Nuori haluaa kirjailijaksi joka ei esiinny ollenkaan
Nuori haluaisi romaanikirjailijaksi, joka elättäisi itsensä kirjoillaan, mutta joka ei esiinny ollenkaan. Eli ei tv- tai radiohaastatteluja, ei kirjamessuilla esiintymisiä, ei mitään. Ei myöskään ihmisten kanssa saisi paljon olla tapaamisia, koska hänellä on sosiaalifobia.
Minkään muu ammatti ei sovi. Onko edes mahdollista toteuttaa tällaista?
Kommentit (64)
Tällaisia kirjailijoita on olemassa sekä Suomessa että ulkomailla, ja osa on oikein brändännyt itsensä salaperäisiksi.
Jokin ammatti olisi kyllä hyvä olla varalla.
Haamukirjoittaja? Onhan noita oikeasti.
Minulla on ihan sama unelma, olen keski-ikäinen. Uskoisin, että nykyään on mahdollista, jos tekstit ovat tarpeeksi hyviä ja on kykyä sekä halua markkinoida niitä itse verkossa. Omakustanteena joutuu tietysti julkaisemaan, kustantamot kyllä odottavat, että kirjailija on esillä mainostamassa niitä teoksiaan. Kannattaa myös opiskella englantia niin, että pystyy kirjoittamaan sillä, suomenkielisillä omakustannekirjoilla ei tule itseään elättämään ikipäivänä.
Suomessa on vain kourallinen kirjailijoita, jotka elävät pelkästään kirjoittamalla. Aika ohuet mahdollisuudet nuorella. Mitä ajatteli tehdä sen aikaa, että alkaa saamaan mainetta kirjailijana?
Tää on munkin haave! Oon ihan opiskellutkin kirjallisuudesta maisteriksi tän takia. Mutta mulle on suoraan sanottu, että nykyaikana ei enää onnistu. Kun nykyään se kirjailija on kanssa tuotteistettu. Että jollain tavalla on pakko olla esillä. MUTTA ajatelkaas vaikka Elena Ferrantea. Mikä mysteeri. Että kannattaa yrittää, mutta ei pidä olla kovin pettynyt jos ei onnistu.
Asia kerrallaan. Kirjoittaa sen romaanin käsikirjoituksen nyt ensin ja yrittää saada sen julkaisukynnyksen yli. Sen jälkeen on paljon aikaa miettiä jatkoa. Suurin osa kirjailijoista ei edes saa haastattelupyyntöjä, joten turha kuvitella, että kirjailijalla automaattisesti olisi koko ajan joku paparazzi kimpussa.
Kannattaa nyt vaan keskittyä siihen kirjoittamiseen.
t. julkaissut kirjailija
Onhan noita menestyneitäkin pseudonyymejä esim Elena Ferrante.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan identifioituu seksuaalivähemmistöjä puolustavaksi yksinäiseksi sudeksi. Sitä tuetaan monissa populaarikulttuurien ryhmissä. Aina parempi, jos kirjallisuudessa vilisee väärinymmärrettyjä henkilöhahmoja jotka fantasioivat ja lopulta ylistävät pakoputkirakkautta.
Itsestäskö puhut..
Vierailija kirjoitti:
Ei ole haamukirjoittaja jos kirjoittaa omalla oikealla nimellään.
Mutta ei vain esiinny julkisuudessa.
Toki silloin kirjojen täytyy olla tosi hyviä, sillä kirjailijan esiintyminen julkisesti, ns. markkinoinissa, tuo kirjaa ja kirjailijaa tutuksi, ja lisää myyntiä.
Ihmisiä kiinnostaa tietää hyvän ja pidetyn kirjailijan taustaa jms.
Nykyään kuka vain voi olla kirjailija, koska omakustanteet. Eri asia kiinnostaako ketään niitä kirjoja sitten lukea. Aika vähän on Suomessa tosiaan kirjailijoita, jotka elättävät itsensä pelkästään kirjoittamalla ja näistä tuskin yhtäkään, joka ei mitenkään esiinny julkisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Asia kerrallaan. Kirjoittaa sen romaanin käsikirjoituksen nyt ensin ja yrittää saada sen julkaisukynnyksen yli. Sen jälkeen on paljon aikaa miettiä jatkoa. Suurin osa kirjailijoista ei edes saa haastattelupyyntöjä, joten turha kuvitella, että kirjailijalla automaattisesti olisi koko ajan joku paparazzi kimpussa.
Kannattaa nyt vaan keskittyä siihen kirjoittamiseen.
t. julkaissut kirjailija
Siis tämä. Ja tämä vain tämä.
Ensin pitäisi saada se kirja edes hyväksyttäväksi julkaisuun kustantajalle.
Jos hän on yleisesti ottaen kielellisesti lahjakas, suosittelen vaihtoehdoksi tai kirjoittamisen rinnalle kääntämistä. Siinä ei tarvitse olla paljon ihmisten kanssa tekemisissä, mutta on elannon kannalta paljon realistisempi vaihtoehto. Siinä samalla myös kielenkäyttö kehittyy, eli se tukee hyvin kirjailijan ammattia.
Tuossa haaveiluvaiheessa voi pidättäytyä julkisuudesta ja elellä mukavasti bestsellerin tuomilla rahoilla.
Sitten kun romaani kirjoitettu niin voi julkisuuden unohtaa ja yrittää toipua niiden kielteisten julkaisupäätösten aiheuttamasta järkytyksestä ja mielipahasta ja äimistellä sitä miten Suomen kaikki kustannusyhtiöt ovat täynnä neroutta ja taidetta ymmärtämättömiä paukapäitä.
Mutta periksi ei kannata antaa!
Kirjailijana harva itseään elättää. Sen sijaan, jos kirjoittaminen kiinnostaa, voi jo nyt aloittaa juttujen tarjoamisen lehtiin, kirjoittaa blogia jne. Siitä sitten pikkuhiljaa kirjoittamisen ammattilaiseksi, joka saattaa julkaista kirjojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole haamukirjoittaja jos kirjoittaa omalla oikealla nimellään.
Voihan sitä olla julkisuudessa omalla naamalla, mutta keksityllä nimellä. Eikös yleinen tapa valita taiteilijanimi ole Oma toinen etunimi ja äidin alkuperäinen sukunimi?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan sama unelma, olen keski-ikäinen. Uskoisin, että nykyään on mahdollista, jos tekstit ovat tarpeeksi hyviä ja on kykyä sekä halua markkinoida niitä itse verkossa. Omakustanteena joutuu tietysti julkaisemaan, kustantamot kyllä odottavat, että kirjailija on esillä mainostamassa niitä teoksiaan. Kannattaa myös opiskella englantia niin, että pystyy kirjoittamaan sillä, suomenkielisillä omakustannekirjoilla ei tule itseään elättämään ikipäivänä.
Hohoijaa, aika harva suomalainen kykenee kirjoittamaan muuta kuin jotain teinitason fan ficiä englanniksi :) Tällä palstalla moni toki kuvittelee osaavansa natiivitason englantia, mutta todellisuus on vähän erilainen.
Ja montako romaaneillaan itsensä elättävää omakustannekirjailijaa tiedät? Siis suomalaista.
Kannattaisi mennä töihin vaikka tehtaan liukuhihnalle tai porrassiivoojaksi ja kirjoittaa vapaa-ajalla siihen asti, että mahdollisesti elättää itsensä kirjoittamalla.
Onhan se näin nykyaikana helposti mahdollista kerta on kaikki teknologia käsillä ja käytettävissä.