Olen katkera vanhemmilleni siitä, etten saa lastenhoitoon apua
Mun lapset on n. 10-vuotiaita. Pärjäävät jo kotona siis hyvin muutamia tunteja ja pakosta vaikka työpäivänkin.. ongelma on siinä, että vanhempani eivät huoli koskaan lapsia yökylään. Eivät ole ikinä heitä yökylään pyytäneet, pienempänä ottaneet pyynnöstä muutaman kerran pitkin hampain. Vuosikausiin lapset eivät ole heillä yötä olleet. Vanhempani ovat hyväkuntoisia seitsemänkymppisiä ihmisiä, jääneet eläkkeelle lasten syntymien aikoihin. HEidän ei ole tarvinnut omia vanhempiaan hoitaa,viimeinen kuoli silloin kun olivat nelikymppisiä.
Vanhempani hoitavat lapsiani joskus työkiireiden vuoksi esim. muutamia tunteja pyynnöstä. Lähinnä ovat siis paikalla ja tarjoavat ruokaa, muuta eivät lasten kanssa tee. Yöksi eivät tosiaan huoli. Olen lakannut pyytämästä kun en halua saada pahaa mieltä siitä, että kieltäytyvät. Ihmetellään vaan miksei lapset voi tulla mukaan.. Aikuisten juhliin?! Jossa ryypätään.. Häihin, joihin ei ole lapsia kutsuttu jne..? Viimeksi yksi tuollainen hääkeissi vuosi sitten (miehen puolelta sukua), vahempani olivat meillä vahtimassa lapsia ja lähtivät keskiyöllä kotiinsa kun tulimme vartavasten toiselta paikkakunnalta takaisin kotiin bussilla, jotta edes pääsimme koko häihin.. kun lapsia eivät voineet kotiinsa yöksi ottaa. :P
Toista mummua ei voi enää pyytää, hän on sairastunut. Hoisi kyllä aikanaan aina välillä vaikkei hänkään lapsia koskaan luokseen itse pyytänyt.. pyynnöstämme hoisi kuitenkin yön ylikin joskus.
Olen katkera! Minnekään ei koskaan päästä kaksin! Ketään hoitajaa ei oikein ole.. ei varsinkaan ilmaista. Sitten ei kyllä ole paljon enää halujakaan mihinkään lähteä jos pitää maksaa lastenvahti, yöpymiset ja kaikki muu.. Emme ole niin rahoissamme että olisi monta sataa laittaa lastenvahtiinkaan. (Jos siis lastenvahtitarve olisi vaikka 24h).
Onneksi lapset kasvavat, muttei heitä voi vielä muutamiin vuosiin yöksi yksin jättää. Nytkin olemme molemmat töissä ja lapsilla koulusta kesäloma. Täällä ne sitten pyörii päivät keskenään ja mies pystyy ruokatunnillaan käydä katsomassa että syövät.. :P
Muita lapsiperheitä olemme hyödyntäneet jonkin verran. Hoidamme muiden lapsia omilla vapaapäivillämme, jotta voisimme pyytää joskus seuraa/hoitoa vastavuoroisesti omien työpäivien ajaksi kaverilta. Eipä ole helppoa ei!
Onko kellään muulla tämmöistä??
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Tiedän tunteen. Mutta minkäs teet, kun apua ei koskaan tarjota, niin olen huono sitä sitten pyytämäänkään.
Niin. Ja kun pyydän, niin koskaan ei vastata, että "tottakai".. aina ensin, että miksei lapset voi tulla mukaan. Pitääkö sitä herranjestas viedä ne lapset ihan jokaiseen paikkaan? Niihin juhliinkin, joihin eivät ole edes kutsuttuna? Pikkujouluhin, festareille, yökerhoon, keikalle?? Eivät ole lasten paikkoja. Ja vaikka nyt haluaisimme kahdestaan edes hotelliin edes hääpäivää viettämään tms.. niin ei.
ap
Provohan tää on. Ap olisi vähintään 3-kymppinen, ei sen ikäisillä ole enää mitään pakottavaa tarvetta käydä festareilla, yökerhoissa jne. Muutenkin tää juttu on suollettu siihen malliin, ettei mitään järkeä.
Mä en muuta tehnytkään kolmikymppisenä kun istuin yökerhoissa ja festareilla. Kaipaan sitä aikaa edelleen.
N40.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika sentään. Olen neljän jo aikuisen lapsen äiti ja voin kertoa, että meidän lapsia ei hoitanut koskaan kukaan muu (paitsi tietysti olivat päiväkodissa ennen kouluikää) kuin vanhemmat, pääasiassa minä.
Mies oli töissä 600 km päässä ja kävi kotona kahden viikon välein. Itse olin kokopäivätöissä. En siltikään osaa olla tippaakaan katkera, vaikka olen lähes yksinhuoltajan tavoin yksin hoitanut lapseni. Näin se vaan menee. Esikoista kun odotin, niin mies oli töissä ulkomailla ja kävi synnytyksen aikaan kotona ja seuraavan kerran sitten , kun lapsi oli 6 kk ikäinen. Siitäkin selvittiin. Nykyään pitää vanhemmilla olla sitä omaa aikaa ja pidetään päivänselvää, että isovanhemmat auttavat lapsien hoidossa. Minä en tuomosesta koskaan edes haaveillut enkä odottanut. Pidin sitä aivan normaalina, että itse hoidan lapseni. Onneksi terveyttä riitti ja sen jälkeen arki rullasi mukavasti eteenpäin. En todellakaan ole ollut mikään superäiti, monia virheitä olen minäkin tehnyt lasten kasvatuksessa. Nyt huomaan, että lapset ovat tosiaankin vain lainassa meillä. Sen voin myöntää, että niin paljon ei makseta, että alusta
aloittaisin koko homman. Jaksamisia aloittajalle.Niin, en ole superäiti minäkään.. mutta paremmin varmasti jaksaisin äitinä olla jos joskus saisi siitä äitinä olemisesta pienen hetken parisuhdeaikaa. Pitääkö sen olla sitten niin, että ei saa toivoa ja itsehän olet lapsesi halunnut.
Kyllä minä heidät hoidan, ei tässä enää montaa vuotta ole siihen että pääsee taas joskus yöksi jonnekin.. Nyt pääsee sentään jo omiin harrastuksiinsa hetkeksi vaikkei lapsenvahtia olisikaan.. kun pärjäävät kotona keskenäänkin.
Lähinnä ihmettelen MIKSI SE YÖHOITO ON KYNNYSKYSYMYS!? Osaako joku vastata? Ei ne kymmenvuotiaat tosiaan enää mitään vauvoja ole. Sanovat kun on nälkä ja vaikka leffaa pyörittäisivät heille ja karkilla ja pizzalla kyllästäisivät.. onpa vaikeaa. Mutta ei.
ap
NO OSAATKO ITSE SANOA MIKSI JUURI YÖKSI ON PÄÄSTÄVÄ LIIKAKANSOITUKSESTA EROON? ETKÖ OLE LYPSÄTYTTÄNYT LETTUASI JO IHAN TARPEEKSI? NYT ALKAA OLLA JO LASTESI VUORO. MITEN HE SIELLÄ MUMMOLASSA SAAVAT PARITTELURAUHAN????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on olemassa ihme mentaliteetti esim häiden suhteen, että sinne ei kutsuta lapsia eikä vanhuksia eikä muitakaan vastaavia. Vaan nuoret ja hyväkuntoiset. Et siis voi osallistua perheenä ja aina jää kaikki juhlat välistä.
Kyllä voit osallistua, kunhat palkkaat lastenvahdin kotiisi juhlien ajaksi. Ei ole vaikeaa.
Niinpä. Siitä vaan joku tuikituntematon teinityttö vauva tai kenties useita lapsia vahtimaan vuorokaudeksi tai enemmäksi ajaksi? En tiedä, saako siten edes toimia, kai sitä joku säätelee, miten pitkään yhtäjaksoisesti saa ilman taukoja tuonikäinen töitä tehdä. Ei kaikki häät ole siinä naapurikorttelissa.
Ei, ei tuikituntematonta teiniä, vaan esim. MML:n koulutettu lastenhoitaja. Ei ole vaikeaa edelleenkään.
Ei joka paikassa ole MLL lastenhoitajia.
No kyllä niitä on melkeinn joka paikassa.
Ongelma on se, ettei lastenhoidosta haluta maksaa. Kympit on liikaa lapsenlikalle mutta hotelliin olisi varaa vanhemmilla mennä viettämään kahdenkeskistä aikaa?
