Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elimet luovutetaan, ellei sitä kiellä!

Vierailija
26.07.2014 |

Ykkösen dokkarissa sanottiin just, että esim. Suomessa valtiolla on oikeus ottaa kuolleen elimet käyttöön ellei sitä erikseen kielletä. Dokkari on tanskalainen. Mut siis onko näin oikeesti? Miks Pitäis olla sit erillinen elintenluivutuskortti?

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 09:11"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 09:07"]

Suomessa tulee niin vähän luovutuskelpoisia elimiä, että asialle oli pakko tehdä jotain. Omaiset voivat kieltää käytön, mutta usein suostuvat, kun kuulevat että LUPAA ei tarvita vaan KIELTO. Tällä on jännästi erilainen kaiku.

Haluaisitteko luovuttaa nikopetterin elimet?

Aiomme kerätä nikopetterin elimistä käyttökelpoiset, voitte myös kieltää.

[/quote]

Ja tarkennettuna: Muistattehan, että vain elävän henkilön elimet kelpaavat, joten meidän täytyy ensin lopettaa Niko-Petterin hoitaminen ja lääkitys, jotta voimme antaa hänen maksansa jollekin juopolle, joka sitä jonottaa. Sopiiko, että teemme sen heti, koska tuolla on jonossa väkeä, jonka todennäköisyys elää on suurempi kuin teidänT. Ei kai teitä haittaa, että lapsenne elämä lyhenee päivällä tai parilla viikolla, eihän?

[/quote]

LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET!  LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! MIELENTERVEYS! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET!  LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! MIELENTERVEYS! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET!  LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! MIELENTERVEYS! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! LÄÄKKEET! 

Vierailija
22/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta luovutuskortti helpottaa vainajan mielipiteen selville saamista. Elimet voidaan kuitenkin käyttää ilman korttiakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kai muuttui muutama vuosi sitten. Ennen oli se elintenluovutuskortti jossa antoi luvan luovutukselle. Mutta ei enää, vaan on juuri toisinpäin.

Minusta on ihan hyvä näin, jos olen kuollut niin on vain hienoa, jos voin elimilläni jotakuta auttaa. 

Vierailija
24/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tilanne muuttui muutamia vuosia sitten, en tarkalleen muista milloin. Eli kannattaa ilmoittaa sukulaisille ja ehkä kirjatakin jonnekin jos jostakin syystä ehdottomasti haluaa, että elimiä ei käytetä.

Vierailija
25/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ap ei taida olla ketään vakavasti sairasta omaista jonottamassa uutta elintä?

Vierailija
26/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät halua luovuttaa elimiään. Mieluummin kuolemani jälkeen pelastan jonkun toisen ihmisen hengen, kuin itsekkyydessäni vien kaiken mukanani hautaan matojen ruuaksi.

Vierailija
27/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 08:51"]

Sulla ap ei taida olla ketään vakavasti sairasta omaista jonottamassa uutta elintä?

[/quote]

No mitä helvettiä? Missä kohtaa ap nyt MILLÄÄN TAVOIN suhtautui kielteisesti elintenluovutukseen tai muuten sai sut noin vittumaiseksi? Hänhän vain kysyi.

Vierailija
28/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siitä kortista on apua, jos sukulaiset kuitenkin yrittäis estää elinten luovutuksen. Ei sekään kyllä auta, kun kaikki ei kunnioita läheistensä tahtoa, kun on kuollut. Vertaa kristinuskon hautajaiset ateistille, niitä pidetään Suomessa paljon.

Vierailija
29/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tulee niin vähän luovutuskelpoisia elimiä, että asialle oli pakko tehdä jotain. Omaiset voivat kieltää käytön, mutta usein suostuvat, kun kuulevat että LUPAA ei tarvita vaan KIELTO. Tällä on jännästi erilainen kaiku.

Vierailija
30/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 09:07"]

[/quote]

Ja tarkennettuna: Muistattehan, että vain elävän henkilön elimet kelpaavat, joten meidän täytyy ensin lopettaa Niko-Petterin hoitaminen ja lääkitys, jotta voimme antaa hänen maksansa jollekin juopolle, joka sitä jonottaa. Sopiiko, että teemme sen heti, koska tuolla on jonossa väkeä, jonka todennäköisyys elää on suurempi kuin teidän lapsellanne. Ei kai teitä haittaa, että lapsenne elämä lyhenee päivällä tai parilla viikolla, eihän?

Vierailija
31/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja sitä onnetonta, jolle sattuu arvalla mun elimet :D Keuhkot röökätty, maksa ja munuaiset ryypätty, rasvaa jokaisen elimen ympärillä jne... Siinähän otatte - mä nautin elämästä ja ajan elimeni kyllä itse loppuun. Niin ja sydänvikakin on!

Vierailija
32/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 09:11"]Voi luoja sitä onnetonta, jolle sattuu arvalla mun elimet :D Keuhkot röökätty, maksa ja munuaiset ryypätty, rasvaa jokaisen elimen ympärillä jne... Siinähän otatte - mä nautin elämästä ja ajan elimeni kyllä itse loppuun. Niin ja sydänvikakin on!

[/quote]

Ei ne ota sellasia elimiä, jotka ei ole hyvässä kunnossa.

Vierailija
33/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on tosi hyvä juttu! Mahtavaa, jos voi auttaa jotakuta ihmistä. Hukkaanhan ne elimet menee haudassa.

Vierailija
34/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkujärkytyksen mentyä ohi, ihan hyvä juttu. Kunhan elimiä ei tosiaan tuhlata millekään juopoille tai muuten tietoisesti terveytensä tuhonneille.

Vierailija
35/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joka suuntaan mekastanut että elimiäni ei viedä. Koska meillä ei ole järjestelmää jossa kieltää luovutus, niin ihan periaatteesta. Kun sellainen rasti ruutuun järjestelmä saadaan, hyväksyn taas elinteni käytön.

Joo voit sä terkkarissa sanoa, mutta kukapa 5v. päästä alkaa selaamaan lausuntoja taaksepäin löytääkseen kiellon. Ei kukaan.

Vierailija
36/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Schumacher olisi ollut suomalainen, olisi hänet irrotettu hengityskoneesta ja elimet luovutettu edelleen. Koska hän ei ollut, on hän herännyt koomasta ja asuu kotonaan (toki hoitohenkilökunnan ympäröimänä). Siksi olen kieltänyt elinteni luovuttamisen: en halua, että hoidot lopetetaan, koska ole varaosiksi sopiva.

Vierailija
37/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 08:55"]

En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät halua luovuttaa elimiään. Mieluummin kuolemani jälkeen pelastan jonkun toisen ihmisen hengen, kuin itsekkyydessäni vien kaiken mukanani hautaan matojen ruuaksi.

[/quote]

Minä en halua luovuttaa elimiäni. Ja mulla on siihen täysi oikeus. 

En halua auttaa ketään elämään.

Vierailija
38/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:30"]

[/quote]

[/quote]

Toivottavasti muistat nuo sanat, kun puolisosi/lapsesi/joku rakkaasi on elimen tarpeessa.

Vierailija
39/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulkaa, harva kuolema menee niin, että elimet voidaan ottaa, eli älkää peljätkö elintenne puolesta, saatte mädäntyä niiden kanssa haudassa ihan rauhassa.

Vierailija
40/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:30"]

[/quote]

[/quote]

Toivottavasti muistat nuo sanat, kun puolisosi/lapsesi/joku rakkaasi on elimen tarpeessa.

[/quote]

Miten se tähän liittyy? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi