Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko miehessäni olla narsistisia piirteitä?

rikkinäinen peili
19.07.2021 |

Tekisi itsekin mieli tuhahtaa näin kliseiselle otsikolle. Pari läheistäni on kuitenkin todennut, ettei suhteeni ole normaali ja mieheni kuulostaa narsistiselta. Voisiko siitä olla kyse alla olevan kuvauksen perusteella?

Ongelmat eivät ole jatkuvia, vaan mukavia päiviä, jopa viikkoja mahtuu paljonkin väliin. Lisäksi omaa todellisuutta on vaikea hahmottaa, koska niin moni juttu suhteessamme on käännetty huumoriksi. Tykkään itsekin nauraa itselleni ja tiedän mokailevani paljon, mutta välillä tuntuu, että rajoja on ylitetty minunkin makuuni liikaa.

- Mies arvostelee minua paljon. En tee oikeastaan mitään oikein, mutta kuten sanoin, tästä kaikesta suuri osa on huumorilla heitettyä enkä aina tiedä, miten tosissaan hän on.

- On hyvin siisti ja hermostuu pahasti siitä, jos tavarat ovat väärillä paikoilla. Virheestä seuraa pitkiä luentoja siitä, miksi olen toiminut väärin. Saan olla kotona tosi tarkkana säilyttääkseni sovun.

- Pimitän häneltä tietoisesti mm. palkkani suuruutta, jos tienaan häntä enemmän, koska hän ei suhtaudu siihen hyvin. Jos menestyn jossain, hän herkästi "palauttaa maan pinnalle".

- Piikittelee painonnoususta ja ruokavaliostani, saattaa nykäistä paitaani alaspäin tai huomauttaa, että minun pitää ostaa isompia vaatteita, piilottelee mm. keksejä, etten söisi niitä (olen normaalipainoinen. Liikun paljon, syön ihan tavallisesti).

- Ei periaatteessa rajoita menemisiäni eikä ole mustasukkainen. Tykkää kuitenkin vitsailla siitä, että liikun "huonossa seurassa" ja hermostuu, jos en ole tiettyyn aikaan kotona (aina ennen iltayhtätoista). Vitsailee mm. siitä, että laittaa oven takalukkoon, jos en ole ajoissa kotona.

- Vitsailee siitä, että minulla on alkoholiongelma, jos juon edes pullon siideriä helteellä tai olen kerran, kaksi vuodessa jossain iltaa viettämässä ystävien kanssa. Olen itse alkoholistiperheestä ja koen vitsit loukkaavaksi. Itse hän juo noin 1-2 olutta joka ilta.

- Ei ota unelmiani oikein kuuleviin korviinsa. Hänen tahtonsa on aina se järkivalinta, minkä mukaan kuuluu elää, minun unelmani ovat ongelma. Saan toteuttaa omiani, kunhan ne eivät aiheuta vaivaa hänelle.

- Haluaa erotella rahat sentilleen. Naureskelee, miten tuhlailevainen olen, kun hän puolestaan saa joka kuukausi rahaa säästöön. Totuus on, että elämäni hänen kanssaan tulee kalliimmaksi kuin yksin, koska hänellä on kallis maku, hän syö kuin hevonen ja haluaa asua kalliissa kaupungissa.

- Tunteista puhuminen on hänelle vaikeaa. Vetäytyy helposti omiin oloihinsa. Myös koskettaminen on vaikeaa, ylipäänsä tuntuu että kaikki inhimillinen, seksuaalisuus, sairastumiset ym. jopa inhottavat häntä jossain määrin.

Perheenjäsesenä, työntekijänä ja ihmisenä hän on pidetty, kaikin puolin fiksu ja elämässään pärjännyt. Eläinrakas ja huumorintajuinen.

Usein tuntuu, että olen tulossa hulluksi. Kun se mahtava, rakas ihminen juttelee työpäivästään, kokkailee iltapalaa ja etsii meille yhteistä leffaa katsottavaksi, koen syyllisyyttä siitä, että olen kertonut läheisilleni ongelmistamme. Silloin kaikki haukut tuntuvat epätodellisilta ja mietin, miten olen voinut mustamaalata häntä edes omassa mielessäni. Kunnes taas seuraava kiukunpuuska tai naljailu koittaa.

Dynamiikka parisuhteessamme on sellainen, että hän hyökkää, minä puolustaudun ja myöhemmin koen huonoa omaatuntoa, kun en pystynyt keskustelemaan asiallisesti ja otin niin herkästi itseeni.

En välttämättä kaipaa tähän nyt sellaisia vastauksia, kuten "miksi olet tuollaisen kanssa" tai "mistä tuollaisen aarteen löysit". Lähinnä kiinnostaa, että onko tässä oikeasti narsismin piirteitä?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä narsismi on pahin pään vika mitä voi olla. Ja täysin parantumaton.

