Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsuja juhliin ei arvosteta

Vierailija
21.07.2021 |

Täälläkin on saanut lukea paljon kitinää siitä, kuinka kauheaa on kun "pitäisi" mennä jonnekkin juhliin.

Itse järjestin juuri juhlat, ja petyin erityisesti siihen etteivät monet arvostaneet kutsua edes sen vertaa, että olisivat vastanneet siihen kieltävästi. Ja sitten jotkut kieltäytyvät syyllä "varvasta särkee"., mikä saa itsessä halvan olon aikaan.

Ymmärtääkö nämä "ghostaajat" tai viime hetkellä päättäjät sitä, mikä vaiva juhlien järjestämisessä on? Voisiko joku vähän avata mulle tätä, kun en edes itse suomalaisena ymmärrä tällaista perseilyä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmisillä liikaa turhia tuttavia? Ei sitten vapaa-ajalla kiinnosta heidän seurassaan viettää aikaa. Mulla on aika pienet piirit ja ilahdun kaikista juhlakutsuista.

Vierailija
2/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt korona-aikaan pidän jopa todella törkeänä sitä, että yritetään riskeerata muiden terveys kutsumalla juhliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihmisillä liikaa turhia tuttavia? Ei sitten vapaa-ajalla kiinnosta heidän seurassaan viettää aikaa. Mulla on aika pienet piirit ja ilahdun kaikista juhlakutsuista.

Niin, en tiedä? Minäkin tunnen aika paljon ihmisiä, mutta tuntuu että harva järjestää enää juhlia. Moni muukin on pettynyt viime hetken perujiin ja ghostaajiin.

Ap

Vierailija
4/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt korona-aikaan pidän jopa todella törkeänä sitä, että yritetään riskeerata muiden terveys kutsumalla juhliin.

Tulihan se sieltä, koronasta ei kuitenkaan tarvitse tssä ketjussa jauhaa, voit lukea aiheesta lisää lehdestä.

Tämä ilmiö on ollut sitä paitsi olemassa jo ennen koronaa.

Ap

Vierailija
5/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse järjestin viimeiksi 40-vuotissynttärit. Lähes kaikki kutstutut tulivat paikalle, suurin osa avecin kanssa. Tosin soitin heille perineteisen puhelun, enkä laittanut kutsua pelkästään Facebookiin.

Vierailija
6/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta itse olen olen tehnyt päätöksen, että kun kutsun ihmisiä juhliin, ilmoitan ajankohdan, johon mennessä toivon ihmisten kertovan, onko tulossa. Järjestän juhlat tasan niin monelle, kuinka moni ilmoittaa, että on tulossa. Jos ei ilmoita mitään, ei yleensä tule juhliin. Minun lähipiirissäni viimetipan perujilla on ihan oikea syy jäädä pois juhlista.

Kerran kutsuin ison porukan juhliini. Varasin juhlapaikankin. Kun sovittuun ajankohtaan mennessä vain 2 oli ilmoittanut, että on tulossa, peruin juhlapaikan, ja ilmoitin, että kokoonnutaan kotonani. Sen jälkeen ilmoittautui pari lisää. Eli alun perin n. 30 hengen juhlat kutistuivat 6 hengen illanistujaisiksi, ihan vain siksi, koska kukaan ei halunnut/voinut tulla juhliini.

Vierailija
7/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu juhlista. Kaikista kutsuista ei vaan jaksa olla innoissaan, mutta lähtökohtaisesti olen erittäin iloinen kutsusta. Enkä yleensä kieltäydy kutsusta. Vältän kuitenkin juhlia, joiden järjestäjät itse ovat tehneet viime minuutilla ohareita tai kieltäytyneet kutsusta vedoten tekosyyhyn.

Vierailija
8/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se sieltä, koronasta ei kuitenkaan tarvitse tssä ketjussa jauhaa, voit lukea aiheesta lisää lehdestä.

Tämä ilmiö on ollut sitä paitsi olemassa jo ennen koronaa.

Ap

Korona voimistaa sitä. Tässä ketjussa voi jokainen jauhaa siitä, mistä haluaa. Asenteesi kertookin piittasmattomuudestasi, minkä kutsutut varmasti tietävät.

Vierailija
9/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, en tiedä? Minäkin tunnen aika paljon ihmisiä, mutta tuntuu että harva järjestää enää juhlia. Moni muukin on pettynyt viime hetken perujiin ja ghostaajiin.

Ap

Harva järjestää ja moni pettyy - miksi tämä yhtälö ei tässä nyt toimi?

Vierailija
10/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan itse en osallistu mihinkään isompiin tilaisuuksiin/illanistujaisiin, ennen kuin olen saanut kaksi piikkiä, ja viimeisestä on kulunut aikaa kaksi viikkoa. Jotkut ehkä ottavat asian vakavammin kuin toiset. Onneksi myös ystäväni ja sukulaiseni ovat samoilla linjoilla. Mitään isompaa ei järjestetä. Muutama henkilö ulkotiloissa on ok.

Vierailija
11/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan pidä juhlimisesta tai tilanteista, joissa on paljon ihmisiä. Tiedän, etten ole ainoa. Kuitenkin se tuntuu olevan käsittämätön asia joillekin, jos yrittää kohteliaasti kieltäytyä kutsusta ilman mitään varsinaista syytä. Lopulta on pakko ghostata, kun juhlien järjestäjä ei hyväksy sitä neljättäkään "kiitos, mutta jätän väliin" - viestiä.

On ihan ok tavata ystäviään kahden kesken, mutta meluisat juhlat ja useampien ihmisten seura kerralla ovat älyttömän uuvuttavia.

Vierailija
12/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi en osallistu juhliin enkä ainakaan sisätiloissa järjestettäviin.

Ilmoitan sen heti kutsun saatuani.

Vierailija
13/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viimeksi muutama vieras ei vaivaantunut ilmoittamaan esteestä, tarjoilun jouduimme tietenkin maksamaan ilmoittamamme vierasmäärän mukaan eli siinä meni rahaa ja myös ylimääräistä ruokaa roskiin.

Yksi vieras tuli kaksi tuntia myöhässä, vaikka kutsussa oli selkeä kellon aika xx-xx, jonka juhlat kestävät. Hän kehtasi kaiken lisäksi valittaa, kun ruuat oli jo korjattu pois eikä puhettakaan että olisi pahoitellut myöhästymistään.

Vierailija
14/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan järjestänyt juhlia, eikä kiinnosta myöskään osallistua juhliin, ainakaan sellaisiin jotka eivät liity johonkin merkkipäivään.

Vierailija
15/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut koronasta tietoakaan syksyllä 2019. Kutsuin juhliin oman perheeni lisäksi n. 50 ihmistä, joista ainakin 10 oli jo puoli vuotta aikaisemmin luvannut, että tulee sitten ko. juhliin, kun on niiden aika. Yksi tuli. N. 5 ilmoitti, että ei pääse tulemaan. Muista ei kuulunut mitään.

Nyt olisi taas syksyllä aihetta juhlaan. En aio mitään järjestää, enkä ketään kutsu. Aihe on sellainen, että on ihan liian iso riski, että joku tulee.

Vierailija
16/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole juhlijatyyppi ja siksi en järjestä juhlia ja harvoihin menen.

Antakaa ihmisten olla sellaisia kuin ovat.

Vierailija
17/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet juhlat on kutsujalähtöisiä eli joku keksii, että nyt juhlitaan ja sitten laittelee kutsuja. Porukka miettii, että tässä joutuu maksamaan satasen siitä, että istuu iltaa tuntemattomien kanssa, kiitos ei kiinnosta. Koska yleensä ilmoittaessaan tulostaan saa tilinumeron, jonne voi maksaa.

Vierailija
18/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne juhlat pakko järjestää aina sellaiseen aikaan, kun ihmisillä on muutenkin menoa? Sunnuntai on ihan hyvä päivä tipattomille bileille, kuten ristiäiset. Viinabileisiin taas voi kutsua vain ne lähimmät ja olla loukkaantumatta, jos isosta kaveriporukasta joku ei pääse tai halua tulla paikalle.

Raivoatko kieltävästä vastauksesta? Sellaisille en jaksa enää edes vastata, kun kutsu on yhtäkkiä jokin velvollisuus. Sitten sitä varvasta särkee sopivasti päivää ennen.

Useimmiten on syytä katsoa peiliin, jos asiat ei mene halutulla tavalla.

Mitä itse voisin tehdä paremmin?

Miksi juhliini ei haluta tulla?

Jos kyse on siitä, että 20 vieraasta aina samat kaksi peruu niin anna olla, älä kutsu. Eivät he halua kutsuja, mutta se ei vain mene jakeluusi.

Jos on pakko kutsua niin älä nyt ihmeessä jaksa loukkaantua enää, kun eivät kymmenennelläkään kerralla tule.

Vierailija
19/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ihmisillä sitten vaan on erilaisia ystäviä ja sukulaisia 🤷

Meillä on viimeisen 10 vuoden aikana (ennen koronaa) päästy järjestämään 7 isommat kekkerit. Jokaiseen kutsu postitse n 1kk ennen ja siihen ilmoitathan tuletko iän xx/xx mennessä.

Tämän mukaan on sitten suunniteltu ja keskimäärin 80-85% kutsutuista ilmoittanut pääsevänsä ja myös tulleet. (Ok, kerran yksi perhe soitti aamulla, että heillä norovirus - kiitos heille siitä että jättäytyivät pois - heidän ruoat kyllä oli tilattu mutta ne syötiin sitten siinä seuraavina päivinä kun kaikki muukin leftover).

Vierailija
20/28 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääppä kirjoitti:

Riippuu juhlista. Kaikista kutsuista ei vaan jaksa olla innoissaan, mutta lähtökohtaisesti olen erittäin iloinen kutsusta. Enkä yleensä kieltäydy kutsusta. Vältän kuitenkin juhlia, joiden järjestäjät itse ovat tehneet viime minuutilla ohareita tai kieltäytyneet kutsusta vedoten tekosyyhyn.

Ja tähän vaikuttaa todella paljon se, kuka on kutsuja. Esim. suvun mustalammas kutsutaan kyllä omiin juhliin, ja loukkaannutaan, jos hän ilmoittaa, ettei pääse tulemaan, ja on syykin, miksi ei tule. Mutta suvun mustan lampaan juhliin ei mennä, eikä edes ilmoiteta, ettei päästä tulemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme