keskosuuden raja?
Eli onko keskosuuden raja rv 37 vai rv 37+? ?
Kun eikös rv 37 tarkoita päiviä 36+0 - 36+6 kun taas siitä seuraava viikko onkin oikeastaan jo 38. Raskausviikko?
Itsellä nyt jäänyt epäselväksi että kumpaa tarkoitetaan kun sanotaan että keskonen on jos syntyy ennen 37rv...
Kommentit (14)
Meidän 36+0 lasketaan keskoseksi. Eli kai se on 37+
Keskoseksi luokitellaan lapsi joka syntyy ennen rv37 täyttymistä eli rv37+0 --> ei ole enää keskonen.
Toinen mittari on paino, alle 2500g vauva on keskonen.
-Alalla ja juuri lisää kys alaa opiskellut joten nämä "ensimmäisen vuoden perusjutut" selkäruodossa :)
Kun 37 viikkoa täynnä on täysiaikainen. Eli 36 vkoa + 6 päivää on ainakin teknisesti keskonen, mutta koska ihmisen kantoaika ei ole päivälleen vakio, riippuu ihan lapsen tilasta onko sillä mitään vaikutusta hoitoon. Alle 2500 grammaa on pienipainoisems syntynyt mutta voi olla ihan täysiaikainenkin.
Kiitos tarkennuksesta :-)
Saako udella minkä kokoinen/kuntoinen vauva teille 36+0 syntyi ja onko tiedossa sairaalajakso?
Itsellä siis nyt rv 35+6 ja nyt näyttää siltä että saattaa lähteä syntymään..
Esikoinen syntyi aikanaan 37+1 ja painoi 2870g ja hän ei tosiaan keskosluokitusta saanut ja kotiuduttiinkin jo heti 2 päivää synnytyksestä..:-)
Ap
Hoitohan tosiaan riippuu ihan vauvan kunnosta, mutta tosiaan vauvan tietoihin ja tilastoihin tulee merkintä kun toinen noista kriteereistä täyttyy. Meillä toinen kaksosista painoi 2490 g joten luokiteltiin keskoseksi, viikot oli kuitenkin täydet joten pari päivää oltiin sairaalassa,
Meidän 36+0 syntynyt oli ihan hyvän kokoinen, n. 2700 g. Oltiin sairaalassa neljä yötä - kolmen jälkeen oltaisiin päästy kotiin (ko. sairaalan normiaika), mutta jouduiduimme vielä yhdeksi yöksi valohoitoon keltaisuuden takia.
Sitä lukuunottamatta mitään ongelmaa ei ollut :) Kätilöiden mukaan oli virkeä ja jäntevä vauva.
Tsemppiä!
Mulle syntyi vauva 34+0. Painoi 2100 g. Sairaalassa oltiin normiosastolla 6 pv keltaisuuden vuoksi, muuten kaikki oli hyvin. Syöttörumba kotona (3 h välein joka toinen kerta pullosta) kesti n. kk ajan.
Voi luoja ne keskosintoilijat. "Meidän tyttö syntyi rv 36+5, 2490g ja hän on KESKONEN. Voi että tää KESKOSVANHEMMUUS on haastavaa."
Joka tilanteessa toki muistetaan mainita, miten MEIDÄN KESKONEN on kasvanut, että KESKOSUUS on ihan ok, ja että KESKONENKIN voi olla ihan normaali lapsi.
Eilen oli painoarvio 2,2kg eli senkin puolesta vielä siis luokiteltaisiin keskoseksi jos arvio pitää paikkansa ja nyt lähiaikoina syntyy..
Ihana kuulla että keskoisuys ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita viikkojen sairaalajaksoa yms..! :-)
Ap
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 16:14"]Voi luoja ne keskosintoilijat. "Meidän tyttö syntyi rv 36+5, 2490g ja hän on KESKONEN. Voi että tää KESKOSVANHEMMUUS on haastavaa."
Joka tilanteessa toki muistetaan mainita, miten MEIDÄN KESKONEN on kasvanut, että KESKOSUUS on ihan ok, ja että KESKONENKIN voi olla ihan normaali lapsi.
[/quote]
Peace mon... Chill...
Sama juttu se on yyhoitten kanssa.
Voi kuule sä et tiedä mistään mitään kun MÄ oon sentään YH.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 16:14"]
Voi luoja ne keskosintoilijat. "Meidän tyttö syntyi rv 36+5, 2490g ja hän on KESKONEN. Voi että tää KESKOSVANHEMMUUS on haastavaa."
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 16:29"]Sama juttu se on yyhoitten kanssa.
Voi kuule sä et tiedä mistään mitään kun MÄ oon sentään YH.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 16:14"]
[/quote]
[/quote]
Öö, mitä jos kyseinen vanhempi ei sano sitä mitenkään retostellen vaan aidosti helpottuneena ja onnellisena? Oma tyttäreni oli täysin "normaalikokoinen" syntyessään mutta toki tuntui pieneltä ja heiveröiseltä - en voi kuvitellakaan miltä tuntuisi saada kilon kevyempi vauva jonka kanssa olisi myös huoli mukana että varmasti kasvaa.
Ja olen myös yh, en silti vähättele muita mutta välillä itsekseni taputan itseäni olalle ja totean, että hyvin mä pärjään. En tiedä tietenkään millaista vauva-arki olisi jos olisi myös toinen aikuinen, mutta hetkittäin koen tämän tavallaan rankaksi kun kaikki vastuu on itsellä yksinään. Mutta päivääkään en vaihtaisi.
Mitenkäs tämä keskustelu taas tällaiseksi meni?
Itse siis vain pohdin kuinka tuo keskoisuus ja näillä viikoilla synnyttäminen vaikuttaa sairaalassaolo aikaan ja mietin kuinka erilailla asiat voivat mennä jos tämä lapsi nyt syntyy n. Viikon aiemmin ja reilu 500g pienempänä kuin esikoinen. Esikoisen kanssa ei siis tosiaan onneksi ollut mitään ongelmia vaikka ei aivan loppuun asti malttanutkaan ja oli kohtuu pieni :)
Ap
Ennen alle 2500g painava oli keskonen, viikoista en tiedä.