Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elimet luovutetaan, ellei sitä kiellä!

Vierailija
26.07.2014 |

Ykkösen dokkarissa sanottiin just, että esim. Suomessa valtiolla on oikeus ottaa kuolleen elimet käyttöön ellei sitä erikseen kielletä. Dokkari on tanskalainen. Mut siis onko näin oikeesti? Miks Pitäis olla sit erillinen elintenluivutuskortti?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 11:41"]

Tuntuisi pahalta, jos tyttäreni elin annettaisiin jollekin toiselle lapselle. "Osa" tytärtäni kulkisi jonkun toisen ihmisen sisällä.

[/quote]

Anna kun arvaan: jos taas oma tyttäresi tarvitsisi esim. uuden sydämen, niin olisit ensimmäisenä jonossa käsi ojossa, ulisemassa Iltalehteä myöten, kun kukaan ei luovuta ja ihmiset ovat niin itsekkäitä ja sydämettömiä etteivät anna lastensa elimiä minun lapselleni, ettekö tajua että kyseessä on MINUN lapseni!!!!1

Vituttaa tuollaiset itsekkäät paskat. Ei olla itse valmiita antamaan, mutta sitten jos itse/oma lapsi/muu läheinen tarvitsisi uusia elimiä, niin johan oltaisiin vaatimassa muilta että kyllä pitää antaa.

Vierailija
82/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:38"]

Miten tapahtuu ylösnousemuksessa: jos taivaaseen pääsevä on antanut munuaisensa jollekin, joka ei pääsekään, nouseeko se irtomunuainen yksin ylös ja palaa oikealle paikalleen?

[/quote]

Taivaaseen ei mennä lihassa, vaan hengessä. Ruumis mätänee maahan ja sielu menee taivaaseen.

[/quote]Eikö Jeesuskin noussut kuolleista kokonaisena?

[/quote]

Me ihmiset emme olekaan Jeesuksia 8) Sielun ylösnousemukseen minä olen koko ikäni uskonut. Jos kuitenkin olen väärässä, niin ei se ole Jumalalle temppu eikä mikään luoda uudet elimet ja raajat puuttuvien tilalle.

[/quote]

Jos olet kristitty, tunnet uskontosi hieman huonosti. Uskontunnustus:

Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,

ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.

Toki tuo antaa muutakin mietittävää kuin elintenluovutuksen. Esimerkiksi kun suurin osa ihmisistä on kuollessaan vanhuksia, nousevatko he siis ylös vanhoina ja raihnaisina? Entä nuoret onnettomuuksissa kuolleet, onko heillä noustessaan yhä onnettomuutensa haavat ja vammat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei oteta ns. aivokuolleelta eli elävältä ihmiseltä, silloinhan on kyseessä murha. Jumala on tehnyt ihmeitä ja herättänyt pitkänkin kooman jälkeen, ja lisäksi monet kyllä havainnoivat ympäristönsä vaikkeivät voi sitä ilmaista. Jumala päättää elämämme pituudesta, hänestähän elämä lähteekin. Itse en ole elinluovutusta vastaan, hankin lisäksi Juliana von Wendtin kudosluovutuskortin, jotta eläinkokeita saataisiin vähennettyä. Madothan ne elimet muuten syövät, jos kivoista mielikuvista puhutaan.

Vierailija
84/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:38"]

Miten tapahtuu ylösnousemuksessa: jos taivaaseen pääsevä on antanut munuaisensa jollekin, joka ei pääsekään, nouseeko se irtomunuainen yksin ylös ja palaa oikealle paikalleen?

[/quote]

Taivaaseen ei mennä lihassa, vaan hengessä. Ruumis mätänee maahan ja sielu menee taivaaseen.

[/quote]Eikö Jeesuskin noussut kuolleista kokonaisena?

[/quote]

Me ihmiset emme olekaan Jeesuksia 8) Sielun ylösnousemukseen minä olen koko ikäni uskonut. Jos kuitenkin olen väärässä, niin ei se ole Jumalalle temppu eikä mikään luoda uudet elimet ja raajat puuttuvien tilalle.

[/quote]

Jos olet kristitty, tunnet uskontosi hieman huonosti. Uskontunnustus:

Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,

ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.

Toki tuo antaa muutakin mietittävää kuin elintenluovutuksen. Esimerkiksi kun suurin osa ihmisistä on kuollessaan vanhuksia, nousevatko he siis ylös vanhoina ja raihnaisina? Entä nuoret onnettomuuksissa kuolleet, onko heillä noustessaan yhä onnettomuutensa haavat ja vammat?

[/quote]

Uskon siihen, että kuollessa vain sielu nousee taivaaseen. Sitten kun uudet maat ja taivaat luodaan, tapahtuu tämä "ruumiillinen ylösnouseminen", jolloin maahan tullaan takaisin lihassa, uusissa ja eheissä ruumiissa, jotka ovat taudista ja vaivasta vapaat.

Vierailija
85/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 13:00"]

Kunhan ei oteta ns. aivokuolleelta eli elävältä ihmiseltä, silloinhan on kyseessä murha.

[/quote]

Kyllä niitä otetaan vain oikeasti aivokuolleilta (joita ei mikään jumala herätä) jotka ovat suomen lain mukaan kuolleita. Jos sinun ns. aivokuollut tarkoittaa vihannesta eli vegetatiivista tilaa niin heiltä ei elimiä tietenkään oteta.

Monihan sotkee vegetatiivisen (vihanneksen) ja aivokuolleen keskenään vaikka kyseessä on kaksi eri asiaa.

Vierailija
86/94 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan voi ymmärtää sitä asennetta että ei oltaisi valmiita luovuttamaan elimiä kuoleman jälkeen. Itseltäni saa ottaa kaiken vaan minkä voi. Ykköstyypin diabetestä sairastava äitini on saanut munuaisen aivokuolleelta luovuttajalta, ei äitini itse munuaisiaan pilannut vaan sairaus. Sairaus, jota niin moni suomalainen sairastaa jo ja jonka moni lapsikin saa jo pienenä. Äitini ehti sairastaa 20 vuotta kunnes munuaiset pettivät. Diabeetikkojen äidit, lapsenne voi joutua samaan tilanteeseen! Olen ikuisesti kiitollinen tuolle jollekin jonka ansiosta äitini sai jatkoaikaa elämälleen. Mikä voisi olla parempi teko kuoltuasi kuin antaa uusi elämä jollekin toiselle?

Vierailija
87/94 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät halua luovuttaa elimiään. Mieluummin kuolemani jälkeen pelastan jonkun toisen ihmisen hengen, kuin itsekkyydessäni vien kaiken mukanani hautaan matojen ruuaksi.

Itse en ainakaan haluaisi luovuttaa elimiäni esimerkiksi rikollisille. Luovutusta ei ilmeisesti voi kohdentaa pelkästään sukulaisille. 

Vierailija
88/94 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti: selkeän elinluovutustahdon voi tehdä OmaKanta-sivuilla. Sinne voi myös kirjata esimerkiksi elvytyskiellon ja muun hoitotahdon.

Moni ei tule ajatelleeksi, että sisäelimet eivät ole niitä ainoita tärkeitä, luovutettavia elimiä. Ihmisiä on jonossa myös esimerkiksi silmän sarveiskalvon siirtoon.

Vierailija
89/94 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei multa vaan mitään oteta, koska en asu Suomessa ja tää maa ei ala ruumiilta osia napsia!

Vierailija
90/94 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tollanen voi paikkaansa pitää, se on haudanryöstöä, rikosnimikkeellä hautarauhan rikkominen.

En voi uskoa tätä todeksi. Itse en ainakaan halua luovuttaa yhtäkään elintä, ainoastaan perheenjäsenille luovuttaisin.

Vierailija
91/94 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 11:52"]

Jotenkin kauheaa on se fakta, että joudut onnettomuuteen olet tajuton... Niin sinulta voidaan ottaa elimiä muille. Varsinkin jos joku ns. tärkeä ihminen tarvitsee vaikkaa maksaa... munuaista... sydäntä. Ei paljoa tavan ihmisen elämä paina nykyään.

Huono provo, mutta annan yrityksestä 6 pistettä.

Täh?  Ei mikään provo porvoosta. Näin asia on. Monet ei tiedä tätä ja eikä julkisesti huudella koska onhan tuommoinen menettely sairasta ja ihmistä halventavaa.

Ei kuitenkaan tajuttomalta. Kuollut (aivokuollut) ja tajuton ovat melkoisen paljon eri asioita.

Riittävän rikas kun olet niin saattaa sellainen aivokuollut diagnoosikin järjestyä jollekin.

Vierailija
92/94 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 08:55"]

En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät halua luovuttaa elimiään. Mieluummin kuolemani jälkeen pelastan jonkun toisen ihmisen hengen, kuin itsekkyydessäni vien kaiken mukanani hautaan matojen ruuaksi.

Minä en halua luovuttaa elimiäni. Ja mulla on siihen täysi oikeus. 

En halua auttaa ketään elämään.

Toivottavasti muistat nuo sanat, kun puolisosi/lapsesi/joku rakkaasi on elimen tarpeessa.

Miten se tähän liittyy? 

Siten, että jos olet elinten luovutusta vastaan, niin muista olla itkemättä uuden elimen perään, jos vaikka se lapsesi tarvitsisi. Ethän halua auttaa häntäkään elämään. Joutaa kuolla pois, kun ei ole elinkelpoinen sellaisenaan.

Vierailija
93/94 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykkösen dokkarissa sanottiin just, että esim. Suomessa valtiolla on oikeus ottaa kuolleen elimet käyttöön ellei sitä erikseen kielletä. Dokkari on tanskalainen. Mut siis onko näin oikeesti? Miks Pitäis olla sit erillinen elintenluivutuskortti?

Jos olet kuollessasi yli 40 vuotias niin sun elimillä ei tee enää mitään. Alle nelikymppisen voidaan käyttää.

Vierailija
94/94 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti: selkeän elinluovutustahdon voi tehdä OmaKanta-sivuilla. Sinne voi myös kirjata esimerkiksi elvytyskiellon ja muun hoitotahdon.

Moni ei tule ajatelleeksi, että sisäelimet eivät ole niitä ainoita tärkeitä, luovutettavia elimiä. Ihmisiä on jonossa myös esimerkiksi silmän sarveiskalvon siirtoon.

Näitä sarveiskalvoja käsittääkseni otetaan myös hieman iäkkäämmiltä luovuttajilta, jossain oli juttua ihmisestä jolla oli yli 110 vuotta vanha sarveiskalvo silmässä.