Opettaja: mihin ammattiin olet vaihtanut ja oletko tyytyväinen vaihtoon? (plussat ja miinukset verrattuna open työhön)
Itse olen aineenopettaja ja harkitsen ajoittain alanvaihtoa. En ole mitenkään loppupalanut ja tykkään valtaosin työstäni mutta en ehkä jaksaisi tehdä tätä samaa työtä eläkepäiviin asti, kaipaan vaihtelua.
Kesälomia tulisi kyllä kova ikävä! En myöskään missään nimessä haluaisi päätetyötä, jossa istutaan koneen ääressä koko päivä.
Ajatuksia aiheesta?
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin koulutussuunnittelijaksi. Palkka pysyi ennallaan ja lomaedut sain pitää. Parasta se että enää ei tarvii olla tekemisissä k-päisten ja moniongelmaisten nuorten kanssa joille ei kotona ole opetettu ihmiselämästä oikeastaan yhtään mitään.
Hyvä, että vihdoin lähdit! Vielä kun muutama tollainen teinejä (ja ihmisiä ylipäätään?) vihaava kuspää meidän opettajakunnasta älyäisi lähteä, sitten saataisiin olla rauhassa. Hemmettiäkö te änkeätte lapsia kiusaamaan tällaiselle alalle!? Aina olen tätä ihmetellyt.
t. amisope, jonka mielestä nuoret on mukavia
Mistä ne ihmisiä vihaavat kuspääopettajat sitten tulevat, jos nuoret ovat automaattisesti mukavia? Muuttuuko ihminen kusipääksi, kun tulee täysi-ikäiseksi?
V*tutti kun olin kunnalla eskarissa opettamassa vierasta kieltä 30 tuntia viikossa lasten kanssa ilman taukoja. Suunnittelut iltaisin omalla ajalla. Kesät palkattomia vapaita. Kehtasivat maksaa alle 20000€ vuodessa. Olen maisteri muulta alalta, kaksikielinen ja myös vaka ope. Nyt olen joka vuosi nähnyt sen työpaikan haussa eli kukaan ei suostu vuotta pidempään tekee. Silti eivät esim. nosta palkkaa tai muuten kohenna.
Vierailija kirjoitti:
V*tutti kun olin kunnalla eskarissa opettamassa vierasta kieltä 30 tuntia viikossa lasten kanssa ilman taukoja. Suunnittelut iltaisin omalla ajalla. Kesät palkattomia vapaita. Kehtasivat maksaa alle 20000€ vuodessa. Olen maisteri muulta alalta, kaksikielinen ja myös vaka ope. Nyt olen joka vuosi nähnyt sen työpaikan haussa eli kukaan ei suostu vuotta pidempään tekee. Silti eivät esim. nosta palkkaa tai muuten kohenna.
Aloitin työurani opettajanpaikassa jossa olin neljäs työntekijä neljän vuoden aikana. Kertoi siitä paikasta paljon.
Minä olin 2.5 vuotta. Kun läksin siihen palkattiin 2 tilalle...
Tuohon lukion open palkkaan kommentoin, että peruspalkka on 3148,58€. Mulla on yhtä vaille täydet ikälisät ja ne on 733,48€. Kunhan parin vuoden päästä saan viimeisen ikälisän (20v), on palkka se nelisen tonnia + ylitunnit, muut korvaukset jne.
Palkan suhteen on huomioitava lukiokerroin 1,1. Jos opetusvelvollisuuteni on 20 ja opetan 20 kurssia, minulla onkin 2 ylikurssia, sillä kertoimella palkanmaksun perusteeksi tulee 22.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin koulutussuunnittelijaksi. Palkka pysyi ennallaan ja lomaedut sain pitää. Parasta se että enää ei tarvii olla tekemisissä k-päisten ja moniongelmaisten nuorten kanssa joille ei kotona ole opetettu ihmiselämästä oikeastaan yhtään mitään.
