En yksinkertaisesti pysty vaihtamaan vauvalle vaippaa, mitä teen?
Niin. Vauva on nyt 5 kuukautta vanha ja vieläkään en ole vaihtanut yhtäkään vaippaa. Vaimoni alkaa jo kyllästyä siihen että joutuu aina itse vaihtamaan ne, ja eilen hän raivostui kunnolla. Väittää, että haluan vain päästä helpolla, minua ei kiinnosta lapsi tarpeeksi, en ole valmis tekemään niitä ikäviä juttuja mitä lapsen hoitoon liittyy jne. En yksinkertaisesti pysty vaihtamaan sitä, se haju (ja näky) on luotaantyöntävä ja muutenkin vaippojen vaihtaminen on liian sotkuista toimintaa minun makuuni. Miten voin saada vaimoni hyväksymään sen, että äitinä hänellä on vauvasta periaatteessa suurempi vastuu ja että en vain pysty vaihtamaan vaippaa? Vai pitääkö minun jotenkin alkaa siedättämään itseäni?
Kommentit (97)
Isän ja äidin eroavaisuudet vanhemmuutta ajatellen: tissit. Eli vain nainen pystyy imettämään, mutta kaikki muu on ihan yhtä lailla äidin kuin isänkin vastuulla. Ja myös isä voi ruokkia vauvaa kun äiti lypsää maidon pulloon. Erityistilanteissa.
Kasvata munat, ap.
Mun mies yleensä vaihtaa kakkavaipat jos ollaan hankalassa paikassa, tyyliin lentokoneessa tai ravintolassa, jossa pikkuruinen hämärä vessa. Se tekee sen sellasella kunnon sissimeiningillä; käärii hihat, ottaa kosteuspyyhepaketin suunnilleen hampaisiin ja nappaa pojan kainaloon. Aina tarjoon tulla avuksi, mutta se on jo menossa tarmoa puhisten. Se on siis sellasta meidän perheen läppää.
Ehkä voisit ottaa asian sillä tavalla, että vaipan vaihtaminen ei ole mitään naisten askareita vaan sellanen suoritus mihin mitkään mamerot ei pysty. Koita tosissasi olla osoittamatta inhoa lapsen ulosteita kohtaan, siitä voi olla paljon haittaa lapsen psykologialle.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:36"]
Isän ja äidin eroavaisuudet vanhemmuutta ajatellen: tissit. Eli vain nainen pystyy imettämään, mutta kaikki muu on ihan yhtä lailla äidin kuin isänkin vastuulla. Ja myös isä voi ruokkia vauvaa kun äiti lypsää maidon pulloon. Erityistilanteissa.
Kasvata munat, ap.
[/quote] Eikä edes vaadi mitään erkoistilannetta. Meillä on alusta saakka pumpattu päivittäin, niin on isäkin saanut syöttää päivin ja öin. Moni tekee korvikkeella samaa.
Tuosta nyt ei kannata riidellä jos ei voi niin ei voi. Imuroida sinä voit, pestä matot kesällä luonnossa, täyttää tiskikone ja puhtaat kaappiin, pyyskinpesukoneen osaat täyttää kun saat ohjeet, auton renkaat osaat vaihtaa, jne
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:45"]
Hahhahaa, varsinainen mies kun ei kakkaa kestä. Tai teillä vaimo tyhjentää roskikset ja likakaivonkin kun kerta haisevat?
Taidat yksinkertaisesti olla huono isä. Tuskin itkujakaan hoidat, onhan ne epämieluisat jutut "äidin tehtäviä".
[/quote]
Mä mietin myös, että ketkä yleensä mökeillä tyhjentää paskion? Meidän suvussa on ainakin ollut miesten homma. Ihme neidin on joku saanut isäkseen.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:44"]
Tuosta nyt ei kannata riidellä jos ei voi niin ei voi. Imuroida sinä voit, pestä matot kesällä luonnossa, täyttää tiskikone ja puhtaat kaappiin, pyyskinpesukoneen osaat täyttää kun saat ohjeet, auton renkaat osaat vaihtaa, jne
[/quote]
Siinä on vaan sitten se, että tämä isä ei voi viettää lapsensa kanssa aikaa kahden kesken, ennen kuin lapsi on oppinut kuivaksi. Senkin jälkeen lapset tarvitsevat pitkään apua vessahommissa. Ei siinä paljon lohduta, vaikka pari kertaa vuodessa renkaat vaihtaisi. Jos siis edes on autoa.
Ja entä ne lapset joilla kumpikaan vanhempi ei vaihda vaippaa? Kun ei vaan voi.
Mieheni ei ole kummallekaan lapselle vaihtanut kakkavaippaa. Oksennus meinasi aina lentää. En tehnyt numeroa asiasta. Tuumasin että tekee oman osuutensa muutoin. Nyt kun lapset jo esiteinejä niin voi todeta että tilit tasattu esim harrastekuljetuksissa.
Taas ihmiset lähtee provoon täysillä mukaan :D
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:55"]
Taas ihmiset lähtee provoon täysillä mukaan :D
[/quote]
Huoh, jokaista keskustelua epäillään provoksi. Ei todellakaan ole mitenkään ennenkuulumatonta tuo, että mies ei halua vaihtaa vaippaa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:13"]Ja tiedoksi kaikille, olen kyllä hyvä isä lapselleni. Ei kai se kerro että olisi huono isä, jos ei pysty vaippoja vaihtamaan kun itsekin varmaan oksentaisi sitä vaihtaessa? ap
[/quote]
Se, ettet huolehdi lapsesi perustarpeista, nimenomaan tekee susta huonon isän.