Kuinka paljon arvostat omaa aikaasi? Menisitkö itse opiskelujen tai työn ohella ilmaiseksi hoitamaan lapsia? Missä lasten kummit, eikö heitä voi pyytää ainakin kerran vuoteen viettämään aikaa kummilastensa kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on olemassa ihme mentaliteetti esim häiden suhteen, että sinne ei kutsuta lapsia eikä vanhuksia eikä muitakaan vastaavia. Vaan nuoret ja hyväkuntoiset. Et siis voi osallistua perheenä ja aina jää kaikki juhlat välistä.
Kyllä voit osallistua, kunhat palkkaat lastenvahdin kotiisi juhlien ajaksi. Ei ole vaikeaa.
Niinpä. Siitä vaan joku tuikituntematon teinityttö vauva tai kenties useita lapsia vahtimaan vuorokaudeksi tai enemmäksi ajaksi? En tiedä, saako siten edes toimia, kai sitä joku säätelee, miten pitkään yhtäjaksoisesti saa ilman taukoja tuonikäinen töitä tehdä. Ei kaikki häät ole siinä naapurikorttelissa.
Ei, ei tuikituntematonta teiniä, vaan esim. MML:n koulutettu lastenhoitaja. Ei ole vaikeaa edelleenkään.
No kyllä niitä on melkeinn joka paikassa.
Ongelma on se, ettei lastenhoidosta haluta maksaa. Kympit on liikaa lapsenlikalle mutta hotelliin olisi varaa vanhemmilla mennä viettämään kahdenkeskistä aikaa?
Kuinka paljon arvostat omaa aikaasi? Menisitkö itse opiskelujen tai työn ohella ilmaiseksi hoitamaan lapsia? Missä lasten kummit, eikö heitä voi pyytää ainakin kerran vuoteen viettämään aikaa kummilastensa kanssa?
No täällä niitä ei ole, ihan turha inttää.
Vierailija kirjoitti:
Just.
Taikasana ILMAISEKSI mainittu.
Ja sitten ollaan tyytymättömiä, kun ILMAINEN lapsenvahti on VAAN paikalla lapsia varten ja laittaa ruokaa🙄.
Mitä helv*etin piruetteja niitä penskoja varten pitäisi tehdä??
Tämä!
Jos on varaa osallistua "aikuisten juhliin", niin on varaa palkata lapsenvahti siksi aikaa. Ja jos varaa ei ole, niin juhlat jätetään väliin.
Olisi myös mielenkiintoista kuulla kyseisten isovanhempien näkemys hoitoasiasta... ap kehtaa vinkua jo siitäkin, ettei lapsille ole hoidossa ollessaan järjestetty tarpeeksi sirkushuveja...
Ap,
Meillä on se tilanne että isovanhemmat ei oikeasti hoida lapsiamme ikinä, missään tilanteessa. Jos tarvitsemme hoitoapua, joudumme ostamaan sen rahalla.
Me emme ole mitään juhlijoita, eli aikanaan apua olemme pyytäneet esim. lääkärikäynnin ajaksi, joululahjaostosten ajaksi, tms. Ikinä ei ole kuitenkaan käynyt. Lapset voi ottaa ihan hyvin mukaan joka paikkaan, ainakin isovanhempien mielestä, vaikka eihän se niin mene.
Silti on ollut pakko todeta, että vaikka kipeää tekee, niin tämä on silti heidän oikeutensa. Heillä on oikeus olla sellaisia isovanhempia kuin on ja elää kuten tahtovat, heillä on oikeus olla hoitamatta lastensa lapsia, vaikka se kuinka kurjalta tuntuukin.
Totta kai tulee hetkiä, että kirpaisee. Mutta eipä se auta. En minä jaksa alkaa kantaa kaunaa, olemme puolisoni kanssa saaneet järjestymään asiat ilman vanhempiammekin.
Itse toivomme, että voimme aikanaan olla apuna omien lastemme perheille, jos sitä meiltä toivotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n ongelmahan ei olekkan se, ettei hoitajia olisi saatavilla, mutta kun hän haluaa ilmaisen hoitajan. Ap:lla on kuitenkin varaa matkustaa pippaloihin ja yöpyä hotelleissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole isovanhempien tehtävä olla lastenhoitaja jos eivät halua.
Koita nyt ymmärtää. Ei ole velvollisuus vaan se lähtee isovanhempien omasta halusta.
Käytä niitä kunnan/ MLL;n maksullisia palveluja, ihme käsitys että isovanhemmat ovat ilmaista työvoimaa.
Jep, kuulostan kylmältä ja kovalta mutta hoidan lapsenlapsia silloin kun sopii omiin aikatauluihin, otan yökylään jos jaksan, koko viikonloppu on jo aika rankkaa, yksi yö silloin tällöin ok.
Oletko sinä sitten puolestasi sitä mieltä, että kun alat tarvita apua, et kysy sitä lapsiltasi koska eiväthän he ole ilmaista työvoimaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Tiedän tunteen. Mutta minkäs teet, kun apua ei koskaan tarjota, niin olen huono sitä sitten pyytämäänkään.
Niin. Ja kun pyydän, niin koskaan ei vastata, että "tottakai".. aina ensin, että miksei lapset voi tulla mukaan. Pitääkö sitä herranjestas viedä ne lapset ihan jokaiseen paikkaan? Niihin juhliinkin, joihin eivät ole edes kutsuttuna? Pikkujouluhin, festareille, yökerhoon, keikalle?? Eivät ole lasten paikkoja. Ja vaikka nyt haluaisimme kahdestaan edes hotelliin edes hääpäivää viettämään tms.. niin ei.
ap
Festareille? Hotelliin yöksi hääpäivänä?
Hahah!Kannattaa nyt tajuta ihan ensin, että nyt olette olleet ihan oikeita perheellisiä jo vuosikymmenen ajan. Ei silloin enää missään festareilla pompita. Ja miksi ihmeessä kahdestaan jonnekin hotelliin? Hääpäivää voi juhlistaa ihan perheen kesken kotona.
Kun lapsia hommataan, ne hoidetaan. Ihan itse.
Meillä on nyt murrosikäinen lapsi ja isovanhemmat olisivat ottaneet jos olisimme pyytäneet, mutta ihan pienenä taaperona taisi olla kaksi kertaa yökylässä. Ei lapsi itsekään ole koskaan halunnut mihinkään yökylään ja me olemme jo lasta odottaessamme tajunneet, että elämämme muuttuu kokonaan.
Siinä taas joku supermamma. On ihan normaalia käydä festareilla tai hotellissa vaikka olisi lapsia. Ei elämä saa loppua lasten tuloon.
Joo, kyllä festareilla ja hotelleissa voi käydä perheellisetkin, mutta lapset mukana.
No ei mihinkään festareille lasten kanssa. On se kumma jos ei mitään saa tehdä ilman lapsia.
Totta kai saa tehdä, mutta ei ole isovanhempien velvollisuus tätä mahdollistaa.
Mahdollistamisesta yleensä puhutaan negatiivisten asioiden yhteydessä. Jos ap olisi saanut vapaaliput oopperaan eikä seksi maistuisi sen jälkeen kuitenkaan, olisiko sitten ok vanhempien tarvita omaa aikaa vai onko tämä nyt kateellisten typerysten keskustelu, johon ei vastakkaista näkemystä tarvita?
Elämme aikaa, jolloin vankikin saa lomaa.
Elämme aikaa, jolloin kohkataan aamusta iltaan lasten tarpeista.
Elämme aikaa, jolloin ollaan kovin huolissaan kun koronakoirat eivät sosiaalistu riittävästi ja koronavauvatkin ovat kovin arkoja kun eivät ole nähneet vieraita kasvoja välttämättä koskaan.
Elämme aikaa, jolloin vanhemmilla ei saa olla mitään tarpeita omaan aikaan ilman lapsia, niihin pariin vuosikymmeneen mikä ruljanssissa kuluu. Kotona pitäisi olla kaikki illat jos ei ole muuhun rahaa.
Miten nämä sopivat yhteen?
Ymmärrättekö, että sellaisia asioita ei voi saada joita ei kehtaa edes toivoa? Vai mistä tämä konsensus nyt kertoo? Ovatko miehet sittenkin oikeassa, että lapsen saatuaan vaimo katosi vauvamaahan eikä koskaan tullut enää takaisin. Ehkä jopa heidän epäilyksensä on perusteltu, että nainen teki sen tahallaan? Koska tämä keskusteluhan kertoo karusti, mitkä ne arvot ovat: et saa edes haluta koskaan mihinkään koska minäkään en pääse joten olet huono äiti jos hingut ovesta ulos ilman lapsia.
