Olen katkera vanhemmilleni siitä, etten saa lastenhoitoon apua
Mun lapset on n. 10-vuotiaita. Pärjäävät jo kotona siis hyvin muutamia tunteja ja pakosta vaikka työpäivänkin.. ongelma on siinä, että vanhempani eivät huoli koskaan lapsia yökylään. Eivät ole ikinä heitä yökylään pyytäneet, pienempänä ottaneet pyynnöstä muutaman kerran pitkin hampain. Vuosikausiin lapset eivät ole heillä yötä olleet. Vanhempani ovat hyväkuntoisia seitsemänkymppisiä ihmisiä, jääneet eläkkeelle lasten syntymien aikoihin. HEidän ei ole tarvinnut omia vanhempiaan hoitaa,viimeinen kuoli silloin kun olivat nelikymppisiä.
Vanhempani hoitavat lapsiani joskus työkiireiden vuoksi esim. muutamia tunteja pyynnöstä. Lähinnä ovat siis paikalla ja tarjoavat ruokaa, muuta eivät lasten kanssa tee. Yöksi eivät tosiaan huoli. Olen lakannut pyytämästä kun en halua saada pahaa mieltä siitä, että kieltäytyvät. Ihmetellään vaan miksei lapset voi tulla mukaan.. Aikuisten juhliin?! Jossa ryypätään.. Häihin, joihin ei ole lapsia kutsuttu jne..? Viimeksi yksi tuollainen hääkeissi vuosi sitten (miehen puolelta sukua), vahempani olivat meillä vahtimassa lapsia ja lähtivät keskiyöllä kotiinsa kun tulimme vartavasten toiselta paikkakunnalta takaisin kotiin bussilla, jotta edes pääsimme koko häihin.. kun lapsia eivät voineet kotiinsa yöksi ottaa. :P
Toista mummua ei voi enää pyytää, hän on sairastunut. Hoisi kyllä aikanaan aina välillä vaikkei hänkään lapsia koskaan luokseen itse pyytänyt.. pyynnöstämme hoisi kuitenkin yön ylikin joskus.
Olen katkera! Minnekään ei koskaan päästä kaksin! Ketään hoitajaa ei oikein ole.. ei varsinkaan ilmaista. Sitten ei kyllä ole paljon enää halujakaan mihinkään lähteä jos pitää maksaa lastenvahti, yöpymiset ja kaikki muu.. Emme ole niin rahoissamme että olisi monta sataa laittaa lastenvahtiinkaan. (Jos siis lastenvahtitarve olisi vaikka 24h).
Onneksi lapset kasvavat, muttei heitä voi vielä muutamiin vuosiin yöksi yksin jättää. Nytkin olemme molemmat töissä ja lapsilla koulusta kesäloma. Täällä ne sitten pyörii päivät keskenään ja mies pystyy ruokatunnillaan käydä katsomassa että syövät.. :P
Muita lapsiperheitä olemme hyödyntäneet jonkin verran. Hoidamme muiden lapsia omilla vapaapäivillämme, jotta voisimme pyytää joskus seuraa/hoitoa vastavuoroisesti omien työpäivien ajaksi kaverilta. Eipä ole helppoa ei!
Onko kellään muulla tämmöistä??
Kommentit (191)
Miksei teille riittäisi parisuhdeajaksi ilta? Kyllä 10-vuotiaat pärjäävät keskenään sen ajan. Jätätte herkkuja ja he voivat katsoa leffan tmv. Te voitte miehesi kanssa mennä ravintolaan ja sen jälkeen teatteriin/keikalle. 10-vuotiaathan ovat tosiaan jo niin isoja että kyllähän omaa aikaa saa eri tavalla nipistettyä kuin päiväkoti-ikäisten kanssa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Tiedän tunteen. Mutta minkäs teet, kun apua ei koskaan tarjota, niin olen huono sitä sitten pyytämäänkään.
