenvaihduntaa pääasiassa kahdesta syystä: estrogeenitason lasku ja lihasmassan väheneminen. Estrogeenin väheneminen vaikuttaa kehon kykyyn säädellä nälkää ja energiankäyttöä, ja samalla ikääntymiseen liittyvä lihasmassan luonnollinen väheneminen hidastaa perusaineenvaihduntaa.
Estrogeenitasojen lasku vaikuttaa siihen, miten keho säätelee nälkää, kylläisyyttä ja energiankulutusta, mikä voi osaltaan edistää painonnousua.
Ikääntyessä lihasmassa vähenee luonnollisesti. Koska lihaskudos on aineenvaihdunnaltaan aktiivisempaa kuin rasvakudos, lihasmassan väheneminen hidastaa aineenvaihduntaa.
Vaihdevuosien aikana rasvamassa voi lisääntyä ja rasva keskittyy entistä enemmän vyötärölle, mikä ei ole pelkästään esteettinen, vaan voi myös lisätä aineenvaihduntasairauksien riskiä. Pitkäaikainen estrogeenin puute voi sekoittaa suoliston bakteerikantaa, mikä voi vaikutt
Toisaalta me emme niin nuoret naiset tarvitsemme jonkun verran vatsarasvaa, sillä se säätelee hormoneja. Eikös vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehonpainotreeni on yhtä hyvä kuin lisäpainotreeni. Mutta sitä pitää tehdä joka päivä tai ainakin useampina päivinä (paitsi jos on sairaana, jolloin ei tietenkään saa treenata). Kehonpainotreeni auttaa paljon nivelkipuihin ja oireisiin.
Kaularangan rappeumamuutoksiin ei valitettavasti käy kehonpainotreenitkään käsien osalta. En uskalla lukea edes kirjaa enää ilman tyynyistä muodostettua tukea niin ettei käsillä tarvitse kannatella kirjaa. En halua leikkaukseen, koska ne voivat myös epäonnistua. Sukulaiselleni kävi niin vastaavan rappeuman takia.
"Toisaalta me emme niin nuoret naiset tarvitsemme jonkun verran vatsarasvaa, sillä se säätelee hormoneja. Eikös vain?"
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaularangan rappeumamuutoksiin ei valitettavasti käy kehonpainotreenitkään käsien osalta. En uskalla lukea edes kirjaa enää
Sitten ei todellakaan kannata ottaa mitään turhia riskejä. Pahoittelut toimimattomista ohjeista.
t. kehonpainotreeniä suositellut
Kyllä mulla aineenvaihdunta hidastuu eniten kissojen kastraatiosta.