Tämä ei voi olla totta ollenkaan. Jos lapsiperheet hyväksyvät itse sen, ettei vanhempien edes kuulu koskaan päästä minnekään ilman lapsia, niin tuloksena meillä tulee olemaan täysin vammautettu seuraava sukupolvi. Niin häiriintyneeksi on mennyt asenteet.
Ja ei kun raivoamaan takaisin. Ymmärrättekö, että teidän pitäisi raivota sen puolesta, että tämä hulluus laitetaan poikki ja vanhemmille mahdollistetaan omaa aikaa edes kerran vuoteen. Jos ei ole rahaa niin silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et palkkaa ammattilaista, aikuisen koulutetun lastenhoitajan saat 45 e/h + lisät hoitamaan lapsiasi. Miksi on niin hankala olla ostamatta palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika sentään. Olen neljän jo aikuisen lapsen äiti ja voin kertoa, että meidän lapsia ei hoitanut koskaan kukaan muu (paitsi tietysti olivat päiväkodissa ennen kouluikää) kuin vanhemmat, pääasiassa minä.
Mies oli töissä 600 km päässä ja kävi kotona kahden viikon välein. Itse olin kokopäivätöissä. En siltikään osaa olla tippaakaan katkera, vaikka olen lähes yksinhuoltajan tavoin yksin hoitanut lapseni. Näin se vaan menee. Esikoista kun odotin, niin mies oli töissä ulkomailla ja kävi synnytyksen aikaan kotona ja seuraavan kerran sitten , kun lapsi oli 6 kk ikäinen. Siitäkin selvittiin. Nykyään pitää vanhemmilla olla sitä omaa aikaa ja pidetään päivänselvää, että isovanhemmat auttavat lapsien hoidossa. Minä en tuomosesta koskaan edes haaveillut enkä odottanut. Pidin sitä aivan normaalina, että itse hoidan lapseni. Onneksi terveyttä riitti ja sen jälkeen arki rullasi mukavasti eteenpäin. En todellakaan ole ollut mikään superäiti, monia virheitä olen minäkin tehnyt lasten kasvatuksessa. Nyt huomaan, että lapset ovat tosiaankin vain lainassa meillä. Sen voin myöntää, että niin paljon ei makseta, että alusta
aloittaisin koko homman. Jaksamisia aloittajalle.Niin, en ole superäiti minäkään.. mutta paremmin varmasti jaksaisin äitinä olla jos joskus saisi siitä äitinä olemisesta pienen hetken parisuhdeaikaa. Pitääkö sen olla sitten niin, että ei saa toivoa ja itsehän olet lapsesi halunnut.
Kyllä minä heidät hoidan, ei tässä enää montaa vuotta ole siihen että pääsee taas joskus yöksi jonnekin.. Nyt pääsee sentään jo omiin harrastuksiinsa hetkeksi vaikkei lapsenvahtia olisikaan.. kun pärjäävät kotona keskenäänkin.
Lähinnä ihmettelen MIKSI SE YÖHOITO ON KYNNYSKYSYMYS!? Osaako joku vastata? Ei ne kymmenvuotiaat tosiaan enää mitään vauvoja ole. Sanovat kun on nälkä ja vaikka leffaa pyörittäisivät heille ja karkilla ja pizzalla kyllästäisivät.. onpa vaikeaa. Mutta ei.
ap
Kuinka usein itse otat yöhoitoon kummilapsia, kavereiden lapsia, lasten kavereita...? Kyllähän 10-vuotiaiden luulisi jo yökyläilevän puolin ja toisin kavereidensa kanssa.
Meillä ei yökyläillä siksi, että kaverin vanhemmat tarvitsevat parisuhdeaikaa! Meillä yökyläillään siksi, että kaverukset yhdessä niin haluavat. Eli todella, todella harvoin, koska omaa lasta en päästä muille yökylään. Silti taas tänä kesänä on vanhemmat kyselleet, että koska voi tuoda lapsensa meille yökylään, se on lapsille tärkeä asia kehittymiselle ja omasta perheestä irtautumiselle.
Olen ehdottanut, että laittavat lapsensa partioon, siellä ollaan öitä poissa kotoa, mutta kuulemma lapsen pitää saada nukkua oikeassa sängyssä sisätiloissa.
No sinä et varmaankaan sitten itke, miksi isovanhemmat eivät ota lasta yökylään...
En, koska lapset eivät häiritse parisuhdetta tai omaa elämääni. Iso talo, paljon tilaa, hyvinnukkuvat lapset, paljon tekemistä.
Sitä saa juuri sellaisen elämän, minkä itse päättää itselleen järjestää. Mummolassa käydään koko perheenä, lapset ei ole siellä hoidossa.
No ei kai sitä omaa aikaa niin tarvitsekaan, JOS on hyvin nukkuvat lapset, iso talo, paljon tilaa. :D Itse en ole nukkunut 3 vuoteen 5 tuntia enempää yössä, joten siksi haluaisin lapsen yöksi jonnekin. Eri
On ihan oma valintasi elää noin. Minä valitsin helpon ja mukavan elämän, harmi, että sinä et osannut tehdä samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et palkkaa ammattilaista, aikuisen koulutetun lastenhoitajan saat 45 e/h + lisät hoitamaan lapsiasi. Miksi on niin hankala olla ostamatta palveluja.
Oletko kuullut sanaa verokiila? Tässä maassa lääkäri tekee itse putkityöt koska on liian kallista teettää ammattilaisella. Joten ei ole ollenkaan hankalaa olla ostamatta palveluja, päin vastoin hyvin helppoa.
Miksi trollaat tällaisella? Ei ole rikos olla köyhä. Vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kuinka usein itse otat yöhoitoon kummilapsia, kavereiden lapsia, lasten kavereita...? Kyllähän 10-vuotiaiden luulisi jo yökyläilevän puolin ja toisin kavereidensa kanssa.
Meillä ei yökyläillä siksi, että kaverin vanhemmat tarvitsevat parisuhdeaikaa! Meillä yökyläillään siksi, että kaverukset yhdessä niin haluavat. Eli todella, todella harvoin, koska omaa lasta en päästä muille yökylään. Silti taas tänä kesänä on vanhemmat kyselleet, että koska voi tuoda lapsensa meille yökylään, se on lapsille tärkeä asia kehittymiselle ja omasta perheestä irtautumiselle.
Olen ehdottanut, että laittavat lapsensa partioon, siellä ollaan öitä poissa kotoa, mutta kuulemma lapsen pitää saada nukkua oikeassa sängyssä sisätiloissa.
No sinä et varmaankaan sitten itke, miksi isovanhemmat eivät ota lasta yökylään...
En, koska lapset eivät häiritse parisuhdetta tai omaa elämääni. Iso talo, paljon tilaa, hyvinnukkuvat lapset, paljon tekemistä.
Sitä saa juuri sellaisen elämän, minkä itse päättää itselleen järjestää. Mummolassa käydään koko perheenä, lapset ei ole siellä hoidossa.
No ei kai sitä omaa aikaa niin tarvitsekaan, JOS on hyvin nukkuvat lapset, iso talo, paljon tilaa. :D Itse en ole nukkunut 3 vuoteen 5 tuntia enempää yössä, joten siksi haluaisin lapsen yöksi jonnekin. Eri
On ihan oma valintasi elää noin. Minä valitsin helpon ja mukavan elämän, harmi, että sinä et osannut tehdä samaa.
Valitettavasti valintasi taisi olla väärä, koska se teki sinusta hyvin ikävän ihmisen. Vai saatko palkkaa idästä?
Mun mielestä silloin, kun puhutaan siitä, miksi isovanhempien pitäisi ILMAISEKSI ottaa lapsenlapsia yökylään, eletään jo hyvin sairaassa, kieroutuneessa ja rumassa yhteiskunnassa.
Tähän ei taidakaan muissa maissa törmätä.
Me ollaan eletty arkea ilman minkäänlaista tukiverkostoa kohta 18 vuotta. Minun vanhempieni osalta tämä johtuu osittain isovanhempien omasta omaishoitajuudesta ja sen jälkeen heidän omista sairauksistaan ja pitkästä välimatkasta. Osin haluttomuudesta. Miehen vanhempien osalta haluttomuudesta ja luottamuspulasta. Toisen lapsen ollessa 9 kk jouduin äkilliseen leikkaukseen eikä ollut muuta vaihtoehtoa kuin laittaa lapset yksityiseen päiväkotiin (onneksi oli kesä ja siellä oli tilaa).
Vuodet ovat menneet, vaikka haasteita on ollut, kun kummallakin on paljon työmatkoja (oli ennen koronaa). On ollut läpsystä ja lennosta vaihtoja (toinen lähtee aamulla ja toinen palaa päiväkodin sulkemisaikaan) . Lapset ovat viettäneet aikaa kuntosalin lapsiparkissa ja jumppasalin eteisessä, että itse on päässyt vähän liikkumaan.
Välillä on kuitenkin oikeasti ahdistanut se, että mitä jos esim. joku perheessä sairastuisi vielä vakavammin, eikä apua arjen pyörittämiseen olisi saanut mistään. Toisaalta ihmetyttää myös isovahempien haluttomuuskin, kun he ovat aikanaan kuitenkin hoidattaneet lapsensa omilla vanhemmillaan ja ovat käyneet töissä, reissanneet, juhlineet ja kyläilleet täysin vapaasti ilman huolta lasten hoitamisesta
Omien kavereiden kanssa yritettiin sopia hoitovuoroja, mutta käytännössä nämä osoittautuivat toimimattomiksi (vanhempien vuorotyö, isovanhempien sairaudet, lapsen vakava perussairaus, ihan eri-ikäiset lapset, sijais-/tukilapsijärjestelyt jne.). Mll apua ei voitu käyttää lapsen sairauden takia. Onneksi naapuri on joskus katsonut esim. tunnin että on itse päässyt lääkäriin, mutta monesti lapset oli pakko ottaa sinnekin mukaan.
En ole ystäväpiirini ainoa, jolla on tällainen tilanne. Siitä ollaankin monesti juteltu, että lähes kaikki kaverit ovat kuitenkin olleet lapsena paljon mummoloissa hoidossa, että eivätkö nykyajan isovanhemmat osaa edes ajatella tarjota apua, kun ovat omien lastensa hoidossa päässet helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Festareille? Hotelliin yöksi hääpäivänä?
Hahah!Kannattaa nyt tajuta ihan ensin, että nyt olette olleet ihan oikeita perheellisiä jo vuosikymmenen ajan. Ei silloin enää missään festareilla pompita. Ja miksi ihmeessä kahdestaan jonnekin hotelliin? Hääpäivää voi juhlistaa ihan perheen kesken kotona.
Kun lapsia hommataan, ne hoidetaan. Ihan itse.
Meillä on nyt murrosikäinen lapsi ja isovanhemmat olisivat ottaneet jos olisimme pyytäneet, mutta ihan pienenä taaperona taisi olla kaksi kertaa yökylässä. Ei lapsi itsekään ole koskaan halunnut mihinkään yökylään ja me olemme jo lasta odottaessamme tajunneet, että elämämme muuttuu kokonaan.
Siinä taas joku supermamma. On ihan normaalia käydä festareilla tai hotellissa vaikka olisi lapsia. Ei elämä saa loppua lasten tuloon.
Joo, kyllä festareilla ja hotelleissa voi käydä perheellisetkin, mutta lapset mukana.
No ei mihinkään festareille lasten kanssa. On se kumma jos ei mitään saa tehdä ilman lapsia.
Totta kai saa tehdä, mutta ei ole isovanhempien velvollisuus tätä mahdollistaa.
Mahdollistamisesta yleensä puhutaan negatiivisten asioiden yhteydessä. Jos ap olisi saanut vapaaliput oopperaan eikä seksi maistuisi sen jälkeen kuitenkaan, olisiko sitten ok vanhempien tarvita omaa aikaa vai onko tämä nyt kateellisten typerysten keskustelu, johon ei vastakkaista näkemystä tarvita?
Elämme aikaa, jolloin vankikin saa lomaa.
Elämme aikaa, jolloin kohkataan aamusta iltaan lasten tarpeista.
Elämme aikaa, jolloin ollaan kovin huolissaan kun koronakoirat eivät sosiaalistu riittävästi ja koronavauvatkin ovat kovin arkoja kun eivät ole nähneet vieraita kasvoja välttämättä koskaan.
Elämme aikaa, jolloin vanhemmilla ei saa olla mitään tarpeita omaan aikaan ilman lapsia, niihin pariin vuosikymmeneen mikä ruljanssissa kuluu. Kotona pitäisi olla kaikki illat jos ei ole muuhun rahaa.
Miten nämä sopivat yhteen?
Ymmärrättekö, että sellaisia asioita ei voi saada joita ei kehtaa edes toivoa? Vai mistä tämä konsensus nyt kertoo? Ovatko miehet sittenkin oikeassa, että lapsen saatuaan vaimo katosi vauvamaahan eikä koskaan tullut enää takaisin. Ehkä jopa heidän epäilyksensä on perusteltu, että nainen teki sen tahallaan? Koska tämä keskusteluhan kertoo karusti, mitkä ne arvot ovat: et saa edes haluta koskaan mihinkään koska minäkään en pääse joten olet huono äiti jos hingut ovesta ulos ilman lapsia.
Tämä ei voi olla totta ollenkaan. Jos lapsiperheet hyväksyvät itse sen, ettei vanhempien edes kuulu koskaan päästä minnekään ilman lapsia, niin tuloksena meillä tulee olemaan täysin vammautettu seuraava sukupolvi. Niin häiriintyneeksi on mennyt asenteet.
Ja ei kun raivoamaan takaisin. Ymmärrättekö, että teidän pitäisi raivota sen puolesta, että tämä hulluus laitetaan poikki ja vanhemmille mahdollistetaan omaa aikaa edes kerran vuoteen. Jos ei ole rahaa niin silti.
Miksi emme siis palaisin noin 70 vuoden takaiseen maailmaan, jossa isovanhemmat olivat olennainen osa perhettä ja asuivat samassa taloudessa näiden kanssa. Jos lapsiperheet eivät hyväksy elämäänsä, niin palataan menneeseen aikaan ja otetaan isovanhemmat osaksi perhettä, saman katon alle.
Kannattaa raivota sen puolesta, että isovanhemmat mahdollistavat vanhemmille oman ajan vaikka joka viikko, mutta ovat samalla tasa-arvoisia aikuisia, jotka asuvat samassa asunnossa, käyttävät samaa keittiötä jne. He saavat päättää asioista siinä kuin muutkin aikuiset ihan samalla tavalla kuin joskus 1950-luvulla.
Huudetaan hulluus poikki, palautetaan isovanhemmat osaksi lastensa perheitä. Samalla varmistetaan se, että vanhuksista pidetään huolta kotona laitoksen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut sanaa verokiila? Tässä maassa lääkäri tekee itse putkityöt koska on liian kallista teettää ammattilaisella. Joten ei ole ollenkaan hankalaa olla ostamatta palveluja, päin vastoin hyvin helppoa.
Miksi trollaat tällaisella? Ei ole rikos olla köyhä. Vieläkään.
Jos ei ole varaa ostaa palveluja, niin miksi vaadit palveluja? Lääkärillä on varaa maksaa putkimiehelle, joten miksi putkimiehellä ei ole varaa maksaa lastenhoitajalle.
Pääasia tässä on kai muistuttaa isovanhempi maksullisten palvelujen mahdollisuudesta kun he itse ovat apua vailla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi emme siis palaisin noin 70 vuoden takaiseen maailmaan, jossa isovanhemmat olivat olennainen osa perhettä ja asuivat samassa taloudessa näiden kanssa. Jos lapsiperheet eivät hyväksy elämäänsä, niin palataan menneeseen aikaan ja otetaan isovanhemmat osaksi perhettä, saman katon alle.
Kannattaa raivota sen puolesta, että isovanhemmat mahdollistavat vanhemmille oman ajan vaikka joka viikko, mutta ovat samalla tasa-arvoisia aikuisia, jotka asuvat samassa asunnossa, käyttävät samaa keittiötä jne. He saavat päättää asioista siinä kuin muutkin aikuiset ihan samalla tavalla kuin joskus 1950-luvulla.
Huudetaan hulluus poikki, palautetaan isovanhemmat osaksi lastensa perheitä. Samalla varmistetaan se, että vanhuksista pidetään huolta kotona laitoksen sijaan.
Mutta kun haluan pelkkiä oikeuksia ilman velvollisuuksia koska olen lapsi :(
Oonko mä ainoa kenestä on kiva kun tuon ikäiset tulee yökylään 😄 siis omien muksujen kaverit. Ovat ihan täpinöissään jos vaikka tehdään pizzaa, tai paistetaan vohveleita iltapalaksi. Ei tarvitse olla mitään sen kummempaa. Omille lapsille nämä tämmöiset kaverin yökyläilyt on ihan parasta, ja jos pystyn auttaa toista et saa vähän vapaata ni tuleehan siitä hyvä mieli.