Onko tuo totta, että sairaanhoitajia lähtee alalta nyt ryminällä? Onko hoitoalalla oikeasti niin kamalaa?
Miksi? Voisitteko laittaa kokemuksianne. Mietin tosissaan alaa ja nyt en ole ollenkaan enää varma.
Kommentit (1642)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähteekö sairaanhoitajia myös kolinalla tai suhinalla?
Juu lähtee. Ja ne on kaikki niin koulutettuja, että saavat kaikki heti työtä, josta maksetaan vähintään tonni enemmän palkkaa. Eikä tartte tehdä vuorotyötä.
Yleensä sairaanhoitajan on vähän niinku pakko saada heti työtä, koska työttömäksi jääminen ei ole vaihtoehto. Tosi harva edes ilmoittautuu TE-toimistoon työnhakijaksi, koska muuten joutuu tuota pikaa heti takaisin sairaanhoitajaksi. Tosi harvalla sairaanhoitajalla on myöskään niin paljon rahaa säästössä, että pystyy olemaan kovin monta kuukautta ilman palkkaa.
En ainakaan tunne ketään, joka olisi vaihtanut sairaanhoitajan töistä toiseen sellaiseen työhön, jossa on vuorotyö, tai että kenelläkään olisi palkka laskenut alanvaihdon vuoksi.
Aijaa. Mun entisistä työkavereista ei puolestaan kenelläkään ole palkka noussut alanvaihdon jälkeen, paitsi niillä kahdella, jotka ovat vuorotyössö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla työskennelleenä voin sanoa että jo pelkkä työolojen parannus auttaisi paljon. Lisää hoitajia jotta työn kuormittavuus ja kiire vähenee ja tauot ehditään pitää. Palkkauskaan ei ole niin tärkeä kuin se että jaksaa työssä.
Samaa mieltä. Itse olen alanvaihtaja, vaihdoin hoitajan töistä sosiaalialalle. Palkka pieneni huomattavasti, mutta on sen arvoista. Välillä mietin, että miten jaksoinkaan niin pitkään osastolla kolmivuorotyössä. Oli ihan normaalia, että vaikka kolmasosa työvuoron henkilökunnasta olisi sairauslomalla, niin sijaisia ei edes yritetty saada. Potilaita oli ylipaikoilla käytävällä ja yövuorossa saattoi olla kahdestaan opiskelijan kanssa, jolla ei ollut minkäänlaisia (lääke)lupia.
Kun lähiesihenkilölle toi esiin kuormitusta, niin vastaus oli tyyliä "tuossa on ovi, jos ei kelpaa. Kyllä tänne on tulijoita"- erikoissairaanhoidossa tunnutaan ajattelevan, että kyllähän porukka yliopistosairaalaan oikein hinkuu töihin.
Nyt seuraan kieltämättä vähän vahingoniloisena sitä, että korona-aikana entisestä työpaikastani on lähtenyt n. 10 työntekijää muihin hommiin ja avoimia vakansseja ei saada täytettyä. Missä ovat ne tulijat?Voin ainakin omalta osaltani sanoa, että kyllä, ainakin vuodeosastotyössä on aivan kamalaa; luotetaan siihen, että kaikki hoituu tunnollisten työntekijöiden joustamisilla, työkaverit ovat uupuneita ja pinna kireällä ja johtaminen on vanhanaikaista käskyttämistä. Ei ikinä takaisin.
Myös samaa mieltä. Olin töissä n. 10 hengen tiimissä, joista 4 oli pitkäaikaisella sairauslomalla (uupumus), ja puskimme töitä 6 hengen voimin lähes vuoden ajan. Sitten näistä 3 lähti muihin töihin ja opiskelemaan. Yritettiin saada sijaisia, kesäsijainen kävi töissä yhden päivän ja perui sitten. Oltiin yhteydessä entisiin sairaanhoitajaopiskelijoihin, olivat jo muualle. Kolmisin yritettiin jatkaa töitä kahden eläkeikää lähestyvän kollegan kanssa, mutta sitten minäkin lähdin. Edelleen siellä on ne kymmenen hengen työt, joten toivottavasti ovat saaneet lisää väkeä palkatuksi.
Hoitajia siirtyy jatkuvasti muille aloille, koska muilla aloilla on parempi palkka, kevyempi ja mukavampi työ ja miellyttävämpi työaika. Hoitoalalla on vanhanaikaiset käytännöt ja armeijan hierarkia.
Naisvaltainen hoitoala on työpaikkakiusaamisen kehto. Opiskelijoita, keikkalaisia ja sijaisia kohdellaan kurjasti. Haluaisitko itse tehdä työtä, jossa sinua kohdellaan epäasiallisesti ja kiusataan henkisellä väkivallalla työkavereitten ja/tai esimiesten taholta? Asiakkaat ja potilaat käyttävät hoitajiin sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa.
Hoitoalan työajat ovat kurjat etenkin kolmivuorotyössä. Ikiaikaisia ja surkeita käytäntöjä edustaa iltavuorosta aamuvuoroon-muinaisjäänne. Hoitoalalla ei ole joustavia työaikoja ja mahdollisuutta tehdä etätyötä.
Nuoret eivät ole kiinnostuneita hoitoalasta. Lähivuosina hoitajia tuodaan Suomeen ulkomailta. Myös pätevyysvaatimuksia tullaan alentamaan. Lyhyellä hoiva-avustajan koulutuksella voi työskennellä kotihoidossa ja hoitaa vanhuksia palvelutaloissa, hoitokodeissa ja vanhainkodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu lähtee. Ja ne on kaikki niin koulutettuja, että saavat kaikki heti työtä, josta maksetaan vähintään tonni enemmän palkkaa. Eikä tartte tehdä vuorotyötä.
Yleensä sairaanhoitajan on vähän niinku pakko saada heti työtä, koska työttömäksi jääminen ei ole vaihtoehto. Tosi harva edes ilmoittautuu TE-toimistoon työnhakijaksi, koska muuten joutuu tuota pikaa heti takaisin sairaanhoitajaksi. Tosi harvalla sairaanhoitajalla on myöskään niin paljon rahaa säästössä, että pystyy olemaan kovin monta kuukautta ilman palkkaa.
En ainakaan tunne ketään, joka olisi vaihtanut sairaanhoitajan töistä toiseen sellaiseen työhön, jossa on vuorotyö, tai että kenelläkään olisi palkka laskenut alanvaihdon vuoksi.
Aijaa. Mun entisistä työkavereista ei puolestaan kenelläkään ole palkka noussut alanvaihdon jälkeen, paitsi niillä kahdella, jotka ovat vuorotyössö.
Saattaa tietysti johtua siitäkin, että olin töissä poliklinikalla, jossa päivätyö ja surkeat palkat ilman lisiä. Jos työkaverisi ovat vaihtaneet vuorotyöstä päivätöihin, niin voi olla että heilläkin palkka on noussut, vaikka kokonaisansio lisineen ei ole noussut? Lisät on minusta eri asia kuin palkka.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajia siirtyy jatkuvasti muille aloille, koska muilla aloilla on parempi palkka, kevyempi ja mukavampi työ ja miellyttävämpi työaika. Hoitoalalla on vanhanaikaiset käytännöt ja armeijan hierarkia.
Naisvaltainen hoitoala on työpaikkakiusaamisen kehto. Opiskelijoita, keikkalaisia ja sijaisia kohdellaan kurjasti. Haluaisitko itse tehdä työtä, jossa sinua kohdellaan epäasiallisesti ja kiusataan henkisellä väkivallalla työkavereitten ja/tai esimiesten taholta? Asiakkaat ja potilaat käyttävät hoitajiin sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa.
Hoitoalan työajat ovat kurjat etenkin kolmivuorotyössä. Ikiaikaisia ja surkeita käytäntöjä edustaa iltavuorosta aamuvuoroon-muinaisjäänne. Hoitoalalla ei ole joustavia työaikoja ja mahdollisuutta tehdä etätyötä.
Nuoret eivät ole kiinnostuneita hoitoalasta. Lähivuosina hoitajia tuodaan Suomeen ulkomailta. Myös pätevyysvaatimuksia tullaan alentamaan. Lyhyellä hoiva-avustajan koulutuksella voi työskennellä kotihoidossa ja hoitaa vanhuksia palvelutaloissa, hoitokodeissa ja vanhainkodeissa.
Ööh, tämä on nyt vähän sekavaa kun puhutaan taas vaan jostai hoitajista. Ei kai Suomeen silti sairaanhoitajia ole tuotu suoraan muista maista, vaan ne mitä on tuotu, on tulleet nimenomaan lähihoitajiksi?
Eikä sairaanhoitajat ole valittaneet potilaista, vaan päin vastoin, sairaanhoitajathan ovat yleensä olleet sitä mieltä, että potilaat ovat potilastyössä ihan parasta - tarkoitatko nyt lähihoitajia, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa tietysti johtua siitäkin, että olin töissä poliklinikalla, jossa päivätyö ja surkeat palkat ilman lisiä. Jos työkaverisi ovat vaihtaneet vuorotyöstä päivätöihin, niin voi olla että heilläkin palkka on noussut, vaikka kokonaisansio lisineen ei ole noussut? Lisät on minusta eri asia kuin palkka.
