Onko tuo totta, että sairaanhoitajia lähtee alalta nyt ryminällä? Onko hoitoalalla oikeasti niin kamalaa?
Miksi? Voisitteko laittaa kokemuksianne. Mietin tosissaan alaa ja nyt en ole ollenkaan enää varma.
Kommentit (1642)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja 23-v kirjoitti:
Lähihoitajana haluan sanoa tämän: lähihoitajana on mahdollista tienata yli 4000 euroa/kk ennen veroja, JOS on valmis tekemään yövuoroa,sekä iltavuoroja. Kaikki viikonloput töissä. Ylitöitä myös tarjolla niille,ketkä ovat valmiita tienaamaan. Meillä ainakin 80-euron kutsuraha jo houkuttelee ylitöihin.
Jo opiskelemaan mennessä jokainen hoitaja tietää,että työ on yleensä 3-vuorotyötä. Miksi se on niin iso yllätys sitten työelämässä?
On omasta asenteesta kiinni,paljon hoitajana tienaa. Jos menee periaatteella,että vain aamuvuoroja ja viikonloput vapaana niin mielestäni on turha vikistä palkan pienuudesta,kun on mahdollisuus tehdä öitä ja iltavuoroakin.
Asenne ratkaisee
Lähihoitajan aloituspalkka taitaa olla 2300 €? Vuorotyö on monessa paikassa itsestään selvyys ja sehän lukee työsopimuksessakin (jaksotyö), MUTTA kuka piru oikeasti haluaa tehdä ylitöitä noin paljon (4000 euroon saakka) oman terveytensä, mielenterveytensä, sosiaalisen elämänsä kustannuksella??? Oikeasti?? Kyllä elantonsa pitää helpommalla saada kuin olemalla töissä 24/7..lisäksi järjetöntä ylitöiden tekoa seuraa myös firman työsuojelu, ja kyllä näihin puututaankin jossain vaiheessa..terveisin Osastonhoitaja
Lh:n peruspalkka 2150euroa.
Lh:n peruspalkat ei kuulu tähän ketjuun. Lukekaa otsikko. Tässä puhutaan nyt sairaanhoitajista.
Ei ne osaa lukea, ne on lähihoitajia. Ammattikoulu pikakoulutuksena tehty, mutta siihen ei kuulu luetun ymmärtäminen.
Juuri tuo asenne tekee hallaa. Itse opiskelen lähihoitajaksi, olen viiden ällän ylioppilas ja mulla on amk-tutkinto ja toinen keskiasteen tutkinto, aloilta, jotka eivät työllistä.
Miksi ihmeessä opiskelet lähihoitajaksi etkä sairaanhoitajaksi? Töitä olisi paljon enemmän ja melko varmasti saisit joitakin hyväksilukuja aiemmista opinnoista.
Ymmärrät varmaan kuitenkin että tässä ketjussa on kyse sairaanhoitajien lähtemisestä alalta? Nyt ei ole kyse lähihoitajista.
Mikä agenda sinulla on iskeä kiilaa sairaanhoitajien ja lähihoitajien välille? Työelämässä nämä ammattiryhmät kunnioittavat toisiaan kollegiaalisesti ja tekevät saumatonta yhteistyötä. Miksi pyrit heikentämään hoitoalan yhtenäisyyttä? Samassa veneessä me ollaan.
Sama asia kuin jos olisi ketju, jossa puhutaan lääkäripulasta ja joku kirjoittaisi sinne sairaanhoitajien asioita ja joku korjaisi, että tässä on nyt kyse lääkäreistä eikä sairaanhoitajista. Ei ole kyse mistään kiilan lyömisestä mihinkään, vaan siitä, että on kyse eri ammattikunnista. Tottakai tehdään yhteistyötä, ollaan silti eri ammateissa. Alalta lähtöön on erilaiset syyt.
Ihan samoja syyt ovat oli kyse sitten siitä että lääkärit, sairaahoitajat, lähihoitajat tai laitoshuoltajat pakenee sairaaloista johonkin muualle.
Mielenkiintoinen näkökulma. Kerrotko vielä mitä nämä yhteiset syyt ovat?
Työilmapiiri, potilaat ja palkkaus.
Työmäärä.
Työmäärä olisi usein kohtuullinen ilman niitä potilaita ;)... tai ainakin jos ne potilaat voisi valita kuten yksityisellä puolella.
Sairaanhoitajana olen nyt eri mieltä noista "yhteisistä syistä".
- Potilaat eivät ole olleet minulle syy lopettaa sairaanhoitajan töitä. En tunne muitakaan sairaanhoitajia, joille potilaat olisivat syy lähteä. Pikemminkin päin vastoin. Potilaat ovat sairaanhoitajan työssä ihan parasta. Sairaanhoitajan työn palkitsevuus tulee siitä, että voi auttaa potilaita.
- Meillä oli töissä myös kohtuullisen hyvä työilmapiiri ja suurin osa kollegoista oli tosi mukavia.
- Myös työmäärään pystyi vaikuttamaan priorisoinnilla, joten se ei suoranaisesti ollut ongelma, mutta ongelma oli eettinen ristiriita, joka syntyi siitä, että ei useinkaan pystynyt tekemään töitä niin hyvin kuin olisi toivonut.
- Palkkaus oli ehdottomasti huonoa.
- Lisäksi ylhäältä päin johtaminen oli pitkä miinus.
Eli oli vain yksi yhteinen syy: palkkaus. Muut syyt olivat eri syitä. En kuitenkaan aivan täysin ymmärrä, miten ammattikoulupohjainen lähihoitaja voi kokea palkan huonoksi, vaikka se on parempi kuin monilla muilla ammattikoulusta valmistuneilla ja suunnilleen saman suuruinen kuin AMK-tutkinnon suorittaneella sairaanhoitajalla. Moni lähihoitaja hämmästyy, kun opiskelee sairaanhoitajaksi, ja huomaa, että kokonaispalkka voi useinkin laskea, koska sairaanhoitajan työssä ei välttämättä olekaan lisiä samalla tavalla, koska sairaanhoitajat tekevät usein päivätyötä.
Lähihoitajat haluaa yleensä opiskella sairaanhoitajiksi siinä vaiheessa kun niille alkaa tulla perhettä ja ne haluaa päivätyön. Vuorotyö on pienten lasten kanssa niin vaikea ja sairaanhoitaja voi helpommin valita päivätyön. Osa opiskelee sairaanhoitajiksi vain siksi, että saa vähän enemmän arvostusta ja ehkä oman nimen oven pieleen, jos pääsee tekemään vastaanottotyötä tai tiiminvetäjän hommaa.
Mutta kun nykyään palkka ei aina nouse, vaikka tekee AMK-koulutuksen ja kouluttautuu sairaanhoitajaksi. Monet opiskelee nykyään jonkin toisen alan koulutuksen, jos ei enää halua tehdä lähihoitajan töitä. Ne ei enää lähde lukemaan sairaanhoitajiksi samalla tavalla kuin ennen.
Lähtee opiskelemaan sairaanhoitajaksi, kun haluaa päivätyön? Kyllä suurin osa sairaanhoitajista tekee kolmivuorotyötä. Siellä hoivakodeissa ei, muta muualla kyllä. Et ole itse hoitaja, näkee sen, puhut jonkun muun suulla.
ihanko totta? Olen aina ajatellut, että meitä sairaanhoitajia on paljon päivätöissä. Omassa opiskeluryhmässänikin oli muutamia lähihoitajataustaisia, jotka olivat juuri siksi opiskelemassa sairaanhoitajiksi, että halusivat päivätöihin. Näin siis itse kertoivat.
Olen sairaanhoitajana työskennellyt pian 10 vuotta. En ole koskaan tehnyt yövuoroja. Olin ensin kotihoidossa sairaanhoitajana jaksotyössä aamua ja iltaa, sitten tiiminvetäjänä pelkissä aamuvuoroissa ja sieltä lähdin terveysasemalle vastaanottoon, pääsääntöisesti 8-16, mutta saamme itse vaikuttaa työaikoihin, meillä on joustava työaika ja liukumat käytössä.
Itsw olen urani tehnyt sairaalassa. Poliklinikoilla ( ei siis päivystys) on päivätyö, muualla (3)- vuorotyö tai 5 tai 6 tai 7 vuorotyö. Kyllä sairaanhoitajat tekee noita kaikkia vuoroja. Jos sairaalaan tai vastaavaan mennyt töihin, niin aika hankala on vuorotyötä välttää. Tämä tulee monelle yllätyksenä- ai pitääkö muka yövuorojakin tehdä? No daa.
Hmm. Kotihoidossa ja hoivakodeissa sairaanhoitajat tekee yleensä aina kaksivuorotyötä. Useimmat tk-päivystykset tekee myös kaksivuorotyötä, samoin useimmat leikkaussalit toimii vain päiväaikaan. Yöpäivystykset on keskitetty koko maassa vain muutamiin isoihin sairaaloihin. Vuodeosastoja on vähennetty koko 2000-luvun ajan reippaasti.
Mikä ihme on 5- tai 6- tai 7-vuorotyö? En ole ennen kuullut. Missä niitä tehdään?
Luettelit aika tasan tarkkaan ne paikat joissa ei tehdä työtä vuorokauden ympäri. Noistakin vain osa on puhtaasti päivätyötä. Kirjoittaja jolle kommenttisi osoitit sanoikin, että SAIRAALASSA on vaikea tehdä muuta kuin kaikkia vuoroja. Näinhän se on! Sairaaalassa potilaat ovat vuorokauden ympäri, ja kyllä se on juurikin noin että työvuorot ovat todella repaleisia.
Vierailija kirjoitti:
Sanottu jo tuhat kertaa,huno johtaminen.
Väitän että suomen terveydenhuollossa tuhlataan niin monen hoitsu,lekurin yms työpanos pelkkiin turhiin papereiden pyörittelyihin kankean systeemin takia.
Hallinto-lääkäreitä, ylihoitajia...
Hallintoon hallinnon puolet tyypit eikä ihmisten hoitajat/lääkärit.
Sama kankea johtamistapa edelleen kuin 20v sitten, ja samat surkeat työvuorot...
Tämähän se olisi pähkinänkuoressa. Erikoistuneet sihteerit voisivat hoitaa rutiinipaperitöistä ison osan. Työnjohtoon ihmisiä, jotka yrittävät aidosti parantaa työssä jaksamista eivätkä tietoisesti kiusaa esim. vuoroilla sekä jotakin isoja linjoja, joita kaikkien olisi pakko noudattaa, eikä vain suositus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole vain leukojen louskuttelua. Jos ammatti on kutsumusammatti, ei sieltä oikeasti sitoutuneet lähde minnekään.
Ei ole varmasti ollut enää vuosikymmeninä kenenkään kutsumusammatti - niin painava vastuu, uuvuttava huippukiire, karmea ilmapiiri selkäänpuukkottamisiin sekä erittäin huono palkka tuossa työssä ovat todella huono yhdistelmä kenekään jaksamiseen tehdä tuota työtä.
Se joka toista puhuu, ei ole ko. työtä koskaan tehnyt.
Sittenhän on vaan hyvä että lähtevät, varmasti ilmapiirikin paranee ja selkäänpuukotus vähened kun nykyiset lähtevät ja uudet nuoremmat tulevat tilalle.
Palkka ei ole "erittäin huono".
Kuulepa. Jos pitkän kokemuksen vaikka joltain erikoisalalta omaava hoitaja lähtee niin ei se ihkauusi häntä korvaa eikä henkilöstön ja kiire alimitoitus siitä lähde mihinkään.
No en olisi huolissani siitä, jos nuori korvaisi vanhan, sillä nuorimmilla on tuoreet opit ja uutta näkemystä ja virtaa. Nuoret eivät kuitenkaan kovin hyvin pysy sairaanhoitajina. Sairaanhoitajat vaihtavat alaa eniten 3-5 vuoden sisällä valmistumisestaan. Vanhimmasta päästä ei ole niinkään alanvaihtoa, mutta eläkkeelle on jäämässä suuri määrä sairaanhoitajia, seuraavien 10 vuoden sisällä eläköityy noin 30% sairaanhoitajista. Nuoria pitäisi tosiaan saada tilalle, mutta kun eivät pysy alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja 23-v kirjoitti:
Lähihoitajana haluan sanoa tämän: lähihoitajana on mahdollista tienata yli 4000 euroa/kk ennen veroja, JOS on valmis tekemään yövuoroa,sekä iltavuoroja. Kaikki viikonloput töissä. Ylitöitä myös tarjolla niille,ketkä ovat valmiita tienaamaan. Meillä ainakin 80-euron kutsuraha jo houkuttelee ylitöihin.
Jo opiskelemaan mennessä jokainen hoitaja tietää,että työ on yleensä 3-vuorotyötä. Miksi se on niin iso yllätys sitten työelämässä?
On omasta asenteesta kiinni,paljon hoitajana tienaa. Jos menee periaatteella,että vain aamuvuoroja ja viikonloput vapaana niin mielestäni on turha vikistä palkan pienuudesta,kun on mahdollisuus tehdä öitä ja iltavuoroakin.
Asenne ratkaisee
Lähihoitajan aloituspalkka taitaa olla 2300 €? Vuorotyö on monessa paikassa itsestään selvyys ja sehän lukee työsopimuksessakin (jaksotyö), MUTTA kuka piru oikeasti haluaa tehdä ylitöitä noin paljon (4000 euroon saakka) oman terveytensä, mielenterveytensä, sosiaalisen elämänsä kustannuksella??? Oikeasti?? Kyllä elantonsa pitää helpommalla saada kuin olemalla töissä 24/7..lisäksi järjetöntä ylitöiden tekoa seuraa myös firman työsuojelu, ja kyllä näihin puututaankin jossain vaiheessa..terveisin Osastonhoitaja
Lh:n peruspalkat ei kuulu tähän ketjuun. Lukekaa otsikko. Tässä puhutaan nyt sairaanhoitajista.
Ei ne osaa lukea, ne on lähihoitajia. Ammattikoulu pikakoulutuksena tehty, mutta siihen ei kuulu luetun ymmärtäminen.
Juuri tuo asenne tekee hallaa. Itse opiskelen lähihoitajaksi, olen viiden ällän ylioppilas ja mulla on amk-tutkinto ja toinen keskiasteen tutkinto, aloilta, jotka eivät työllistä.
Miksi ihmeessä opiskelet lähihoitajaksi etkä sairaanhoitajaksi? Töitä olisi paljon enemmän ja melko varmasti saisit joitakin hyväksilukuja aiemmista opinnoista.
Ymmärrät varmaan kuitenkin että tässä ketjussa on kyse sairaanhoitajien lähtemisestä alalta? Nyt ei ole kyse lähihoitajista.
Mikä agenda sinulla on iskeä kiilaa sairaanhoitajien ja lähihoitajien välille? Työelämässä nämä ammattiryhmät kunnioittavat toisiaan kollegiaalisesti ja tekevät saumatonta yhteistyötä. Miksi pyrit heikentämään hoitoalan yhtenäisyyttä? Samassa veneessä me ollaan.
Sama asia kuin jos olisi ketju, jossa puhutaan lääkäripulasta ja joku kirjoittaisi sinne sairaanhoitajien asioita ja joku korjaisi, että tässä on nyt kyse lääkäreistä eikä sairaanhoitajista. Ei ole kyse mistään kiilan lyömisestä mihinkään, vaan siitä, että on kyse eri ammattikunnista. Tottakai tehdään yhteistyötä, ollaan silti eri ammateissa. Alalta lähtöön on erilaiset syyt.
Ihan samoja syyt ovat oli kyse sitten siitä että lääkärit, sairaahoitajat, lähihoitajat tai laitoshuoltajat pakenee sairaaloista johonkin muualle.
Työmäärä.
Työmäärä olisi usein kohtuullinen ilman niitä potilaita ;)... tai ainakin jos ne potilaat voisi valita kuten yksityisellä puolella.
- Potilaat eivät ole olleet minulle syy lopettaa sairaanhoitajan töitä. En tunne muitakaan sairaanhoitajia, joille potilaat olisivat syy lähteä. Pikemminkin päin vastoin. Potilaat ovat sairaanhoitajan työssä ihan parasta. Sairaanhoitajan työn palkitsevuus tulee siitä, että voi auttaa potilaita.
- Meillä oli töissä myös kohtuullisen hyvä työilmapiiri ja suurin osa kollegoista oli tosi mukavia.
- Myös työmäärään pystyi vaikuttamaan priorisoinnilla, joten se ei suoranaisesti ollut ongelma, mutta ongelma oli eettinen ristiriita, joka syntyi siitä, että ei useinkaan pystynyt tekemään töitä niin hyvin kuin olisi toivonut.
Eli oli vain yksi yhteinen syy: palkkaus. Muut syyt olivat eri syitä. En kuitenkaan aivan täysin ymmärrä, miten ammattikoulupohjainen lähihoitaja voi kokea palkan huonoksi, vaikka se on parempi kuin monilla muilla ammattikoulusta valmistuneilla ja suunnilleen saman suuruinen kuin AMK-tutkinnon suorittaneella sairaanhoitajalla. Moni lähihoitaja hämmästyy, kun opiskelee sairaanhoitajaksi, ja huomaa, että kokonaispalkka voi useinkin laskea, koska sairaanhoitajan työssä ei välttämättä olekaan lisiä samalla tavalla, koska sairaanhoitajat tekevät usein päivätyötä.
Lähihoitajat haluaa yleensä opiskella sairaanhoitajiksi siinä vaiheessa kun niille alkaa tulla perhettä ja ne haluaa päivätyön. Vuorotyö on pienten lasten kanssa niin vaikea ja sairaanhoitaja voi helpommin valita päivätyön. Osa opiskelee sairaanhoitajiksi vain siksi, että saa vähän enemmän arvostusta ja ehkä oman nimen oven pieleen, jos pääsee tekemään vastaanottotyötä tai tiiminvetäjän hommaa.
Mutta kun nykyään palkka ei aina nouse, vaikka tekee AMK-koulutuksen ja kouluttautuu sairaanhoitajaksi. Monet opiskelee nykyään jonkin toisen alan koulutuksen, jos ei enää halua tehdä lähihoitajan töitä. Ne ei enää lähde lukemaan sairaanhoitajiksi samalla tavalla kuin ennen.
Lähtee opiskelemaan sairaanhoitajaksi, kun haluaa päivätyön? Kyllä suurin osa sairaanhoitajista tekee kolmivuorotyötä. Siellä hoivakodeissa ei, muta muualla kyllä. Et ole itse hoitaja, näkee sen, puhut jonkun muun suulla.
ihanko totta? Olen aina ajatellut, että meitä sairaanhoitajia on paljon päivätöissä. Omassa opiskeluryhmässänikin oli muutamia lähihoitajataustaisia, jotka olivat juuri siksi opiskelemassa sairaanhoitajiksi, että halusivat päivätöihin. Näin siis itse kertoivat.
Olen sairaanhoitajana työskennellyt pian 10 vuotta. En ole koskaan tehnyt yövuoroja. Olin ensin kotihoidossa sairaanhoitajana jaksotyössä aamua ja iltaa, sitten tiiminvetäjänä pelkissä aamuvuoroissa ja sieltä lähdin terveysasemalle vastaanottoon, pääsääntöisesti 8-16, mutta saamme itse vaikuttaa työaikoihin, meillä on joustava työaika ja liukumat käytössä.
Itsw olen urani tehnyt sairaalassa. Poliklinikoilla ( ei siis päivystys) on päivätyö, muualla (3)- vuorotyö tai 5 tai 6 tai 7 vuorotyö. Kyllä sairaanhoitajat tekee noita kaikkia vuoroja. Jos sairaalaan tai vastaavaan mennyt töihin, niin aika hankala on vuorotyötä välttää. Tämä tulee monelle yllätyksenä- ai pitääkö muka yövuorojakin tehdä? No daa.
Hmm. Kotihoidossa ja hoivakodeissa sairaanhoitajat tekee yleensä aina kaksivuorotyötä. Useimmat tk-päivystykset tekee myös kaksivuorotyötä, samoin useimmat leikkaussalit toimii vain päiväaikaan. Yöpäivystykset on keskitetty koko maassa vain muutamiin isoihin sairaaloihin. Vuodeosastoja on vähennetty koko 2000-luvun ajan reippaasti.
Mikä ihme on 5- tai 6- tai 7-vuorotyö? En ole ennen kuullut. Missä niitä tehdään?
Luettelit aika tasan tarkkaan ne paikat joissa ei tehdä työtä vuorokauden ympäri. Noistakin vain osa on puhtaasti päivätyötä. Kirjoittaja jolle kommenttisi osoitit sanoikin, että SAIRAALASSA on vaikea tehdä muuta kuin kaikkia vuoroja. Näinhän se on! Sairaaalassa potilaat ovat vuorokauden ympäri, ja kyllä se on juurikin noin että työvuorot ovat todella repaleisia.
Sairaalassa on myös poliklinikat, päiväkirurgiat, leikkurit ja leiko-osastot...
Mutta kyllä, tietysti, jos on töissä vuodeosastolla, niin ne toimivat myös yöaikaan. Joissakin paikoissa, missä olen ollut töissä (Helsingin kaupunki), on ollut erikseen yövuoroja tekevä henkilökunta. Olen myös aiemmin kuullut, että joissakin paikoissa täytyy kaikkien tehdä kaikkia vuoroja, joten kyllä se varmaan totta on, mutta omalle kohdalleni ei ole sellaista paikkaa sattunut enkä tunne ketään, jonka olisi täytynyt. Eikös tuo työvuoroasia ole puhtaasti lähijohtamisen ongelma? Eikö ihmisten voisi antaa itse valita työvuoronsa? Ihan varmasti joku haluaa tehdä yövuorojakin, koska niistähän maksetaan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja 23-v kirjoitti:
Asenne ratkaisee
Työmäärä.
Enpä ole kuullut, että sairaanhoitajat lähtisivät kokonaan pois alalta työvuorojen repaleisuuden takia. Yleensä he vain vaihtavat työpaikkaa alan sisällä, jos jonkin työpaikan työvuorot ei miellytä. Osa työpaikoista on avoinna vain päivisin, ja on myös paljon paikkoja, joissa kyllä tehdään iltoja tai öitä, mutta sairaanhoitajat voivat itse vaikuttaa työvuoroihinsa. Työvuoroautonomia on aika yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole vain leukojen louskuttelua. Jos ammatti on kutsumusammatti, ei sieltä oikeasti sitoutuneet lähde minnekään.
Ei ole varmasti ollut enää vuosikymmeninä kenenkään kutsumusammatti - niin painava vastuu, uuvuttava huippukiire, karmea ilmapiiri selkäänpuukkottamisiin sekä erittäin huono palkka tuossa työssä ovat todella huono yhdistelmä kenekään jaksamiseen tehdä tuota työtä.
Se joka toista puhuu, ei ole ko. työtä koskaan tehnyt.
Sittenhän on vaan hyvä että lähtevät, varmasti ilmapiirikin paranee ja selkäänpuukotus vähened kun nykyiset lähtevät ja uudet nuoremmat tulevat tilalle.
Palkka ei ole "erittäin huono".
Kuulepa. Jos pitkän kokemuksen vaikka joltain erikoisalalta omaava hoitaja lähtee niin ei se ihkauusi häntä korvaa eikä henkilöstön ja kiire alimitoitus siitä lähde mihinkään.
No en olisi huolissani siitä, jos nuori korvaisi vanhan, sillä nuorimmilla on tuoreet opit ja uutta näkemystä ja virtaa. Nuoret eivät kuitenkaan kovin hyvin pysy sairaanhoitajina. Sairaanhoitajat vaihtavat alaa eniten 3-5 vuoden sisällä valmistumisestaan. Vanhimmasta päästä ei ole niinkään alanvaihtoa, mutta eläkkeelle on jäämässä suuri määrä sairaanhoitajia, seuraavien 10 vuoden sisällä eläköityy noin 30% sairaanhoitajista. Nuoria pitäisi tosiaan saada tilalle, mutta kun eivät pysy alalla.
Uutta näkemystä? Joo, varmaan jostain uudesta pistotekniikasta mutta kun nykyään ei opetella opintojen aikana esim. sisätauteja tai mitään muutakaan kuin hyvin pintapuolisesti eikä erikoistuta niin mistä luulet sen uuden tuovan esimerkiksi gastron puolelle saman tietotaidon kuin 30 v. alalla ollut osaaja? Samoin kaikkeen muuhun mitä on matkan varrella tarttunut mukaan. Olen siis itse suht tuore hoitaja, ja arvostan konkareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja 23-v kirjoitti:
Asenne ratkaisee
Työmäärä.
Esim. päivystyksissä on useita erilaisia vuoroja. Vuodeosastoillakin voi olla ns. välivuoro joka on vaikkapa klo 12-20.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla työskennelleenä voin sanoa että jo pelkkä työolojen parannus auttaisi paljon. Lisää hoitajia jotta työn kuormittavuus ja kiire vähenee ja tauot ehditään pitää. Palkkauskaan ei ole niin tärkeä kuin se että jaksaa työssä.
Samaa mieltä. Itse olen alanvaihtaja, vaihdoin hoitajan töistä sosiaalialalle. Palkka pieneni huomattavasti, mutta on sen arvoista. Välillä mietin, että miten jaksoinkaan niin pitkään osastolla kolmivuorotyössä. Oli ihan normaalia, että vaikka kolmasosa työvuoron henkilökunnasta olisi sairauslomalla, niin sijaisia ei edes yritetty saada. Potilaita oli ylipaikoilla käytävällä ja yövuorossa saattoi olla kahdestaan opiskelijan kanssa, jolla ei ollut minkäänlaisia (lääke)lupia.
Kun lähiesihenkilölle toi esiin kuormitusta, niin vastaus oli tyyliä "tuossa on ovi, jos ei kelpaa. Kyllä tänne on tulijoita"- erikoissairaanhoidossa tunnutaan ajattelevan, että kyllähän porukka yliopistosairaalaan oikein hinkuu töihin.
Nyt seuraan kieltämättä vähän vahingoniloisena sitä, että korona-aikana entisestä työpaikastani on lähtenyt n. 10 työntekijää muihin hommiin ja avoimia vakansseja ei saada täytettyä. Missä ovat ne tulijat?
Voin ainakin omalta osaltani sanoa, että kyllä, ainakin vuodeosastotyössä on aivan kamalaa; luotetaan siihen, että kaikki hoituu tunnollisten työntekijöiden joustamisilla, työkaverit ovat uupuneita ja pinna kireällä ja johtaminen on vanhanaikaista käskyttämistä. Ei ikinä takaisin.
"Kuulepa. Jos pitkän kokemuksen vaikka joltain erikoisalalta omaava hoitaja lähtee niin ei se ihkauusi häntä korvaa eikä henkilöstön ja kiire alimitoitus siitä lähde mihinkään."
Kuulepa itse. Ei kukaan ole korvaamaton. Urkillekin löytyi seuraaja, vaikka oli niin korvaamaton, ettei sitä oikein sanotuksikaan saanut... Aina löytyy uusi tilalle, olipa homma mikä hyvänsä.
Lähteekö sairaanhoitajia myös kolinalla tai suhinalla?
Vierailija kirjoitti:
Mihin alaan sairaanhoitajat etenkin nyt vaihtona hakeutuneet?
Olen lähtenyt alalta ja tunnen myös toistakymmentä muuta henkilöä, jotka ovat jättäneet sairaanhoitajan työt.
Työskentelin psykiatrisena sairaanhoitajana ja lähdin lukioon psykologian opettajaksi. Minulla oli entuudestaan yksi maisterin tutkinto ja opettajan pedagogiset opinnot tehtynä. Psykologian aineopinnot tein sairaanhoitajan työn ohessa. Olen miettinyt syventävien opintojen ja gradun tekemistä psykologiasta, mutta en ole ainakaan vielä tehnyt, sillä en kuitenkaan halua psykologiksi, ja opettajan työhön riittää aineopinnot.
Ystäväpiiristä on lähtenyt sairaanhoitajia mm. näihin töihin: opettaja ammatillisen perustutkinnon (lähihoitaja) koulutuksessa, terveystuotteiden myyjä, terveystuotteiden myynnin tuki, hoitotarvikkeiden asiakasvastaava, kirjanpitäjä, peruskoulun luokanopettajan sijainen. Noista tuo lähihoitajien opettajaksi lähtenyt teki opettajan pedagogiset opinnot sairaanhoitajan työn ohessa, mikä yhdistettynä sairaanhoitaja (AMK) -tutkintoon riittää pätevyydeksi toisen asteen opettajalle, ja kirjanpitäjäksi tilitoimistoon lähteneellä oli pankkikokemus ja sen alan koulutus ennen sairaanhoitajaksi alkamista.
Lisäksi tuttavapiirissä on muutama, jotka ovat lähteneet yliopistoon opiskelemaan terveystieteiden maisteriksi.
"Johtaminen on vanhanaikaista käskyttämistä."
Aika usea on valittanut tässäkin ketjussa tätä. Onko armeijamainen johtamismalli terveysalalla niin kiveen hakattu, ettei sille kukaan voi mitään?
vanhakyynikko kirjoitti:
Kiitoksia vastauksesta.
Kuten sanoin havaintoni ovat vuoteen pohjalta. Olen myös joutessani ja hoitohenkilökunnan kehoituksesta kuljeskellut ja istuskellut käytävässä pyörätuolissa. Rauhallista on ollut. Havainnot ovat omiani ja kyllä, en tosiaankaan tiedä mitä hoitajat keskustelevat palavereissa ja vuoronvaihtoinfossa.
Mutta se, että hoitajat juoksisivat tukka putkella paikasta ja tehtävästä toiseen ehtimättä pitää kahvi- tai muita taukoja ei pidä paikkaansa.
Miksi sitten annetaan tällainen kuva hoitotyöstä? En keksi muuta kun sen, että tavoitteena luoda negatiivista kuvaa hoitotyöstä, pyrkiä pitämään alalle tulijat mahdollisimman vähäisinä, nostaa sitä kautta hoitajien palkkatasoa, lisätä henkilökuntaa vuoroa kohti ja saada parempaa johtamista. Tavoitteet ovat nykyisten hoitajien kannalta hyviä ja kannatettavia. Ongelma lienee siinä että, ko. toimenpiteeseen tarvitaan veronmaksajien rahoja. Ei silti pidä luoda vääriä mielikuvia.
Ja niin, olen toiminut laskentasuunnittelijana logistiikka-alalla ja taloushallinnossa. Kerro toki mitä olen ollut tekevinäni.
Osastot ja niillä tehtävät työt ja työmäärät ovat erilaisia. Aivan kuten talouspuolella vaikkapa Stockmannin kassaan virtaa paljon enemmän rahaa laskettavaksi kuin syrjäkylän kaupan kassaan. Kassoja kuitenkin molemmat. Jos sinä rullailet joutessasi senioreiden kroonikko-osastolla se ei anna kattavaa käsitystä sairaanhoitajien työstä ja sen määrästä. Potilas ei näe esim päivystyksen odotustiloissa istuessaan sitä työmäärää, joka ovien takana tehdään, kun siellä veri ja muut eritteet lentää tai elvytetään sydänpotilasta. Teho-osastoilla potilaat taistelevat hengestään ja henkilökunta usein hiki valuen heidät hengissä pitääkseen. Ei toki aina ja ihan joka päivä, mutta usein. Sekavat potilaat lyövät, purevat, potkivat. Ei toki aina, mutta usein. Laskentasuunnittelijana ainakin olet tietävinäsi mitä sairaanhoitajan työ on, koska olet ollut sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaannollisesti kyllä. Ainakin omalta työpaikaltani lähti viime keväänä yli kymmenen sairaanhoitajaa. Yli puolet siis. Osa vaihtoi toisiin töihin hoitoalalla, mutta osa lähti alalta kokonaan eikä aio enää palata sairaanhoitajiksi.
Huolestuttavaa.
Taidankin haudata tuon unelman ja hakeutua alalle jossa olisi inhimillisempää.
Vierailija kirjoitti:
Aika usea on valittanut tässäkin ketjussa tätä. Onko armeijamainen johtamismalli terveysalalla niin kiveen hakattu, ettei sille kukaan voi mitään?
Ei sitä joka paikassa ole. Mutta kun budjetit tehdään jossain seitsemännessä portaassa ja suurin ongelma on liian kireäksi vedetty henkilöstömäärä niin eipä siinä lähiesimieskään voi ihan hirveästi pelastaa. Toki noita mulkkuja on osastonhoitajina, muistan eräänkin joka tunnettiin läänirajan ulkopuolellakin.
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Kiitoksia vastauksesta.
Kuten sanoin havaintoni ovat vuoteen pohjalta. Olen myös joutessani ja hoitohenkilökunnan kehoituksesta kuljeskellut ja istuskellut käytävässä pyörätuolissa. Rauhallista on ollut. Havainnot ovat omiani ja kyllä, en tosiaankaan tiedä mitä hoitajat keskustelevat palavereissa ja vuoronvaihtoinfossa.
