Kun epäilys syö elävältä
Muutaman viimeisen vuoden ajan on parisuhdettamme koetellut miehen tekemiset. Olen tuttavamme kautta kuullut miehen tekemisistä esim. illanvietoissa (ei silti mitään äärimmäisen raskauttavaa) ja sen myötä itsellekin selvinnyt erinäisiä asioita miehen vastakkaisen sukupuolen kanssa käymistä keskusteluista, jotka ei päivänvaloa kestä.
Viimeisin tempaus oli se, että mies saapui illanvietosta vasta aamulla kotiin eikä suostunut kertomaan missä on ollut. Tämän jälkeen on mielikuvitus tehnyt tehtävänsä ja nyt on tilanne se, että tämä epäilys syö minut sisältäpäin. Mitään keinoa asian selvittämiseen en keksi, koska olen kahdesti yrittänyt keskustelua avata (ensin ei niin rauhallisesti ja toisella kerralla ihan asiallisesti, painottaen sitä, että asia vaivaa minua kovasti). Mies ei halua puhua, enkä uskalla enää ottaa asiaa puheeksi, koska en halua olla se av:llakin parjattu jankkaaja.
Vaan miten selvittää tilanne ja saada itselle edes jokseenkin normaali olotila? Kesäloma on ollut aivan ihana, mutta takaraivossa paukuttaa koko ajan ahdistus tuosta yöstä. Vaikka kuinka yritän antaa asian olla ja unohtaa, ei se vaan onnistu.
Kommentit (53)
Ärsyttävää, että muut eivät kerro asiasta. Itse olen paljastanut kaksi pettämistä. Molemmissa tapauksissa pariskunnat jäivät yhteen, koska ilmeisesti miehet valehtelivat naisilleen suut ja silmät täyteen selityksiä. Mutta näitä naisia on ainakin varoitettu. Pahempi olisi olla yhdessä niin, että muut tietävät mutta petetty osapuoli ei.
Miten vanhoja te oikein olette? Itse olen nyt 40-vuotias ja monesti olen ollut yötä poissa kotoa ilman että kukaan on selittelyjä kaivannut tai että olisin itse kaivannut mieheltä selityksiä jos joskus viettää yön poissa kotoa! Eikö teillä ole lainkaan uskoa toiseen ihmiseen? Itseäni ei haittaisi vaikka mies olisi joskus kodin ulkopuolella seksiäkin saanut jos ei se vaikuta kotielämään kielteisesti. Seksiä se yleensä vaan on, ja jos saa sekä seksiä että ystävyyttä jostain muualta, kyllä siitä omakin puoliso hyötyy. Ei rakkaus ole nollasummapeliä, ei ainakaan meillä. Jos olisin ap, käyttäisin oman 'yövy kodin ulkopuolella'-korttini viisaasti, mutta ehdottomasti käyttäisen sen jos vastaan tulee kiva mies. Kaunaa en aviomiehelle kantaisi.
Minun osalta homma olisi sillä selvä, jos olisi faktaa, että mies on pettänyt. Mutta pelkkä epäilys ei minun mielestäni riitä hajottamaan perhettä. Entä jos mies ei olekaan pettänyt? Siinä menee lapsilta elämä pirstaleiksi "tyhjästä". Kun löytyisikin joku järkevä keino selvittää asia, mutta toisaalta, en täällä olisi kyselemässä, jos semmoinen keino olisi löytynyt.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:47"]
Kyllä sulla on oikeus pyytää selitystä. Niin Se mun mielestä parisuhteessa menee. Et ole jankkaaja jos sanot, että asia vaivaa ja haluat tietää! Jos ukkelilla ei ole mitään salattavaa, miksei voi kertoa?
[/quote]
Jankkaamistahan tuo on, jos jatkuvasti jauhat samaa asiaa yhä uudelleen ja uudelleen. Minulta palavat käämit jo siitä, että huonomuistinen mies kysyy samaa asiaa muutaman päivän sisällä pari kertaa uudelleen. Ja kyseessä ovat ihan tavalliset arjen jutut.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:23"]
Kyllä miehen perheellisenä pitäisi tehdä paremmin selkoa, jos vasta aamulla tulee kotiin riennoistaan. Ei kai tuollainen kotiintuloaika enää ihan tavanomaistakaan ole?
[/quote]
ohis
Ei taatusti ole tavanomaista, ja entäs se huoli, kun odottaa tuntikausia yöllä edestakaisin ikkunassa rampaten ja huokaillen? Se on se yksi kerta, kun jotain vakavampaa tapahtuu. Taksilla kotiovelle pilkun jälkeen, niin riski pienenee huomattavasti. Millainen ihminen roikottaa kumppaniaan ja lastensa äitiä löysässä hirressä?
Ja murentaahan tuo jo perheen talouttakin.
Ikävä juttu. Voit tietenkin itse tehdä vastaavasti. Sovi ystävän kanssa baarireissu, varaat jo valmiiksi hotlasta yön/ menet kaverille yöksi. ( et tietenkään etukäteen ilmoita miehelle aikomuksestasi olla yötä poissa). Aamulla palaat kotiin " muinamiehinä". Kun mies varmaankin ryhtyy jotain urputtaan sano vain, että luulit tämän olevan uusi käytäntö parisuhteessanne. Suotavaa on , ettet heti tunnusta asian olleen suunniteltu...Mehevän riidan jälkeen voitte keskustella siitä mitkä ovat parisuhteenne säännöt vastaisuudesa.
Neljänkympin nurkilla olemme. Parisuhteen alussa ja vuosien varrellakin olemme tämän pettämisasian puhuneet ja sopineet. Mies on ollut aina ihan yhtä mustavalkoinen kuin minä, mitä pettämiseen tulee. Eli se on kerrasta poikki - ei selityksiä. Siksi on vaikea käsittää miehen käytöstä nyt.
En itse saisi mitään irti yöllisestä seikkailusta. Luultavasti jäisi vaan paska fiilis. Mielummin sitten rehellisesti lusikat jakoon ja uusille vesille, kuin soutaa ja huovata edestakaisin oman ja muiden miesten välissä.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:01"]
Miten vanhoja te oikein olette? Itse olen nyt 40-vuotias ja monesti olen ollut yötä poissa kotoa ilman että kukaan on selittelyjä kaivannut tai että olisin itse kaivannut mieheltä selityksiä jos joskus viettää yön poissa kotoa! Eikö teillä ole lainkaan uskoa toiseen ihmiseen? Itseäni ei haittaisi vaikka mies olisi joskus kodin ulkopuolella seksiäkin saanut jos ei se vaikuta kotielämään kielteisesti. Seksiä se yleensä vaan on, ja jos saa sekä seksiä että ystävyyttä jostain muualta, kyllä siitä omakin puoliso hyötyy. Ei rakkaus ole nollasummapeliä, ei ainakaan meillä. Jos olisin ap, käyttäisin oman 'yövy kodin ulkopuolella'-korttini viisaasti, mutta ehdottomasti käyttäisen sen jos vastaan tulee kiva mies. Kaunaa en aviomiehelle kantaisi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:54"]
Sain parin päivän päästä sen verran miehestä irti, että oli baarin sulkeutumisen jälkeen mennyt takaisin aloittelupaikkaan, koska sinne oli jäänyt vielä juomia. Olivat käyneet miehen sanojen mukaan juomassa loput pois. Vaan kun mies aamulla aikaisin tuli, oli hän lähes selvä. Tämä ei siis tue tuota, että olisi aamuun asti juonut.
[/quote]
No onhan hän kertonut, mitä teki! Miksi väität muuta?? Miksi me naiset teemme asioista niin vaikeita? Pakko epäillä jotain, vaikka mies kertoi, mitä teki. Tuo selvänä olo ei kerro mitään. Anna olla, ei ihme, että mies ei tiedä mitä sanoa ja on hiljaa, kun selitys ei kelpaa. Mitä oikein odotat?
No, jos mies onkin pettänyt niin mitä sitten? Se sinun pitää nyt ratkaista. Onko se riittävä syy eroamiseen? Jos on, niin sitten eroat, jos ei ole, niin sitten annat asian olla.
No kieltämättä tämä idea on käynyt mielessä ja houkuttelee. Ihan jo siitä syystä, että näkisin onko tuolla "oman lääkkeen maistamisella" mitään vaikutusta mieheen. Ehkä hieman lapsellista, mutta jos se avaisi keskusteluyhteyden niin ei siinä ainakaan mitään häviäisi.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:15"]
Ikävä juttu. Voit tietenkin itse tehdä vastaavasti. Sovi ystävän kanssa baarireissu, varaat jo valmiiksi hotlasta yön/ menet kaverille yöksi. ( et tietenkään etukäteen ilmoita miehelle aikomuksestasi olla yötä poissa). Aamulla palaat kotiin " muinamiehinä". Kun mies varmaankin ryhtyy jotain urputtaan sano vain, että luulit tämän olevan uusi käytäntö parisuhteessanne. Suotavaa on , ettet heti tunnusta asian olleen suunniteltu...Mehevän riidan jälkeen voitte keskustella siitä mitkä ovat parisuhteenne säännöt vastaisuudesa.
[/quote]
Tee samalla mitalla - eli olet yön poissa (vaikka yksin hotellissa) ja tulet aamulla kotiin mitään selittelemättä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:54"]
Sain parin päivän päästä sen verran miehestä irti, että oli baarin sulkeutumisen jälkeen mennyt takaisin aloittelupaikkaan, koska sinne oli jäänyt vielä juomia. Olivat käyneet miehen sanojen mukaan juomassa loput pois. Vaan kun mies aamulla aikaisin tuli, oli hän lähes selvä. Tämä ei siis tue tuota, että olisi aamuun asti juonut.
[/quote]
No onhan hän kertonut, mitä teki! Miksi väität muuta?? Miksi me naiset teemme asioista niin vaikeita? Pakko epäillä jotain, vaikka mies kertoi, mitä teki. Tuo selvänä olo ei kerro mitään. Anna olla, ei ihme, että mies ei tiedä mitä sanoa ja on hiljaa, kun selitys ei kelpaa. Mitä oikein odotat?
[/quote]
Samaa mieltä. Juomia on voinut olla vähän ja väkeä paljon, kyllä,siinä selviää jos ei ole alun alkaenkaan ollut kovin humalassa.
Sinun on nyt näköjään ihan pakko saada kriisi aikaan siellä, missä sitä ei ole. Elä hyvä ihminen elämääsi! Sanoit, että teillä oli ihana loma, nauti siitä äläkä pilaa välejänne tuolla lapsellisella jankkaamisella! Ja täällä,ruokitaan samaa pettämisdraamaa jota minä en tuossa millään näe. Mies kertoi, missä oli ja sillä siisti. Hän ei ehkä silloin heti viitsinyt ottaa asiaa puheeksi, kun tuntee sinut, että olet tuollainen drama queen. Jos tässä joku perheen rauhan rikkoo, se olet sinä. Ja olen nainen.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:24"]
No kieltämättä tämä idea on käynyt mielessä ja houkuttelee. Ihan jo siitä syystä, että näkisin onko tuolla "oman lääkkeen maistamisella" mitään vaikutusta mieheen. Ehkä hieman lapsellista, mutta jos se avaisi keskusteluyhteyden niin ei siinä ainakaan mitään häviäisi.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:15"]
[/quote]
[/quote]
No nyt tämä jo haisee provolta. Ap vaikutti alussa asialliselta, mutta tuo menee yli.
ja olen samaa mieltä, että mies kertoi, missä oli. Anna olla, hysteerikko. Mies parka.
Miehen reaktio oli mielestäni aivan käsittämätön aluksi. Kahta päivää myöhemmin kerrottu totuus(?) ei vaan tunnu uskottavalta. Miksi väistellä ja hyökätä aluksi, jos ei ole mitään salattavaa? Ymmärtäisin syytökset jankkaajasta, jos olisin aikaisemmin vaatinut miestä tilille joka menosta, mutta kun en ole sellainen enkä ole koskaan kieltänyt menemästä illanviettoon.
Ensimmäisen kerran meidän historian aikana kysyin suoraan missä on ollut ja tämäkin vain siksi, ettei ole ollut ennen yötä pois. Mielestäni ihan kohtuullinen kysymys tilanteessa. Koska reaktio oli niin odottamaton, on asia jäänyt painamaan mieltä.
Ap.
Jos kaikki ristiriitatilanteet tuntuvat ajautuvan mainitsemiisi pattitilanteisiin, voisiko pariterapiasta tai muusta kommunikaation parantamiseen tähtäävästä toiminnasta olla hyötyä kohdallanne?
Kun lapset oli pieniä meillä oli ristiriitoja parisuhteessa. Puhtaasti väsymystä arjen hulinassa, sen ymmärrämme molemmat nyt näin jälkikäteen. Ehdotin miehelle pariterapiaa, mutta hän ei halunnut lähteä. En halunnut pakottaakaan. Onneksi ne asiat on saatu myöhemmin puhuttua.
Pariterapia on harkitsemisen arvoinen (vaikka sitten niin, että käyn yksin jos mies ei suostu mukaan), jos tätä tilannetta ei muulla keinoin saada avattua.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:47"]
Jos kaikki ristiriitatilanteet tuntuvat ajautuvan mainitsemiisi pattitilanteisiin, voisiko pariterapiasta tai muusta kommunikaation parantamiseen tähtäävästä toiminnasta olla hyötyä kohdallanne?
[/quote]
Parempi noin kuin että valehtelisi.
Ap, tuu ja kerro sitten kuinka kävi! Ja voimia tuohon kuluttavaan tämänhetkiseen tilanteeseen! :(
Kerroit, että miehesi tuli aamulla kotiin. Eli kello oli siis suunnilleen mitä??
Ei kerro missä on ollut! Onko ap saapas kaikkihan sen tietää missä mies on ollut eikä aiihen sen kummenppaa mielikuvitusta tarvita