Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi peruskouluikäisen päivä on pidempi kuin aikuisella opettajalla?

Vierailija
30.07.2014 |

Ystäväni on yläkoulun erityisopettaja ja hänen vkotuntimääränsä oppitunneissa on 24h niin että pisin työpäivä on 6-7h. Toki tekee sen lisäksi valmistelu-ja paperihommia keskimäärin 5h/vkossa mutta silti se jää vähäisemmäksi kuin vaikkapa yläkouluikäisen kouluviikko joka 30-33h ja pisimmät koulupäivät täydet 8h.

Onko 12-15v verrattavissa jaksamisen, keskittymisen ym kanssa aikuiseen henkilöön?

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaupan kassat on niin yrmeinä ja tekee usein virheitä? Miksi lääkärit ottaa vastaan potilaita niin hitaasti? Miksi it-ammattilaiset mokailevat ja saavat aikaan järkkyjä järjestelmiä isolla rahalla? Miksi toimistotädit on aina niin kauan lounailla? Miksi yrittäjät valittaa aina lomien puutetta mutta on oikeesti läpi vuoden pitkillä viikonlopuilla?

Löytyikö jo oma ammattisi listasta? Keskustellaan välillä näistä epäkohdista!

Vierailija
22/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, kirjoitusvirhe :) yläaste. Ei menny opettajan opit perille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kaikissa töissä on etunsa. Opettajilla on pitkät lomat, paperitehtaalla on kohtuuttoman hyvät palkat, lähihoitajaksi pääsyyn ei vaadita lukupäätä, kaupankassan ei tarvitse viedä töitään kotiin, toimistossa ei nipoteta jos silloin tällöin luet iltalehteä työajalla, siivojan ei tarvitse tehdä asiakaspalvelutyötä, konsultti saa tehdä asiakaspalvelutyötä...

Näistä asioista voi vältellä ikuisesti, eri asia on se, onko siinä mitään järkeä.

Vierailija
24/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaat istuvat ja kuuntelevat, ottavat tietoa pieninä palasina vastaan tai puuhailevat tehtävien parissa opetuksen mukasesti. Sitten kotona tekevät läksyjään ja ovat harrastamassa. Lähes jokainen työssäkäyvä tai opiseleva TEKEE jotain suht järkevää koko päivän. Työssä käyvät äidit hoitavat iltaisin lapsia ja kotia ja miehet mitä nyt keksivät. Tämä on puuhailuyhteiskunta. Mitä nyt some ym. viihde on istuttanut puuhailijoiden pyllyt penkkiin, ja puuhailu on jäänyt vähemmälle. Miten tekeminen pitäisi AP:n mielestä sitten jakaa paremmin? 

Vierailija
25/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 09:03"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 08:56"]

Hyvä kysymys, ap.

Palstalla oleilevat lukuisat opettajat tietysti nyt sankoin joukoin ryntäävät selittämään, miten väärin olet tunnit laskenut ja miten raskasta työtä opettajan työ on, ja siksi on oikein, että saavat vajaasta työmäärästä täyden palkat ja päälle vielä kolme kuukautta vapaita vuodessa.

En epäile, etteikö erityisopettajalla varsinkin olekin raskas duuni, mutta tosiasia on, että opettajat tekevät todellakin hyvin vajaata työviikkoa ajallisesti, varsinkin kokeneet opettajat, joilla ei mene kauheasti aikaa enää tuntien valmisteluun.

Samat tyypit sitten vinkuvat täällä, että on kohtuutonta toivoa mitään havainnollistavaa opetusta, retkiä tms., kun niistä koituu ylimääräistä vaivaa. Ja pah, tosiaankin ottaen huomioon, että oikeasti työhön kuluu about 30 tuntia viikossa, ei ole ollenkaan kohtuutonta odottaa, että opettajat eivät menisi kaikesta läpi sieltä, missä aita on matalin.

Tämän sanoen myönnän auliisti, että on olemassa ihania ja vaivaa näkeviä opettajia. Omien lapsien kaikkiaan toiselle kymmenelle osuvasta määrästä kaksi on ollut tuollaisia. Muut enemmän tai vähemmän laiskoja "leipäpappeja", joille suosittelisin lämpimästi alan vaihtoa, jos voisin.

[/quote]

Onpa sinulla ruusuinen kuva. Olit varmasti niitä, jotka haistattelivat opettajille pitkin päivää, estivät muiden opiskelun ja omasta mielestään olivat vain "cool." Ei ihme, ettei sinusta tullut mitään ja pidät koulua ja opettajia vähäarvoisina.

