Kaupunkilaiset vs maalaiset
Kumpi olet ja kumpi on mukavampaa kansaa?
Kaupunkilainen olen ja kaupunkilaiset.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 10:40"]Kaupunkilaiskansa ei pysy hengissä ilman maalaiskansaa, mutta maalaiskansalla ei olisi mitään hätää, vaikka kaupunkilaiskansa kuolisi. Tarvitaan vain vähän myrkkyä Päijänteeseen sopivaan kohtaan ja kas - helsinkiläisiä meillä ei enää ole.
[/quote]
Helsinkiläiset maksaa teidänkin terveydenhuollosta ja muista palveluista ison osan. Että kukakohan tässä tarvitsee ja ketä? Ruokaa saadaan ulkomailta ja mökillä pärjätään ilman paskanhajua ja uteliaita mökin mummoja.
[/quote]
Ei helsinkiläinen meidän terveydenhuollosta maksa vaan valtio. Valtion työpaikat on Helsingissä eikä tasapuolisesti pitkin maata, joten jos valtio lopettaa palkanmaksun => syntyy köyhälistön slummi nimeltä pääkaupunkiseutu. Joten turha itkeä, että helsinkiläisten veroeurot valuu maakuntiin. Se menee niinpäin, että helsinkiläiset hyötyy eniten valtion rahavirroista.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 10:40"]Kaupunkilaiskansa ei pysy hengissä ilman maalaiskansaa, mutta maalaiskansalla ei olisi mitään hätää, vaikka kaupunkilaiskansa kuolisi. Tarvitaan vain vähän myrkkyä Päijänteeseen sopivaan kohtaan ja kas - helsinkiläisiä meillä ei enää ole.
[/quote]
Helsinkiläiset maksaa teidänkin terveydenhuollosta ja muista palveluista ison osan. Että kukakohan tässä tarvitsee ja ketä? Ruokaa saadaan ulkomailta ja mökillä pärjätään ilman paskanhajua ja uteliaita mökin mummoja.
[/quote]
Pärjäättekö myös yksin asuntoihinsa muumioituneiden mummojen kanssa, joita vuosittain teillä kerrostalois löytyy? Kaupunkilaiset pitää hyvää huolta läheisistään ja antaa niiden rauhassa olla haudattuna omiin koteihinsa.
Teille, joilla ei ole hajuakaan tulonsiirroista: valtio jakaa kahdella tavalla rahaa alueiden välillä: valtionosuuksina, joita jaetaan palveluiden tuottamiseen, ja verotulontasauksena. Valtionosuuksissa kunnat saavat rahaa tiettyjen palveluiden, kuten koulutuksen järjestämiseen. Se tapahtuu antamalla valtion veroilla keräämää (tai nykyisin suurelta osin lainaamaa) rahaa kuntiin lakisääteisten palveluiden tuottamiseen. Osassa palveluista tämä vastaa suurinpiirtein palvelun järjestämisestä aiheutuvia kokonaiskustannuksia, osassa taas ei likimainkaan. Rahat eivät kuitenkaan ole käyttötarkoitussidottuja, vaan niitä voi halutessaan käyttää vaikkapa ”asiantuntijakonsulttien” palkkaamiseen.
Toinen tapa rahansiirtoon on verotulojen tasaus. Siinä kaikille kunnille taataan rapiat 90% väestöön suhteutetun keskimääräisen veroprosentin mukaisesta keskimääräisestä kunnallis- ja kiinteistöverotuotosta. Siis lasketaan paljonko tietyllä väestöpohjalla tulisi verotuottoa keskimääräisellä veroprosentilla ja tulotasolla(kiinteistökannalla). Ne kunnat, jotka taas ylittävät keskiarvot reippaammin, joutuvat luovuttamaan osan tuloistaan köyhemmille. Tässä rokotetaan erityisesti pk-seutua.
Olen kaupunkilainen, mutta jos on pakko valita niin arvostan yleensä maalaisia enemmän.
Itse olen maalainen joka muutti kaupunkiin opiskeluiden perässä. Sekä maalaisissa että kaupunkilaisissa on omat puolensa.
Maalaisilta usein puuttuu kyky asettua kaupunkilaisen asemaan. Miten kaupungissa asuva voisi osata maalaishommia, jos ei ole niitä koskaan tehnyt. Ei se että on syntynyt maalle tarkoita automaattisesti että olisi kätevä yms. vaan yleensä on joutunut/saanut tehdä niitä asioita ja siksi ne osataan. Ei kukaan synny esim kirurgiksi, vaan ne taidot opitaan. Kaupunkilaiset taas usein ajattelee että maalaiset ovat aina tyylittömiä (niinkuin peltotöissä ollaan koska vaatteet likaantuu). Usein minulle on päivitelty, että miten voin muka olla maalta/maalainen, kun minulla on "tuollaiset" vaatteet (vaikka maalaisena sitä voikin olla tyylikäs eikä perus h&m, koska ei ole sitä h&m:ää ja vaatteet tilasin ja tilaan vieläkin netistä).