Miten saatte teinin ylös sängystä lomalla?
Meillä 17 vuotias ei pääse "aamuisin" sängystä ylös. Ei sitten millään. Esim. tänään iltapäivällä herättelin poikaa, lähdin käymään anopilla josta soitin ja viestitin pojalle, että pitää nousta. Laitoin viestin myös hänen siskolle, että herättää pojan. Tulin kotiin puoli kuudelta ja jätkät on nukkumassa. Mäkätän sitten huoneen ovella, että en lähde ennen kuin poika on noussut. Hermot menee!!!! Kesäkuussa hoiti mallikkaasti kesätyönsä ja muutenkin on asiallinen tyyppi, mutta nyt on päivärytmi täysin sekaisin. Mulla menee loma pilalle kun menee hermot ton pojan nukkumisen kanssa.
Miten ihmeessä mä saan sen nousemaan ihmisten aikoihin?!?!?!?
Kommentit (85)
Meillä 16 ja 17 vuotiaat koko kesän arkipäivät kesätöissä. Nuoremmalla pysyy siksi rytmi koko ajan kunnossa kun aina 8 aamut mutta vanhempi lapsi nukkuu joskus jopa 11 asti aamulla ja rytmi vähän sekaisin kun tekee vuorotyötä. Yhdentoista aikaan huutelen syömään ja teini on niin laiska tekemään itse ruokaa että tulee aina mielellään valmiiseen ruokapöytään.
Tänään oli kaikilla vapaa päivä mutta teinitkin kömpi jo 10 aikaan ylös kun kerroin että lähdetään käymään sukulaisilla ja toimen saa ajaa. Molemmat nousivat innolla ylös ja tällä kertaa 16 vuotias ajoi matkat. Sai ekan kerran ajaa pitkää maantieajoa. Käytiin samalla grillillä syömässä vierailun jälkeen.
Usein saan tuon vanhemman teinin aamusta aikaisemminkin ylös jos tarvitaan tekemään jotain kotitöitä. Nämä työt siis rakentamista tai konehommia ja tykkäävät tehdä niitä. Eli meillä se mielekäs tekeminen on avainsana siihen että vanhempikin teini viitsii nousta ylös. 16 v nousee viikonloppunakin yleensä 8 aikaan omasta halustaan.
Minä herättelen teinit, kun lounas on valmis. Toistaiseksi ovat tulleet syömään, kun pyydetään. Meillä on koko perheen rytmi nyt lomalla sellainen, että lounas syödään klo 12-13 välillä.
Tässä on kesää ja kesälomaa jäljellä vielä niin paljon, ettei kannata alkaa rytmiä vielä korjaamaan. Vielä kerkeää tapahtua paljon asioita ennen sitä, tai olla tapahtumatta.
Vierailija kirjoitti:
Anna nukkua. Se on kuin rahaa laittaisi pankkiin 👍
Omat teinini käyvät kesätöissä ja laittavat sillä tavoin rahaa pankkiin. Nukkumisesta ei kukaan maksa.
Näistä iltaan asti nukkuvista tuppaa tulemaan aikuisenakin kaiket päivät perse homeessa kotona makaavia. Teini-iässä viimeistään pitäisi opetella työnteon mallia, ettei laiskuus juurru niin syvälle, ettei siitä enää pääse eroon.
Tämä on fakta, että itselleni tekee vaikeaa nousta aamuisin. Väsy vaan lomalla on kova.
Vasta puoliltapäivin pääsen ylös. Viime päivinä on ollut pakko nousta aikaisin eräiden tapahtumien takia ja tämä päivä on mennyt suurimmaksi osaksi nukkuen. Puhtia vaan ei ole.
Veikkaan, että pojallasi on samaa.
M28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hermoile. Teet itse hommiasi ihan rauhassa. Anna teinin nukkua, kyllä unen tarve jossain vaiheessa vähenee kun saa tarpeekseen nukkua.
Tuohan on turhauttavaa herätellä ja hermostua tai soitella joku muu herättelemään.Veisin lapsen lääkäriin, jos unentarve olisi niin suuri, ettei saa itseään ylös kuin klo 18 maissa.
Luulen, että nämä lapset ovat vain bilettäneet tai pelanneet yön ja siksi nukkuvat niin pitkään. Ei ole normaalia nukkua yli 12 tunnin öitä teininkään. Joku sairaus siellä on taustalla, esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tai masennus.
Onneksi mun mutsi ei ollut tuollainen nipo! Lomalla sai nukkua just niin pitkään kun halusi. Ja ahkera, töissä käyvä äippä nyt oon ja oma poikani saa NUKKUA ja LEVÄTÄ lomalla niin paljon kun haluaa (kesätyöt loman alussa).
47 v, ei rage mutsi ;)
Vierailija kirjoitti:
Kasvatukseen liittyvistä asioista en suostu syyllistymään. Meillä on kaksoset ja toisen kanssa ei ole tätä ongelmaa. Molemmat on kasvatettu samalla tavalla. Lapset ovat erilaisia.
Ap
Silti et tunnu tajuavan, että he ovat erilaisia, vaan vaadit samanlaista elämää molemmilta.
