Kasvisruuan vastustajat
Kasvisruoan vastustajat vetoavat siihen, että lihaton ruokavalio on epäterveellinen. Mutta paljon epäterveellisempäähän on olla syömättä kasviksia tai syödä niitä vähän ja yksipuolisesti. Sanotaan että vitamiinit saa purkista, mutta eivät ne imeydy yhtä hyvin kuin oikeasta ruuasta, eikä purkista saa kuituja, antioksidantteja, lehtivihreää ja muuta. Eikä todellakaan lihastakaan.
Jos vastustat kasvissyöntiä, kerro miksi?
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:05"]
Mun mielestä kasvisruoka on köyhää ja pahan makuista. En tykkää sitten yhtään.
Ihminen on sekasyöjä, kasviksia kyllä syön, mutta en todellakaan mielelläni. Pakon edessä niitä suuhuni tungen. Lihapitoinen ruoka on mulle sopivampi ja suun mukaisempi.
Mulle nyt kuitenkin on ihan se ja sama mitä muut syö, syökööt vaikka koppakuoriaisia ja matoja. Ihan yksi lysti, mulle ruokavaliotaan on vaan turha alkaa tuputtaa.
[/quote]Höpsistä. Alennut samaan yksisilmäisyyteen kuin kasvissyöjät. Tietysti kasvisruokakin voi olla maukasta ja hyvää.
[/quote]
En, kerroin ainoastaan OMAN mielipiteeni. En tykkää kasviksista. Ne on pahoja!! Olenko nyt siis joku kamalakin ihminen kun en tykkää puputtaa porkkanaa ja kaalia?
Voi elämä tätä keskustelua taas.
Näköjään kasvisruuasta ei saa sanoa, että se on MUN mielestä pahaa.
[/quote]
Et kamala, mutta elät hyvin epäterveellisesti ja tulet luultavasti sairastelemaan paljon. Kasvisten makuun tottuu kun niitä vain syö, ne maistuvat kaikki aivan erilaisilta. En usko etteikö lähes kuka tahansa oppisi niitä syömään jos vain oma hyvinvointi ja terveys kiinnostaisi eniten.
[/quote]
Ja mun ruokailutottumukseni ja sairasteluni kuuluu sulle...ööö..mitenkä?
Mutta joo, olen siis kamalan paha kun ek palvo porkkanaa ja kukkakaalia. Ja kerron mielipiteeni miten ne MUN MIELESTÄ ON P-A-H-O-J-A!!
Kylläpä sinäkin lihan makuun varmasti tottuisit ja oppisit siitä jopa tykkäämään kun vaan söisit sitä.
Miksi söisin jotain mistä en tykkää? Syötkö sinä ruokia mistä et tykkää ja pidät niitä pahanmakuisina?
Joku polkee jalkaa ja itkee, miten kasvikset on pahoja pahoja pahoja. Eikä tajua hetkeäkään, missä keskustelussa on kysymys. Only in AV. :D
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:49"]Joku polkee jalkaa ja itkee, miten kasvikset on pahoja pahoja pahoja. Eikä tajua hetkeäkään, missä keskustelussa on kysymys. Only in AV. :D
[/quote]
Jos osaisit lukea ja ymmärtäisit lukemaasi niin tietäisit mistä kyse. Mutta toisaalta, sinähän sek sanoit: "Only in AV." ;)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:05"]
Ihminen on sekasyöjä, kasviksia kyllä syön, mutta en todellakaan mielelläni. Pakon edessä niitä suuhuni tungen. Lihapitoinen ruoka on mulle sopivampi ja suun mukaisempi.
Mulle nyt kuitenkin on ihan se ja sama mitä muut syö, syökööt vaikka koppakuoriaisia ja matoja. Ihan yksi lysti, mulle ruokavaliotaan on vaan turha alkaa tuputtaa.
[/quote]Höpsistä. Alennut samaan yksisilmäisyyteen kuin kasvissyöjät. Tietysti kasvisruokakin voi olla maukasta ja hyvää.
[/quote]
En, kerroin ainoastaan OMAN mielipiteeni. En tykkää kasviksista. Ne on pahoja!! Olenko nyt siis joku kamalakin ihminen kun en tykkää puputtaa porkkanaa ja kaalia?
[/quote]
Et kamala, mutta elät hyvin epäterveellisesti ja tulet luultavasti sairastelemaan paljon. Kasvisten makuun tottuu kun niitä vain syö, ne maistuvat kaikki aivan erilaisilta. En usko etteikö lähes kuka tahansa oppisi niitä syömään jos vain oma hyvinvointi ja terveys kiinnostaisi eniten.
[/quote]
Mutta joo, olen siis kamalan paha kun ek palvo porkkanaa ja kukkakaalia. Ja kerron mielipiteeni miten ne MUN MIELESTÄ ON P-A-H-O-J-A!!
Kylläpä sinäkin lihan makuun varmasti tottuisit ja oppisit siitä jopa tykkäämään kun vaan söisit sitä.
Miksi söisin jotain mistä en tykkää? Syötkö sinä ruokia mistä et tykkää ja pidät niitä pahanmakuisina?
[/quote]
No luultavasti sen takia että ihminen on luotu syömään kasvispitoista ruokaa. Minä syön kyllä lihaa ja pidän sen mausta. En syö paprikaa, mutta korvaan siitä saatavat ravintoaineet muilla kasviksilla. Kaipa sinä saat päätäsikin hakata seinään jos haluat, miksi tulet tänne postailemaan jos kukaan ei saa kommentoida niihin mitään?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:22"]Mulle on ihan sama miten kukakin syö, mutta täytyy sanoa, että ainakin oman kokemukseni perusteella harva kasvissyöjäkään syö mitenkään täydellisen tasapainoista ja kasvisvoittoista ruokavaliota. Omista ystävistäni suurin osa on kasvissyöjiä ja useimmat korvaavat proteiinin hiilihydraateilla. Eli syödään pastaa ja riisiä ja perunaa ja kasviksia, mutta sen sijaan, että lautasella olisi näiden lisäksi tarpeellinen määrä papuja, tofua tai soijaa, annos on vain isompi lautasellinen esim pastaa tomaattikastikkeella. Eli kasvissyönnin terveellisyys on kyllä paperilla erinomainen, mutta kaikki veget eivät kyllä todellakaan keskity siihen terveellisyyteen.
Ja sinä jolle soitettiin soijamakaronilaatikosta; minäkin suuttuisin jos lapselleni syötettäisiin soijaa kyläpaikassa. Kasvisruokaa on täysin ok ja meilläkin syödään sitä 70% aterioista, mutta soijaa en ikinä tarjoaisi varsinkaan lapsille. Se on terveyden kannalta hyvin kyseenalainen tuote.
[/quote]
Ja sitten vielä mainostavat, kuinka terveellisesti syövätkään, kun Hesarissa sanottiin että kasvissyönti on niiiiiiiin terveellistä.
Yleensä kaikki kasvissyöjät ovat sairaan näköisiä, huono iho ja hiukset, ei lainkaan lihaksia.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:34"]
[/quote]
Juntti mikä juntti. Vain lapset ja juntit perustelevat normaalien asioiden vieroksumista sillä verukkeella, että "en tykkää". Oli kyseessä sitten kasvisten syönti tai esim. liikunta. Ne ovat terveydelle välttämättömiä asioita, joten sivistynyt ihminen suhtautuu niihin joko myönteisesti tai neutraalisti, vaikkei niistä suurta nautintoa saisikaan.
Kyllä kasvikset on hyviä kun ne voissa paistaa rapeaksi. Syön ne hyvän rasvaisen lihan kanssa.
Lankani pointti oli muutenkin se, että lihansyöntiä puolustellaan terveellisyydellä, kun kiistattomasti terveellisin ruokavalio on erittäin kasvispainotteinen. Jos haluaa ehdoin tahdoin keskustella siitä miten ihanaa on syödä ravinneheikkoa ruokaa ja kasvattaa riskiään sairastua elintasosairauksiin ja syöpiin niin kannattaa varmaan aloittaa sellaiselle oma ketju eikä jäädä ulisemaan kun ei vastatakaan että onhan se liha tärkein.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:32"]
Jokainen saa syödä niinkuin haluaa, mutta kasvissyöjillä osa ravinnosta jää saamatta. Ihminen kun on sekasyöjä.
[/quote]
Ihmisellä on kasvinsyöjän hampaat. Ihminen kykenee syömään kasviksia raakana, mutta raa'an lihan syöminen ei onnistu, paitsi jos liha on jauhettu mössöksi (tartarpihvi) tai siitä on tehty todella ohuita suupaloja.
[/quote]öööö? Miten niin raa'an lihan syönti ei onnistu?
[/quote]
Tarkennus: raa'an lihan syönti ei onnistu ilman apuvälineitä, kuten veitsiä. Sen sijaan omenan tai porkkanan kimppuun ihminen voi käydä paljain hampain.
Vai onnistuisiko sinun kaluta naudankoipea pelkillä hampaillasi? Sekasyöjän hampailla pitäisi onnistua.