Vierailija
22/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitenkään mahdollista että ap on se narsisti, vai kumpikaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydätkö mieheltäsi lupaa nähdä ystäviäsi tai juoda siiderin? Seurauksena hän taas naljailee. Seuraavalla kerralla kerro vaan lähteväsi ja huikkaa iloisesti moikka. 

Miehesi kuulostaa rasittavalta ihmiseltä. Puhuuko hän muistakin asioista kuin sinua kritisoiden? Kerroit, että hän erottelee rahoja mutta maksat kuitenkin hänen ruokiaan ja asumistaan. Miksi maksat hänen syömisiään vai tarkoitatko, että syöt itsekin kalliimmin?

Onko tärkeää tietää, onko miehesi narsisti vai suostutko muuten miehen epäasialliselta tuntuvaan käytökseen? Mikä merkitys diagnoosilla olisi sinulle?

Diagnoosilla on suurikin merkitys uhrille. Hänen pitää tajuta ettei ole tekemisissä normaalin ihmisen kanssa ja siihen ei päde normaalia ihmistä koskevat säännöt. Et osaa väistää etkä varautua jos et tiedä mitä on tulossa. Mikä tärkeintä hänen tulee tajuta että narsisti aina halveksuu ja vihaa uhriaan. Hänet on otettu kiusattavaksi ja näännytettäväksi. Mitään suhdetta ei ole ikinä ollut. Hänen pahoinpitelyn suunnittelu aloitettiin jo ennen kuin suhde edes alkoi. Kaikki on ollut valetta alusta loppuun.

Vierailija
24/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinmiten narsisti on se porukan kovaäänisin vouhottaja. Jatkuvasti äänessä.

Vierailija
25/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitenkään mahdollista että ap on se narsisti, vai kumpikaan?

Narsisti ei ikinä kyseenalaista itseään. Hän tietää kaiken.

Vierailija
26/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistista en tiedä, mutta kuulostaa ehdalta kusipäältä. Kusipäät eivät muutu mihinkään. Tiedä se, jos aiot jäädä.

Vierailija
27/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismia voi ajatella janalla, jossa toisessa ääripäässä on terveesti narsistinen ja toisessa ääripäässä sairaalloisen narsistinen henkilö. Välille mahtuu monenlaisia tyyppejä. Miehesi tuskin on ääripäässä, mutta hänellä on hyvin epävakaa itseluottamus ja käsitys itsestä. Hän on itsekeskeinen eikä aidosti empaattinen sinua kohtaan.

Olen ollut suhteessa, jossa olin tiukasti miehen hallinnassa vaikka suhteesta puuttui fyys. väkivalta, rajoittaminen yms. selkeät merkit. Hiljalleen itsetuntoni mureni ja toimin kaikessa hänen toivomallaan tavalla. Minut myös palautettiin aina maan pinnalle, jos onnistuin jossain mikä ei liittynyt häneen. En oikein tiennyt enää itsekään kuka olen. Ihmettelin samaa kun hän pääosin oli mukava, niin silti ahdisti. Henkinen väkivalta vaan tappaa lopulta kaiken hyvän suhteesta.

Vierailija
28/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttoi tiedon hankkiminen narsismista esim. tässä hyvä podcast https://www.ninalyytinen.fi/psykopodiaa/narsismi-parisuhteessa Myös Jenni Kiviniemi on tuottanut paljon asiallista materiaalia.

Sinun on hyvä ymmärtää, että mies on kyvytön iloitsemaan pärjäämisestäsi, koska hänen oma itsetuntonsa on niin heikko. Siksi hänen on myös vaikea kestää kritiikkiä. Nämä asiat eivät liity sinuun, vaan ovat syvällä miehen persoonassa riippumatta siitä kenen kanssa hän on parisuhteessa. Voisit yrittää käydä keskustelun tunteistasi miehen kanssa, ja paljon pystyt päättelemään tulevasta, miten mies reagoi. Kiinnostaako häntä ajatuksesi, onko halukas kehittämään suhdetta, pyytääkö anteeksi, että on loukannut jne.  

Vierailija
29/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, mahtavaa että näin moni on jaksanut selvästi ajatuksella lukea (aivan liian pitkän) viestini.

En oikein itsekään osaa sanoa, miksi tällaisella diagnoosilla olisi merkitystä. Ehkä se vaan auttaisi selittämään tilannetta ja pahaa oloa, jota tunnen.

Ylempänä joku epäili, olenko itse narsisti, ja olen miettinyt sitäkin, että ehkä olen itse se luonnehäiriöinen kumppani. Tosin en kylläkään halua miehelleni mitään pahaa, päinvastoin. Toivon hänelle kaikkea mahdollista onnea, menestystä elämässä ja hyvää oloa yhteisessä kodissamme, niin pitkään kuin meillä tämä yhteinen elämä on. Olen kannustanut ja tukenut vuosien varrella niin paljon kuin olen suinkin osannut ja yksi syy, miksi en halua päättää suhdetta, on se, etten halua satuttaa häntä tai suistaa hänen elämäänsä pois raiteiltaan.