[/quote]
No eikö ole tärkeintä että edes joku niistä huolehtii? Teen lapsen kanssa sitten paljon muuta, ruokin sitä, luen sille, leikin sen kanssa jne. ap
[/quote]
Eli ajattelit ottaa rusinat pullasta ja ulkoistaa ikävät hommat muille? Mitä jos vaimosi sanoisi saman? Itseasiassa sinun logiikallasi, vaipan vaihto kuuluisi nimenomaan sinulle: vaimollasihan on jo suurempi vastuu taloudestanne, kun hän imettää, herää öisin vauvan takia, putsaa likakaivot, pesee vessan jne.
Jos et yhtään pysty hallitsemaan ryöppyävää oksennustasi niin voit ehdottaa vaimollesi vaihtokauppaa: leikkii lapsen kanssa välillä ja vaihtaa vaipat esim. 5 kertaa vuorokaudessa. Sinä teet edellä mainitut kotityöt, ruokit vauvan (myös öisin), olet vauvan kanssa jatkuvasti jos hän alkaa vaikka itkeä, käyt neuvolat jne. Win Win!
Onneksi tein lapseni miehen kanssa, en ap:n kaltaisen pennun. Paljonko sinulla on ikää?
Eihän siellä vaipassa aina köntsä ole, mikset saa pisu vaippaa vaihdettua?
Mulla ollut kakkavaippojen kanssa aina ongelma, jos näen ja haista kakkavaipan meinaa aina tulla yrjö, sille yökkäilylle ei vaan mahda mitään ja ek lasta voi paskoissa pitää.
Nyt lapsi on jo 2v, kakka kun tulee otetaan vaatteet pois mennään pesuhuoneseen ja lapsi irvailee isälle sanomalla öörgh öörgh, no mennään valmiusasemiin lapsi pyllistää otan vaipan pois öykkäilen ja kakka leviää joka paikkaan, pahimmillaan lapsi karkaa kun tuhraan vaippaa pussiin, pyllystä tursuaa kakka kökkäreitä lapsi talloo niitä ja kerrankin meni hankaamaan pyllyä pesuhuoneen oveen mikä oli ihan paskassa ym. Mutta aina ollaan saatu pyllypestyä jäljet siivottua ja uusi vaippa päälle.
Tv.mies 38v
Sehän on vain puhdasta paskaa. Hyviä neuvoja aiemmilla - aktiivihiilimaski ja hanskat, kyllä se siitä. Kunhan ei kersa traumaile kun faija on pelottavan näköinen ja kuulostaa Darth Vaderilta...
Jaa no ei mun mies kakkavaippoja ole vaihdellut kummallekaan lapselle vauvaiässä juurikin tuon herkän oksentamisrefleksin vuoksi (oksensi kerran jo pelkästään siitä näystä kun biojäteastian sisältö levisi eteiseen). Eikä se mua haittaa, ite oon hoitsu ja tottunu eritteisiin ja kaiken maailman hajuihin. Mutta sitten kun lapsi teki taaperoiässä kiinteämpää kakkaa niin jo alkoi vaipanvaihto mieheltäkin sujua ja pakostakin koska itse tein kolmivuorotyötä ja joutui olemaan lapsen kanssa kahdestaan. Mutta jos olemme molemmat kotona ja lapset kakkaa nii automaattisesti minä ne siivoilen. No problem. Ihmiset on erilaisia..
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:13"]
Ja tiedoksi kaikille, olen kyllä hyvä isä lapselleni. Ei kai se kerro että olisi huono isä, jos ei pysty vaippoja vaihtamaan kun itsekin varmaan oksentaisi sitä vaihtaessa? ap
[/quote]
No mitä sä tänne tilität, jos oot ok tän asian kanssa?
[/quote]
Aloitusviestin lopusta löytyy syy, miksi kirjoitin. "Miten voin saada vaimoni hyväksymään sen, että äitinä hänellä on vauvasta periaatteessa suurempi vastuu ja että en vain pysty vaihtamaan vaippaa? Vai pitääkö minun jotenkin alkaa siedättämään itseäni?" ap
[/quote]
Älä hengittele sitä paskanhajua nenän kautta saatanan idiootti.
[/quote]
No miten estän itseäni näkemästä sitä paskaa? Pidän silmät kiinni vaippaa vaihtaessa, vai? ap
[/quote]
Hei, sun vaimosi joutuu katselemaan paskaa (sua) ihan päivittäin! Ei hänkään voi aina silmät kiinni kulkea.
Ei se vaippojen vaihto tähän lopu, varmasti hankitte myös toisen ellei kolmannenkin lapsen.
Näin se oli meilläkin, mutta sitten isäntä halusikin hankkia koiran. Mun aloitteesta sovittiin, että se on hänen projektinsa, ja mä vaan lenkkeilen koiran kanssa. Ja kuinkas sattuikaan, koira oli erittäin herkkävatsainen ja vähintään pari krt/vk ruiskautteli sälekaihtimet, saunan lattiat, osan matoista ym. suihkuavalla paskalla. Jo vain oppi ukko siivoomaan ;D Onneksi oli eläkeläisellä aikaa. Se karma, se karma ;D
Koira oli eläinlääkärin valvonnassa, joten hoito oli hyvää, eli se asia erikseen.