Jos hän on ollut kesäkuun kesätöissä ja hoitanut sen hyvin, anna pojan nukkua, jos ei nyt aivan vuorokauden ympäri nuku. Onko hänellä kotona jotain tehtäviä, jotka nukkumisen vuoksi tulee laiminlyödyksi. Kysy, mikä niin nukuttaa äläkä vaan ovella mäkätä. Jos on kotitöitä, joista on sovittu, silloin nostat hänet ylös tai jos kotitöihin liittyy "palkkio", jätä se maksamatta. Onko hän sairas, jos nukkuminen on epätavallisen oloista, ei tuo nyt kovin vaikeaa voi olla selvitettäväksi.
Mitä ihmettä?? Nukkuu 15-18? Yö on nukkumista varten. Ei tullu mieleenkään edes teininä nukkua yli 12.
Teini elää omassa aikavyöhykkeessä ja aikuiset omassa. Menee aamuyöllä nukkumaan ja nukkuu reilusti yli puolen päivän. Mikään huuto, kiljunta, mekastus tai järjen puhuminen ei auta. Joo, ihan itse kasvatettiin 😆
Jos on joku pakollinen meno aamulla, vääntää itsensä autoon kyytiin ja nukahtaa.
Kakkis kirjoitti:
Teinissä on yötyöläisen ainesta.
Teinin havaintoja:
Jep, mulle sopis tosi hyvin pelkät yövuorot. Miksi ei oo yölukiota 🙄
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin saa nukkua pitkään. Minusta ei ole kohtuutonta odottaa, että teini heräisi iltapäivällä klo 15 maissa!!!
Poika vielä valittelee kun ei saa yöllä unta. No ei varmasti saa unta jos on noussut vasta klo 16! Tänään siis pääsi sängystä ylös n. 18.Kummallista, että tässä ketjussa ihmiset kirjoittavat aamulla herättämisestä! Täysin eri asia! Vielä kerran: en oleta, että poika heräisi aamulla tai edes aamupäivällä vaan joskus kahden-kolmen maissa toivoisin hänen heräävän. Meillä eletään päivällä normaalisti, siivotaan yms. Poika ei silti herää. Herättelen kauniisti iltapäivällä, mutta hermo alkaa mennä kun olen pari tuntia juossut herättelemässä, eikä mitään tapahdu. En tiedä monelta hän heräisi jos ei herätettäisi ollenkaan.
Ap
Jos nyt ajattelet että poika on väsynyt kun kerran ei nousemisesta ole tietoakaan. Niin mitä ajattelet voittavasi sillä, että ainakin pari tuntia lyhennät hänen tosiasiallista uniaikaansa tuolla hyppäämisellä?
Mitä jos jättäisit asian hänen huolekseen, nythän hänellä on elämänsä tilaisuus kokeilla, mitä hänen nukkumiselleen tapahtuu jos sitä ei ohjailla. Ei tarvitse sitten opiskelijana asiaa lähteä enää kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatukseen liittyvistä asioista en suostu syyllistymään. Meillä on kaksoset ja toisen kanssa ei ole tätä ongelmaa. Molemmat on kasvatettu samalla tavalla. Lapset ovat erilaisia.
Ap
Silti et tunnu tajuavan, että he ovat erilaisia, vaan vaadit samanlaista elämää molemmilta.
En vaadi samaa molemmilta. Toinen herää n. klo 11. Toisen toivoisin heräävän ennen iltaa. Ihan eri asia.
Ap
Lohdullista, että muillakin sama ongelma. Ihan järjetön rytmi pojalla, nousee joskus iltakuudelta ja on tyly siihen päälle.
Itse tekisin niin että nukkukoon jos haluaa, mutta yöllä netti menee pois päältä klo 00, ja jos ei ole syömässä ruoka aikoina niin tehkööt omat ruoat. Tähteitä jää jos jää, mutta niitä ei yhdelle joka ei viitsi sääntöjä noudattaa niin varta vasten jätetä. Kotiin tullaan viimeistään klo 23, koska muiden pitää saada nukkua, eikä se onnistu jos yksi sitten möykkää yöllä.
Useat teinit valvoo yöllä ja tekee omia juttujaan, ovat esim puhelimella yhteydessä toisiinsa. Tässä yks päivä kun meidän 17 v piti herätä aamulla asioille niin valitti, että onpa tylsää herätä aikasin (klo10) kun kaverit heräävät vasta iltapäivällä. Kyllä sitä aikuisena kerkeää suorittaa ja uupua oravanpyörässä.
Vierailija kirjoitti:
Siis sä olet puoli kuudelta (5.30) raivoamassa ovella? Ei ihme, että ei herää.
Väärin, 17.30
Tämä äippä (53v) nukkui tänään kello 14 asti. Valvoin yöllä neljään saakka ja katsoin netflixiä. Poika nukkuu vielä, en edes tiedä koska mennyt nukkumaan. Anna pojan nukkua, loma on sitä varten. Lapset ovat erilaisia rytmiltään ja jos on illanvirkku, niin nukkuu pitkään ja paljon. Mun pojalla (vanhempi poika) ennätys nukkumisesta 17 tuntia yhtäsoittoon. On pitkä poika ja vaati aina paljon unta. Nykyään työelämässä ja hoitaa sen mallikkaasti kuten opiskelut sitä ennen.
Älä stressaa vaan Nauti lomasta!