Kaipaan paksuihin romaaneihin vanhaa kunnon henkilöluetteloa !
1. minulla tahtoo nimet/ henkilöt nopeasti unohtua, sitten mietin oliko tämä henkilö,
-hovimestari -kangaskauppias,-naapuri,-serkku, täti jne..
onko muita, jotka kaipaa samaa ?
2. vihaan pokkari muodossa olevia kirjoja lukea, kädet väsyy
Kommentit (21)
Kirjoita ne talteen sitä mukaa, kun luet.
Joo, henkilöluettelot on todella hyvä lisä kirjoissa. Kaari Utriolla oli kai melkein aina sen historiallisissa romaaneissa ja tuli kyllä tarpeeseen.
Ehkä jatkossa keskityt älyllesi paremmin soveltuvaan kirjallisuuteen.
Hitsi, kaipaisin muiltakin vastauksia, ehdotus on hyvä,
joskus käy niin että kirjaa lukiessa unohtuu laittaa ylös
Luin äsken Charles Dickensiä, rakastan hänen tuotantoaan ja nimiluetteloa niissä
dostojevski ei uponnut, kun alussa esitellään n.100 henkilöä titteleineen juonen alussa
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ilkeä ?
Enni Mustosella alias Kirsti Mannisellakin on tuo luettelo.🙂
Ehkä ei saanut rakkautta ja huomiota kotoa, niin heittäytyy ilkeäksi ?
Vitsi:
Mies paiskasi kirjan lattialle ja tiuskaisi "typerä kirja". Vaimo kysyi, mikä siinä on typerää. "Aivan liikaa henkilöitä eikä minkäänlaista juonta", vastasi mies. Vaimo nosti kirjan ja totesi "tämä on kuule puhelinluettelo".
Mä tarvitsisin henkilöluettelon elämään. Yks tuttu selittää omista tutuistaan aina nimellä ja mä en kehtaa enää kysyä, oliko tää Marjatta naapuri, työkaveri vai pikkuserkku.
Paksut jäykät pokkarit AAARGH !!!
Kyllä joskus kaipaan, jos kirjassa on paljon päähenkilöitä ja teksti hyppii henkilöstä toiseen. Minun lukemiseni on usein vielä sellaista, että luen illalla muutaman sivun ja nukahdan. Siinä sitten mietin, että kuka olikaan Meg tai Susan tai Annie ja kenen mies David olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ilkeä ?
Hän sai kommentistaan paremman mielen itselleen koska on vittumainen ja ilkeä ihminen. Suodaan se hänelle, ei sillä raukalla ole muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, henkilöluettelot on todella hyvä lisä kirjoissa. Kaari Utriolla oli kai melkein aina sen historiallisissa romaaneissa ja tuli kyllä tarpeeseen.
Just olin tulossa sanomaan, että Kaari Utriolla on!
En ole kyllä itse niitä sen kummemmin kaivannut enkä hänen kirjoja lukiessaan vilkuillut, mutta hänellä on.
Kun luin esimerkiksi Sadan vuoden yksinäisyys -kirjaa, minä otin ruutupaperia ja kynän ja tein jonkinlaisen sukutaulun/henkilötaulun, jotta pysyin kärryillä, missä aina oltiin menossa. Helppo ratkaisu.
En varsinaisesti kaipaa, mutta esim. Waltarin Ihmiskunnan viholliset ja Valtakunnan salaisuus-teossarjassa henkilöluettelosta oli/on hyötyä - kuten ehkä jossain Tolstoissakin, esim. Sota ja rauha, Anna Karenina - niin hemmetisti henkilöhahmoja :D
2. Pidän pokkareista koska ne ovat kevyempiä ja siksi helpompia kuljettaa mukana.
äänestin itse ;)
odottelen vastauksia, jotka ovat kirjoista kiinnostuneita lukemaan