Helteellä lämmin/kylmä suihku
Jotkut väittää, että helteellä pitäisi mennä lämpimään suihkuun. Mitä mieltä sinä olet? Onko ihan tieteellistä faktaa asiasta. Itse käyn ehdottomasti viileässä.
Kommentit (22)
Lämpimistä maista olevat työkaverit ovat ohjeistaneet lämpimällä suihkulla ja teen juonnilla. Onhan se nyt päivänselvää, kun tulet lämpimästä suihkusta huoneilmaan, se tuntuu viileältä, eli lämminsuihku virkistää.
Olkoon faktat mitä on, itse haluan tuntea itseni kunnolla viilentyneeksi edes sen 10 minuuttia, minkä seison kylmässä suihkussa.
Lämpimässä tietty! ensinnäkin kun käy n 40 asteisessa suihkussa niin jopa tuntuu asunnon 25 astetta viileältä. Ja siks toisekseen pintaverenkierto vilkastuu ja elimistö haihduttaa enemmän lämpö! taas on hyvä olla :)
Eikö siellä lämpimässä tule tukala olo? Miksei sitten pukeuduta toppavaatteisiin helteellä vaan mennään veteen viilentymään. Jos on jo hikinen ja kuumissaan, niin miten se lämmin vesi muka helpottaa oloa?
Myöskin semmoisesta olen kuullut, että kylmä suihku viestittää keholle, että nyt on kylmä, alas lämmittää, joka sitten hetkisen suihkusta tultuakin on yhä päällä ja pian on sitten taas hiki. Tai siis ennemminkin, että keho lakkaa yrittämästä viileentää itseään hetkeksi.
Kylmän juomisessa sama ilmiö, kun keho yrittää lämmittää sisällään olevan kylmän aineen, jotta saisi siitä ravinteet käyttöön. Parhaiten pystyykin hyödyntämään lämpimän nesteen, koska keholta ei mene ylimääräistä energiaa sen lämmittämiseen.
Eri asia sitten, jos yksinkertaisesti edes hetkellisesti tuntuu paremmalta juoda kylmää tai syödä jäätelö ja käydä kylmässä suihkussa.
Lämmin tietenkin! Ja lämmin juotava.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:50"]Eikö siellä lämpimässä tule tukala olo? Miksei sitten pukeuduta toppavaatteisiin helteellä vaan mennään veteen viilentymään. Jos on jo hikinen ja kuumissaan, niin miten se lämmin vesi muka helpottaa oloa?
[/quote]
Ei tule tukala olo. Eikä siellä lämpimässä suihkussa koko päivää olla. Ja voit kokeilla noita toppavaatteita. Hikoile niissä tunti ja kun riisut ne, niin kyllä tuntuu viileeltä tämä helle.
Nyt menee sekaisin hetkellinen viileä tunne ja oikeasti viilentymimen. Ei lämpöhalvaus potilaitakaan lämmitetä vaan viilennetään.
Kaipaan edelleen faktatietoa. Mutujutut ei vakuuta. Olen itse kokeillut lämmintä suihkua ja en vakuuttunut.
Itse käyn ensin viileässä suihkussa, on vaan ihan pakko. Mut loppusuihkun ajan olen lämpimässä ihan just sen takia että hikoilee kahta kauheemmin jos viileällä iholla tulee kuumaan asuntoon.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:00"]
Nyt menee sekaisin hetkellinen viileä tunne ja oikeasti viilentymimen. Ei lämpöhalvaus potilaitakaan lämmitetä vaan viilennetään.
[/quote]
Lämpöhalvaus on asia erikseen... silloin on jo kuumuttu liikaa, eikä ole juotu tarpeeksi. Mut ei lämpöhalvaus potilastakaan jäihin pistetä eikä anneta jäähilejuomaa.
Mä käyn yleensä lämpimässä suihkussa helteilläkin. Mä vaan pidän lämpimästä :)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:55"]
Myöskin semmoisesta olen kuullut, että kylmä suihku viestittää keholle, että nyt on kylmä, alas lämmittää, joka sitten hetkisen suihkusta tultuakin on yhä päällä ja pian on sitten taas hiki. Tai siis ennemminkin, että keho lakkaa yrittämästä viileentää itseään hetkeksi.
Kylmän juomisessa sama ilmiö, kun keho yrittää lämmittää sisällään olevan kylmän aineen, jotta saisi siitä ravinteet käyttöön. Parhaiten pystyykin hyödyntämään lämpimän nesteen, koska keholta ei mene ylimääräistä energiaa sen lämmittämiseen.
Eri asia sitten, jos yksinkertaisesti edes hetkellisesti tuntuu paremmalta juoda kylmää tai syödä jäätelö ja käydä kylmässä suihkussa.
[/quote]
Hmm, mistäköhän sitten mahtaa johtua "jälkihiki" saunan jälkeen? Viileän suihkun jälkeen ei ainakaan mulle sellaista tule enkä ole kuullut muidenkaan valittavan.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:00"]
[/quote]
Lämpöhalvaus on asia erikseen... silloin on jo kuumuttu liikaa, eikä ole juotu tarpeeksi. Mut ei lämpöhalvaus potilastakaan jäihin pistetä eikä anneta jäähilejuomaa.
[/quote]
No eikö sitä kuumuutta ole näillä helteillä liikaa? Iho on kuuma ja hiki lentää.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:02"]
Kaipaan edelleen faktatietoa. Mutujutut ei vakuuta. Olen itse kokeillut lämmintä suihkua ja en vakuuttunut.
[/quote]
Kuin myös. Olen kokeillut viileää suihkua ja en vakuuttunut.
Eikö kenelläkään ole oikeasti tutkittua tietoa? Olen pettynyt.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:25"]
[/quote]
No miten tätä tutkii kun tähän pitkälti vaikuttaa jokaisen henkilökohtaiset tuntemukset... toinen kokee viileän suihkun auttavan enemmän ja toinen lämpimän. Sitä ei tietäällä voi muuksi muuttaa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:25"]
[/quote]
No miten tätä tutkii kun tähän pitkälti vaikuttaa jokaisen henkilökohtaiset tuntemukset... toinen kokee viileän suihkun auttavan enemmän ja toinen lämpimän. Sitä ei tietäällä voi muuksi muuttaa.
[/quote]
Ihan siksi, että olen useamminkin ihmisen perustelevan lämmintä suihkua tutkitulla tiedolla mutta ovat sitten puhuneet potaskaa, niinkuin valitettavan usein tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:55"]
[/quote]
Hmm, mistäköhän sitten mahtaa johtua "jälkihiki" saunan jälkeen? Viileän suihkun jälkeen ei ainakaan mulle sellaista tule enkä ole kuullut muidenkaan valittavan.
[/quote]
No totta kai vastaavasti liian kuumassa keho pyrkii viilentymään eli hikoilemaan, jonka äkillisesti loputtua (lopettaa suihkun/tulee ulos saunasta) hikoilu jää hetkeksi päälle.
Lämmin suihku tarkoittaakin nimenomaan sitä: lämmintä. Ei liian kuumaa, ei liian kylmää vaan keholle optimaalista lämpötilaa.
No viileässä tottakai.