Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei halua kertoa vasektomiasta kenellekään, ja minulla meinaa pää räjähtää

Vierailija
21.07.2021 |

Olisi niin helppoa vaientaa appivanhempien utelut perheenlisäyksestä sanomalla, että lapsia ei ole fyysisesti mahdollista hankkia. Mikään "Emme tule hankkimaan lapsia" ei toimi, koska appivanhemmat saivat itsekin lapsensa neljänkympin korvilla. "Onhan teillä vielä aikaa..." Mutta kun ei ole!

Mies vetoaa siihen, että on yksityinen ihminen eikä halua puhua sukupuoliasioista vanhemmilleen. Minusta tuossa ei ole mitään hävettävää. Mieleni tekisi vain paukauttaa seuraavan kerran kahvipöydässä että poikanne rypäleet ovat siemenettömiä. Mitä tekisit tässä tilanteessa?

Eikö ehkäisyasioista puhuminen kuulu minullekin? Onhan se minunkin ehkäisykeinoni niin kauan kuin tässä suhteessa ollaan.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai tuossa utelutilanteessa ole muuta vaihtoehtoa kun vastata että "poikanne kertoo tästä asiasta enemmän sitten kun on valmis, asia on yksityinen". Mitä helvetin stressiä sinä siitä otat?

Onko se heidän poikansa antanut suostumuksensa sille, että ikinä tulisi kertomaan asiasta mitään, tai sille, että puoliso ylipäätään paljastaa pojalla olevan jonkun asiaan liittyvän salaisuuden? 

Vierailija
22/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te tuollaisia appivanhempia löydätte?

Oma miniäni on kerran iltaa istuessamme sanonut jossain yhteydessä, että he eivät lapsia halua, eikä ole tullut pieneen mieleenikään asiasta kysellä. En kyllä olisi kysellyt, vaikka hän ei olisi sitäkään sanonut.

En todellakaan koe, että minun tarvitsisi tietää kummankaan mahdollisesta sterilisaatiosta tai heidän ehkäisystään tai mistään muistakaan yksityisasioista. Ihmettelisin kovasti, jos sellaisia tietoja alettaisiin tyrkyttää minulle.

Koska olet varttunut jo miniälliseen ikään, olet varmaan huomannut, että on ihmisiä, jotka ovat hyvin kiinnostuneita muiden tekemisistä ja tekemättä jättämisistä. On myös ihmisiä, joita kaikenlainen kysely ja painostaminen ärsyttävät enemmän kuin toisia, varsinkin jos sitä tapahtuu säännöllisesti.

Mielestäni tässä pojan olisi syytä mainita, että hän on tehnyt tällaisen ratkaisun, eikä halua että häntä ja puolisoaan asiasta enempää ahdistellaan. Tämä vaikka häneltä asia menisi toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta koska se ahdistaa seurustelukumppania, se olisi rakkauden osoitus.

Sama tietenkin pätee myös jos roolit asiassa olisivat käänteiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaan uteluun vastaa, että mies kommentoi teidän perheessä perheenlisäykseen liittyvät asiat. Voi mies sitten itse sanoa niin kuin tykkää jos ei anna sinun kertoa. 

Vierailija
24/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma miniäni on kerran iltaa istuessamme sanonut jossain yhteydessä, että he eivät lapsia halua, eikä ole tullut pieneen mieleenikään asiasta kysellä. En kyllä olisi kysellyt, vaikka hän ei olisi sitäkään sanonut.

En todellakaan koe, että minun tarvitsisi tietää kummankaan mahdollisesta sterilisaatiosta tai heidän ehkäisystään tai mistään muistakaan yksityisasioista. Ihmettelisin kovasti, jos sellaisia tietoja alettaisiin tyrkyttää minulle.

Koska olet varttunut jo miniälliseen ikään, olet varmaan huomannut, että on ihmisiä, jotka ovat hyvin kiinnostuneita muiden tekemisistä ja tekemättä jättämisistä. On myös ihmisiä, joita kaikenlainen kysely ja painostaminen ärsyttävät enemmän kuin toisia, varsinkin jos sitä tapahtuu säännöllisesti.

Mielestäni tässä pojan olisi syytä mainita, että hän on tehnyt tällaisen ratkaisun, eikä halua että häntä ja puolisoaan asiasta enempää ahdistellaan. Tämä vaikka häneltä asia menisi toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta koska se ahdistaa seurustelukumppania, se olisi rakkauden osoitus.

Vasektomia ei kuulu ulkopuolisille.

Sinulta kysyttiin jo, että mitä poika/miehesi vastaa, kun teiltä udellaan perheenperustamissuunnitelmia. En muista nähneeni vastausta.

Vierailija
25/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai tuossa utelutilanteessa ole muuta vaihtoehtoa kun vastata että "poikanne kertoo tästä asiasta enemmän sitten kun on valmis, asia on yksityinen". Mitä helvetin stressiä sinä siitä otat?

Onko se heidän poikansa antanut suostumuksensa sille, että ikinä tulisi kertomaan asiasta mitään, tai sille, että puoliso ylipäätään paljastaa pojalla olevan jonkun asiaan liittyvän salaisuuden? 

No jos ap:n "mies" jättää kumppaninsa vastaamaan näihin vanhempiensa uteluihin, niin silloin tuossa ei mitään suostumuksia tarvita.

Vierailija
26/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
27/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun päässäkö ne siittiöt pullistelevat?

Vierailija
28/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitoimme Hesariin etusivun ilmoituksen.

Vierailija
29/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sun asia kertoa eikä räjäyttää päätäsi se on ihan oikeasti tasan tarkkaan miehesi asia haluaako kertoa vai ei. Myös noi neuvot joissa kehotetaan sanomaan, että mies vastaa tähän ynnä muut turhan vihjailevat on huonoja koska sillä vihjaat niin vahvasti, että on melkein sama kuin kertoisit koko asian joka edelleenkään ei ole sun asia. Joko et vastaa mitään tai sanot vaan, että lapsia ei ole tulossa, kiitos seuraava aihe ja jos kysely ei lopu tai alkaa oikein tosissaan ahdistaa niin älä mene enää mukaan. Selittäköön itse sit vanhemmilleen mikso et enää käy heillä.

Vierailija
30/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasektomia ei kuulu ulkopuolisille.

Sinulta kysyttiin jo, että mitä poika/miehesi vastaa, kun teiltä udellaan perheenperustamissuunnitelmia. En muista nähneeni vastausta.

Eihän se kuulukaan periaatteessa, mutta tilanteessa, jossa siitä kertomatta jättäminen aiheuttaa konflikteja, asiasta mainitsemalla voisi tilanteen ratkaista, varsinkaan koska siinä ei ole mitään häpeällistä.

Itse olen kuusikymppinen ikineitsyt, joka ei ole koskaan ollut kiinnostunut edes seurustelusta, joten asia ei ole koskaan ollut minulle ajankohtainen.

Sukulaiseni eivät ole koskaan asiasta kyselleet, ja jos ovat sitä ajatelleet, se ei minua haittaa. Jos joku esimerkiksi kuitenkin ottaisi esille ajatuksen olenko esimerkiksi salalesbo, mainitsisin kyllä aseksuualisuuden ja aromanttisuuden, vaikka niitä en itse ottaisi keskustelussa esiin - tässä esitettiin asiaan liittyvä kysymys, joten ne voi siihen vastauksena ottaa mielestäni esiin. Nekään eivät ole häpeällisiä asioita.

Vierailija
31/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ap:n "mies" jättää kumppaninsa vastaamaan näihin vanhempiensa uteluihin, niin silloin tuossa ei mitään suostumuksia tarvita.

Huono neuvo. Ei ole kenenkään muun asia kertoa tällaisia kuin asianomaisen, mutta täytyy sanoa, että jos tosiaan jättää vastailun naiselle niin aika lapanen koko ukko, ehkä ennemmin hänet olisi syytä pistää ruotuun.

Vierailija
32/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot appiksille että haluaisit lapsen vaikka heti mutta kun mies ei suostu. Jatkossa painostus ja utelu menee oikeaan suuntaan.

Vierailija
33/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei auta mitkään kiertäen kaartaen annetut selitykset syistä, koska appivanhemmat keksinevät aina innoissaan ratkaisuja niihin. Joka tekosyy on ongelmallinen. Jos sanotte ettette halua lapsia, appivanhemmat livertävät että "kyllä te muutaman vuoden kuluttua alatte haluta", jos viitatte että kyseessä olisi lääketieteellinen ongelma, appivanhemmat takuulla tuntevat jonkin lääkärin tai kansanparantajan, jonka puheille alkavat teitä pukata. Jos kerrotte miehen vasektomiasta sitten rupeavat ehdottamaan vaikkapa adoptiota, jne... Aivan loppumattomiin voivat jauhaa asiaa.