Hyvä, että vihdoin lähdit! Vielä kun muutama tollainen teinejä (ja ihmisiä ylipäätään?) vihaava kuspää meidän opettajakunnasta älyäisi lähteä, sitten saataisiin olla rauhassa. Hemmettiäkö te änkeätte lapsia kiusaamaan tällaiselle alalle!? Aina olen tätä ihmetellyt.
Mistä ne ihmisiä vihaavat kuspääopettajat sitten tulevat, jos nuoret ovat automaattisesti mukavia? Muuttuuko ihminen kusipääksi, kun tulee täysi-ikäiseksi?
Mahdollisesti. Saattaa myös olla, että on alunperin sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon lukion open palkkaan kommentoin, että peruspalkka on 3148,58€. Mulla on yhtä vaille täydet ikälisät ja ne on 733,48€. Kunhan parin vuoden päästä saan viimeisen ikälisän (20v), on palkka se nelisen tonnia + ylitunnit, muut korvaukset jne.
Palkan suhteen on huomioitava lukiokerroin 1,1. Jos opetusvelvollisuuteni on 20 ja opetan 20 kurssia, minulla onkin 2 ylikurssia, sillä kertoimella palkanmaksun perusteeksi tulee 22.
Eli palkkasi on noin 4000 e / kk.
Miksi se pitää esittää noin monimutkaisesti: peruspalkka ja lisät ja ikälisät? Kokonaissumma on se, mikä kiinnostaa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää esittää noin monimutkaisesti: peruspalkka ja lisät ja ikälisät? Kokonaissumma on se, mikä kiinnostaa ihmisiä.
Jep, niin on enkä ole muuta väittänytkään. Piti vastata edellisellä sivulla olleeseen kommenttiin, jossa sanottiin näin:
//20v opettanut saa käsittääkseni täydet ikälisät. Ei puhettakaan, että kk-palkka olisi 4 tonnia, tiedän sen lukion lehtorina.//
Ja muuten, hoitoalan ihmisethän ilmoittavat aina vain peruspalkkansa ja itkevät kun se on niin surkea. Heidän mukaansa lisät eivät ole palkkaa. Mun mielestä on ja kokonaissumma ratkaisee. Tässä halusin vain tuoda esiin mistä se n. 4000€ palkka koostuu. Itse saan huomattavasti enemmän, sillä mulla on ylitunteja ja pari muuta tehtävää, mm. ryhmänohjaus, joista maksetaan erikseen.
Siis mä ymmärrän ton, että hoitajien itkut ärsyttää, koska vaka opena me ei saada mitään lisiä ikinä. Meillä tosiaan on vain se peruspalkka ja kuitenkin meitä usein verrataan sairaanhoitajiin, joilla on suht sama peruspalkka kuin meillä (heillä hieman isompi). Tilastoista voi katsoa, että meidän ammatissa on (ehkä) kaikkein vähiten vaihtelua ekan ja yhdeksännen desiilin välillä. Palkka on siis kaikilla käytännössä sama, vaikka mitä osaisi ja vaikka mitä lisää tekisi. Maksimi kokemuslisä on noin 250€. Aina jää palkka alle kolmen tonnin ihan jokaisessa kunnassa ja yksityisellä sektorilla vielä pari sataa huonommin. Meitä usein verrataan sairaanhoitajiin, jotka itse asiassa saavat huomattavasti parempaa palkkaa, kun lisät ottaa huomioon. Siksi itseäni ärsyttää, kun sairaanhoitajat haluavat puhua pelkästään peruspalkasta. MUTTA...olen vähän alkanut ymmärtää heitäkin. Argumentti on se, että heillä ei välttämättä ole valinnan varaa. Jos työskentelet sairaalassa, niin joudut tekemään komivuorotyötä. Yötyö on monille fyysisesti rankkaa, siis keho menee sekaisin. Lisäksi sosiaalinen elämä ja perhe-elämä kärsii. (No sitten taas toisaalta, toisaalta...olen viime aikoina tehnyt toisen alan töitä yötöinä ja minun keholleni se näyttää sopivan. Harmi kun ympärivuorokautisissa päiväkodeissa vain lastenhoitajat saavat tehdä myöhäisen illan vuoroja ja yövuoroja.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta moni kunta toimiikin niin, että opv tulee täyteen kertoimien kanssa. Ylitunteja ei saa, vaikka haluaisi. Ylitunnit voivat tulla siten, että kertoimien kanssa menee vähän yli opv:n. Ei auta silloin täydet ikälisät. On turha väittää palkan olevan 4 tonnia, kun se ei sitä ole. Miksi pyöristäisin omaa palkkaani ylöspäin? Kk-palkka on se, mikä tulee kuukaudessa syyskuusta alkaen. Elokuussa ei vielä näy kaikki ekstra. Hoitajilla on vuorotyö. Open lisähommat korvauksineen eivät ole itsestäänselvyys eikä niitä ole kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää esittää noin monimutkaisesti: peruspalkka ja lisät ja ikälisät? Kokonaissumma on se, mikä kiinnostaa ihmisiä.Niin, mutta moni kunta toimiikin niin, että opv tulee täyteen kertoimien kanssa. Ylitunteja ei saa, vaikka haluaisi. Ylitunnit voivat tulla siten, että kertoimien kanssa menee vähän yli opv:n. Ei auta silloin täydet ikälisät. On turha väittää palkan olevan 4 tonnia, kun se ei sitä ole. Miksi pyöristäisin omaa palkkaani ylöspäin? Kk-palkka on se, mikä tulee kuukaudessa syyskuusta alkaen. Elokuussa ei vielä näy kaikki ekstra. Hoitajilla on vuorotyö. Open lisähommat korvauksineen eivät ole itsestäänselvyys eikä niitä ole kaikille.
Lisäksi peruspalkka on laskettu normaalin työviikon mukaan. Opetusvelvollisuus voi olla mitä vaan, mutta korjauksineen ja valmisteluineen siitä tulee normaalin työviikon mittainen. Ylityötunnit ja lisät tulevat oikeasta lisätyöstä, jota kaikki eivät jaksa tehdä normaalin työn lisäksi.
Ylitunnit eivät ole mikään luontaisetu. Opv:n voi täyttää kertoimilla.
Eihän ylitöitä lasketa mukaan, jos halutaan antaa kuva keskimääräisestä palkasta. Eräs yritys maksoi aikoinaan pyhät 300 prosentilla. Olisi absurdia väittää sellaisen palkan olevan normaalipalkka. Opettajia on koulutettu liikaa. Voitte olla varmoja, että ylitunnit vähenevät, kun porukkaa työllistetään.
Nepsy on lisänäkökulma ja -työkalu. Se "tieteellinen pätevyys" opettamiseen on opettajille tullut jo siellä yliopistolla. Sen pohjalle lisätään sitten erilaisilla koulutuksilla näitä työkaluja.
Olin kerran yläkoulun joryssä vuoden hommissa. Se työ tilkitsi jokaisen ylimääräisen ajan viikosta, jota ei ollut muutenkaan juuri annettavaksi. Muistan pari kertaa juosseeni välitunnilla paikasta a paikkaan b, jotta ehtisin hoitaa jonkin homman alta pois. No, siitä sain kuitenkin korvausta ehkä 40-60€/kk. Naureskeltiin, että monella työpaikalla akateeminen ihminen ei vielä edes aivastaisi tuosta hinnasta :). Mutta en siis vihaa työtäni koulussa. Pidän tosiaan siitä, että kaikenlaista saa tehdä nopeassa ja muuttuvassa tahdissa. Monesti vaan menee överiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin koulunkäynninohjaajaksi. Vastuu väheni. Stressi väheni. Palkka väheni myös. Tyytyväinen.
Miksi mun on vähän vaikea uskoa tätä.. ?
Trollihan tämän täytyy olla!