Nettopalkka on se rahasumma, joka tulee tilille joka kuun viimeinen päivä. Bruttopalkka on puolestaan se summa, joka lukee tilinauhalla kohdassa palkka yhteensä. Se sisältää myös lisät.
Muualla sairaanhoitajia arvostetaan. Jenkeissäkin maksetaan 90 dollaria tunnilta, siis noin 80€/h.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000008140684.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka on se rahasumma, joka tulee tilille joka kuun viimeinen päivä. Bruttopalkka on puolestaan se summa, joka lukee tilinauhalla kohdassa palkka yhteensä. Se sisältää myös lisät.
Juu juu. Tottakai on netto ja brutto, Mutta on myös palkka ja ansio. Peruspalkka ja erilaiset lisät, joista yhdessä muodostuu kokonaisansio. Monilla aloilla saa lisiä, jos joutuu tekemään töitä epämukavaan vuorokaudenaikaan. Esimerkiksi opettajatkin voivat saada ilta- ja viikonloppulisiä, jos opettavat iltaisin tai viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu juu. Tottakai on netto ja brutto, Mutta on myös palkka ja ansio. Peruspalkka ja erilaiset lisät, joista yhdessä muodostuu kokonaisansio. Monilla aloilla saa lisiä, jos joutuu tekemään töitä epämukavaan vuorokaudenaikaan. Esimerkiksi opettajatkin voivat saada ilta- ja viikonloppulisiä, jos opettavat iltaisin tai viikonloppuisin.
Eipä ole tuollaisia lisiä vielä kuulunut.
T. Opettaja
Hei taas,
Teitä vierailijoita tuntuu olevan liikkeellä tässäkin ketjussa ylenmäärin tässäkin ketjussa. Käyttäkää edes jotain nimimerkkiä, jotta keskusteluun osallistuva tietää minkä nimimerkin kanssa kulloinkin mittelee.
Tiedän että nimimerkkiä voi vaihtaa tässä ketjussa vaikka joka kerta.
Itse käytän aina samaa "vanhakyynikko" nimimerkkiä.
Onko täällä Tehy:n trolleja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja 23-v kirjoitti:
Lähihoitajana haluan sanoa tämän: lähihoitajana on mahdollista tienata yli 4000 euroa/kk ennen veroja, JOS on valmis tekemään yövuoroa,sekä iltavuoroja. Kaikki viikonloput töissä. Ylitöitä myös tarjolla niille,ketkä ovat valmiita tienaamaan. Meillä ainakin 80-euron kutsuraha jo houkuttelee ylitöihin.
Jo opiskelemaan mennessä jokainen hoitaja tietää,että työ on yleensä 3-vuorotyötä. Miksi se on niin iso yllätys sitten työelämässä?
On omasta asenteesta kiinni,paljon hoitajana tienaa. Jos menee periaatteella,että vain aamuvuoroja ja viikonloput vapaana niin mielestäni on turha vikistä palkan pienuudesta,kun on mahdollisuus tehdä öitä ja iltavuoroakin.
Asenne ratkaisee
Lähihoitajan aloituspalkka taitaa olla 2300 €? Vuorotyö on monessa paikassa itsestään selvyys ja sehän lukee työsopimuksessakin (jaksotyö), MUTTA kuka piru oikeasti haluaa tehdä ylitöitä noin paljon (4000 euroon saakka) oman terveytensä, mielenterveytensä, sosiaalisen elämänsä kustannuksella??? Oikeasti?? Kyllä elantonsa pitää helpommalla saada kuin olemalla töissä 24/7..lisäksi järjetöntä ylitöiden tekoa seuraa myös firman työsuojelu, ja kyllä näihin puututaankin jossain vaiheessa..terveisin Osastonhoitaja
Lh:n peruspalkka 2150euroa.
Lh:n peruspalkat ei kuulu tähän ketjuun. Lukekaa otsikko. Tässä puhutaan nyt sairaanhoitajista.
Ei ne osaa lukea, ne on lähihoitajia. Ammattikoulu pikakoulutuksena tehty, mutta siihen ei kuulu luetun ymmärtäminen.
Juuri tuo asenne tekee hallaa. Itse opiskelen lähihoitajaksi, olen viiden ällän ylioppilas ja mulla on amk-tutkinto ja toinen keskiasteen tutkinto, aloilta, jotka eivät työllistä.
Miksi ihmeessä opiskelet lähihoitajaksi etkä sairaanhoitajaksi? Töitä olisi paljon enemmän ja melko varmasti saisit joitakin hyväksilukuja aiemmista opinnoista.
Ymmärrät varmaan kuitenkin että tässä ketjussa on kyse sairaanhoitajien lähtemisestä alalta? Nyt ei ole kyse lähihoitajista.
Mikä agenda sinulla on iskeä kiilaa sairaanhoitajien ja lähihoitajien välille? Työelämässä nämä ammattiryhmät kunnioittavat toisiaan kollegiaalisesti ja tekevät saumatonta yhteistyötä. Miksi pyrit heikentämään hoitoalan yhtenäisyyttä? Samassa veneessä me ollaan.
Sama asia kuin jos olisi ketju, jossa puhutaan lääkäripulasta ja joku kirjoittaisi sinne sairaanhoitajien asioita ja joku korjaisi, että tässä on nyt kyse lääkäreistä eikä sairaanhoitajista. Ei ole kyse mistään kiilan lyömisestä mihinkään, vaan siitä, että on kyse eri ammattikunnista. Tottakai tehdään yhteistyötä, ollaan silti eri ammateissa. Alalta lähtöön on erilaiset syyt.
Ihan samoja syyt ovat oli kyse sitten siitä että lääkärit, sairaahoitajat, lähihoitajat tai laitoshuoltajat pakenee sairaaloista johonkin muualle.
Mielenkiintoinen näkökulma. Kerrotko vielä mitä nämä yhteiset syyt ovat?
Työilmapiiri, potilaat ja palkkaus.
Työmäärä.
Työmäärä olisi usein kohtuullinen ilman niitä potilaita ;)... tai ainakin jos ne potilaat voisi valita kuten yksityisellä puolella.
Sairaanhoitajana olen nyt eri mieltä noista "yhteisistä syistä".
- Potilaat eivät ole olleet minulle syy lopettaa sairaanhoitajan töitä. En tunne muitakaan sairaanhoitajia, joille potilaat olisivat syy lähteä. Pikemminkin päin vastoin. Potilaat ovat sairaanhoitajan työssä ihan parasta. Sairaanhoitajan työn palkitsevuus tulee siitä, että voi auttaa potilaita.
- Meillä oli töissä myös kohtuullisen hyvä työilmapiiri ja suurin osa kollegoista oli tosi mukavia.
- Myös työmäärään pystyi vaikuttamaan priorisoinnilla, joten se ei suoranaisesti ollut ongelma, mutta ongelma oli eettinen ristiriita, joka syntyi siitä, että ei useinkaan pystynyt tekemään töitä niin hyvin kuin olisi toivonut.
- Palkkaus oli ehdottomasti huonoa.
- Lisäksi ylhäältä päin johtaminen oli pitkä miinus.
Eli oli vain yksi yhteinen syy: palkkaus. Muut syyt olivat eri syitä. En kuitenkaan aivan täysin ymmärrä, miten ammattikoulupohjainen lähihoitaja voi kokea palkan huonoksi, vaikka se on parempi kuin monilla muilla ammattikoulusta valmistuneilla ja suunnilleen saman suuruinen kuin AMK-tutkinnon suorittaneella sairaanhoitajalla. Moni lähihoitaja hämmästyy, kun opiskelee sairaanhoitajaksi, ja huomaa, että kokonaispalkka voi useinkin laskea, koska sairaanhoitajan työssä ei välttämättä olekaan lisiä samalla tavalla, koska sairaanhoitajat tekevät usein päivätyötä.
Lähihoitajat haluaa yleensä opiskella sairaanhoitajiksi siinä vaiheessa kun niille alkaa tulla perhettä ja ne haluaa päivätyön. Vuorotyö on pienten lasten kanssa niin vaikea ja sairaanhoitaja voi helpommin valita päivätyön. Osa opiskelee sairaanhoitajiksi vain siksi, että saa vähän enemmän arvostusta ja ehkä oman nimen oven pieleen, jos pääsee tekemään vastaanottotyötä tai tiiminvetäjän hommaa.
Mutta kun nykyään palkka ei aina nouse, vaikka tekee AMK-koulutuksen ja kouluttautuu sairaanhoitajaksi. Monet opiskelee nykyään jonkin toisen alan koulutuksen, jos ei enää halua tehdä lähihoitajan töitä. Ne ei enää lähde lukemaan sairaanhoitajiksi samalla tavalla kuin ennen.