Suosittelen lämpimästi opettajan työn kokeilemista kaikille. 1-2 päivän sijaisuuksia voi periaatteessa tehdä kuka vain. Yllätytte, kun näette miten ihanat lapsenne ja heidän ystävänsä käyttäytyvät koulussa.

[/quote]

Juuri näin!

Vierailija
26/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, jotka ovat tyhmiä ja jotka eivät siksi ole menestyneet koulussa, on jäänyt kaunaa opettajia kohtaan. Sellaiset tyhjäpäät täälläkin mekastavat aina opetustyöstä - josta eivät ymmärrä yhtään mitään.

Vierailija
27/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun olisikin niin, niin mun ei tarvitsisi olla huolissani omien lasten iltapäivistä ja aamuista. Menen tuntia aiemmin valmistelemaan ja pääsen lähtemään 1-3 tuntia myöhemmin kotiin kuin lapset.

t. Yläkoulun ope

Vierailija
28/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 09:14"]

Niille, jotka ovat tyhmiä ja jotka eivät siksi ole menestyneet koulussa, on jäänyt kaunaa opettajia kohtaan. Sellaiset tyhjäpäät täälläkin mekastavat aina opetustyöstä - josta eivät ymmärrä yhtään mitään.

[/quote]

Olen niin samaa mieltä. Nämä tyypit vetävät omasta epäonnistumisestaan sen johtopäätöksen, että opettajat ovat paskoja ja turhia, koska he itse eivät oppineet mitään peruskoulussa.

Vierailija
29/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä vertailua. Ope on töissä, oppilas oppimassa.

Vierailija
30/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hyvä, erityisopettajan työ on erilaista kuin aineenopettajan. Tuo mainitsemasi tuntimäärä on ihan riittävän työllistävä. Erityisopettaja ei ehkä joudu korjaamaan kokeita mutta erilaisia testejä on senkin edestä pisteytettävänä. Paperitöihin menee aivan varmasti tuo 5 h viikossa ellei enemmänkin. Palavereita on noiden hojks- ja ohr-kokousten lisäksi muitakin. Itse olen erityisopettajana yhteydessä vanhempiin, oppilaiden terapeutteihin, psykologeihin, terveydenhoitajiin jne ja tämä kaikki tietysti oppituntien ulkopuolella jos vain mahdollista. Lisäksi erityisopettajan työhön kuuluu myös muiden opettajien konsultointi.

Vierailija
31/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 09:03"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 08:56"]

Hyvä kysymys, ap.

Palstalla oleilevat lukuisat opettajat tietysti nyt sankoin joukoin ryntäävät selittämään, miten väärin olet tunnit laskenut ja miten raskasta työtä opettajan työ on, ja siksi on oikein, että saavat vajaasta työmäärästä täyden palkat ja päälle vielä kolme kuukautta vapaita vuodessa.

En epäile, etteikö erityisopettajalla varsinkin olekin raskas duuni, mutta tosiasia on, että opettajat tekevät todellakin hyvin vajaata työviikkoa ajallisesti, varsinkin kokeneet opettajat, joilla ei mene kauheasti aikaa enää tuntien valmisteluun.

Samat tyypit sitten vinkuvat täällä, että on kohtuutonta toivoa mitään havainnollistavaa opetusta, retkiä tms., kun niistä koituu ylimääräistä vaivaa. Ja pah, tosiaankin ottaen huomioon, että oikeasti työhön kuluu about 30 tuntia viikossa, ei ole ollenkaan kohtuutonta odottaa, että opettajat eivät menisi kaikesta läpi sieltä, missä aita on matalin.

Tämän sanoen myönnän auliisti, että on olemassa ihania ja vaivaa näkeviä opettajia. Omien lapsien kaikkiaan toiselle kymmenelle osuvasta määrästä kaksi on ollut tuollaisia. Muut enemmän tai vähemmän laiskoja "leipäpappeja", joille suosittelisin lämpimästi alan vaihtoa, jos voisin.

[/quote]

Onpa sinulla ruusuinen kuva. Olit varmasti niitä, jotka haistattelivat opettajille pitkin päivää, estivät muiden opiskelun ja omasta mielestään olivat vain "cool." Ei ihme, ettei sinusta tullut mitään ja pidät koulua ja opettajia vähäarvoisina.

Suosittelen lämpimästi opettajan työn kokeilemista kaikille. 1-2 päivän sijaisuuksia voi periaatteessa tehdä kuka vain. Yllätytte, kun näette miten ihanat lapsenne ja heidän ystävänsä käyttäytyvät koulussa.

[/quote]

No just. Eli kun olen kriittinen, olen paskapää häirikkö. Hyvä asenne teillä opettajilla, toivottavasti ei kaikilla.

Sanottakoon nyt kumminkin, että vaikka olen kriittinen, en ole koskaan sanonut poikkipuolista sanaa opettajille, vaan omalta osaltani ollyt hyvin yhteistyökykyinen ja -haluinen. Vanhempainyhdistyksessä mukana, omien lasten koulunkäyntiä valvon läheisesti ja sen vuoksi tiedänkin aika tarkkaan, mitä opettajat ovat tehneet ja mitä jättäneet tekemättä. Opettaja varmaan luulee, ettei hän "jää kiinni" siitä, että katseluttaa lapsilla jopa kerran viikossa piirrettyjä, kun ei viitsi hoitaa kunnolla leiviskäänsä, mutta voin kertoa, että opettajalla on tuossa paha harhaluulo, kyllä me vanhemmat saamme tavalla tai toisella lusmuilut tietoomme.

Omana kouluaikana olin se tunnollinen yhdeksän keskiarvon tyttö, joka osallitui koulun kerhoihin ja toimi lukioaikana sijaisopettajana yläkoulun oppilaille. Nyt olen koulutukseltani olen maisteri.

Koska pidän opettajan työtä tärkeänä, olen myös kriittinen. Jos suhtautuisin evvk-asenteella siihen, miksi minua kutittaisi se, miten opettajat työnsä tekevät. Ihan samahan se silloin minulle olisi, vaikka menevätkin helpoimmasta kohdasta aidan yli.

12

Vierailija
32/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 09:14"]

[/quote]

Sinulle jo vastasin kommentissani nro 32. Kommenttisi on niin kuraa, ettei mitään rajaa.

Koulussa alisuoriutuneet ihmiset eivät piittaa siitä, miten opettajat työnsä tekevät. Koulunkäyntiä ja sivistystä arvostavat ihmiset sen sijaan ovat kriittisiä ja huomaavat, jos opettajalta jää puolet kirjasta lukuvuonna läpi käymättä, kun kaikki löysäily oli kivempaa.

12/32

Vierailija
33/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirjaa ole pakko käyttää ollenkaan! Ja juurihan joku toivoi enemmän retkiä ja toiminnallista oppimista, mutta toisen mielestä se taas on varmaan juuri sitä löysäilyä. Voi teitä.

Vierailija
34/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 09:04"]

Ai retkiä ja spesiaalijuttuja ei tehdä vaivan takia? Salli mun nauraa, kyseessä on RAHAN puute! Kun mikään ei saa maksaa mitään ja vanhemmilta ei saa pyytää rahaa, edes bussilippuun.

[/quote]

No näin opettaja on ihan suoraan sanonut vanhempaikokouksessa, että ei tee mitään, mitä ei voi ottaa vapaana. Jos luokan retki jonnekin kestää yli sen, mitä lukujärjestykseen on merkitty, niin ei mennä. Liikaa ylimääräistä vaivaa.

LISÄKSI kun olen tuosta tehnyt aloituksen ja kysynyt, miten yleistä tuo on, niin johan sain opettajilta kakat niskaani. Olin kuulemma täysin kohtuuton toivoessani havainnollistavaa opetusta ja retkiä esim. museoihin.

Ja nimenomaan opettajat vetosivat siihen, miten raskasta ja aikaa vievää opetus on, joten on kohtuutonta odottaakaan, että opettaja vaivautuisi muuhun kuin perinteiseen luokkatyöskentelyyn. Kukaan ei vedonnut rahapulaan, mikä oli merkillepantavaa.

12

Vierailija
35/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:12"]

Ei kirjaa ole pakko käyttää ollenkaan! Ja juurihan joku toivoi enemmän retkiä ja toiminnallista oppimista, mutta toisen mielestä se taas on varmaan juuri sitä löysäilyä. Voi teitä.

[/quote]

Pointti oli, että kirjan opetussisältöjä ei ole käsitelty ollenkaan. Ihan sama se minulle on, miten ne käydään - havainnollistaminen on todella hyvä asia - mutta kun sisältöjä ei ole "ehditty käsitellä" mitenkään.

