Miten saatte teinin ylös sängystä lomalla?
Meillä 17 vuotias ei pääse "aamuisin" sängystä ylös. Ei sitten millään. Esim. tänään iltapäivällä herättelin poikaa, lähdin käymään anopilla josta soitin ja viestitin pojalle, että pitää nousta. Laitoin viestin myös hänen siskolle, että herättää pojan. Tulin kotiin puoli kuudelta ja jätkät on nukkumassa. Mäkätän sitten huoneen ovella, että en lähde ennen kuin poika on noussut. Hermot menee!!!! Kesäkuussa hoiti mallikkaasti kesätyönsä ja muutenkin on asiallinen tyyppi, mutta nyt on päivärytmi täysin sekaisin. Mulla menee loma pilalle kun menee hermot ton pojan nukkumisen kanssa.
Miten ihmeessä mä saan sen nousemaan ihmisten aikoihin?!?!?!?
Kommentit (85)
Ihan järkyttäviä kommentteja täällä. Ei ole normaalia, että teini nukkuu klo 17-18 saakka.
Todennäköisesti valvoo yöt?
Yritä saada rytmiä käännettyä vähitellen ja herättele teiniä ehdottomasti.
Todella paljon on uniongelmia ihmisillä ja unirytmi tarvitaan.
Kyllä meilläkin nuoret nukkuvat puoleen päivään, mutta ei iltaan saakka!
Terv. Unihoitaja
Kun nukkuu niin vie sen puhelin ja läppäri keittiöön aamupalapöydälle.
No jos teini on hoitanut koulunsa kunnolla ja ollut vielä kesätöissäkin, niin miksi ihmeessä teinin nukkumisista tarvitsee välittää yhtään mitään? Antaa nukkua.
Vierailija kirjoitti:
On sulla ongelma kerrakseen!!! Kutittaako se sinun peppureikää, jos teini NUKKUU????????
Hyi helvetti. Olet ällöttävä.
Ei ole mitään hyötyä siitä että teini pyörii koko ajan univaijeessa. Niin kauan kun hän ei metelöi ja pidä teidät hereillä kun te haluatte nukkua niin antakaa hänen kerät niitä unitunteja. Joilllekin toi nukahtamiskyky pimeän tullen vain siirtyy eteenpäin rajummin kuin toisilla nuoruusvuosina.
Itseä teininä haukuttiin aina laiskaksi ja revittiin sängystä ylös vaikka unitunteja olisi käytännössä kertynyt vasta 2-4. Oli usein rajut migreenit ja "Mielenterveysongelmat" jotka sitten maagisesti hävisivät kun muutti omilleen, opiskeli ainetta jossa enimmäkseen itsenäistä opiskelua, ja sitten deadline pohjaista työtä jossa ei ollut väliä missä ja milloin hommat teki niin kauan kuin tuli johonkin tiettyyn päivään mennessä tehtyä. Ensimmäiset kolmisen vuotta nukuin 10-14 h päivässä ja vuorokausi teki täyttä kuperkeikka suuri osa kakskymppisistä mutta kyllä se kolmekymppisen paikkeilla sitten tasoittui kun tasoittuikin ihan normirytmiin ja rupesi illalla väsyttää ja aamulla heräämään.
Pelottavampaa katsoa ja harmitti vanhempien ymmärtämättömyys oli se että ton kolmisen vuoden runsaan nukkumisen aikana, migreenit hävisivät käytännössä kokonaan, samoin masennus, tunne että aika liikkui nytkivästi, jatkuva epäfokusoitunut raivontunne ja seksihalut lakkasivat aaltoilemasta (ennen sitä olivat jokunen päivä aina rajut ja pakko mastata sitten kuukausia paistoi poissaolollaan) Kasvoin myös pituutta vielä kuusi senttiä vaikka lääkärit olivat väittäneet että pituuskasvu näytti olevan valmis jo kuusitoistavuotiaana.
Että se siitä että teinit ovat laiskoja paskiaisia ja jotenkin huonoja kuin eivät luterilaisella työasenteella aikaisin aamulla herää.
historianmaisteri-koodaajanainen 32 v
Anna toisen nukkua. Olet aika ärsyttävä äiti
Mitä väliä vaikka nukkuis päivät ja valvois yöt? Määrääkö joku sulle sun lomalla milloin saat mennä nukkumaan?
Jos lapsi pyytää apua päivärytmin kääntämiseksi, niin tietenkin sitä antaisin. Muuten saa nukkua kesällä miten tahtoo. Yöllähän ne nettipelit muutenkin pelataan.