Lähtee opiskelemaan sairaanhoitajaksi, kun haluaa päivätyön? Kyllä suurin osa sairaanhoitajista tekee kolmivuorotyötä. Siellä hoivakodeissa ei, muta muualla kyllä. Et ole itse hoitaja, näkee sen, puhut jonkun muun suulla.
ihanko totta? Olen aina ajatellut, että meitä sairaanhoitajia on paljon päivätöissä. Omassa opiskeluryhmässänikin oli muutamia lähihoitajataustaisia, jotka olivat juuri siksi opiskelemassa sairaanhoitajiksi, että halusivat päivätöihin. Näin siis itse kertoivat.
Olen sairaanhoitajana työskennellyt pian 10 vuotta. En ole koskaan tehnyt yövuoroja. Olin ensin kotihoidossa sairaanhoitajana jaksotyössä aamua ja iltaa, sitten tiiminvetäjänä pelkissä aamuvuoroissa ja sieltä lähdin terveysasemalle vastaanottoon, pääsääntöisesti 8-16, mutta saamme itse vaikuttaa työaikoihin, meillä on joustava työaika ja liukumat käytössä.
Itsw olen urani tehnyt sairaalassa. Poliklinikoilla ( ei siis päivystys) on päivätyö, muualla (3)- vuorotyö tai 5 tai 6 tai 7 vuorotyö. Kyllä sairaanhoitajat tekee noita kaikkia vuoroja. Jos sairaalaan tai vastaavaan mennyt töihin, niin aika hankala on vuorotyötä välttää. Tämä tulee monelle yllätyksenä- ai pitääkö muka yövuorojakin tehdä? No daa.
Hmm. Kotihoidossa ja hoivakodeissa sairaanhoitajat tekee yleensä aina kaksivuorotyötä. Useimmat tk-päivystykset tekee myös kaksivuorotyötä, samoin useimmat leikkaussalit toimii vain päiväaikaan. Yöpäivystykset on keskitetty koko maassa vain muutamiin isoihin sairaaloihin. Vuodeosastoja on vähennetty koko 2000-luvun ajan reippaasti.
Mikä ihme on 5- tai 6- tai 7-vuorotyö? En ole ennen kuullut. Missä niitä tehdään?
Luettelit aika tasan tarkkaan ne paikat joissa ei tehdä työtä vuorokauden ympäri. Noistakin vain osa on puhtaasti päivätyötä. Kirjoittaja jolle kommenttisi osoitit sanoikin, että SAIRAALASSA on vaikea tehdä muuta kuin kaikkia vuoroja. Näinhän se on! Sairaaalassa potilaat ovat vuorokauden ympäri, ja kyllä se on juurikin noin että työvuorot ovat todella repaleisia.
Enpä ole kuullut, että sairaanhoitajat lähtisivät kokonaan pois alalta työvuorojen repaleisuuden takia. Yleensä he vain vaihtavat työpaikkaa alan sisällä, jos jonkin työpaikan työvuorot ei miellytä. Osa työpaikoista on avoinna vain päivisin, ja on myös paljon paikkoja, joissa kyllä tehdään iltoja tai öitä, mutta sairaanhoitajat voivat itse vaikuttaa työvuoroihinsa. Työvuoroautonomia on aika yleistä.
Samaa mieltä. Sairaanhoitajat vaihtavat työpaikkaa, jos eivät tykkää jonkin työpaikan työvuoroista tai tavasta, jolla ne jaetaan. Työpaikan vaihtokin on kuitenkin kallista, sillä uuden sairaanhoitajan perehdyttäminen maksaa, eikä uuden työpanos ole alkuun yleensä koskaan aivan sama kuin pitkään työssä olleen. Siitä on jotain tutkimusta ja laskelmiakin olemassa, muistaakseni noin kolmen sairaanhoitajan vaihtumisesta aiheutuvat kustannukset vastaavat yhden sairaanhoitajan vuosipalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Olen saanut lisiä, kun olen opettanut aikuiskoulutusryhmiä ja YAMK-koulutuksia, joissa tunteja myös iltaisin ja viikonloppuisin. Jos et ole saanut, niin kannattaa olla aktiivinen ja vaatia, koska kyllä ne kuuluu maksaa. T: toinen opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Olen saanut lisiä, kun olen opettanut aikuiskoulutusryhmiä ja YAMK-koulutuksia, joissa tunteja myös iltaisin ja viikonloppuisin. Jos et ole saanut, niin kannattaa olla aktiivinen ja vaatia, koska kyllä ne kuuluu maksaa. T: toinen opettaja
Yliopistomaailmassa ei tunneta tuollaisia lisiä.
En ole rullaillut senioreiden kroonikko-osastolla, vaan yliopistollisen keskussairaalan milloin milläkin osastolla sekä paikallisen terveyskeskuksen "normaali" osastolla. Näkemykseni perustuu siihen, mitä olen nähnyt ja kokenut ja kuunnellut huonekavereiden juttuja.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja 23-v kirjoitti:
Lähihoitajana haluan sanoa tämän: lähihoitajana on mahdollista tienata yli 4000 euroa/kk ennen veroja, JOS on valmis tekemään yövuoroa,sekä iltavuoroja. Kaikki viikonloput töissä. Ylitöitä myös tarjolla niille,ketkä ovat valmiita tienaamaan. Meillä ainakin 80-euron kutsuraha jo houkuttelee ylitöihin.
Jo opiskelemaan mennessä jokainen hoitaja tietää,että työ on yleensä 3-vuorotyötä. Miksi se on niin iso yllätys sitten työelämässä?
On omasta asenteesta kiinni,paljon hoitajana tienaa. Jos menee periaatteella,että vain aamuvuoroja ja viikonloput vapaana niin mielestäni on turha vikistä palkan pienuudesta,kun on mahdollisuus tehdä öitä ja iltavuoroakin.
Asenne ratkaisee
Lähihoitajan aloituspalkka taitaa olla 2300 €? Vuorotyö on monessa paikassa itsestään selvyys ja sehän lukee työsopimuksessakin (jaksotyö), MUTTA kuka piru oikeasti haluaa tehdä ylitöitä noin paljon (4000 euroon saakka) oman terveytensä, mielenterveytensä, sosiaalisen elämänsä kustannuksella??? Oikeasti?? Kyllä elantonsa pitää helpommalla saada kuin olemalla töissä 24/7..lisäksi järjetöntä ylitöiden tekoa seuraa myös firman työsuojelu, ja kyllä näihin puututaankin jossain vaiheessa..terveisin Osastonhoitaja
Lh:n peruspalkka 2150euroa.
Lh:n peruspalkat ei kuulu tähän ketjuun. Lukekaa otsikko. Tässä puhutaan nyt sairaanhoitajista.
Ei ne osaa lukea, ne on lähihoitajia. Ammattikoulu pikakoulutuksena tehty, mutta siihen ei kuulu luetun ymmärtäminen.
Juuri tuo asenne tekee hallaa. Itse opiskelen lähihoitajaksi, olen viiden ällän ylioppilas ja mulla on amk-tutkinto ja toinen keskiasteen tutkinto, aloilta, jotka eivät työllistä.
Miksi ihmeessä opiskelet lähihoitajaksi etkä sairaanhoitajaksi? Töitä olisi paljon enemmän ja melko varmasti saisit joitakin hyväksilukuja aiemmista opinnoista.
Ymmärrät varmaan kuitenkin että tässä ketjussa on kyse sairaanhoitajien lähtemisestä alalta? Nyt ei ole kyse lähihoitajista.
Mikä agenda sinulla on iskeä kiilaa sairaanhoitajien ja lähihoitajien välille? Työelämässä nämä ammattiryhmät kunnioittavat toisiaan kollegiaalisesti ja tekevät saumatonta yhteistyötä. Miksi pyrit heikentämään hoitoalan yhtenäisyyttä? Samassa veneessä me ollaan.
Sama asia kuin jos olisi ketju, jossa puhutaan lääkäripulasta ja joku kirjoittaisi sinne sairaanhoitajien asioita ja joku korjaisi, että tässä on nyt kyse lääkäreistä eikä sairaanhoitajista. Ei ole kyse mistään kiilan lyömisestä mihinkään, vaan siitä, että on kyse eri ammattikunnista. Tottakai tehdään yhteistyötä, ollaan silti eri ammateissa. Alalta lähtöön on erilaiset syyt.
Ihan samoja syyt ovat oli kyse sitten siitä että lääkärit, sairaahoitajat, lähihoitajat tai laitoshuoltajat pakenee sairaaloista johonkin muualle.
Mielenkiintoinen näkökulma. Kerrotko vielä mitä nämä yhteiset syyt ovat?
Työilmapiiri, potilaat ja palkkaus.
Työmäärä.
Työmäärä olisi usein kohtuullinen ilman niitä potilaita ;)... tai ainakin jos ne potilaat voisi valita kuten yksityisellä puolella.
