Vanhukset poistavat kurkusta kuoret, miksi?
Mm. minun ja mieheni mummot poistavat kurkuista kuoret niitä tarjotessaan esimerkisi ruokapöydässä, miksi? eli vaikka on kurkkusiivuja niin niissä ei ole tummanvihreää kuorta enää :).
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:22"]
``Vaihtoehtoiset`` ravitsemusterapeutit sanovat, että kurkun kuori on erittäin huonosti sulavaa eikä ainakaan ennen nukkumaan menoa tulisi syödä kurkkua kuorineen. Etenkin lapset tulisi huomioida!
Ikivanha juttu jo siis! Itsekin tiesin asiasta jo kymmeniä vuosia sitten.
[/quote]
Joo ja esim. jos on taipumusta suolitukoksiin, kurkun kuoria (eikä viinirypäleiden ym.) ei suositella syötävän.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:22"]
``Vaihtoehtoiset`` ravitsemusterapeutit sanovat, että kurkun kuori on erittäin huonosti sulavaa eikä ainakaan ennen nukkumaan menoa tulisi syödä kurkkua kuorineen. Etenkin lapset tulisi huomioida!
[/quote]
Joo ja esim. jos on taipumusta suolitukoksiin, kurkun kuoria (eikä viinirypäleiden ym.) ei suositella syötävän.
[/quote]
Ja tämä ohje aivan yliopistollisen keskussairaalan ravitsemusterapeutilta.
Kurkun kuori on huonosti sulavaa ja aiheuttaa myös helposti närästystä siihen taipuvaisille tai vanhoille ihmisille, joilla ruoansulatus saattaa olla heikompaa.
kurkku kannattaa toki pureskella ennen nielemistä, muuten voi tulla suolitukos
Se kuori maistuu pahalle ja närästää ( syytä en tiedä) , siksi kuorin
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:30"]Syövätkö Marevania tai muuta verenohennuslääkettä? Mun isältä kiellettiin kurkun kuoren syönti sen sisältämän K-vitamiinin tähden.
[/quote]juurikin tämän takia :)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:54"]
kurkku kannattaa toki pureskella ennen nielemistä, muuten voi tulla suolitukos
[/quote]
Heh, heh, kyllä se kurkun sisus vatsahapoissa liudentuu, mutta ne kuoret tosiaan ei, vaikka pureskelisi.
Vanhuksella voi myös olla verenohennuslääke Marevan käytössä, jolloin hän joutuu välttelemään K-vitamiinin liiallista saantia, jotta lääke ei menetä tehoaan:
T: Dieettikokki
Mä kuorin kurkut raskausaikana närästyksen vuoksi. Mutta kyllä musta kurkku on parempaa kuorineen.
Ovat tottuneet avomaankurkkuihin?
Noin minäkin teen, paitsi kesällä :)
Mä olen poistanut kurkusta kuoret aina. Mua närästää ne kuoret. Samoin kuorin omenan samasta syystä... Ihmeellistä??
"hölskykurkkujakin" tehdään kuorituista kurkuista.
Onko niissä torjunta-aineita vai miksi poistatte?
En ole tähän tapaan törmännyt kuin vanhuksilla niin ajattelin että tämä on joku vanhempien ihmisten juttu, nyt aloin miettimään että harvemmin kyllä tulee ystävillä syötyä kurkkua joten voihan muutkin näin tehdä :D
Avomaakurkkuja minäkin luulen syypäiksi.
Varmaan opittu jo nuoresta asti kuorimaan kurkut ja nyt se on enemmän tapa kuin tarpeellinen teko.
Nyt kun mietin tarkemmin, niin kuori myös omakin mummu. :)
Kuoret tuntuu ilkeiltä hampaissa.
Joo lähipiirissä on myös näitä kuorijoita, eihän se kurkku edes maistu miltään jos sen kuorii.
Kuoret kannattaa syödä
http://kuntoplus.fi/ravinto-ja-terveys/kuorimatta-paras-kurkku
Kuulin nyt ensimmäisen kerran näitä närästysväitteitä. Mikä ihme siinä kuoressa muka närästää?
Tummanvihreä kurkun osa on terveellistä, ehkäisee mm ummetusta.
Ettei kannata kuoria.
Muutkin voimakkaan väriset kasvikset ovat sitä.
Minun lapsuudessani kuorittiin kurkku aina eli on joku vanha tapa. Itsekin harrastin kuorimista pitkään, mutta olen vuosikausia syönyt kurkut kuorineen.