Mutta se, että hoitajat juoksisivat tukka putkella paikasta ja tehtävästä toiseen ehtimättä pitää kahvi- tai muita taukoja ei pidä paikkaansa.
Miksi sitten annetaan tällainen kuva hoitotyöstä? En keksi muuta kun sen, että tavoitteena luoda negatiivista kuvaa hoitotyöstä, pyrkiä pitämään alalle tulijat mahdollisimman vähäisinä, nostaa sitä kautta hoitajien palkkatasoa, lisätä henkilökuntaa vuoroa kohti ja saada parempaa johtamista. Tavoitteet ovat nykyisten hoitajien kannalta hyviä ja kannatettavia. Ongelma lienee siinä että, ko. toimenpiteeseen tarvitaan veronmaksajien rahoja. Ei silti pidä luoda vääriä mielikuvia.
Ja niin, olen toiminut laskentasuunnittelijana logistiikka-alalla ja taloushallinnossa. Kerro toki mitä olen ollut tekevinäni.
Osastot ja niillä tehtävät työt ja työmäärät ovat erilaisia. Aivan kuten talouspuolella vaikkapa Stockmannin kassaan virtaa paljon enemmän rahaa laskettavaksi kuin syrjäkylän kaupan kassaan. Kassoja kuitenkin molemmat. Jos sinä rullailet joutessasi senioreiden kroonikko-osastolla se ei anna kattavaa käsitystä sairaanhoitajien työstä ja sen määrästä. Potilas ei näe esim päivystyksen odotustiloissa istuessaan sitä työmäärää, joka ovien takana tehdään, kun siellä veri ja muut eritteet lentää tai elvytetään sydänpotilasta. Teho-osastoilla potilaat taistelevat hengestään ja henkilökunta usein hiki valuen heidät hengissä pitääkseen. Ei toki aina ja ihan joka päivä, mutta usein. Sekavat potilaat lyövät, purevat, potkivat. Ei toki aina, mutta usein. Laskentasuunnittelijana ainakin olet tietävinäsi mitä sairaanhoitajan työ on, koska olet ollut sairaalassa.
Alat olla asian ytimessä. Sairaanhoitajan työ on eri tehtävissä hyvinkin erilaista. Palkoissa on kuitenkin vain hyvin vähän eroja. Lisäksi kokonaisansioon vaikuttavat vuorolisät, joten siellä ympärivuorokautisella kroonikko-osastolla työskentelevä saattaa ansaita paljon enemmän kuin päiväsaikaan avoinna olevassa akuuttipäivystyksessä työskentelevä. Enkä nyt tietenkään tarkoita, etteikö yövuorolisiä pitäisi olla, tottakai pitää. Mutta lisäksi palkoissa pitäisi näkyä nykyistä paremmin myös tehtävien vaativuus.
Vierailija kirjoitti:
Juu lähtee. Ja ne on kaikki niin koulutettuja, että saavat kaikki heti työtä, josta maksetaan vähintään tonni enemmän palkkaa. Eikä tartte tehdä vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
On se niin yleistä, että usein sitä ei edes tiedosteta. Sairaanhoitajista puhutaan yleisesti "resursseina", joita "siirrellään". Aivan suoraan jostain 1920-luvun johtamisen oppikirjasta.
Ala on myös todella muutosvastarintainen ja tuntuu, että, takavuosina varsinkin, alalle on hakeutunut joukko sellaisia henkilöitä, jotka rakastavat normeja ja sääntöjä ja haluavat pitäytyä aina samoissa kaavoissa. Sellaiset ovat usein päässeet pesiytymään vuodeosastoille, joissa työ on usein tehty rutiinikaavojen mukaisesti ja johdettu armeijamalliin. Usein kuulee tosi kliseisiä vastaväitteitä, miksi esimerkiksi joustava työaika ei sovellu hoitoalalle, tai miksi sairaanhoitajien työaika-autonomia ei toimi. Kyllähän siinä voi joitakin ylityökorvauksia menettää, kun on joustava työaika, mutta ei osata usein edes ajatella, mitä kaikkea muuta hyvää se tuo elämään kun saa itse määritellä työaikoja. Joka paikassa missä sitä on kokeiltu, sairaanhoitajat ovat erittäin tyytyväisiä, eivätkä vaihtaisi takaisin vanhaan mistään hinnasta.
Sanottu jo tuhat kertaa,huno johtaminen.
Väitän että suomen terveydenhuollossa tuhlataan niin monen hoitsu,lekurin yms työpanos pelkkiin turhiin papereiden pyörittelyihin kankean systeemin takia.
Hallinto-lääkäreitä, ylihoitajia...
Hallintoon hallinnon puolet tyypit eikä ihmisten hoitajat/lääkärit.
Sama kankea johtamistapa edelleen kuin 20v sitten, ja samat surkeat työvuorot...