Niin. Ja kun pyydän, niin koskaan ei vastata, että "tottakai".. aina ensin, että miksei lapset voi tulla mukaan. Pitääkö sitä herranjestas viedä ne lapset ihan jokaiseen paikkaan? Niihin juhliinkin, joihin eivät ole edes kutsuttuna? Pikkujouluhin, festareille, yökerhoon, keikalle?? Eivät ole lasten paikkoja. Ja vaikka nyt haluaisimme kahdestaan edes hotelliin edes hääpäivää viettämään tms.. niin ei.
ap
Festareille? Hotelliin yöksi hääpäivänä?
Hahah!Kannattaa nyt tajuta ihan ensin, että nyt olette olleet ihan oikeita perheellisiä jo vuosikymmenen ajan. Ei silloin enää missään festareilla pompita. Ja miksi ihmeessä kahdestaan jonnekin hotelliin? Hääpäivää voi juhlistaa ihan perheen kesken kotona.
Kun lapsia hommataan, ne hoidetaan. Ihan itse.
Meillä on nyt murrosikäinen lapsi ja isovanhemmat olisivat ottaneet jos olisimme pyytäneet, mutta ihan pienenä taaperona taisi olla kaksi kertaa yökylässä. Ei lapsi itsekään ole koskaan halunnut mihinkään yökylään ja me olemme jo lasta odottaessamme tajunneet, että elämämme muuttuu kokonaan.
Kahdenkeskinen parisuhdeaika on tärkeää. Voi rauhassa jutella ja tehdä aikuisten juttuja, esim seksiä ihan kahdestaan ilman pelkoja, että joku lapsista kuulee.
Täytyykö sitä pannessa ulvoa kuin sik aa pisettäisiin?
Eikö teillä raukoilla ole omaa makuuhuonetta?
LAittakaa ovi lukkoon ja pankaa niin että tyrät rytkyvät, mutta ilman kiimahuutoja.
No hyi helvata. Luuletko, ettei lapset kuule sitä rytkytystä? Oli todella hyvin ällöttävää kuunnella omien vanhempien paneskelua lapsena, joten en sitä riesaa halua omille lapsilleni. Vaikka ei kiljuisikaan tai muutakaan, niin kyllä siitä aina joitain ääniä kuuluu. Sitäpaitsi onhan se aivan ihanaa harrastaa seksiä ilman stressiä, että joku kuulee tai kolkuttelee oven takana. Joka ei tätä osaa arvostaa, ei taida tarvita seksiä muutenkaan.
Parisuhdeaika on muutakin. Rauhallista keskittymistä vain toiseen ilman lasten kokoaikaista huomioimista. Juttelua tärkeistä asioista ilman lasten uteliaita korvia. Parisuhdehuoltoa. Ilmankos erotilastot on niin suuret, kun ei ymmärretä, että joskus vanhemmat haluaa viettää edes pienen hetken vain kahdestaan, vaikka niitä lapsiaan rakastavat ja itse heidät hoitavat mielellään.
Ja juu ei tällaista alituiseen tarvitse tehdä, mutta ymmärrän, että esim. hääpäivä olisi kiva viettää kahdestaan ja loput 364 päivää sitten koko perheenä.
Miksi ei voi viettää parisuhdeaikaa silloin kun lapset nukkuvat? Tai kun he ovat harrastuksissa ja kavereillaan?
Lapsi herää klo 05 aamulla, joten laskepa siitä monelta pitäisi olla nukkumassa viikonloppuisinkin mikäli haluaa edes silloin saada järkevän mittaiset yöunet. Arkena vuorotyöt verottavat elämää.
No voin lohduttaa kolmen lapsen äitinä, etteivät heräile monta vuotta klo 05 :D.
Pieni taapero niin tekee, mutta jos leikki-ikäinen herää noin aikaisin on vika väärässä vrk-rytmissä ja liian pitkissä päikkäreissä. Toki sitten, jos lapsen pitää päivähoidon takia herätä noin aikaiseen.