Koska mies ei halua kertoa vasektomiastaan eikä ap jaksa keksiä tekosyitä, ainoa reilu tapa on että te yhdessä kerrotte, että olette päättäneet vakaasti ettette hanki lapsia, ette tule muuttamaan mieltänne, ettekä halua enää kuulla vauvauteluita. Piste.

Mies ei saisi mennä sun selkäsi taakse asiassa vaan olla aktiivinen omiin vanhempiinsa päin tässä asiassa. Luulisi että noin kun sanoo, olisi asia kerrasta käsitelty. Puhukaa yhteisestä päätöksestä ja että se on lopullinen.

Vierailija
34/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap voi sanoa, että heille ei ole mahdollista tulla lapsia eikä hän halua puhua asiasta enempää. Miehen vasektomiasta ei tarvitse kertoa, mutta kuten ap:kin aloituksessa sanoi, niin onhan tämä hänenkin ehkäisynsä niin kauan kuin hän on miehen kanssa suhteessa. Ei minusta voi sanoa, että tämä on pelkästään miehen asia. Vakituisessa pitkäaikaisessa parisuhteessa ei toisen osapuolen sterilisaatio ole ikinä pelkästään hänen oma asiansa vaan koskettaa molempia. Siksi siinä sterilisaatiokaavakkeessakin kysytään, onko myös kumppani saanut päätöstä koskevan informaation - vaikkei hänellä mitään veto-oikeutta viime kädessä olekaan.

Vierailija
35/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta toisen sterilisaatio on yhteinen asia josta kumpi hyvänsä voi kertoa kenelle haluaa. Itse ainakin kokisin todella omituiseksi ajatukseksi, että meidän loppuelämän ehkäisyksi tarkoitettu ratkaisu olisi minun oma asiani eikä muka kuulu puolisolle.

Vierailija
36/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako lasta?

Vierailija
37/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta toisen sterilisaatio on yhteinen asia josta kumpi hyvänsä voi kertoa kenelle haluaa. Itse ainakin kokisin todella omituiseksi ajatukseksi, että meidän loppuelämän ehkäisyksi tarkoitettu ratkaisu olisi minun oma asiani eikä muka kuulu puolisolle.

Tässä ei kai ollut kyse siitä, ettei asia kuuluisi puolisolle, vaan että onko puolisolla ilman toisen osapuolen lupaa oikeutta mennä laukomaan tai vihjailemaan parisuhteen sisäisestä intiimistä asiasta muille.

Vierailija
38/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä miehen puolella. Voin sanoa että olisin todella vihainen jos minut olisi steriloitu ja mies menisi lörpöttelemään siitä sukulaisilleen.

En ole koskaan suostunut keskustelemaan lisääntymisasioistani sukulaisten tai tuttavien kanssa, ei kuulu heille pätkääkään. En ole mitään selityksiä velkaa kenellekään.

Ps. Lapsi on, ei kerrottu etukäteen kenellekään että yritettiin, eikä olla sen jälkeen kerrottu aiommeko hankkia lisää. Utelut voi torpata lyhyeen, itse en yksinkertaisesti lähde keskusteluun mukaan jos törpöt kyselevät, fiksuthan ei edes ota asiaa esille.

Vierailija
39/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei kai ollut kyse siitä, ettei asia kuuluisi puolisolle, vaan että onko puolisolla ilman toisen osapuolen lupaa oikeutta mennä laukomaan tai vihjailemaan parisuhteen sisäisestä intiimistä asiasta muille.

Mutta ovathan ne vanhemmat sen miehen perhettä. Reilua olisi kertoa wanna-be-isovanhemmille totuus. Vaikuttaahan se heidänkin elämäänsä.

Vierailija
40/84 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolisolle on myös tehty vasektomia. Hänellä on aiemmasta liitosta lapsia ja minulla myös yksi. Mies on pyytänyt etten puhuisi asiasta hänen vanhemmilleen, joten en koe mitään tarvetta olla tätä noudattamatta. Eipä kyllä ole kukaan mitään udellut edes lapsista. Vaikka olisikin niin ei tuottaisi ongelmia olla hiljaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi