Kutsuja juhliin ei arvosteta
Täälläkin on saanut lukea paljon kitinää siitä, kuinka kauheaa on kun "pitäisi" mennä jonnekkin juhliin.
Itse järjestin juuri juhlat, ja petyin erityisesti siihen etteivät monet arvostaneet kutsua edes sen vertaa, että olisivat vastanneet siihen kieltävästi. Ja sitten jotkut kieltäytyvät syyllä "varvasta särkee"., mikä saa itsessä halvan olon aikaan.
Ymmärtääkö nämä "ghostaajat" tai viime hetkellä päättäjät sitä, mikä vaiva juhlien järjestämisessä on? Voisiko joku vähän avata mulle tätä, kun en edes itse suomalaisena ymmärrä tällaista perseilyä.
Kommentit (28)
Juhlat ovat todella ahdistavaa suorittamista.
Meillä on erityislapsi, joka hermostuu ihmispaljoudesta ja alkaa riehua. Olen vuosia kuunnellut miten sukulaiset haukkuvat veljeni erityislasta ja muistelevat edelleen, kuinka tämä pilasi käytöksellään tämän ja tuon tilaisuuden ja oli nolo. En tahdo omaa lastani altistaa sellaisille haukuille ja asenteille mitkä veljeni lasta seuraavat edelleen vuosia myöhemmin serkkujen osalta mukana. Serkut ovat vanhemmiltaan tietysti imeneet halveksivan asenteensa ja kohtelevat tätä erityislasta piikittelevästi ja pilailevat hänen kustannuksellaan.
Otan mieluummin haukut itselleni, kun jätän menemättä. Haukkukoot minua ja miestäni, mutta lastani ei pilkata.
Toisinaan menen yksin, mutta se on hankalaa, kun samalla pitää valehdella, että miehellä ja lapsella oli jotain menoa.
Itselleni vastaamisen venyttäminen ja lopulta kieltäytyminen kutsuista liittyi rahapulaan, henkisesti kuormittuneeseen tilaan missä on tunne, ettei ole aikaa mihinkään muuhun, sekä sosiaalisiin tilanteisiin liittyvään ahdistuneisuuteen. En kuitenkaan heti kieltäytynyt, koska toivoin tilanteeni vielä muuttuvan.
Mainittakoon kuitenkin, että näihin juhliin oli monta osallistujaa, eli tunnelma ei lopahtanut.
Ongelma ei kai ole se, että ihmiset eivät tule juhliin, vaan se, että ihmiset eivät ILMOITA, etteivät tule juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei kai ole se, että ihmiset eivät tule juhliin, vaan se, että ihmiset eivät ILMOITA, etteivät tule juhliin.
Monet varmaan ajattelevat, ettei kutsujaa haittaa, jos just he eivät tulekaan.
Noin muuten mun mielestä juhlien merkitys on vähentynyt. Ihan jo siksikin, ettei juhlissa oikeastaan ole mitään sellaista, mitä ihmiset eivät voisi hankkia elämäänsä arkenakin.
Minä en ainakaan voi tietää työvuoroistani 4 kuukautta etukäteen.
Jos kokee juhlien järjestämisen vaivalloisena, ei kannata järestää juhlia. Jos on kuitenkin järjestettävä juhlat jonkun sellaisen puolesta, joka ei itse kykene omia juhliaan järjestämään (esim lapsi tai vanhus), kannattaa hankkia mahdollisimman paljon valmiina tai tilata pitopalvelu. Tarjottavat kannattaa suunnitella siten, että yli jääneet voi pakastaa ja/tai hyödyntää seuraavien päivien aterioissa. Eikä kannata kutsua jokaista serkun kummin kaimaa vaan ainoastaan ne, joiden ihan oikeasti juhliin toivotaan tulevan.
Mitään suursiivousta ei juhlia varten tarvitse tehdä, ellei sitten normaalisti asu sikolätissä. Normaali viikkosiivous riittää.
Mä tykkään juhlien järjestämisestä enkä koe järjestämistä vaivalloisena. Ne tulee, jotka tulee.
No höpö höpö, enpä ole koskaan tuollaiseen törmännyt.