Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elimet luovutetaan, ellei sitä kiellä!

Vierailija
26.07.2014 |

Ykkösen dokkarissa sanottiin just, että esim. Suomessa valtiolla on oikeus ottaa kuolleen elimet käyttöön ellei sitä erikseen kielletä. Dokkari on tanskalainen. Mut siis onko näin oikeesti? Miks Pitäis olla sit erillinen elintenluivutuskortti?

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tapahtuu ylösnousemuksessa: jos taivaaseen pääsevä on antanut munuaisensa jollekin, joka ei pääsekään, nouseeko se irtomunuainen yksin ylös ja palaa oikealle paikalleen?

Vierailija
42/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Ei ne nyt mitään tupakoijan keuhkoja kellekään luovuta. Ja ei tosissaan niitä elimiä noin vaan oteta. Terv. Hoitoalalla työskentelevä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:38"]

Miten tapahtuu ylösnousemuksessa: jos taivaaseen pääsevä on antanut munuaisensa jollekin, joka ei pääsekään, nouseeko se irtomunuainen yksin ylös ja palaa oikealle paikalleen?

[/quote]

Taivaaseen ei mennä lihassa, vaan hengessä. Ruumis mätänee maahan ja sielu menee taivaaseen.

Vierailija
44/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:46"]

[/quote]

Taivaaseen ei mennä lihassa, vaan hengessä. Ruumis mätänee maahan ja sielu menee taivaaseen.

[/quote]

Voi helvetti

Vierailija
45/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:46"]

[/quote]

[/quote]

Voi helvetti

[/quote]

Sekin on mahdollisuus.

Vierailija
46/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 09:11"]Voi luoja sitä onnetonta, jolle sattuu arvalla mun elimet :D Keuhkot röökätty, maksa ja munuaiset ryypätty, rasvaa jokaisen elimen ympärillä jne... Siinähän otatte - mä nautin elämästä ja ajan elimeni kyllä itse loppuun. Niin ja sydänvikakin on!

[/quote]

Ei ne ota sellasia elimiä, jotka ei ole hyvässä kunnossa.

[/quote]

Mistä ne sen elinten kunnon tietää ennen niiden irrotusta, ihmettelen?

Vierailija
47/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jos ihminen polttohaudataan, viedäänkö sitä ennen silti kaikki sopivat elimet?

Vierailija
48/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:38"]

[/quote]

[/quote]Eikö Jeesuskin noussut kuolleista kokonaisena?

Vierailija
49/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:50"]

Miten jos ihminen polttohaudataan, viedäänkö sitä ennen silti kaikki sopivat elimet?

[/quote]

Ei sillä hautaustavalla ole vaikutusta asiaan.

Vierailija
50/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:38"]

[/quote]

[/quote]Eikö Jeesuskin noussut kuolleista kokonaisena?

[/quote]

Me ihmiset emme olekaan Jeesuksia 8) Sielun ylösnousemukseen minä olen koko ikäni uskonut. Jos kuitenkin olen väärässä, niin ei se ole Jumalalle temppu eikä mikään luoda uudet elimet ja raajat puuttuvien tilalle.

Vierailija
51/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:50"]Mistä ne sen elinten kunnon tietää ennen niiden irrotusta, ihmettelen?

[/quote]

Elinluvutusta odottavaa potilasta ei aleta leikkaamaan ennen kun kirurgi on soittanut luovuttajan sairaalasta elinten olevan kunnossa. Eli kyllähän se luovuttava avataan, mutta huonoja elimiä ei käytetä.

Vierailija
52/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 08:55"]

En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät halua luovuttaa elimiään. Mieluummin kuolemani jälkeen pelastan jonkun toisen ihmisen hengen, kuin itsekkyydessäni vien kaiken mukanani hautaan matojen ruuaksi.

[/quote]

Minä en halua luovuttaa elimiäni. Ja mulla on siihen täysi oikeus. 

En halua auttaa ketään elämään.

[/quote]

Toivottavasti muistat nuo sanat, kun puolisosi/lapsesi/joku rakkaasi on elimen tarpeessa.

[/quote]

Miten se tähän liittyy? 

[/quote]

Aivoja ei onneksi voi luovuttaa, sinulla ne eivät ole uudelleen käytettäväksi sopivat.

Vierailija
53/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:50"]

[/quote]

Kysyit sitä ennen..eikai niitä elimiä voi kuolleelta ihmiseltä ottaa, elimet "kuolee" samalla kun ihminenkin ja säilyy vain joitakin tunteja. Elimet otetaan aivokuolleilta jotka ovat suomen lain mukaan vainajia, ei niitä jo päivää ennen kuolleilta oteta.

Vierailija
54/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim onnettomuuksissa kuolleilta/sydäninfarktin saaneilta/aivoverenvuotoon kuolleilta otetaan elimiä. Elvytyksellä pidetään elimet luovutuskunnossa siihen asti, että ruumis keretään avaamaan. Ei niitä elimiä sairaalassa saalisteta kuten jenkkileffoissa! 

Vierailija
55/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on lain mukaan mahdollinen elinluovuttaja, jos ei ole eläessään sitä vastustanut. Jos mahdollisella elinluovuttajalla ei ole elinluovutuskorttia, kysytään tietoja hänen mielipiteestään omaisilta. Lompakosta löytyvä elinluovutuskortti kertoo oman tahdon selkeästi ja helpottaa läheisiä vaikeassa tilanteessa.

Eli niiden elinten "elinaika" on melkoisen lyhyt, joten suosittelen kaikille elinluovutuskorttia, jos haluatte varmistaa mahdollisen luovutuksen.

Vierailija
56/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis tuo edellinen elinluovutuskortin nettisivuilta.

Vierailija
57/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuon elinluovutuksen voi estää? Onko heillä edes aikaa soitella kaikki sukulaiset läpi ja etsiä jostain pankin säilytyslokerosta jotain elinluovutustestamenttia? Keneltä he edes kysyvät tällaista asiaa?

Olen itse yrittänyt kertoa vanhemmilleni ja miesystävälleni tästä, mutta en usko sen auttavan. Vanhempani tuskin kunnioittaisivat toivettani, vaan antaisivat luvan, vaikka tietävät minun olevan tätä vastaan. En usko, että miesystävältäni kysytään, koska emme ole naimisissa vaan pelkästään avoliitossa.

Vierailija
58/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 11:05"]Miten tuon elinluovutuksen voi estää? Onko heillä edes aikaa soitella kaikki sukulaiset läpi ja etsiä jostain pankin säilytyslokerosta jotain elinluovutustestamenttia? Keneltä he edes kysyvät tällaista asiaa?

Olen itse yrittänyt kertoa vanhemmilleni ja miesystävälleni tästä, mutta en usko sen auttavan. Vanhempani tuskin kunnioittaisivat toivettani, vaan antaisivat luvan, vaikka tietävät minun olevan tätä vastaan. En usko, että miesystävältäni kysytään, koska emme ole naimisissa vaan pelkästään avoliitossa.

[/quote]

Kirjoitat vapaamuotoisen tekstin asiasta, yhtä kappaletta kuljetat aina mukanasi

Vierailija
59/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 11:04"]

Esim onnettomuuksissa kuolleilta/sydäninfarktin saaneilta/aivoverenvuotoon kuolleilta otetaan elimiä. Elvytyksellä pidetään elimet luovutuskunnossa siihen asti, että ruumis keretään avaamaan. Ei niitä elimiä sairaalassa saalisteta kuten jenkkileffoissa! 

[/quote]

Jatketaan sen verran, että se vaatii aina sen aivokuoleman, mitään elimiä ei oteta muilta kun aivokuolleilta ihmisiltä. Munuainen nyt tietty poikkeus kun sen voi luovuttaa elävänäkin.

Vierailija
60/94 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua luovuttaa elimiäni. Olen luovuttanut verta ja voisin luovuttaa luuydintä, plasmaa jne. Lisäksi voisin luovuttaa toisen munuaisen, osan maksasta jne. Mutta kun olen kuollut haluan, että ruumistani kunnioitetaan. En ole mikään varaosavarasto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi