Hesarissa juttu koronarokotteesta ja kuukautishäiriöistä
Uudessa Hesarissa juttu koronarokotteesta ja kuukautishäiriöistä.
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008126173.html
Rokoteasiantuntija Mika Rämetin mukaan on ihan mahdollista, että koronarokotteesta tulee kuukautishäiriöitä.
Tänä aamuna kysyin aiheesta tällä palstalla ihan asiallisessa aloituksessa, jossa ei lähdetty salaliittoteorialinjalle. Aloitus poistui viidessä minuutissa. Aikamoista.
Mutta siis saman konsernin Hesari on tehnyt asiasta uutisjutun.
Itselläkin on ollut välivuotoa, jota ihmettelin. Johtuuko rokotteesta vai ei, sitä en tiedä.
Kommentit (98)
Sain kesäkuun alussa rokotteen ja menkat ovat ilmeisesti jääneet sen jälkeen välistä. Yleensä ovat tulleet säännöllisesti, siksi ihmettelen.
Olen ajatellut menkkojen siirtyneen kesästressin takia. Ehkä se on se rokote sitten.
Sama asiantuntija mainostaa nyt rokotetta lapsille! Siis testaamatonta rokotetta. Ei ole luotettava yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Sama asiantuntija mainostaa nyt rokotetta lapsille! Siis testaamatonta rokotetta. Ei ole luotettava yhtään.
Asiantuntijoiden mukaan testaamattomuus ei saisi olla huono asia:
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n ylilääkäri Hanna Nohynek pitää saksalaisten reaktioita ylilyöntinä.
– Se on kyllä ihan älytöntä. On sääli, jos jokin rokote mustamaalataan etukäteen sen vuoksi, että riittävää tutkimustietoa ei vielä ollut saatavilla, Nohynek sanoo.
No itse saanut jo kaksi rokotetta ja ekan jälkeen ei ole menkkoja näkynyt (yksi päivä tiputteli).
Tosin tätä ennen on ollut kk häiriöitä.. Ensin vuosin 2 viikon välein, sitten normalisoitui, tuli useamman kuukauden tauko ja taas normalisoitui ja nyt ei siis ole tullut huhtikuun jälkeen.. (joskus nuorena jäi pois tiukan dieetin takia puoleksi vuodeksi).
Että voisin miettiä onko rokotteella jotain vaikutusta vai ei? Kuitenkin oma historia noinkin sekava niin en voi sanoa. Voihan ne toki olla vaihdevuodet. Ikää 40v. Lähinnä tuntuvat kuitenkin ihmiset valittavan lisääntyneistä menkoista.
Mietin vaan missä vaiheessa lääkärin paikkeille..
Toki noissa pahimmissa piireissä menty niinkin pitkälle, että väitetään ihan pokkana jo jonkun rokotuksen saaneen seurassa olemisen saavan kk kierron sekaisin..
Tutuilta olen kysynyt, niin heillä ei ole ollut vaikutuksia mekkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Toki noissa pahimmissa piireissä menty niinkin pitkälle, että väitetään ihan pokkana jo jonkun rokotuksen saaneen seurassa olemisen saavan kk kierron sekaisin..
No tämä. Rokotteilla voi olla ja on oikeita haittavaikutuksia, joista on tärkeä kerätä tietoa, mutta tuo sakea salaliittoteoriapaska sekoittaa asiallista keskustelua koko ajan. On täysin mahdotonta, että rokotetun seurassa oleminen vaikuttaisi kuukautiskiertoon, mutta oma rokote näyttää hyvinkin voivan vaikuttaa.
Itseäkin huolestuttaa juuri tämä, vaikka olenkin tehnyt päätöksen ottaa rokote elokuussa. Törkeää että naisten huolta omasta terveydestään ei edelleenkään oteta vakavasti vaan vähätellään, että oireet ovat ihan sattumaa tai psykosomaattisia.
Vierailija kirjoitti:
Itseäkin huolestuttaa juuri tämä, vaikka olenkin tehnyt päätöksen ottaa rokote elokuussa. Törkeää että naisten huolta omasta terveydestään ei edelleenkään oteta vakavasti vaan vähätellään, että oireet ovat ihan sattumaa tai psykosomaattisia.
Ironista tuosta vähättelystä tekee sen, että se tapahtuu Suomen suurímman intersektionaalisen feminismin toimijan, Helsingin sanomien, taholta
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kuukautiset tosiaan tulevat vaikka olisi stressiäkin. Ovat ihmiset tulleet raskaaksi sotien aikana ja kaikkien kauheuksien keskellä. Todella vähättelevä kommentti asiantuntijalta.
Niin, helppohan se on miehenä hänen huudella, kun ei ole henk.koht. kokemusta menkoista. Itselläkin on säännölliset kuukautiset aina ollut, vaikka elämässä on ollut kaikenlaisia myllerryksiä. Ei kuulosta kovin luonnolliselta ja normaalilta, jos kuukautiset alkavat yhtäkkiä temppuilemaan.
Vaihdoin helmikuussa pillerit toiseen merkkiin ja kuukautiset loppui lähes kokonaan (gynen mukaan ihan normaalia)
Toukokuussa sain toisen koronarokotteen (moderna, eka oli astra) ja suunnilleen niihin aikoihin alkoi kuukautiset jotka kesti enemmän ja vähemmän vuotaen melkein kuukauden. Tämän jälkeen ei taas vuotoa ole ollut.
Voi johtua ihan noista pillereistä, kun kuitenkin niin vähän aikaa niitä syönyt. Tuli vaan heti tämä mieleen, kun ekan kerran kuulin tästä.
En ole rokotevastainen ja ottaisin koronarokotteen uudestaankin.
Onkohan tämä osoitus siitä, että koronarokotteella pyritään myös hillitsemään väestönkasvua ilmastonmuutoksen hidastamiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Kuukautishäiriöitä tulee myös muista rokotteista, mutta haittavaikutus on pahin ensimmäisellä kerralla. Suomeen muuttaneet naiset esimerkiksi Afrikasta saavat täällä ensimmäisen MPR-rokotteen, ja siitä menevät kuukautiset myös sekaisin. Samaten ihan suomalaiset naiset, jotka ottavat keltakuumerokotteen, ovat huomanneet saman. Normaali asia, mutta haittavaikutus ei tule ilmi, kun yleensä ensimmäinen rokote otetaan ennen lisääntymisikää.
No sittenhän noin pitäisi tapahtua myös influenssarokotteesta, eikö vain? Ei minulla ainakaan tullut mitään kkhäiriöitä vaikka ensimmäisen sellaisen otin aikuisena pari vuotta sitten.
ViherPissis kirjoitti:
Kuulostaapa tosi hyvältä, mä vihaan menkkoi! Kuulemma myös rinnatkin joillakin kasvaa rokotteen jälkeen. :)
Siis sinä vihaat menkkoja ja siksi haluaisit niiden tulevan epäsäännöllisesti ja välivuotoina? Erikoista. Vaihdat kerran kk tulevat parin viikoin välein tuleviin. Minulla on nyt vuotanut kolme viikkoa alapää. Sitä ennen oli taukoa vain kaksi viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä. Rokotteilla voi olla ja on oikeita haittavaikutuksia, joista on tärkeä kerätä tietoa, mutta tuo sakea salaliittoteoriapaska sekoittaa asiallista keskustelua koko ajan. On täysin mahdotonta, että rokotetun seurassa oleminen vaikuttaisi kuukautiskiertoon, mutta oma rokote näyttää hyvinkin voivan vaikuttaa.
Ehkä kertaluonteisesti ei vaikuta, mutta kyllähän paljon samoissa tiloissa oleskelevien naisten kuukautisilla on tapana synkronoitua, esim kämppiksillä.
Hyvä oli löytää tämä ketju! Itse sain ekan rokotteen kesäkuussa, juuri alkukierrosta. Tämä kierto olikin sitten todella sekava ja paljon normaalia pidempi. Ennätin jo hetken ihmetellä kun menkkoja ei näkynyt. Todennäköisesti rokote siis vaikuttanut tähän, kun rokote pistettiin ennen ovulaatiota. Ja ei, en stressannut rokotetta vaan olin iloinen saadessani sen. Tietysti otan myös toisen rokotteen ja hyvä olisi nyt etukäteen osata varautua mahdollisiin häiriöihin.
Vierailija kirjoitti:
Tein muuten äsken Fimealle haittavaikutusilmoituksen koronarokotteesta ja siitä, että se mahdollisesti aiheutti välivuotoa. Tietenkään en voi olla varma että välivuoto johtui minun kohdallani rokotteesta, mutta tämän asian perinpohjainen selvittäminen on tutkijoiden vastuulla.
Selvittää pitää! Minullakin aiheutti häiriöitä, elikä välivuodon tyyppisen, koska kuukautisvuoto kesti 10vrk, normaalin 5-6vrk sijaan ja kierto venyi 36vrk pituiseksi normaalin 29vrk sijaan.
Kuukautiset oli myös normaalia kivuliaammat.
Kiertoni on siis hyvin säännöllinen, eikä heittele. Ensimmäisen rokotteen (pfizer) jälkeen tapahtui tämä. Mahtaako toinen rokote tehdä myös jotain?
Pääasia, että kierto sitten palautuu entiselleen, rokotteen otan kyllä.
Vaikutuksista kuukautisiin olisi hyvä saada tietää, eikä vain niistä, joita rokotteen haittavaikutuksista lukee rokotuksen saaneelle henkilölle mm. kuumetta, pistokohdan kipua jne....
Sain rokotteen siis alkukierrosta ja silloin vuoto vain lisääntyi, kun normaalisti se olisi jo vähentynyt ja loppunut. Siitä tiedän, että rokote vaikutti kuukautisiin.
Vierailija kirjoitti:
ViherPissis kirjoitti:
Kuulostaapa tosi hyvältä, mä vihaan menkkoi! Kuulemma myös rinnatkin joillakin kasvaa rokotteen jälkeen. :)
Siis sinä vihaat menkkoja ja siksi haluaisit niiden tulevan epäsäännöllisesti ja välivuotoina? Erikoista. Vaihdat kerran kk tulevat parin viikoin välein tuleviin. Minulla on nyt vuotanut kolme viikkoa alapää. Sitä ennen oli taukoa vain kaksi viikkoa.
Ei vaan siksi, että ne loppuisi, höpsö. :)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä oli löytää tämä ketju! Itse sain ekan rokotteen kesäkuussa, juuri alkukierrosta. Tämä kierto olikin sitten todella sekava ja paljon normaalia pidempi. Ennätin jo hetken ihmetellä kun menkkoja ei näkynyt. Todennäköisesti rokote siis vaikuttanut tähän, kun rokote pistettiin ennen ovulaatiota. Ja ei, en stressannut rokotetta vaan olin iloinen saadessani sen. Tietysti otan myös toisen rokotteen ja hyvä olisi nyt etukäteen osata varautua mahdollisiin häiriöihin.
Minulla meni aivan samallai. Sai alkukierrosta rokotteen. Kirjoitin tästä äsken.
Vierailija kirjoitti:
Mulla rokotteen jälkeen alkoi korva kutista. Johtuu varmaan piikistä.
Joillekkin lapsille tulee korvatulehduskierre rokotteen jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaihdevuodet ohittaneille naisille tulee myös verenvuotoa?
No ei vissiin ole ihan ohi. Normaalia.
Ei mulle ainakaan ole tullut