12

Vierailija
36/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin kerran tuottamaan vanhemmille pettymyksen ja perumaan retken, koska en yksinkertaisesti uskaltanut lähteä luokkani kanssa. En halunnut syyttää/syyllistää/vastata lisäkysymyksiin (joihin en edes vaitiolovelvollisuuden vuoksi olisi voinut vastata) joten ilmoitin syyksi etten saa omien pienten lasteni hoitoa järjestymään. Olin mieluummin vanhempien silmissä se laiska, ei-kiva ope kuin että olisin ottanut suuren riskin.

Vierailija
37/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:12"]

[/quote]

Pointti oli, että kirjan opetussisältöjä ei ole käsitelty ollenkaan. Ihan sama se minulle on, miten ne käydään - havainnollistaminen on todella hyvä asia - mutta kun sisältöjä ei ole "ehditty käsitellä" mitenkään.

12

[/quote]

Miten voit tietää niin tarkkaan? Siis muutoin kuin että olit itse luokassa, koko ajan?

Vierailija
38/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 08:36"]

Ystäväni on yläkoulun erityisopettaja ja hänen vkotuntimääränsä oppitunneissa on 24h niin että pisin työpäivä on 6-7h. Toki tekee sen lisäksi valmistelu-ja paperihommia keskimäärin 5h/vkossa mutta silti se jää vähäisemmäksi kuin vaikkapa yläkouluikäisen kouluviikko joka 30-33h ja pisimmät koulupäivät täydet 8h.

Onko 12-15v verrattavissa jaksamisen, keskittymisen ym kanssa aikuiseen henkilöön?

[/quote]

Ja tilanne on väärin, koska? Ja syy on opettajan? Ja et ole ollenkaan kateellinen? Miksi et opiskellut opettajaksi? Eikä päätä riittänyt?

Eiköhän tämäkin asia selviä tuosta toiseta opettajaketjusta, ja en googleta, etsi itse. Em ole opettaja mutta en myöskään ole kateellinen ihminen!

Vierailija
39/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 09:03"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 08:56"]

Hyvä kysymys, ap.

[/quote]

[/quote]

No just. Eli kun olen kriittinen, olen paskapää häirikkö. Hyvä asenne teillä opettajilla, toivottavasti ei kaikilla.

Sanottakoon nyt kumminkin, että vaikka olen kriittinen, en ole koskaan sanonut poikkipuolista sanaa opettajille, vaan omalta osaltani ollyt hyvin yhteistyökykyinen ja -haluinen. Vanhempainyhdistyksessä mukana, omien lasten koulunkäyntiä valvon läheisesti ja sen vuoksi tiedänkin aika tarkkaan, mitä opettajat ovat tehneet ja mitä jättäneet tekemättä. Opettaja varmaan luulee, ettei hän "jää kiinni" siitä, että katseluttaa lapsilla jopa kerran viikossa piirrettyjä, kun ei viitsi hoitaa kunnolla leiviskäänsä, mutta voin kertoa, että opettajalla on tuossa paha harhaluulo, kyllä me vanhemmat saamme tavalla tai toisella lusmuilut tietoomme.

Omana kouluaikana olin se tunnollinen yhdeksän keskiarvon tyttö, joka osallitui koulun kerhoihin ja toimi lukioaikana sijaisopettajana yläkoulun oppilaille. Nyt olen koulutukseltani olen maisteri.

Koska pidän opettajan työtä tärkeänä, olen myös kriittinen. Jos suhtautuisin evvk-asenteella siihen, miksi minua kutittaisi se, miten opettajat työnsä tekevät. Ihan samahan se silloin minulle olisi, vaikka menevätkin helpoimmasta kohdasta aidan yli.

12

[/quote]

Heh, repesin täysin. Jessus tuota jeesustelun ja kateuden määrää. Löysää hyvä ihminen myssyäsi ja puhu opettajan kanssa, jos ei auta, niin hänen esimiehensä, eli rehtorin kanssa. Asenteesi on niin etova, että tämä riittäköön!

En ole opettaja, enkä ole opettajalle tai ylipäätään kenellekään kateellinen.

Vierailija
40/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Kyllä mulla on ihan saman verran opetustunteja viikossa kuin oppilaillani oppitunteja (30h). Siihen päälle tulee sitten ne kaikki muut kivat "ilmaiset" työt. Ja kyllähän sitä nuorena jaksaa, niinhän mekin olemme jaksaneet.

t. yläkoulun erityisluokanope