Tästä oli pitkä keskustelu pari viikkoa sitten
https://www.vauva.fi/keskustelu/4197321/vanhempi-miksi-et-anna-teinin-n…
Vierailija kirjoitti:
Silleen että on kasvattanut sen alusta alkaen siihen että elämässä toimitaan tiettyjen sääntöjen puitteissa. Minun teinit on aina nousseet 12:30 aikoihin viimeistään koska meillä kokoonnutaan syömään yhdessä perheenä joka päivä.
Koskaan en kysele netissä miten lapsen saa tekemään jotain. Hän tietää että hän tekee velvollisuutensa ja saa näin oikeutensa.
Ihme vanhempia sitä on.
Tottakai lomalla saa nukkua pitkään, välillä herää aiemmin välillä vasta vähän ennen ruokailua mutta joku rytmi pitää tosiaan olla.
Useimmat vanhemmat ovat töissä klo 12:30.
Ap fiilaan sua täysillä. Tiedän yhden teinin joka tulee 6 aamulla kotiin ja vanhemmat huolissaan koko yön. Sitten nukkuu koko päivän eikä nouse edes ruoka -aikoihin!! Kiittämätöntä touhua. Puhumattakaan et osallistuis tiskeihin, roskien viemisiin tms. " en mä jaksa" . Miksi aikuisen täytyy jaksaa.!! Sitte herätään illalla, " mul on nälkä" ja vanhemmat ryhtyy erikseen tekee safkaa ku herralle maistuu. Olen puhunut, kiitos
Vierailija kirjoitti:
Ap fiilaan sua täysillä. Tiedän yhden teinin joka tulee 6 aamulla kotiin ja vanhemmat huolissaan koko yön. Sitten nukkuu koko päivän eikä nouse edes ruoka -aikoihin!! Kiittämätöntä touhua. Puhumattakaan et osallistuis tiskeihin, roskien viemisiin tms. " en mä jaksa" . Miksi aikuisen täytyy jaksaa.!! Sitte herätään illalla, " mul on nälkä" ja vanhemmat ryhtyy erikseen tekee safkaa ku herralle maistuu. Olen puhunut, kiitos
Jopa olet tietämätön lapsen ja nuoren kehityksestä. Tietoa löytyy googlaamalla pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti herätti aina kesälomalla aamulla raivoten imuroimalla samalla ja jäi traumoja.. nykyään masennuslääkkeet/unilääkkeet...
Olispa saanutkin nukkua 12 asti, mut ei kun 9 viim ylös.
Nuorilla on unentarve hieman erilainen, kun meillä aikuisilla ja lomalla pitää ottaa rennosti ja olla erilaista!Oma lapsi valvoo lomalla ja nukkuu pitkään.
Hyvin pärjää koulussa ja elämässä :)
Just joo.🙄
Sulla on masennus- ja unilääkkeet, koska äiti herätti aamuisin kesälomalla..?
On tainnu terapia jäädä vähän kesken..
Anna nukkua. Jos kerran kesätyöt hoitanut kunnolla, niin taitaa olla ihan kunnollinen ihminen kuitenkin. Kyllä se osaa kääntää rytminsä takaisin kun koulu alkaa. Mun mielestä 17-vuotiaan unirytmistä huolehtiminen ei ole enää vanhempien vastuulla, jos kerran varsinaisia ongelmia (siis mitään huumejuttuja tai rikoksia tai jotain että koulu uhkaa kokonaan keskeytyä tms.) ei ole.
Kauheeta kun pikkulapsista valitetaan että ne ei nuku tarpeeksi ja vanhempia väsyttää, mutta sitten kun siitä vaiheesta on päästy niin lapset ei saisi enää nukkua. Koskaan ei ole hyvä. :D
Meillä kaksi tyttöä ja poika, iät 14-17 vuotta. Kaikki heräävät ja nousevat kahdeksan aikoihin näin lomalla. Nukkumaanmenoaika on 24 ja nuorimmalla 22. Klo 20 menee netti kiinni ja viimeiset tunnit on perheen yhteistä rauhoittumisaikaa jutellen, pelaten ja musiikkia kuunnellen.
Jos minun poika nukkuisi iltapäivään, kaataisin sen pois sängystä ja ottaisin tiietokoneen ja puhelimen pois.
Ap, miten sinun lapsi ehtii opiskella, jos nukkuu kaikki päivät? Eikö sillä ala kohta kirjoituksetkin?
Meillä saavat nukkua siihen asti kunnes on ruoka-aika (käytännössä klo 13-14 asti)
Eikö teillä ap ole todellisia ongemia teinin kanssa, kun pitää keksimällä keksiä? Meillä on _ihan oikeita_ ongelmia ja olisin enemmän kuin tyytyväinen..jos teinini nukkuisi kotona_turvassa_!! Pienet on sun murheet.