Miten saatte teinin ylös sängystä lomalla?
Meillä 17 vuotias ei pääse "aamuisin" sängystä ylös. Ei sitten millään. Esim. tänään iltapäivällä herättelin poikaa, lähdin käymään anopilla josta soitin ja viestitin pojalle, että pitää nousta. Laitoin viestin myös hänen siskolle, että herättää pojan. Tulin kotiin puoli kuudelta ja jätkät on nukkumassa. Mäkätän sitten huoneen ovella, että en lähde ennen kuin poika on noussut. Hermot menee!!!! Kesäkuussa hoiti mallikkaasti kesätyönsä ja muutenkin on asiallinen tyyppi, mutta nyt on päivärytmi täysin sekaisin. Mulla menee loma pilalle kun menee hermot ton pojan nukkumisen kanssa.
Miten ihmeessä mä saan sen nousemaan ihmisten aikoihin?!?!?!?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on ongelma? Poika hoiti kesätyönsä ja lomalla nukkuu miten lystää. Ei 17-vuotiaalta voi enää odottaa että tulee kiltisti aamiaispöytään muiden kanssa maleksimaan heti kukonlaulun aikaan. Eri asia jos olisi tuollainen meno kouluvuonna mutta lomalla luulisi voivan vetää päivärytminsä juuri sellaiseksi kuin haluaa.
No ei meilläkään anneta nukkua iltaan asti. Joku raja pitää loman vapaudessakin olla.
Älä hermoile. Teet itse hommiasi ihan rauhassa. Anna teinin nukkua, kyllä unen tarve jossain vaiheessa vähenee kun saa tarpeekseen nukkua.
Tuohan on turhauttavaa herätellä ja hermostua tai soitella joku muu herättelemään.
Silleen että on kasvattanut sen alusta alkaen siihen että elämässä toimitaan tiettyjen sääntöjen puitteissa. Minun teinit on aina nousseet 12:30 aikoihin viimeistään koska meillä kokoonnutaan syömään yhdessä perheenä joka päivä.
Koskaan en kysele netissä miten lapsen saa tekemään jotain. Hän tietää että hän tekee velvollisuutensa ja saa näin oikeutensa.
Ihme vanhempia sitä on.
Tottakai lomalla saa nukkua pitkään, välillä herää aiemmin välillä vasta vähän ennen ruokailua mutta joku rytmi pitää tosiaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Älä hermoile. Teet itse hommiasi ihan rauhassa. Anna teinin nukkua, kyllä unen tarve jossain vaiheessa vähenee kun saa tarpeekseen nukkua.
Tuohan on turhauttavaa herätellä ja hermostua tai soitella joku muu herättelemään.
Veisin lapsen lääkäriin, jos unentarve olisi niin suuri, ettei saa itseään ylös kuin klo 18 maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on turhauttavaa herätellä ja hermostua tai soitella joku muu herättelemään.Veisin lapsen lääkäriin, jos unentarve olisi niin suuri, ettei saa itseään ylös kuin klo 18 maissa.
No minä muistan kun aikuisena sinkkuna vielä ravintolaillan(yön) jälkeen saatoin nukkua koko päivän.
Välillä nousin vessaan ja söin jotain, sitten taas sänkyyn.
Nukutti niin makeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin saa nukkua pitkään. Minusta ei ole kohtuutonta odottaa, että teini heräisi iltapäivällä klo 15 maissa!!!
Poika vielä valittelee kun ei saa yöllä unta. No ei varmasti saa unta jos on noussut vasta klo 16! Tänään siis pääsi sängystä ylös n. 18.Kummallista, että tässä ketjussa ihmiset kirjoittavat aamulla herättämisestä! Täysin eri asia! Vielä kerran: en oleta, että poika heräisi aamulla tai edes aamupäivällä vaan joskus kahden-kolmen maissa toivoisin hänen heräävän. Meillä eletään päivällä normaalisti, siivotaan yms. Poika ei silti herää. Herättelen kauniisti iltapäivällä, mutta hermo alkaa mennä kun olen pari tuntia juossut herättelemässä, eikä mitään tapahdu. En tiedä monelta hän heräisi jos ei herätettäisi ollenkaan.
Ap
Meillä on juurikin tuo rytmi myös.
Kun piti viime viikolla hamppikseen herätä klo 9, niin hoiti sen ja nukkui sitten päivällä.
En ole enää huolissani. Tiedän, että pystyy sitten koulun alussa rytmin korjaukseen. Se vie aikansa.