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran yläkoulun joryssä vuoden hommissa. Se työ tilkitsi jokaisen ylimääräisen ajan viikosta, jota ei ollut muutenkaan juuri annettavaksi. Muistan pari kertaa juosseeni välitunnilla paikasta a paikkaan b, jotta ehtisin hoitaa jonkin homman alta pois. No, siitä sain kuitenkin korvausta ehkä 40-60€/kk. Naureskeltiin, että monella työpaikalla akateeminen ihminen ei vielä edes aivastaisi tuosta hinnasta :). Mutta en siis vihaa työtäni koulussa. Pidän tosiaan siitä, että kaikenlaista saa tehdä nopeassa ja muuttuvassa tahdissa. Monesti vaan menee överiksi.
Näin akateemisena ihmisenä voin kertoa, että aika harvalla työpaikalla tarvitsee maksaa työntekijälle lisää liksaa jotta saisi hänet liikahtamaan. Kyllä se on ihan könttähinnalla myyty se työpanos, ja työnantaja päättää, kuinka työaika käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran yläkoulun joryssä vuoden hommissa. Se työ tilkitsi jokaisen ylimääräisen ajan viikosta, jota ei ollut muutenkaan juuri annettavaksi. Muistan pari kertaa juosseeni välitunnilla paikasta a paikkaan b, jotta ehtisin hoitaa jonkin homman alta pois. No, siitä sain 8kuitenkin korvausta ehkä 40-60€/kk. Naureskeltiin, että monella työpaikalla akateeminen ihminen ei vielä edes aivastaisi tuosta hinnasta :). Mutta en siis vihaa työtäni koulussa. Pidän tosiaan siitä, että kaikenlaista saa tehdä nopeassa ja muuttuvassa tahdissa. Monesti vaan menee överiksi.
Näin akateemisena ihmisenä voin kertoa, että aika harvalla työpaikalla tarvitsee maksaa työntekijälle lisää liksaa jotta saisi hänet liikahtamaan. Kyllä se on ihan könttähinnalla myyty se työpanos, ja työnantaja päättää, kuinka työaika käytetään.
Tämä aika monella alalla.
Kk-palkka on kk-palkka ja mitään ylimääräisiä ei maksella.
Jos vain keksisin uuden alan itselleni, jättäisin luokanopen työt. Työ saa minut onnettomaksi. Sitä tehdään hyvin henkilökohtaisella tasolla, joten tuntuu tosi pahalta, jos kohdalle saattuu haastava luokka ja hyökkäävät vanhemmat. Jokaisesta lapsesta välittää ja tekee joka päivä parhaansa ja vastineeksi sataa paskaa niskaan.
Opettajien eetokseen kuuluu jatkuva valitus kuormituksesta, kiireestä ja pienestä palkasta. Se on mielenkiintoista seurattavaa, kuinka tuoreet, vähäistä intoakin osoittavat opettajantaimet saadaan imaistua mukaan siihen joukkopsykoosiin ja jo joululoman alla vinkuvat samalla tavalla, kuinka ovat loman tarpeessa ja aivan loppu.
Tähän samaan käytöskoodiin kuuluu (ponneton) uhoaminen, kuinka pitäisi vaihtaa alaa, mutta vain erittäin harvoin joku oikeasti ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan ja oikeasti lähtee muihin hommiin.
Ja nekin harvat kananhampaat, jotka sitä yrittävät, palaavat yleen maitojunalla takaisin, kun koulukuplan ulkopuolinen työelämä osoittautuukin liian haastavaksi, eikä ole pitkiä lomia. (Tähän kuuluu nyt huutaa yhteiskuorossa ”opetuksetonta aikaa”)
Opettajien ammattiryhmä profiloituu kamalasti valittavana ihmis- ja ammattiryhmänä. Eli haku- ja koulutusprosessi ammattiin on ainakin onnistuttu hieromaan tuottamaan tasalaatuista tavaraa ulos katajaista kansaamme kasvattamaan ja sivistämään.
T: koulunkäynninohjaaja