Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko miehessäni olla narsistisia piirteitä?

rikkinäinen peili
19.07.2021 |

Tekisi itsekin mieli tuhahtaa näin kliseiselle otsikolle. Pari läheistäni on kuitenkin todennut, ettei suhteeni ole normaali ja mieheni kuulostaa narsistiselta. Voisiko siitä olla kyse alla olevan kuvauksen perusteella?

Ongelmat eivät ole jatkuvia, vaan mukavia päiviä, jopa viikkoja mahtuu paljonkin väliin. Lisäksi omaa todellisuutta on vaikea hahmottaa, koska niin moni juttu suhteessamme on käännetty huumoriksi. Tykkään itsekin nauraa itselleni ja tiedän mokailevani paljon, mutta välillä tuntuu, että rajoja on ylitetty minunkin makuuni liikaa.

- Mies arvostelee minua paljon. En tee oikeastaan mitään oikein, mutta kuten sanoin, tästä kaikesta suuri osa on huumorilla heitettyä enkä aina tiedä, miten tosissaan hän on.

- On hyvin siisti ja hermostuu pahasti siitä, jos tavarat ovat väärillä paikoilla. Virheestä seuraa pitkiä luentoja siitä, miksi olen toiminut väärin. Saan olla kotona tosi tarkkana säilyttääkseni sovun.

- Pimitän häneltä tietoisesti mm. palkkani suuruutta, jos tienaan häntä enemmän, koska hän ei suhtaudu siihen hyvin. Jos menestyn jossain, hän herkästi "palauttaa maan pinnalle".

- Piikittelee painonnoususta ja ruokavaliostani, saattaa nykäistä paitaani alaspäin tai huomauttaa, että minun pitää ostaa isompia vaatteita, piilottelee mm. keksejä, etten söisi niitä (olen normaalipainoinen. Liikun paljon, syön ihan tavallisesti).

- Ei periaatteessa rajoita menemisiäni eikä ole mustasukkainen. Tykkää kuitenkin vitsailla siitä, että liikun "huonossa seurassa" ja hermostuu, jos en ole tiettyyn aikaan kotona (aina ennen iltayhtätoista). Vitsailee mm. siitä, että laittaa oven takalukkoon, jos en ole ajoissa kotona.

- Vitsailee siitä, että minulla on alkoholiongelma, jos juon edes pullon siideriä helteellä tai olen kerran, kaksi vuodessa jossain iltaa viettämässä ystävien kanssa. Olen itse alkoholistiperheestä ja koen vitsit loukkaavaksi. Itse hän juo noin 1-2 olutta joka ilta.

- Ei ota unelmiani oikein kuuleviin korviinsa. Hänen tahtonsa on aina se järkivalinta, minkä mukaan kuuluu elää, minun unelmani ovat ongelma. Saan toteuttaa omiani, kunhan ne eivät aiheuta vaivaa hänelle.

- Haluaa erotella rahat sentilleen. Naureskelee, miten tuhlailevainen olen, kun hän puolestaan saa joka kuukausi rahaa säästöön. Totuus on, että elämäni hänen kanssaan tulee kalliimmaksi kuin yksin, koska hänellä on kallis maku, hän syö kuin hevonen ja haluaa asua kalliissa kaupungissa.

- Tunteista puhuminen on hänelle vaikeaa. Vetäytyy helposti omiin oloihinsa. Myös koskettaminen on vaikeaa, ylipäänsä tuntuu että kaikki inhimillinen, seksuaalisuus, sairastumiset ym. jopa inhottavat häntä jossain määrin.

Perheenjäsesenä, työntekijänä ja ihmisenä hän on pidetty, kaikin puolin fiksu ja elämässään pärjännyt. Eläinrakas ja huumorintajuinen.

Usein tuntuu, että olen tulossa hulluksi. Kun se mahtava, rakas ihminen juttelee työpäivästään, kokkailee iltapalaa ja etsii meille yhteistä leffaa katsottavaksi, koen syyllisyyttä siitä, että olen kertonut läheisilleni ongelmistamme. Silloin kaikki haukut tuntuvat epätodellisilta ja mietin, miten olen voinut mustamaalata häntä edes omassa mielessäni. Kunnes taas seuraava kiukunpuuska tai naljailu koittaa.

Dynamiikka parisuhteessamme on sellainen, että hän hyökkää, minä puolustaudun ja myöhemmin koen huonoa omaatuntoa, kun en pystynyt keskustelemaan asiallisesti ja otin niin herkästi itseeni.

En välttämättä kaipaa tähän nyt sellaisia vastauksia, kuten "miksi olet tuollaisen kanssa" tai "mistä tuollaisen aarteen löysit". Lähinnä kiinnostaa, että onko tässä oikeasti narsismin piirteitä?

Kommentit (38)

Vierailija
2/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. T. Narsistin vaimo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin lukemisen tähän

"Mies arvostelee minua paljon. En tee oikeastaan mitään oikein, mutta kuten sanoin, tästä kaikesta suuri osa on huumorilla heitettyä enkä aina tiedä, miten tosissaan hän on."

Vierailija
4/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kanssa tiedä omasta suhteesta joka on kestänyt kohta 20 vuotta. Mies saa outoja syyttelykohtauksia (ei pettämisestä tms.) ja suhtautuu välillä ihan mukavasti mutta sitten on etäinen, mulkoilee ja on ihan hirveän ylimielinen. Eilen syytteli kun en osannut tulkita hänen ajatuksiaan ja sitä mitä hän meinaa juuri kohta tehdä. Jäi jauhamaan asiaa pitkäksi aikaa. Haukkuu muiden ihmisten ulkonäköä ja ei siedä minulta mitään arvostelua ketään kohtaan (äärimmäisen harvoin arvostelen ketään koskaan).

Sivuttaa kaiken eli olen ollut vaikka tietyssä työpaikassa 10 vuotta ja hän käy siellä asiakkaana niin ei näe että tiedän kyllä asioista ja tasan tarkkaan joistakin asioista niin sivuttaa kaiken tuon ja jauhaa vain omaa mantraansa.

Voi nälviä ja piikitellä mutta itse menee aivan sekaisin jos hänelle sanoo jotakin tai töissä ei kehuta jne. Haukkuu minua herkkänahkaiseksi jne. 

Ja jos kysyn mikä on tai haluaisiko erota niin hokee ettei halua erota jne ja mikään ei vaivaa mutta joskus jutut tuntuvat jotenkin valheellisilta tms.

En syytä narsistiksi mutta joku miehellä on että on muuttunut todella todella oudoksi. Ei ole toista naista ainakaan fyysisesti.

Vierailija
5/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tuo narsismilta kuulostaa. Ja tutuilta omat reaktiosikin ja ajattelumallisi. Lähde.

Vierailija
6/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko narsismia, mutta ainakin lähellä sitä. Huono itsetunto miehellä. Sitä pönkittääkseen pitää nälviä sinua. Teet paljon asioita oikein. Hän yrittää saada sinut näkemään itsesi huonona ja epäonnistuneena, vaikket ole, ja osin hän on jo siinä onnistunut. Tavoitteena on varmaankin saada sinut lopullisesti nujerrettua. Hakisin apua.

Vierailija
7/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ketju vuodelta 2016 "Olenko narsisti". Siinä luetellaan narsistille tyypillisiä tuntomerkkejä.

Vierailija
8/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki m u l k u t eivät ole narsisteja, mutta kaikki narsistit ovat m u l k k u j a.

Miehesi ei siis välttämättä ole narsisti, mutta m u l k k u hän ainakin on.

Vierailija
9/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki m u l k u t eivät ole narsisteja, mutta kaikki narsistit ovat m u l k k u j a.

Eip muuten pidä ihan paikkaansa tuollaisenaan. Narsisti voi olla myös hyvin ystävällinen ja ihana, sillä tavalla on näet helpompi hyötyä muista ihmisistä.

Vierailija
10/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Vierailija
11/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eip muuten pidä ihan paikkaansa tuollaisenaan. Narsisti voi olla myös hyvin ystävällinen ja ihana, sillä tavalla on näet helpompi hyötyä muista ihmisistä.

Läheisilleen narsisti voi olla hyvinkin väkivaltainen, ja muille taas esitellään ihan eri roolia.

Vierailija
12/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo toimintapa viittaa narsismiin ja hän on narsisti. Harmillista että meillä ei ole suomeksi oikeastaan mitään hyvää kirjallisuutta aiheesta joka selittäisi narsismia, mutta tuo mitä sinä koet on niin sanottua ajoittaista pahoinpitelyä. Sillä pidetään uhri epävarmana ja hämmentyneenä asioiden tilasta. Eli pahoinpitelijä ei ikinä pahoinpitele jatkuvasti vaan siihen kuuluu syklit joissa arki sujuu rauhallisesti, on erittäinkin romanttista ja rakkaudentäyteistä ja sitten on pahoinpitelyä. Ja nämä menee sykleissä. Huomaat itsekin että kun kartoitat syklejä niin voit jopa ennustaa koska seuraava pahoinpitelyjakso alkaa. Ja tässä sanon sen ilmeisen, että sinun pitää poistua suhteesta ja hakeutua narsismiin erikoistuneelle terapeutille jonka kanssa purkaa näitä asioita. 

Vierailija
14/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheisilleen narsisti voi olla hyvinkin väkivaltainen, ja muille taas esitellään ihan eri roolia.

Narsisti voi myös vainota uhrejaan vuosikausia. Mustamaalata ja valehdella toisista mitä mieleen vain tulee.

Vierailija
15/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän tuo narsismilta kuulostaa. Ja tutuilta omat reaktiosikin ja ajattelumallisi. Lähde.

Tämä on tärkeä huomio, koska jos on narsistit patologisia niin uhrien oirehtiminen myös muistuttaa toisiaan.  Missä narsisti niin siellä on myös uhrin tavoin oirehtiva läheinen.

Vierailija
16/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti voi myös vainota uhrejaan vuosikausia. Mustamaalata ja valehdella toisista mitä mieleen vain tulee.

Narsistien kieroudella ja valehtelulla ei ole olemassa mitään rajaa.

Vierailija
17/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. T. Narsistin vaimo

Miksi olet narsistin vaimo? Nautitko väkivallasta?

Vierailija
18/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistien kieroudella ja valehtelulla ei ole olemassa mitään rajaa.

Ei ole, mutta sekin päivää tulee kun olet ollut tarpeeksi pitkään pakosalla ja kuulet itsestäsi ihan uskomattomia juttuja niin alat nauraa. Nehän kuulostaa aivan mielisairaille! Jos joku niitä uskoo niin sillä viiraa itselläänkin päässä.  Sitten vain huokaa helpotuksesta, että on sitä kaikenlaista, mutta onneksi en ole enää tuolla. Ja sitä minä toivon sinulle ap, että saat kokea sen päivän :)  Ja se tulee, mutta ensiksi pitää päästä pois.

Vierailija
19/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydätkö mieheltäsi lupaa nähdä ystäviäsi tai juoda siiderin? Seurauksena hän taas naljailee. Seuraavalla kerralla kerro vaan lähteväsi ja huikkaa iloisesti moikka. 

Miehesi kuulostaa rasittavalta ihmiseltä. Puhuuko hän muistakin asioista kuin sinua kritisoiden? Kerroit, että hän erottelee rahoja mutta maksat kuitenkin hänen ruokiaan ja asumistaan. Miksi maksat hänen syömisiään vai tarkoitatko, että syöt itsekin kalliimmin?

Onko tärkeää tietää, onko miehesi narsisti vai suostutko muuten miehen epäasialliselta tuntuvaan käytökseen? Mikä merkitys diagnoosilla olisi sinulle?

Vierailija
20/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeastaan ihan sama onko mies narsisti, kontrollifriikki, autistinen, siis mitä tahansa. Tärkeintä on se kestätkö sinä hänen käytöstään? Voitko puhua hänelle ja olla vapaasti se, joka olet? Auttaako sinua löytää miehellesi "diagnoosi" muutoin kuin se, että aha, sellainen tapaus siis. Vielä jää ratkaistavaksi, miten selviät siitä kaikesta. Riittääkö rakkautesi  vuodesta toiseen ottaa vastaan miehen vähättelyä ja samalla pitää itsetuntosi kunnossa? Jos olet herkkä ja helposti haavoittuvaa ihmistyyppiä olet jonkun vuoden kuluttua juuri sellainen kuin mies sinulle kaiken aikaa toistaa. Et vain enää näe kuka oikeasti olet. Se kaikki myös vaikuttaa jaksamiseen elämässäsi ja työssäsi. Mitä todennäköisemmin tapailet yhä harvemmin ystäviäsi, sillä et vain jaksa kuunnella miehen negatiivisia kommentteja heistä. Pääset helpommalla,, kun et ole enää edes olemassa ja vain miehen alistunut varjo tehden niin kuin tahdot.

Kukaan ei varmastikaan osaa kertoa miehen käytökselle syitä. "Huumori", joksi sinä kutsut miehen huonoa asennetta sinua kohtaan  ei todellakaan ole millään tavalla huumoria. Ilkeyttä ja rumia sanoja kätketään helposti hymyn  ja naurun taakse, mutta jos toistat miehen sanat sellaisenaan ilman huumoria tajuat miten niin et itse sanoisi hänelle saati muillekaan ihmisille. 

Mutta jos rakastat miestäsi ja haluat hänelle hyvän elämän sinun uhrauksiesi hinnalla elä hänen kanssaan. Ehkä joku päivä katsot taaksesi kaikkea, mitä olet hänelle antanut itsestäsi saatat hetken miettiä kannattiko. Jääkö sinulle itsellesi mitään, mitä voisit sanoa päättäneesi ja halunneesi?