Nuorten pitää saada nukkua. Kehitysvaihe on sellainen.
Muistan omista teinivuosistani, että mullakin oli aika, kun suunnilleen vaan nukuin. Ei vaan jaksanut. Se liitty jotenkin kasvamiseen. Oli vaan pakko saada vähintään 9 tunnin yöunet. Samoin kun se, että teki mieli hirveetä mättöruokaa. Mitä rasvasempaa tai sokerisempaa, sen parempi. Esim. hampurilaiset. Aikuisena en enää ollenkaan pysty syömään sitä roskaa, mutta sillon kroppa jotenkin vaati sitä.
Kasvatukseen liittyvistä asioista en suostu syyllistymään. Meillä on kaksoset ja toisen kanssa ei ole tätä ongelmaa. Molemmat on kasvatettu samalla tavalla. Lapset ovat erilaisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on turhauttavaa herätellä ja hermostua tai soitella joku muu herättelemään.Veisin lapsen lääkäriin, jos unentarve olisi niin suuri, ettei saa itseään ylös kuin klo 18 maissa.
No minä muistan kun aikuisena sinkkuna vielä ravintolaillan(yön) jälkeen saatoin nukkua koko päivän.
Välillä nousin vessaan ja söin jotain, sitten taas sänkyyn.
Nukutti niin makeasti.
Tuo on täysin eri asia. Teini tuskin hilluu baarissa öitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se on se vuorokausirytmi.
Ja unentarve toki on suuri.
En ole huolissani. Meillä välillä nukkuu sinne iltaankin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan omista teinivuosistani, että mullakin oli aika, kun suunnilleen vaan nukuin. Ei vaan jaksanut. Se liitty jotenkin kasvamiseen. Oli vaan pakko saada vähintään 9 tunnin yöunet. Samoin kun se, että teki mieli hirveetä mättöruokaa. Mitä rasvasempaa tai sokerisempaa, sen parempi. Esim. hampurilaiset. Aikuisena en enää ollenkaan pysty syömään sitä roskaa, mutta sillon kroppa jotenkin vaati sitä.
Niin, 9 tunnin YÖunet. Se onkin ihan normaalia. Mutta se ei, että nukutaan iltakuuteen.
Mitä sä siltä lapsestasi haluat? Miksi hermoon ja raivoat siitä, jos joku NUKKUU?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se on se vuorokausirytmi.
Ja unentarve toki on suuri.
En ole huolissani. Meillä välillä nukkuu sinne iltaankin.
Miksi lapsesi ei nuku öisin? Jostainhan se kertoo, että pitää valvoa yöt ja nukkua päivät. Ei ole mikään yleismaailmallinen teinien juttu, kun lähimaillekaan kaikki teinit eivät niin tee. Kuulostaa minusta masentuneelta, jos koko loma pitää käyttää nukkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä monelta hän heräisi jos ei herätettäisi ollenkaan.
Ap
Ei parane kuin kokeilla, tuu sitten kertomaan.
Eli lapsen loma menee siis siinä, että nukkuu? No onpa kiva loma se...
Joo haista vaa oma pissasi.
Lomalla saa ja pitääkin nukkua pitkään jos ei sitten ole menoa esim kesätöitä tai lähette lomalle
Vierailija kirjoitti:
Joo haista vaa oma pissasi.
Lomalla saa ja pitääkin nukkua pitkään jos ei sitten ole menoa esim kesätöitä tai lähette lomalle
Nukutko sinäkin lomalla klo 18 asti? Pitkään nukkuminen on ainakin minulle täysin eri asia kuin kirjaimellisesti koko päivän nukkuminen.
Meillä 13 ehdoton takaraja, johon mennessä jokaisen on saatava itsensä sängystä ylös ellei ole sairaana. Minusta ei ole kohtuutonta vaatia, että teini ei käytä koko päivää nukkumiseen.
Anna nukkua. Se on kuin rahaa laittaisi pankkiin 👍
Mikä tässä nyt on ongelma? Poika hoiti kesätyönsä ja lomalla nukkuu miten lystää. Ei 17-vuotiaalta voi enää odottaa että tulee kiltisti aamiaispöytään muiden kanssa maleksimaan heti kukonlaulun aikaan. Eri asia jos olisi tuollainen meno kouluvuonna mutta lomalla luulisi voivan vetää päivärytminsä juuri sellaiseksi kuin haluaa.