Rakastan häntä hyvinkin paljon, alan vain herätä siihen, ettei rakkaus taida olla minulle itselleni terveellistä. Lähipiirini heräsi ensin, kun rupesin kertomaan asioista, ja he ovat todella voimakkaasti ilmaisseet, että minun pitäisi lähteä heti. En itse kuitenkaan ihan vielä pysty, joten tarkkailen elämääni vähän kuin ulkopuolisena ja kirjoitan päiväkirjaa, johon listaan hyviä ja huonoja asioita. Olen myös luvannut etukäteen itselleni, mitkä sanat ja/tai teot ovat se viimeinen niitti, jonka jälkeen lähden etsimään omaa kämppää. Ulkomuotoa morkkaavat kommentit ovat ainakin siinä listalla, koska itsetuntoni murenee lopullisesti, jos kuulen vielä yhdenkin haukun.

Vierailija
30/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa monen kohdan osalta ihan ex-mieheltäni jonka kanssa erosin puoli vuotta sitten epämääräisissä merkeissä ja olen siitä lähtien yrittänyt selvittää mitä ihmettä siinä suhteessa tapahtui ja miksi minulle jäi niin käsittämätön syyllisyys ja masennus päälle.

Vierailija
31/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aivan samanlaiselta kuin exäni. Sitä en tiedä oliko hän narsisti vai ei, mutta sen tiedän, että voin yhä enemmän ja enemmän pahoin hänen kanssaan. Onneksi on jo ex.

Vierailija
32/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa monen kohdan osalta ihan ex-mieheltäni jonka kanssa erosin puoli vuotta sitten epämääräisissä merkeissä ja olen siitä lähtien yrittänyt selvittää mitä ihmettä siinä suhteessa tapahtui ja miksi minulle jäi niin käsittämätön syyllisyys ja masennus päälle.

Tuttua! Minulle tunne kuin olisin ilmapallon kuori. Ehjä, mutta täysin tyhjennetty.

Vierailija
33/38 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta hyvältä oli syy mikä hyvänsä. Eroa, tuskin muuttuu. Voit varmasti paremmin sinkkuna tai jonkun tasapainoisemman ihmisen kanssa, ja silloin voit helpommin toteuttaa unelmiasi. Tuo jotenkin jarruttaa normaalia tai haluamaasi elämää liiaksi.

Vierailija
34/38 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki m u l k u t eivät ole narsisteja, mutta kaikki narsistit ovat m u l k k u j a.

Miehesi ei siis välttämättä ole narsisti, mutta m u l k k u hän ainakin on.

Eip muuten pidä ihan paikkaansa tuollaisenaan. Narsisti voi olla myös hyvin ystävällinen ja ihana, sillä tavalla on näet helpompi hyötyä muista ihmisistä.

Läheisilleen narsisti voi olla hyvinkin väkivaltainen, ja muille taas esitellään ihan eri roolia.

Narsistit on kyllä tosi hulluja. Ja jokainen on myös väkivaltainen.

Vierailija
35/38 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki m u l k u t eivät ole narsisteja, mutta kaikki narsistit ovat m u l k k u j a.

Miehesi ei siis välttämättä ole narsisti, mutta m u l k k u hän ainakin on.

Eip muuten pidä ihan paikkaansa tuollaisenaan. Narsisti voi olla myös hyvin ystävällinen ja ihana, sillä tavalla on näet helpompi hyötyä muista ihmisistä.

Läheisilleen narsisti voi olla hyvinkin väkivaltainen, ja muille taas esitellään ihan eri roolia.

Narsistit on kyllä tosi hulluja. Ja jokainen on myös väkivaltainen.

Näin on.

Vierailija
36/38 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha miettiä, saisiko mies narsistisen persoonallisuushäiriön diagnoosia. Se saadakseen miehen tulisi hakeutua psykiatrin arvioon.

Kannattaa ennemmin keskittyä omaan itseensä. Kuinka voit? Oletko onnellinen? Mitä tunnet miestäsi kohtaan? Onko elämäsi menossa siihen suuntaan kuin haluat? Saatko toteuttaa itseäsi ja unelmiasi?

Vierailija
37/38 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa narsiatilta. Tässä epäsuosittu mielipide, mutta totta: myös narsisti on uhri ja kärsii tilastaan. Narsisti voi oppia paremmat käytösmallit, kun tiedostaa ja hyväksyy sairautensa, ja haluaa muuttua. Diagnoosista olisi hänelle apua, vaikka eroaisittekin. Miehesi ei ole hirviö, vaan ihminen, jolla on sairaus. Narsistit ovat olleet usein vakavasti kaltoinkohdeltuja lapsena.

Vierailija
38/38 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up