Ex-kihlattunu abortoi toivotun lapseni
Viitaan kirjoituksellani tähän viestiketjuun, missä moni syytää miehiä vastuuntunnottomuudesta, kaksoismoraalista, naivismista ja vaikka mistä. Tapahtui aina mitä tahaansa, niin se on miehen vika. Tässä asiassa ei tasa-arvo tule toteutumaan koskaan. Tässä kerron oman tarinani, miehen näkökulmasta.
Tausta:
Olen toivottu lapsi yksilapsisesta perheestä. Lapsena olin kateellinen kavereille, joilla oli sisaruksia. Toivoinkin joulupukilta välillä lahjaksi leikkikaveriksi pikkusiskoa tai pikkuveljeä, mutta toiveeni ei koskaan tapahtunut. Päätin jo lapsena, että kun minusta tulee isä, hankin vähintään kaksi lasta, ettei niiden tarvitse kotona leikkiä koskaan yksin, vailla leikkikaveria.
Ex:
Seurustilimme kaksi vuotta, ja menimme kihloihin. Puhuimme perheen perustamisesta, oman talon hankkimisesta ja naimisiin menosta. Tuntui että molemmilla oli samat haaveet ja unelmat. Rakastin kihlattuani. Meni pari vuotta, ja sain maailman parhaan yllätyksen, kihlattuni ilmoitti olevansa raskaana! Minusta tulisi isä! Kului muutama viikko, kihalttuni käyttäytyi oudosti, ajattelin sen johtuvan alkuraskauden pahoinvoinnista. Olin ollut ylitöissä ja tulin kotiin, kysyin vauvan vointia, niin hän sanoi että lapsemme oli mennyt kesken. Masennuin, mutta yritin olla näyttämättä sitä kihaltulleni ja piristää häntä. "Voimme saada uuden" ajatuksella. Meni reilu puolivuotta, riitelimme jatkuvasti. Riidan välissä hän sitten mölöytti sen "tein abortin, en ollut vielä valmis äidiksi.. Odotetaan vielä muutama vuosi.." Olin odottanut jo muutaman vuoden, mistä pysytin olemaan varma että hän haluaa koskaan lasta? Erosimme. Tuntui että hukkasin elämästäni 5 vuotta ihmiseen jota luulin rakastavini, ja jonka luulin tuntevani. Luulin olevani hänen kanssaan aina, perustavani perheen, ja hän teki minulle näin. Miksi? En omasta mielestä painostanut vauvan hankintaan, vaan ilmoitin olevani valmis isäksi, kun hän on äidiksi. Luulin että lapsemme oli toivottu.
Vaijettu tabu; Miehen vauvakuume
Jo lapsesta saakka olen aina tiennyt että haluan isäksi. Isäksi joka leikkii töistä tullessaan lasten kanssa pelaamalla jalkapalloa takapahilla. Olla isä joka opettaa lapset pyöräilemään, isä joka lukee lapselle iltasatuja. Olla isä, joka on läsnä lapsen tärkeillä hetkillä.
Tällä hetkellä seurustelen ihanan naisen kanssa. Lapsista olemme puhuneet, mutta lapsiasiassa en ole vielä varma hänen kanssaan, sillä seurustelua on takana vasta muutaman kuukauden. En halua painostaa kumppania äidiksi, tässä vaiheessa minulle on tärkeämpää toimiva parisuhde. Ja tunne siitä, että hän on elämäni nainen jonka kanssa olla vielä sitten, kun lapset muuttavat pois kotoa. Se nainen jonka kanssa istua vanhana pihakeinussa juomassa kahvia, ja odottaa että lapsen lapset tulee mummolle ja papalle kylään.
En halua päätäpahkaa tehdä vauvaa, huomata ettei äidin kanssa tule toimeen ja tulla "viikonloppuisäksi". Haluan oman perheen ja olla "kokoaika isä". Minusta tuntuu että mies ei saa haluta perhettä, vaan se on aina naisen päätettävissä. On heikkous myöntää, että haaveilee omasta perheestä lapsista, omakotitalosta ja siitä kliseistä kultaisesta noutajasta. "Olet varmasti tossun alla oleva hintti, joka ei ole uskaltanut tulla vielä kaapista" Ei, olen vain mies joka haluaa isäksi. Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää?
Ja olen myös sitä mieltä, että naisella on oikeus tehdä abortti. Mutta miksi miehillä ei ole tässä asiassa mitään tasa-arvoa? En ainakaan ole kuullut koskaan, että jos mies olisi halunnut pitää lapsen, olisi nainen sen synnyttänyt ja miehestä olisi tullut yh-isä, vaan aina lapsen pitää äiti.
Kommentit (47)
Oliko tämä lapsi yritetty vai ehkäisystä huolimatta tullut?
Luulen että hänen oli vaikea kertoa ettei haluakkaan lasta kun tiesi miten tärkeä asia sinulle on. Mutta on silti raukkamaista tehdä abortti toisen selän takana ja väittää saaneensa keskenmenon.
Kyllä pitäisi pystyä puhumaan asioista suoraan, aikuisia kun kerta ollaan!
-Äiti kahdelle
Luulen että hänen oli vaikea kertoa ettei haluakkaan lasta kun tiesi miten tärkeä asia sinulle on. Mutta on silti raukkamaista tehdä abortti toisen selän takana ja väittää saaneensa keskenmenon.
-Äiti kahdelle
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 15:01"]
Adoptoi. Tai ala sijaisvanhemmaksi näin ensi alkuun, sijaisvanhemmista on pulaa. Lisäksi, vanhemmuus on paljon muutakin kuin leikkiä ja pelaamista, kuvaan kuuluu yövalvomisia, sairastelua, uhmat, murrosiät jne.
[/quote]
Adoptoi. Mahdatkohan tietää, kuinka vaikeaa on itse asiassa saada adoptiolapsi?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 15:01"]
Adoptoi. Tai ala sijaisvanhemmaksi näin ensi alkuun, sijaisvanhemmista on pulaa. Lisäksi, vanhemmuus on paljon muutakin kuin leikkiä ja pelaamista, kuvaan kuuluu yövalvomisia, sairastelua, uhmat, murrosiät jne.
[/quote]
Adoptoi. Mahdatkohan tietää, kuinka vaikeaa on itse asiassa saada adoptiolapsi?
"Juurikin näin, nainen voi syödä pillereitä tai ottaa vaikka ehkäisy implantin. Jos ei lasta halua.
Mutta annasolla kun mies sanoo ei.. Niin kyllä se vaan "oho unohtu ottaa" sepitykset on yleisiä. Näin myös siskollani joka miehen kiellosta huolimatta hankki neljänen lapsen. Noh, mies meni sitten vasektomiaan. Kärjistynyt tilanne, mutta epäreilua, epäreilua. Tsempiä ap!
ps. Miksi siitä ehkäisystä on niin vaikeaa puhua parisuhteessa, ja kunnioittaa toisen päätöstä. Jos toinen sanoo ei?"
Mies voi yhtä hyvin käyttää kondomia tai juurikin käydä vasektomiassa, eikä vain vaatia naista huolehtimaan ehkäisystä. Toisekseen sen pillerin voi hyvinkin unohtaa vahingossa. Pilleri päivässä on aika sitovaa loppujen lopuksi. Kaikkiin reissuihin tulee muistaa ottaa pillerit mukaan ja extempore ei voi tehdä reissuja (esim. Olen kylässä kaverilla x, jäänkin tänne yllättäen yöksi tai lähdetään jonnekkin pikkureissuun tms.) Moniko mies kykenisi vuodesta toiseen ottamaan kellontarkkaan (tai edes lähes) pillerin?
Mun mielestä tässä oli ongelma se, että exäsi oli epärehellinen ja todellakin kuulostaa oudolta ettei pystynyt kertomaan sinulle ettei ole valmis äidiksi.
Mutta missään olosuhteissa naisen ei tarvitse synnyttää lasta siksi että joku muu haluaa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 15:28"]
-Äiti kahdelle
[/quote]
Hän käytti pillereitä, sekä kokeili myös laastareita. Tässä asiassa juurikin loukkaa se, ettei hän kertonut suoraan ettei halua lasta vaan teki päätöksen salaa minulta. Vaikka lasta kovasti toivoin, olisin halunnut tukea ja ymmärtää häntä myös tästä asiassa. Olisin halunnut olla tukena myös abortissa, vaikka en sitä halunnut. Rakastin häntä. Se olisi loukannut minua vähemmän. Mutta tämä salaisuus muserti minut täysin, enkä voinut ymmärtää että miksi. Mksi hän teki näin, ja miksi salasi sen minulta.
Ja on totta, että minulla on miehenä enemmän aikaa hankkia lapsia. Haluaisin kuitenkin lapset ennen kun täytän 40v. Kuten jo aikaisemmin mainitsin, haluaisin olla lapsen/lasten kanssa aina heidän tärkeinä päivinä. Myös silloin kun he ajavat autokorttia, suunnittelevat ensimmäisen talon ostamista, menevät naimsiin ja hankkivat omia lapsia. En tule näkemään ja kokemaan tätä lasteni kanssa, jos odotan eläkeikään asti perheen perustamista. Ja jos joku miettii ikääni, olen 30, täytän 31. (s.1983) ex-kihalttuni oli vuoden nuorempi.
-Ap-
Naisena voin sanoa, että pakostikin suhteessanne joku mätti koska tyttöystäväsi päätyikin tällaiseen ratkaisuun. Kerroit, että riitelitte. Mistä ne riidat johtui silloin? Tyttöystäväsi oli varmasti mahdoton kertoa sinulle abortista, siksi kertoi ensin saaneensa keskenmenon. Hän takuulla tiesi miten paljon lasta haluat.
Mitä jos jatkossa et suunnittelisi ihan niin pitkälle kaikkea. Tulee suotta paineita, kun elämästähän ei ihan tarkkaan etukäteen tiedä. Haaveita tietenkin voi olla ja lapsia voi haluta, mutta että on okt yms. Luulen, että tyttöystävääsi alkoi todella ahdistaa. Uskon, että teistä kumpikaan ei ole sen enempää syyllinen kun toinenkaan, että lopputulos oli mikä oli.
Toivotan sinulle silti parempaa onnea jatkossa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 14:43"]
Öö, siis naisen tulisi kestää raskaus, jotta saat lapsen?
[/quote]
Nainen voi huolehtia ehkäisystä omalta osaltaan, jos ei halua lapsia. Näinhän miehillekin aina sanotaan :)
[/quote]
Ja aborttikin on ehkäisykeino, niinhän ne miehet aina sanovat :)
[/quote]
Tää vika kommentti oli varmaan ironinen heitto.. Oikeasti abortti on murha. Siihen vauvaan oikeasti sattuu kun se tapetaan..revitään ulos. Abortti on laillistettu murha. Ihmisen tietoisuus alkaa hyvin varhain...
Ei kannata ehkä ajatella niin, että hukkasit elämästäsi viisi vuotta ex tyttöystäväsi kanssa. On hänessä varmasti paljon hyvääkin ollut, 5 v. on kuitenkin pitkä aika. Ihmissuhteita on monen pituisia. Jotkut kestää elämän loppuun asti ja jotkut ei. Kannattaa ottaa ennemminkin kokemuksena. Katkeruus ei auta asiaa millään tavalla, vaikka siltä tuntuisikin. Älä kanna katkeruutta mukanasi uusiin suhteisiin. Kyllä se oikea vielä löytyy, ehkä se on nyxä tai sitten joku muu aikanaan.
Tsemppiä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 15:41"]
"Juurikin näin, nainen voi syödä pillereitä tai ottaa vaikka ehkäisy implantin. Jos ei lasta halua.
Mutta annasolla kun mies sanoo ei.. Niin kyllä se vaan "oho unohtu ottaa" sepitykset on yleisiä. Näin myös siskollani joka miehen kiellosta huolimatta hankki neljänen lapsen. Noh, mies meni sitten vasektomiaan. Kärjistynyt tilanne, mutta epäreilua, epäreilua. Tsempiä ap!
ps. Miksi siitä ehkäisystä on niin vaikeaa puhua parisuhteessa, ja kunnioittaa toisen päätöstä. Jos toinen sanoo ei?"
Mies voi yhtä hyvin käyttää kondomia tai juurikin käydä vasektomiassa, eikä vain vaatia naista huolehtimaan ehkäisystä. Toisekseen sen pillerin voi hyvinkin unohtaa vahingossa. Pilleri päivässä on aika sitovaa loppujen lopuksi. Kaikkiin reissuihin tulee muistaa ottaa pillerit mukaan ja extempore ei voi tehdä reissuja (esim. Olen kylässä kaverilla x, jäänkin tänne yllättäen yöksi tai lähdetään jonnekkin pikkureissuun tms.) Moniko mies kykenisi vuodesta toiseen ottamaan kellontarkkaan (tai edes lähes) pillerin?
[/quote]
Hyvinpä lainasit, jäikö jotain pois edellisestä kommentistani:
"ps. Miksi siitä ehkäisystä on niin vaikeaa puhua parisuhteessa, ja kunnioittaa toisen päätöstä. Jos toinen sanoo ei? Niin mikä "oikeus" naisella on silti kiertää tämä päätös? Biologinen kello? Jos toinen sanoo syövänsä pillereitä, pitäisi siihen myös saada luottaa! Parisuhteessa pitäisi kuunnella ja kunnioittaa myös toistaosapuolta ja osattava keskustella asioista. Parisuhteessa on aina kaksi henkilöä!"
Juuri sinun kaltaiset tekee niitä "vahinko" vauvoja, ja sit ihmetellään kun mies suuttuu/jättää, kun hankiudut tahallasi raskaaksi. Kylläpä on taas paksua ja lapsellista puhetta sinulta.
Voi ei ap, tuntuu todella pahalta puolestasi :( toivon todella että nykyinen naisystäväsi on parempi. Onnea matkaan sinulle elämän tielle! Ja muista ettei ole sinun vikasi että exäsi tappoi lapsenne.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 15:41"]
[/quote]
"ps. Miksi siitä ehkäisystä on niin vaikeaa puhua parisuhteessa, ja kunnioittaa toisen päätöstä. Jos toinen sanoo ei? Niin mikä "oikeus" naisella on silti kiertää tämä päätös? Biologinen kello? Jos toinen sanoo syövänsä pillereitä, pitäisi siihen myös saada luottaa! Parisuhteessa pitäisi kuunnella ja kunnioittaa myös toistaosapuolta ja osattava keskustella asioista. Parisuhteessa on aina kaksi henkilöä!"
Juuri sinun kaltaiset tekee niitä "vahinko" vauvoja, ja sit ihmetellään kun mies suuttuu/jättää, kun hankiudut tahallasi raskaaksi. Kylläpä on taas paksua ja lapsellista puhetta sinulta.
[/quote]
Mieti uudestaan ja totea, että osan lainaamatta jättäminen ei muuta asiaa. Totesin vain, että noinkin voi olla. Se ei poista sitä, että joku tekee asioita tahallaan.
Kiitos vain, mutta oletat idioottimaisuuksia ja hyökkäsit turhaan kimppuuni. En voi saada lapsia joten paksua, tyhmää ja lapsellista tekstiä kirjoitat ainoastaan sinä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 15:41"]
[/quote]
[/quote]
Mieti uudestaan ja totea, että osan lainaamatta jättäminen ei muuta asiaa. Totesin vain, että noinkin voi olla. Se ei poista sitä, että joku tekee asioita tahallaan.
Kiitos vain, mutta oletat idioottimaisuuksia ja hyökkäsit turhaan kimppuuni. En voi saada lapsia joten paksua, tyhmää ja lapsellista tekstiä kirjoitat ainoastaan sinä.
[/quote]
Miksi sitten puhut jostain pillereiden syönnistä kellon tarkuudella, jos kerta et voi tulla raskaaksi? Miksi söisit edes pillereitä, jos et voi tulla raskaaksi? Joten ihan itse aloitit lapsellisuuden ja typerän kommentoinnin.
Kommenttini pointti oli se, että toiseen pitäisi voida luottaa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 17:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi sitten puhut jostain pillereiden syönnistä kellon tarkuudella, jos kerta et voi tulla raskaaksi? Miksi söisit edes pillereitä, jos et voi tulla raskaaksi? Joten ihan itse aloitit lapsellisuuden ja typerän kommentoinnin.
[/quote]
Koska olen aikaisemmin voinut saada lapsia ja näin ollen myös käyttänyt ehkäisyä. Elämä ei vain aina kohtele silkkihansikkain ja tapahtuu asioita, muusta sinun ei tarvitse tietää.
Tietysti toiseen tulee voida luottaa, onko kukaan muuta väittänytkään?
[/quote]
[/quote]
...Väitän myös ettei yhden pillerin unohtaminen/myöhässä ottaminen tee heti raskaaksi.. Vaan "unohtaa" pitää systemaattisesti useammin kuin kerran. Ja jos on unohtanut, niin miksi ei voi sanoa kumpanille että käytä kondomia?
Minkälainen tämä maailma olisi, jos kaikki lapset olisi suunniteltuja. Vähemmän sotia, masennusta ja ahdistusta ja itsemurhia? Väittäisin että maailmassa olisi vähemmän ihmisiä töissä sosiaalihuollossa, perhe/parisuhde psygolokeja, erityisopettajia jne.
Myös naisen tulee kantaa vastuu sovitulla tavalla!
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:07"]
[/quote]
[/quote]
...Väitän myös ettei yhden pillerin unohtaminen/myöhässä ottaminen tee heti raskaaksi.. Vaan "unohtaa" pitää systemaattisesti useammin kuin kerran. Ja jos on unohtanut, niin miksi ei voi sanoa kumpanille että käytä kondomia?
Minkälainen tämä maailma olisi, jos kaikki lapset olisi suunniteltuja. Vähemmän sotia, masennusta ja ahdistusta ja itsemurhia? Väittäisin että maailmassa olisi vähemmän ihmisiä töissä sosiaalihuollossa, perhe/parisuhde psygolokeja, erityisopettajia jne.
Myös naisen tulee kantaa vastuu sovitulla tavalla!
[/quote]
Pääasiassa olen täysin samaa mieltä. Näitä vahinkolapsia silti riittää, vaikka ehkäisyä olisikin noudatettu säntillisesti.
Ihannehan olisi tässä tapauksessa että lapsen äiti olisi synnyttänyt ja jättänyt lapsen isälle. Mitä jos isän mieli olisikin muuttunut raskauden aikana? ( palstalla em tapauksia parisuhteessa olevilla) Itse olisin voinut lapsen isälle luovuttaa ja lähteä, mutta entä jos ainoa vaihtoehto on lapsen luovuttaminen suoraan viranomaisille?
AP sanot haluavasi olla se isä, joka leikittää ja on läsnä lapsen tärkeimpinä hetkinä. Onko tämä ainoa, mitä lapsilta haluat?
Missä olet, kun vaipat pitää vaihtaa? Tai silloin, kun lapsi huutaa yöt? Entäpä uhman ja kiukun aikaan? Hetkinä, jolloin tarvitaan kasvattajaa, kuria, itsensä ja oman hyvinhoinnin uhrausta? Missä sinä olet silloin? Töissä odottamassa, että pääset leikkimään.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 14:12"]
Eihän se reilua tietenkään ole että nainen tekee yksin päätöksen. Mutta ei myöskään ole reilua että mies saisi yksin päättää jos nainen on jyrkästi eri mieltä.
Miehillä on sinänsä helppoa että heillä lastentekoikä on koko ikä. Mikäli ekan kumppanin kanssa ei onnistu niin aina voi hankkia uuden.
Ihailen sun halua olla hyvä isä, se on oikea asenne. Mieti, että kannattaako hankkia lasta perheeseen jossa nainen ei ole valmis äidiksi.
Puhut lisäksi lapsen kanssa leikkimisestä, pelaamisesta ja iltasatujen lukemisesta. Et mainitse haluasi osallistua vauva-arkeen joka on se vaikein ja haastavin vaihe lasten hankinnassa.
Etsi oikea sopiva kumppani jonka kanssa olette samalla aaltopituudella lasten hankinnan suhteen. Sinulla sitä aikaa on paljon enemmän kuin naisilla.
[/quote]
Eihän miehilläkään ole ikuisuutta aikaa hankkia lapsia! Se on väitteenä loppujen lopuksi aika hassu. Samalla lailla ne miehetkin vanhenee, ja onko se sitten kiva jos parikymppisellä lapsella on joku päälle 70-v. isä? Sitä paitsi miehen korkea ikä altistaa vauvan myös joillekin kehityshäiriöille.
Lisäksi täytyy mainita näin naisena, että en mäkään varmasti ikinä hankkisi lapsia jonkun vauvakuumeen takia. Joo, vauvat voi olla ihan söpöjä, ja pakkohan se vaihekin on elää jos perheen haluaa, mutta mulle syy hankkia lapsia (jos niitä nyt edes saan) on se, että haluan *perheen*. Vauva-aika voi olla hienoa, mutta enemmän mulla painaa puntarissa ne ajat kun omien lasten kanssa voi keskustella, viettää aikaa perheenä. Ja nähdä kuinka he kasvavat yksilöiksi ja toivottavasti onnellisiksi sellaisiksi. Että ymmärrän kyllä täysin ap:tä, ja uskon että olisi varmasti hyvä ja huolehtiva isä myös vauvavaiheessa, kun noin selkeästi lasta ja perhettä kaipaa elämäänsä.
Toivottavasti sulla ap on parempaa tuuria tulevaisuudessa ja saat perheen!