Miksi et kysy suoraan isovanhemmilta, miksi lapset eivät voi tulla yön yli hoitoon? Kai heillä siihen jokin selitys täytyy olla. Varsinkin, kun kyse ei ole enää taaperoikäisistä.
Kun lapset päätät hankkia, hoidat ne ihan itse. Ryyppyjuhlat ei kuulu lapsiperheen elämään, joten missään juhlissa ei tarvitse öitään viettää. Itse en ole lapsiani yökylään tuputtanut, ollaan pärjätty erittäin hyvin ilmankin hoitoapuja. Katsos, kun kaksi ihmistä joustaa ja järjestelee perheensä aikatauluja, kaikki onnistuu, ei tarvitse mummoja ja pappoja työhön pyytää.
Oli, juuri tällaista, 1/4 isovanhemmista oli läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika sentään. Olen neljän jo aikuisen lapsen äiti ja voin kertoa, että meidän lapsia ei hoitanut koskaan kukaan muu (paitsi tietysti olivat päiväkodissa ennen kouluikää) kuin vanhemmat, pääasiassa minä.
Mies oli töissä 600 km päässä ja kävi kotona kahden viikon välein. Itse olin kokopäivätöissä. En siltikään osaa olla tippaakaan katkera, vaikka olen lähes yksinhuoltajan tavoin yksin hoitanut lapseni. Näin se vaan menee. Esikoista kun odotin, niin mies oli töissä ulkomailla ja kävi synnytyksen aikaan kotona ja seuraavan kerran sitten , kun lapsi oli 6 kk ikäinen. Siitäkin selvittiin. Nykyään pitää vanhemmilla olla sitä omaa aikaa ja pidetään päivänselvää, että isovanhemmat auttavat lapsien hoidossa. Minä en tuomosesta koskaan edes haaveillut enkä odottanut. Pidin sitä aivan normaalina, että itse hoidan lapseni. Onneksi terveyttä riitti ja sen jälkeen arki rullasi mukavasti eteenpäin. En todellakaan ole ollut mikään superäiti, monia virheitä olen minäkin tehnyt lasten kasvatuksessa. Nyt huomaan, että lapset ovat tosiaankin vain lainassa meillä. Sen voin myöntää, että niin paljon ei makseta, että alusta
aloittaisin koko homman. Jaksamisia aloittajalle.No, sen verran tähän voin sanoa, että laajojen tutkimusten mukaan tämän päivän lasten vanhemmat ovat enemmän omien lastensa kanssa kuin yksikään aikaisempi sukupolvi.
Samaan aikaan kuitenkin puheen kehityksen ongelmat ovat lisääntyneet!
Ja uskon kyllä sen, että tämän päivän vanhemmilla on enemmän aikaa lapsilleen ihan siksi, että kodit ovat koneistuneet ja ruuan tekeminen on helpottunut. Enää ei tarvitse kanakastikkeen tekemistä aloittaa kanan sulattamisella.
Itse keittelin vielä -70 luvulla vauvan vaippoja pesuvadissa, kun meillä ei ollut vielä pesukonetta ja en "uskaltanut" panna vastasyntyneen vaatteita taloyhtiön koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Tiedän tunteen. Mutta minkäs teet, kun apua ei koskaan tarjota, niin olen huono sitä sitten pyytämäänkään.
Niin. Ja kun pyydän, niin koskaan ei vastata, että "tottakai".. aina ensin, että miksei lapset voi tulla mukaan. Pitääkö sitä herranjestas viedä ne lapset ihan jokaiseen paikkaan? Niihin juhliinkin, joihin eivät ole edes kutsuttuna? Pikkujouluhin, festareille, yökerhoon, keikalle?? Eivät ole lasten paikkoja. Ja vaikka nyt haluaisimme kahdestaan edes hotelliin edes hääpäivää viettämään tms.. niin ei.
ap
Teillähän tota menoa riittäisi jos pitäisi päästä pikkujouluihin, festareille, yökerhoon, keikalle, häihin ja hääpäivä ja …
Onhan sitä kaikkea minne olisi kiva mennä, mutta eipä nämä monelta muultakaan pariskunnalta onnistu kun on pieniä lapsia.
