Kihlaus ilman aietta mennä naimisiin
Kuinka moni teistä tuntee sellaisia pariskuntia, jotka ovat menneet kihloihin lyhyen tuntemisen, kuten kuukauden tuntemisen jälkeen? Entä kuinka moni teistä tuntee sellaisia pariskuntia, jotka ovat olleet kihloissa useita vuosia, tyyliin 5-10 vuotta ilman että he ovat sopineet vihkimispäivää?
En ole mielestäni vanhanaikainen tai konservatiivinen henkilö, mutta olen vain ymmärtänyt asian niin, että kihlautuminen tarkoittaa sitä, että silloin luvataan/päätetään mennä naimisiin. Ja minun mielestäni lyhyen tuttavuuden jälkeen ei ole järkevää luvata sellaista. Tai mikäs kihlautuminen se on, että mennään kihloihin, mutta ei edes oteta puheeksi vihkimisajankohtaa? Luulisi, että parin - kolmen vuoden sisällä tulisi sellainen hetki, että ehtisi mennä naimisiin, vaikka haluaisikin suunnitella megahäät oikein viimeisen päälle.
Olen kuullut, että joillain on sellainen tapa, että he kihlautuvat heti seurustelun alkaessa. Mä luulen, että tällaisilla henkilöillä on sellainen luonne, että he haluavat kontrolloida kumppaniaan ja ovat luonteeltaan tosi impulsiivisia ja mustasukkaisia.
Olen myös huomannut, että jotkut naiset ajattelevat, että parisuhteen pitäisi aina jotenkin syventyä ja mennä tietyn kaavan mukaan, että ensin seurustellaan, sitten muutetaan avoliittoon ja sitten mennään kihloihin jne. Kun taasen miehet ehkä useammin haluaisivat seurustella ihan vaan rennosti ilman paineita., että suhteen pitäisi jotenkin ”edetä”.
Ja osa naisista on sellaisia, että he ovat luonteeltaan niin epävarmoja ja heillä on niin huono itsetunto, että he kaipaavat miesystävältä varmistusta siitä, että mies on tosissaan parisuhteessa, siksi he haluavat kihlautua , kun heidän mielestään muuten he eivät voi luottaa mieheen.
Kommentit (3836)
Olen niin iloinen, että järjenvalo on löytänyt tämän ketjun ja se yksi jankkaaja on siirtynyt takavasemmalle! Ainakin toistaiseksi.
Kihloja on muitakin...
Mm teinikihlat, silloin yleensä nuori tyttö lesoilee kavereilleen sormuksellaan.
Ko suhde tuskin kestää kauaa, on vain teinien tyypillinen pikasuhde...mutta show ja puheet isot.
Pelimies voi myös kihlata nuoren piht ari naisen saadakseen paremmin piirakkaa häneltä... romanttinen kikka voi toimia tyttöön/naiseen. Ja toimiikin.
Playerilla voi olla montakin kihlattua samaan aikaan. Mutta sexihän onkin mukava harrastus.
Viva la revolution kirjoitti:
Kuten jo aikaisemmin totesin mutta kerrattakoon vielä, miehet käyttävät kihlausta häikäilemättömästi hyväkseen, sillä he sitovat naisen ja uskottelevat tarvittaessa vuosikausia että kyllä jonain päivänä mennään naimisiin... Kihlaus on häikäilemätön väline sitoa nainen vuosiksi ilman mitään naimisiin menoa... Sitten aikanaan voikin taas vaihtaa nuorempaan... näin se "peli" toimii...
Kyllä heterosuhteissa naiset juonittelee, jättää, pettää ja sikailee vähintäänkin sen 50 %:a...
Vierailija kirjoitti:
Kihloja on muitakin...
Mm teinikihlat, silloin yleensä nuori tyttö lesoilee kavereilleen sormuksellaan.
Ko suhde tuskin kestää kauaa, on vain teinien tyypillinen pikasuhde...mutta show ja puheet isot.Pelimies voi myös kihlata nuoren piht ari naisen saadakseen paremmin piirakkaa häneltä... romanttinen kikka voi toimia tyttöön/naiseen. Ja toimiikin.
Playerilla voi olla montakin kihlattua samaan aikaan. Mutta sexihän onkin mukava harrastus.
Voisitko mennä vähän syvemmälle sun diagnoosissa ja ehkä analysoida sitä miksi teinit sitten tekevät näin?
Luultavasti siksi että heille se kihlaus on jo täysin naurettaa pelleilyä kuten viittasitkin, kiitos heidän omien vanhempiensa sukupolven.
Tuskin he ihan show businestä tuolla hakevat. Kunhan vittuilevat muille sillä.
Yleensä seuraavien sukupolvien vastareaktiot edellisten tapoihin ja traditioihin todellakin saavat jokseenkin mielenkiintoisia muotoja.
Jotkut sanoo että seuraava sukupolvi on aina entistä parempi mutta tämäkin tosiaan riippuu ihan mihin on itse mieltynyt ja kasvanut.
Kohta varmaan koko kihlaus katoaa kokonaan, ainakin se perinteinen. Mistä sitä tietää.