[/quote]Haluanpa nähdä kun pärjäät Suomessa kasvissyöjänä yhdenkin vuoden ilman apuvälineitä.
Ei taida olla ihan huuhaata että lihansyönti lisää älykkyyttä.
[/quote]
Älykkyyttä lisää riittävä proteiinin ja rasvojen saanti, jonka voi toteuttaa hyvin kasviksilla - jos äly riittää siihen.
[/quote]
Ei muuten saa pitkäketjuista omega kolmosta kasviksista. Se on nimenomaan tärkeää aivojen toiminnan kannalta.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:55"]
Lankani pointti oli muutenkin se, että lihansyöntiä puolustellaan terveellisyydellä, kun kiistattomasti terveellisin ruokavalio on erittäin kasvispainotteinen. Jos haluaa ehdoin tahdoin keskustella siitä miten ihanaa on syödä ravinneheikkoa ruokaa ja kasvattaa riskiään sairastua elintasosairauksiin ja syöpiin niin kannattaa varmaan aloittaa sellaiselle oma ketju eikä jäädä ulisemaan kun ei vastatakaan että onhan se liha tärkein.
[/quote]
Kasvispainotteinen ruoka sisältää myös lihaa
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:55"]Lankani pointti oli muutenkin se, että lihansyöntiä puolustellaan terveellisyydellä, kun kiistattomasti terveellisin ruokavalio on erittäin kasvispainotteinen. Jos haluaa ehdoin tahdoin keskustella siitä miten ihanaa on syödä ravinneheikkoa ruokaa ja kasvattaa riskiään sairastua elintasosairauksiin ja syöpiin niin kannattaa varmaan aloittaa sellaiselle oma ketju eikä jäädä ulisemaan kun ei vastatakaan että onhan se liha tärkein.
[/quote]
Terveellisin ruokavalio on sellainen, missä on paljon kasviksia ja lihaa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:55"]
[/quote]
Kasvispainotteinen ruoka sisältää myös lihaa
[/quote]
Niin? Se on terveellisin tapa syödä, mutta kasvikset ne siinä pointtina on eikä liha, jota pitäisi syödä harvoin.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No luultavasti sen takia että ihminen on luotu syömään kasvispitoista ruokaa. Minä syön kyllä lihaa ja pidän sen mausta. En syö paprikaa, mutta korvaan siitä saatavat ravintoaineet muilla kasviksilla. Kaipa sinä saat päätäsikin hakata seinään jos haluat, miksi tulet tänne postailemaan jos kukaan ei saa kommentoida niihin mitään?
[/quote]
Olenko sanonut ettei kukaan saa komme toida?
Sinä vaan alat jankuttaa mulle sontaa etkä.tajua ajoissa lopettaa. Et ymmärrä, että toi esiin ainoastaan mun mielipiteeni. Ymmärrtäkö?
Syö sinä mitä ikunas haluat, mulle se on yksi lysti. Kommentoin ketjuun ainoastaan oman MIELIPITEENI. En pyytänyt moraalisaarnoja sinulta tai mitään muutakaan.
Mut eiköhän tää keskustelu ollut nyt tässä, turha se on alkaa näköjää jankkaamaa ihmisen kanssa joka ei ymmärrä kirjoitettua tekstiä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olenko sanonut ettei kukaan saa komme toida?
Sinä vaan alat jankuttaa mulle sontaa etkä.tajua ajoissa lopettaa. Et ymmärrä, että toi esiin ainoastaan mun mielipiteeni. Ymmärrtäkö?
Syö sinä mitä ikunas haluat, mulle se on yksi lysti. Kommentoin ketjuun ainoastaan oman MIELIPITEENI. En pyytänyt moraalisaarnoja sinulta tai mitään muutakaan.
Mut eiköhän tää keskustelu ollut nyt tässä, turha se on alkaa näköjää jankkaamaa ihmisen kanssa joka ei ymmärrä kirjoitettua tekstiä.
[/quote]
Kaikkihan me tässä kirjoittelemme OMIA MIELIPITEITÄMME mutta harva meistä MINUN MIELESTÄNI HUOM jaksaa sitä alleviivata että OMA MIELIPIDE ON NYT KYSEESSÄ JA SINÄ VOIT OLLA TÄSTÄ MITÄ MIELTÄ TAHANSA KOSKA TÄMÄ MIELIPIDE ON MINUN EIKÄ SE MUUKSI MUUTU!!! I-K-I-N-Ä!!! MIELI!! PIDE!!
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:39"]En ole koskaan törmännyt kasvisruuan vastustajaan, Mitä sellainen edes tekee? Katsoo kaupassa paheksuen porkkanoita ja perunoita. Ja vaatii hernekeitosta poistettavaksi herneet ja laittamaan tilalle lihajalosteita ja silavaa?
[/quote]
Ei kai kukaan vastusta kasvisten syömistä vaan nimenomaan kasvisruokavaliota. Ymmärrätkö eron?
Mun tuttu kertoi vastustavansa kasvissyöntiä, koska "aina porukassa on joku kasvissyöjä ja on tosi ärsyttävää, kun pitää miettiä ravintolavaihtoehtoja ja yhdessä kokkausta senkin kannalta"
[/quote]
En kyllä ymmärrä mikä ongelma voi olla kerran pari elämässään syödä kasvisruokaa. Pidän minäkin karkeista mutta en saa silti raivareita kun joku haluaa niiden sijaan sipsejä.
[/quote]Mikä ongelma kasvissyöjällä on syödä silloin tällöin lihaa sisältävä ateria?
[/quote]
Tähän halusin vastata, että mikä ongelma... tiedä sitten osuiko lainaus oikein. Oli se ongelma. Toistakymmentä vuotta kasvisruokavaliolla, ei erityisesti eettisistä syistä, vaan ihan vain oman maun ja hyvinvoinnin mukaan. Jossain vaiheessa lasten myötä päätin opetella sekasyöjäksi ja ensimmäinen lihaa sisältävä ateria oli kyllä aika tuskallinen sulateltava elimistölleni, oikeasti. Nyt pystyn jo vaaleaa lihaa, kalaa ja valmiiksi mössättyä syömään hyvin. Ja aikaa kulunut toiset 10v.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:35"]
mielestäsi sekasyöjä syö vähemmän kasviksia? eli söis vaan esim. perunaa ja lihaa? eiks sekasyöjä voi syödä monipuolisesyti kasviksia vai onko se niiltä kielletty? miks ihmisillä on sitten sekasyöjän hampaat jos ne ois tarkotettu kasvissyöjiks?
[/quote]
Ei tietenkään, sekasyöjän tulisi tietenkin syödä monipuolisesti mutta nämä huutelijat sitä harvemmin tekevät. Se tomaatti-kurkku-jäävuorisalaattinokare ei todellakaan ole tarpeeksi kasviksia.
[/quote]
Olkiukko. Syön enimmäkseen kasviksia, mutta välillä on pakko syödä lihaa ja kalaa, koska mahani ei kestä pelkkiä kuituja.
Naispuolisilla kasvissyöjillä anemia on muuten todella yleinen, olkaa varovaisia. Itse olin nuorena kasvissyöjänä aina aneeminen, se ei ollut mukava olotila. Apteekin rautavalmisteet ovat myrkkyä mahalle, luontaistuotteet imeytyvät paremmin, mutta silloin niitä ei ollut Suomessa saatavilla.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:54"]
Jokainen saa syödä niinkuin haluaa, mutta kasvissyöjillä osa ravinnosta jää saamatta. Ihminen kun on sekasyöjä.
[/quote]
Ihmisellä on kasvinsyöjän hampaat. Ihminen kykenee syömään kasviksia raakana, mutta raa'an lihan syöminen ei onnistu, paitsi jos liha on jauhettu mössöksi (tartarpihvi) tai siitä on tehty todella ohuita suupaloja.
[/quote]
Tarkennus: raa'an lihan syönti ei onnistu ilman apuvälineitä, kuten veitsiä. Sen sijaan omenan tai porkkanan kimppuun ihminen voi käydä paljain hampain.
Vai onnistuisiko sinun kaluta naudankoipea pelkillä hampaillasi? Sekasyöjän hampailla pitäisi onnistua.
[/quote]Haluanpa nähdä kun pärjäät Suomessa kasvissyöjänä yhdenkin vuoden ilman apuvälineitä.
[/quote]
Älykkyyttä lisää riittävä proteiinin ja rasvojen saanti, jonka voi toteuttaa hyvin kasviksilla - jos äly riittää siihen.
[/quote]
Ei muuten saa pitkäketjuista omega kolmosta kasviksista. Se on nimenomaan tärkeää aivojen toiminnan kannalta.
[/quote]
Tietyistä merilevistä saa DHA:a ja EPA:a (näitä mainittuja pitkäketjuisia).
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tietyistä merilevistä saa DHA:a ja EPA:a (näitä mainittuja pitkäketjuisia).
[/quote]
Nämä tietyt merilevät kuuluvat jokaisen suomalaisen kasvissyöjän päivittäiseen ruokavalioon, ihan varmaan joo :D
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:34"]
[/quote]
[/quote]