Pitää karsia menoja ja mennä vuorotellen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kysy suoraan isovanhemmilta, miksi lapset eivät voi tulla yön yli hoitoon? Kai heillä siihen jokin selitys täytyy olla. Varsinkin, kun kyse ei ole enää taaperoikäisistä.
Samaa mieltä, asia pitää ottaa puheeksi. Turhaa täällä on asiasta marista. Meitä isovanhempia on moneen lähtöön, aivan kuten teitä pikkulasten vanhempiakin. Osa tykkää olla lastenlasten kanssa mahdollisimman paljon, osa ei.
Samoinhan se on lasten vanhempien kanssa, osalle omien lasten kanssa oleminen on luontevaa toisille se on enemmän rasite ja riesa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei teille riittäisi parisuhdeajaksi ilta? Kyllä 10-vuotiaat pärjäävät keskenään sen ajan. Jätätte herkkuja ja he voivat katsoa leffan tmv. Te voitte miehesi kanssa mennä ravintolaan ja sen jälkeen teatteriin/keikalle. 10-vuotiaathan ovat tosiaan jo niin isoja että kyllähän omaa aikaa saa eri tavalla nipistettyä kuin päiväkoti-ikäisten kanssa..
En kyllä noin moneksi tunniksi jättäisi yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Hahah!Kannattaa nyt tajuta ihan ensin, että nyt olette olleet ihan oikeita perheellisiä jo vuosikymmenen ajan. Ei silloin enää missään festareilla pompita. Ja miksi ihmeessä kahdestaan jonnekin hotelliin? Hääpäivää voi juhlistaa ihan perheen kesken kotona.
Meillä on nyt murrosikäinen lapsi ja isovanhemmat olisivat ottaneet jos olisimme pyytäneet, mutta ihan pienenä taaperona taisi olla kaksi kertaa yökylässä. Ei lapsi itsekään ole koskaan halunnut mihinkään yökylään ja me olemme jo lasta odottaessamme tajunneet, että elämämme muuttuu kokonaan.
Kahdenkeskinen parisuhdeaika on tärkeää. Voi rauhassa jutella ja tehdä aikuisten juttuja, esim seksiä ihan kahdestaan ilman pelkoja, että joku lapsista kuulee.
LAittakaa ovi lukkoon ja pankaa niin että tyrät rytkyvät, mutta ilman kiimahuutoja.
No hyi helvata. Luuletko, ettei lapset kuule sitä rytkytystä? Oli todella hyvin ällöttävää kuunnella omien vanhempien paneskelua lapsena, joten en sitä riesaa halua omille lapsilleni. Vaikka ei kiljuisikaan tai muutakaan, niin kyllä siitä aina joitain ääniä kuuluu. Sitäpaitsi onhan se aivan ihanaa harrastaa seksiä ilman stressiä, että joku kuulee tai kolkuttelee oven takana. Joka ei tätä osaa arvostaa, ei taida tarvita seksiä muutenkaan.
Parisuhdeaika on muutakin. Rauhallista keskittymistä vain toiseen ilman lasten kokoaikaista huomioimista. Juttelua tärkeistä asioista ilman lasten uteliaita korvia. Parisuhdehuoltoa. Ilmankos erotilastot on niin suuret, kun ei ymmärretä, että joskus vanhemmat haluaa viettää edes pienen hetken vain kahdestaan, vaikka niitä lapsiaan rakastavat ja itse heidät hoitavat mielellään.
Ja juu ei tällaista alituiseen tarvitse tehdä, mutta ymmärrän, että esim. hääpäivä olisi kiva viettää kahdestaan ja loput 364 päivää sitten koko perheenä.
Miksi ei voi viettää parisuhdeaikaa silloin kun lapset nukkuvat? Tai kun he ovat harrastuksissa ja kavereillaan?
Jos on pieni koti ja äänet kuuluvat nukkuvien lasten huoneeseen? Jos on useampi lapsi ja kaikki eivät ole harrastuksissa tai kavereilla samaan aikaan ja aina on joku lapsista kotona?
Ette siis ikinä juttele lasten mentyä nukkumaan? Tuossahan juuri puhuttiin, että parisuhdeaika on muutakin kuin seksiä, esim. rauhassa keskustelua.
Saivatko vanhempasi lastenhoitoapua hoitaessaan sinua?
Ei kukaan halua toisten huutavia räkäisiä kakaroita kotiinsa huutamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Lapsi herää klo 05 aamulla, joten laskepa siitä monelta pitäisi olla nukkumassa viikonloppuisinkin mikäli haluaa edes silloin saada järkevän mittaiset yöunet. Arkena vuorotyöt verottavat elämää.
Eihän molempien vanhempien tarvitse herätä klo 05 lapsen kanssa, vaan voitte vuorotella ja toinen jatkaa uniaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on olemassa ihme mentaliteetti esim häiden suhteen, että sinne ei kutsuta lapsia eikä vanhuksia eikä muitakaan vastaavia. Vaan nuoret ja hyväkuntoiset. Et siis voi osallistua perheenä ja aina jää kaikki juhlat välistä.
Kyllä voit osallistua, kunhat palkkaat lastenvahdin kotiisi juhlien ajaksi. Ei ole vaikeaa.
Nykymummoilla ja -papoilla on kalenterit täynnä menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on olemassa ihme mentaliteetti esim häiden suhteen, että sinne ei kutsuta lapsia eikä vanhuksia eikä muitakaan vastaavia. Vaan nuoret ja hyväkuntoiset. Et siis voi osallistua perheenä ja aina jää kaikki juhlat välistä.
Kyllä voit osallistua, kunhat palkkaat lastenvahdin kotiisi juhlien ajaksi. Ei ole vaikeaa.
Niinpä. Siitä vaan joku tuikituntematon teinityttö vauva tai kenties useita lapsia vahtimaan vuorokaudeksi tai enemmäksi ajaksi? En tiedä, saako siten edes toimia, kai sitä joku säätelee, miten pitkään yhtäjaksoisesti saa ilman taukoja tuonikäinen töitä tehdä. Ei kaikki häät ole siinä naapurikorttelissa.
Tätä ajattelin minäkin, että kuka sinua hoiti silloin kun sinun vanhempasi tarvitsivat yhteistä aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Siitä vaan joku tuikituntematon teinityttö vauva tai kenties useita lapsia vahtimaan vuorokaudeksi tai enemmäksi ajaksi? En tiedä, saako siten edes toimia, kai sitä joku säätelee, miten pitkään yhtäjaksoisesti saa ilman taukoja tuonikäinen töitä tehdä. Ei kaikki häät ole siinä naapurikorttelissa.
Eikö edes vauva-aikaan häihin voisi osallistua se vanhempi, jonka sukulaisesta/läheisemmästä parista on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne tällaiset juhlat vaan jäävät väliin. Joko ei osallistuta ollenkaan tai toinen puolisoista käy edustamassa perhettä jos ei saada lastenvahtia.
Hääparikin ottaa tässä tietoisen riskin, että kaikki eivät pääse juhliin, joten hääparinkin on turha loukkaantua jos heidän juhliinsa ei päästä osallistumaan.
Se että on lapsia ei tarkoita sitä että pitäisi luopua kaikista muista asioista. Ei festarit ole pelkästään ei-perheellisille. Tunnen monia joilla on pikkulapsia ja jotka käyvät festareilla, ulkona syömässä vanhempien kesken tms. Silloin hankintaan lapselle vahti. Joillakin se on isovanhemmat, joillakin joku muu läheinen, jotkut palkkaa lapsenvahdin ja jos ei vahtia järjesty, niin sitten jää välistä.