Ja miehet haluu pimperoo.. sekään ei ole mikään uutinen ja sitä onkin turha edes miettiä että miksi 🤣
Kun pariskunta sopii että mennään naimisiin, aikaa ennen avioliittoa kutsutaan kihlaukseksi. Jos laittaa sormukset sormiin ilman aietta mennä naimisiin, sitä voi kutsua vaikka avioliitoksi, mutta ei se asiasta yhtään oikeampaa tee.
Sellaiselle "liitolle", jossa halutaan sitoutumisen merkiksi sormus sormeen, mutta ilman virallistamista (avioliitto, parisuhteen rekisteröinti tms) voisi keksiä jonkun toisen nimityksen.
Vierailija kirjoitti:
Kun pariskunta sopii että mennään naimisiin, aikaa ennen avioliittoa kutsutaan kihlaukseksi. Jos laittaa sormukset sormiin ilman aietta mennä naimisiin, sitä voi kutsua vaikka avioliitoksi, mutta ei se asiasta yhtään oikeampaa tee.
Sellaiselle "liitolle", jossa halutaan sitoutumisen merkiksi sormus sormeen, mutta ilman virallistamista (avioliitto, parisuhteen rekisteröinti tms) voisi keksiä jonkun toisen nimityksen.
Miksi?
Voisiko joku päästää jo irti siitä termistä?
Se kun on vaan termi.
Tässä taidettiin keskustella syistä solmia erilaisia liittoja, ei niistä käytetyistä termistä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku päästää jo irti siitä termistä?
Se kun on vaan termi.Tässä taidettiin keskustella syistä solmia erilaisia liittoja, ei niistä käytetyistä termistä.
Jankkaa kun tietää hävinneensä.
Kaivakaa syvemmältä, kaivakaa syvemmältä...
Ajattelumallia tässä asiassa voisi havainnollistaa vähän ehkä näin:
Minä (ajattelen)
Sinä (ajattelet)
Hän (ajattelee)
Me (ajattelemme)
Te (ajattelette)
He (ajattelevat)
Nämä sitten taas on kuin portaat ja eritasoja sille mistä lähtökohdasta ihminen ajattelee asioita.
Tuntuu kovin moni olevan tasolla 1 tässä.
Kaikki on minä sitä minä tätä (eikä muuta ole).
Sitten kun osaat ottaa huomioon muutkin kannat, olet tasolla 6. Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä naimisiin menemättä kihloihin? Kihloihin meneminenhän on lupaus tai sopimus naimisiinmenosta. Yhtäkkiä eksytään sattumalta papin eteen ja sanotaan tahdon?
Helposti. Siinä vaiheessa kun sovitaan naimisiinmenosta, ollaan kihloissa viimeistään. Siihen ei mitään seremonioita ja sormuksia tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä naimisiin menemättä kihloihin? Kihloihin meneminenhän on lupaus tai sopimus naimisiinmenosta. Yhtäkkiä eksytään sattumalta papin eteen ja sanotaan tahdon?
Helposti. Siinä vaiheessa kun sovitaan naimisiinmenosta, ollaan kihloissa viimeistään. Siihen ei mitään seremonioita ja sormuksia tarvita.
Helppoa myös mennä kihloihin ilman avioaietta. Senkin vaan menee.
Nyt puhutaankin semantiikasta.
Kihlaus on abstraktimpi asia kun vaikka se avioliitto, joka on paperi jolla toki on moniulotteisempi merkitys haltijalleen mutta se merkityskin voi olla erilainen jokaiselle haltijalle. Silti se on laillinen paperi.
On tää elämä ihanaa 😁
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaankin semantiikasta.
Kihlaus on abstraktimpi asia kun vaikka se avioliitto, joka on paperi jolla toki on moniulotteisempi merkitys haltijalleen mutta se merkityskin voi olla erilainen jokaiselle haltijalle. Silti se on laillinen paperi.
On tää elämä ihanaa 😁
Myös tieto on abstraktinen asia.
"Abstrakti tai abstraktinen = käsitteellinen, epähavainnollinen, yleisluonteinen, ei suoranaisesti havaittavissa oleva eikä sellaisenaan todellisuuteen kuuluva. Esimerkkejä abstraktista: TIETO, AJATUS, VIISAUS, MIELIKUVITUS"
Se avioliitto on konkreettinen asia, paperi.
Tiivistetysti:
Minkään sanan määritelmä ei ole sama asia kuin sen merkitys.
Pyydän, yrittäkää edes ymmärtää tämä ero.
Ehkä mäkin heitän jo kirveen kaivoon. Menen puhumaan pukille.. (sille omalleni 😉)
Kummallisesti näyttää, että ois tullut uutta viestiä, mutta ei kumminkaan ole?
Olen ollut kolmesti kihloissa, kaksi kertaa alle kakskymppisenä sormus tuntui fiiniltä ja selkeästi arvostukselta miehen taholta.
Lähempänä 30-juhlia tapasin tulevan puolisoni ja päätimme melko pian hääpäivän ja toissijaisesti siihen väliin kihlat ulkomailla. Kolmas kerta toden sanoi - juhlimme 25 yhteistä vuotta perheenä 😌
Voinko mennä naimisiin ilman kihloja sillein et varaan kaiken yksin valmiiksi ja huijaan toisen paikalle ja sitten yllätysnaimisiin?
Sitten on yllätysnaimisissa. Onko mahdollista?
Korjaus ylle: "yksi syy ainakin"