Sairaanhoitajana olen nyt eri mieltä noista "yhteisistä syistä".
- Potilaat eivät ole olleet minulle syy lopettaa sairaanhoitajan töitä. En tunne muitakaan sairaanhoitajia, joille potilaat olisivat syy lähteä. Pikemminkin päin vastoin. Potilaat ovat sairaanhoitajan työssä ihan parasta. Sairaanhoitajan työn palkitsevuus tulee siitä, että voi auttaa potilaita.
- Meillä oli töissä myös kohtuullisen hyvä työilmapiiri ja suurin osa kollegoista oli tosi mukavia.
- Myös työmäärään pystyi vaikuttamaan priorisoinnilla, joten se ei suoranaisesti ollut ongelma, mutta ongelma oli eettinen ristiriita, joka syntyi siitä, että ei useinkaan pystynyt tekemään töitä niin hyvin kuin olisi toivonut.
- Palkkaus oli ehdottomasti huonoa.
- Lisäksi ylhäältä päin johtaminen oli pitkä miinus.
Eli oli vain yksi yhteinen syy: palkkaus. Muut syyt olivat eri syitä. En kuitenkaan aivan täysin ymmärrä, miten ammattikoulupohjainen lähihoitaja voi kokea palkan huonoksi, vaikka se on parempi kuin monilla muilla ammattikoulusta valmistuneilla ja suunnilleen saman suuruinen kuin AMK-tutkinnon suorittaneella sairaanhoitajalla. Moni lähihoitaja hämmästyy, kun opiskelee sairaanhoitajaksi, ja huomaa, että kokonaispalkka voi useinkin laskea, koska sairaanhoitajan työssä ei välttämättä olekaan lisiä samalla tavalla, koska sairaanhoitajat tekevät usein päivätyötä.
Lähihoitajat haluaa yleensä opiskella sairaanhoitajiksi siinä vaiheessa kun niille alkaa tulla perhettä ja ne haluaa päivätyön. Vuorotyö on pienten lasten kanssa niin vaikea ja sairaanhoitaja voi helpommin valita päivätyön. Osa opiskelee sairaanhoitajiksi vain siksi, että saa vähän enemmän arvostusta ja ehkä oman nimen oven pieleen, jos pääsee tekemään vastaanottotyötä tai tiiminvetäjän hommaa.
Mutta kun nykyään palkka ei aina nouse, vaikka tekee AMK-koulutuksen ja kouluttautuu sairaanhoitajaksi. Monet opiskelee nykyään jonkin toisen alan koulutuksen, jos ei enää halua tehdä lähihoitajan töitä. Ne ei enää lähde lukemaan sairaanhoitajiksi samalla tavalla kuin ennen.
Lähtee opiskelemaan sairaanhoitajaksi, kun haluaa päivätyön? Kyllä suurin osa sairaanhoitajista tekee kolmivuorotyötä. Siellä hoivakodeissa ei, muta muualla kyllä. Et ole itse hoitaja, näkee sen, puhut jonkun muun suulla.
ihanko totta? Olen aina ajatellut, että meitä sairaanhoitajia on paljon päivätöissä. Omassa opiskeluryhmässänikin oli muutamia lähihoitajataustaisia, jotka olivat juuri siksi opiskelemassa sairaanhoitajiksi, että halusivat päivätöihin. Näin siis itse kertoivat.
Olen sairaanhoitajana työskennellyt pian 10 vuotta. En ole koskaan tehnyt yövuoroja. Olin ensin kotihoidossa sairaanhoitajana jaksotyössä aamua ja iltaa, sitten tiiminvetäjänä pelkissä aamuvuoroissa ja sieltä lähdin terveysasemalle vastaanottoon, pääsääntöisesti 8-16, mutta saamme itse vaikuttaa työaikoihin, meillä on joustava työaika ja liukumat käytössä.
Itsw olen urani tehnyt sairaalassa. Poliklinikoilla ( ei siis päivystys) on päivätyö, muualla (3)- vuorotyö tai 5 tai 6 tai 7 vuorotyö. Kyllä sairaanhoitajat tekee noita kaikkia vuoroja. Jos sairaalaan tai vastaavaan mennyt töihin, niin aika hankala on vuorotyötä välttää. Tämä tulee monelle yllätyksenä- ai pitääkö muka yövuorojakin tehdä? No daa.
Hmm. Kotihoidossa ja hoivakodeissa sairaanhoitajat tekee yleensä aina kaksivuorotyötä. Useimmat tk-päivystykset tekee myös kaksivuorotyötä, samoin useimmat leikkaussalit toimii vain päiväaikaan. Yöpäivystykset on keskitetty koko maassa vain muutamiin isoihin sairaaloihin. Vuodeosastoja on vähennetty koko 2000-luvun ajan reippaasti.
Mikä ihme on 5- tai 6- tai 7-vuorotyö? En ole ennen kuullut. Missä niitä tehdään?
Luettelit aika tasan tarkkaan ne paikat joissa ei tehdä työtä vuorokauden ympäri. Noistakin vain osa on puhtaasti päivätyötä. Kirjoittaja jolle kommenttisi osoitit sanoikin, että SAIRAALASSA on vaikea tehdä muuta kuin kaikkia vuoroja. Näinhän se on! Sairaaalassa potilaat ovat vuorokauden ympäri, ja kyllä se on juurikin noin että työvuorot ovat todella repaleisia.
Sairaalassa on myös poliklinikat, päiväkirurgiat, leikkurit ja leiko-osastot...
Mutta kyllä, tietysti, jos on töissä vuodeosastolla, niin ne toimivat myös yöaikaan. Joissakin paikoissa, missä olen ollut töissä (Helsingin kaupunki), on ollut erikseen yövuoroja tekevä henkilökunta. Olen myös aiemmin kuullut, että joissakin paikoissa täytyy kaikkien tehdä kaikkia vuoroja, joten kyllä se varmaan totta on, mutta omalle kohdalleni ei ole sellaista paikkaa sattunut enkä tunne ketään, jonka olisi täytynyt. Eikös tuo työvuoroasia ole puhtaasti lähijohtamisen ongelma? Eikö ihmisten voisi antaa itse valita työvuoronsa? Ihan varmasti joku haluaa tehdä yövuorojakin, koska niistähän maksetaan hyvin.
Meillä on nykyään erikseen nimetty työvuorosuunnittelija, jolle voi esittää toiveita ja niitä sitten kuunnellaan tai ei. Jos joku haluaisi vaikka pelkkiä yövuoroja, tai toinen ei haluaisi yhtään yövuoroja, niin en usko että kumpikaan menisi läpi. En kyllä suoraan sanottuna ymmärrä miksi. Meilläkin esimies teki ennen työvuorolistat, mutta ei enää tee listoja vaan tarkistaa vaan, että joka vuorossa on riittävä resursointi ennen kuin listat julkaistaan.
vanhakyynikko kirjoitti:
Hei taas,
Teitä vierailijoita tuntuu olevan liikkeellä tässäkin ketjussa ylenmäärin tässäkin ketjussa. Käyttäkää edes jotain nimimerkkiä, jotta keskusteluun osallistuva tietää minkä nimimerkin kanssa kulloinkin mittelee.
Tiedän että nimimerkkiä voi vaihtaa tässä ketjussa vaikka joka kerta.
Itse käytän aina samaa "vanhakyynikko" nimimerkkiä.
Onko täällä Tehy:n trolleja?
Eiköhän sun mielipiteitäs ole kuultu jo ihan tarpeeksi. Mene jollekin muulle palstalle neuvomaan. Täällä ei ole tapana olettaa että on pakko käyttää nimimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Miten yliopisto liittyy sairaanhoitajiin? Ei mitenkään. Vaikka sairaanhoitaja olisi töissä yliopistollisessa sairaalassa, niin ainoat oikeasti korkeasti koulutetut terveydenhuollon ammattilaiset siellä on lääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Eläinlääketieteen puolella on kyllä ihan asialliset lisät. Mutta yleensä YPJ on ärseestä.
Uhrautuminen on varmasti yksi iso syy ongelmiin. Se kissa vaan pitäisi nostaa pöydälle jos sellainen on. Ja olla itse sinut sen kanssa että tekee sen mikä on mahdollista.
Hoitoalalla on hirveästi ihmisiä jotka joustaa, venyy, paukkuu, taipuu, tekee, tulee, jää, jaksamisen äärirajoille saakka. Sen sijaan että sanois asioita kuten; "en jää ylitöihin", "en pääse vapaapäivänä tulemaan töihin", "en voinut taata potilaiden turvallisuutta koska olin yksin x määrän hoidettavien kanssa ja lain mukaan vastuullani saa olla x määrä hoidettavia". Ei se ole helppoa, tiedän. Mutta aina kun työyhteisöstä löytyy näitä spagetteja ja jojonaruja, niin se vesittää sen jos joku koittaakin tehdä ongelman näkyväksi ja vetää rajat/ pitää omista oikeuksista kiinni.
T. lähihoitaja