Onko muita joilla isovanhemmat eivät hoida lapsenlapsiaan?
Meille tutut ehdottelevat, että lähtekää nyt joskus kahdestaan jonnekin juhliin, reissuun tai ravintolaan, eivätkä ymmärrä kun kerromme ettei meillä oikein ole lapsenvahtia kun emme halua palkata ketään vierasta. Isovanhemmat ja elossa olevat isoisovanhemmat kyllä asuvat kaikki samassa kaupungissa, mutta kukaan ei voi, halua tai ehdi hoitaa meidän jälkikasvua. Ja lapset ovat siis jo isoja, koululaisia, ettei mitään yöheräilijävauvoja.
Onko kellään muulla samaa tilannetta? Oletteko palkanneet lapsenvahdin?
Kommentit (91)
Miksi ihmeessä te sitten autatte heitä? Omaa hölmöyttä, ei kannattaisi mennä mitään lumitöitäkään tekemään ja hoitaa kissoja jos ei ole mitään vastavuoroisuutta.
Omat vanhempani auttavat silloin harvoin kun on tarvetta. Miehen vanhemmat ei koskaan. Asumme ulkomailla ja lapsia näkevät kerran vuodessa, silloin olisi mahdollisuus tutustua paremmin, mutta appivanhemmat eivät ole pätkääkään kiinnostuneita. Anopilla on on "uusi" perhe ja internetissä roikkuu kaiket ajat. Töissä kuulemma kuitenkin puhuu paljon pojastaan ja meidän lapsista ja leveilee kuvilla, vaikka oikeasti on vain hyvin itsekeskeinen ja piittaamaton. Appiukko on taas liikuntakyvyltään liian huonokuntoinen, lapsia ei voi jättää hänelle. No onneksi omat vanhempani rakastavat lapsenlapsiaan ja haluavat nähdä heitä. Ja hoitavat niin että päästään kerran tai pari kertaa/vuosi kaksin ulos. Ja siskoni usein myös on silloin äitini ja isäni apuna.
Se päivä jos jompi kumpi miehen vanhemmista apua tarvii tai pyytää, on tilinteon aika. Ei todellakaan ollaapuna!
äitini joutui auttamaan isosiskoani hyvin paljon lastenhoidossa kun sisko sai 3 lasta hyvin lyhyellä aikavälillä. Äitini oli juuri päässyt eläkkeelle ja lapset olivat hyvin energisia. Sitten kerran yksi lapsista karkasi, osasi itse avaa takaoven ja lähti karkuun, ihan tahalleen teki. Onneksi naapurustossa lapsi tunnettiin ja tuotiin kotiin samaan aikaan kun äitini soitti poliisit.
Me oltiin kaikki silloin huolissaan äitini jaksamisesta ja tämä oli hyvä stoppi. Minä pidin kovan hölkytyksen siskolleni ja samoin meidän isä, joka oli silloin vielä töissä. Me, minä ja isäni kiellettiin äitiä menemästä yksin hoitamaan ja suoraan sanoen äiti oli äärimmäisen helpottunut tässä vaiheessa. Sisko sitten yritti meitä muita nakittaa, kun ei enää päässyt kampaajalle kesken päivää eikä Stockan hulluille päiville. Itse oli helppo sanoa olen töissä, ei käy, muuta menoa. Sisko aina vannoi ei sitten koskaan hoida minun lapsia ja ei ole ollut tarvettakaan.
Me myös saimme 3 lasta, 8 vuoden sisällä ja meidän lapset ovat huomattavasti rauhallisempia, onneksi. Koska meillä oli parisuhdetta takana ennen lapsia, emme ole kaivanneet yhteistä aikaa vaan mielummin vietämme aikaa perheenä.
Pari kertaa on ollut tilanne että äitini on tullut auttamaan, esim synnytyksien ajan tuli kotiin mutta on ollut max yhden yön näinä kertoina, muuten vaan tunteja.
Tänä vuonna ei kertaakaan, viime vuonna yhden illan, n klo 18 - 22.
Kummallista. Olen luullut aina että isovanhemmat, tarjoilijat , lentoemännät tai uimavalvojat eivät ole LASTENVAHTEJA. Olen ollut ikäni väärässä. Pyydän nöyrästi anteeksi av-mammojen arvovaltaiselta raadilta.
Eri asia onkin , mikä se velvollisuus on siihen ?
Av-mammahan tienaa ainakin tulokeskustelujen mukaan minimissään 75 000 euroa/vuosi,
luulisi tuolla rahalla palkkaavan , huomaa sana palkkaavan , lapsenhoitajan tai sukulaistytön?
Miehen äiti sanoi jo alussa ettei mielellään ota yökylään, mutta ei kyllä ottanut tyttärensäkään lapsia, en tiedä miksi. Meilläkin oli aluksi innokaita hoitajia jonoksi asti, mutta sitten kun sitä lastenhoitoapua pyysi niin ei sitten kukaan kerennytkään. Oma äitini viettää mielellään aikaa lapsenlapsensa kanssa minkä töiltään ehtii, mutta siinäpä se onkin. Kunhan lapsi vielä vähän kasvaa aiomme palkata hoitajan silloin tällöin.
Miehen äiti sanoi jo alussa ettei mielellään ota yökylään, mutta ei kyllä ottanut tyttärensäkään lapsia, en tiedä miksi. Meilläkin oli aluksi innokaita hoitajia jonoksi asti, mutta sitten kun sitä lastenhoitoapua pyysi niin ei sitten kukaan kerennytkään. Oma äitini viettää mielellään aikaa lapsenlapsensa kanssa minkä töiltään ehtii, mutta siinäpä se onkin. Kunhan lapsi vielä vähän kasvaa aiomme palkata hoitajan silloin tällöin.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:43"]
Kummallista. Olen luullut aina että isovanhemmat, tarjoilijat , lentoemännät tai uimavalvojat eivät ole LASTENVAHTEJA. Olen ollut ikäni väärässä. Pyydän nöyrästi anteeksi av-mammojen arvovaltaiselta raadilta.
Eri asia onkin , mikä se velvollisuus on siihen ?
Av-mammahan tienaa ainakin tulokeskustelujen mukaan minimissään 75 000 euroa/vuosi,
luulisi tuolla rahalla palkkaavan , huomaa sana palkkaavan , lapsenhoitajan tai sukulaistytön?
[/quote]
Olen palkannutkin. Ja saman saavat tehdä myös itse, jos apua tarvitsevat.
Itse olette omista itsekkäistä syistänne ja haluistanne kakaranne pykänneet. Isovanhempanne ovat jo
oman kasvatusaikansa ja -vastuunsa eläneet.
Hoitakaa itse jälkikasvunne, te itsekkäät ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:31"]Itse hoidan lapsenlapsiani todella mielelläni jos se käy minun aikatauluuni. Mutta se ei ole pakollista. Täytyy muistaa että "he ovat hommansa hoitaneet" oman osuutensa ovat tehneet. Ei isovanhemmilla ole mitään velvollisutta hoitaa lapsenlapsia. Monet vanhemmat on ollu kovilla jo omia lapsiaan kasvattaessa. Rahaa on ehkä saanut venyttää, yöunet on jääny olemattomiin, omaa aikaa ei ole ollu juuri ollenkaan eikä lapsetkaan auta heitä heidän koti/piha töissä. Miski ei siis ota aikaa itselle ja parisuhteellen. Nauti ansaitusta loppuelämästä kun on jo omat lapsensa saanut aikuiseksi.
Miten innokas sinä olet auttamaan isovanhempia jos heillä on töitä joita he eivät jaksa tai kerkiä tekemään kotonaan. Sinun aika juosta hurvittelemassa on sen jälkeen kun olet hommasi hoitanu. En usko että lapsia tehdessäsi ajattelit että isovanhemmathan nää sitten kyllä hoitaa.
[/quote] Kyllä vielä on olemassa aikuisia ruuhkavuosia eläviä ihmisiä jotka hoitavat sekä lapsensa että vanhempiensa asioita. On kohtuullista että hoitoapua annetaan molemmin puolisesti jos kyse on terveistä samalla paikkakunnalla asuvista ihmisistä. Kyse on vain itsekkyydestä jonka tämä sotien jälkeen syntynyt sukupolvi on vienyt äärimmilleen.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:51"]
Itse olette omista itsekkäistä syistänne ja haluistanne kakaranne pykänneet. Isovanhempanne ovat jo
oman kasvatusaikansa ja -vastuunsa eläneet.
Hoitakaa itse jälkikasvunne, te itsekkäät ihmiset.
[/quote]
Hoitaneet? Lykätty pois jaloista koko kesäksi maalle omille vanhemmille? Hienosti onkin hoidettu ja kuka niitä vanhempia on käskenyt pykäämään kakaroita, jos eivät itse ole viitsineet hoitaa?
Isovanhempien ei tarvitse hoitaa lastenlapsiaan, tämä on totta. Minua hoisi isäni äiti usein pienenä. Haki muuten vaan pullia leipomaan ja jutteli. Meillä oli salaisuuksia ja oleminen oli aivan erilaista kun vanhempieni läsnäollessa. Hänestä tuli vanhempieni lisäksi luottoaikuiseni. Keväällä saattohoidin häntä ja silittelin kuolemaan. Istuin kolme viikkoa sairaalassa ja kuuntelin hänen tuntonsa. Tällaista suhdetta meille ei ikinä olisi syntynyt, ellei meillä kautta elämän olisi ollut kahden keskistä aikaa ja hänellä halua tutustua minuun ja luoda elämänmittainen suhde välillemme.
Meillä on vielä niin pieni lapsi (alle 2v) ettei yökyläily ole ajankohtaista. Kolmessa perheessä isovanhempia, minun vanhemmat todennäköisesti ottavat lapsen isompana yhdeksi yöksi kerrallaan jos on "pakko", appiukon luokse en usko, että viedään. Anoppi taas on jankuttanut jo pitkään, että pitäisi tuoda yökylään ja on näistä kaikista epäluotettavin (mies miehen mielestä). Satunnaisiin lastenhoitoapuihin, pariksi tunniksi, on pyydetty omia sisaruksiamme, joiden lapsia on hoidettu jo vuosikausia tarpeen vaatiessa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:58"]Isovanhempien ei tarvitse hoitaa lastenlapsiaan, tämä on totta. Minua hoisi isäni äiti usein pienenä. Haki muuten vaan pullia leipomaan ja jutteli. Meillä oli salaisuuksia ja oleminen oli aivan erilaista kun vanhempieni läsnäollessa. Hänestä tuli vanhempieni lisäksi luottoaikuiseni. Keväällä saattohoidin häntä ja silittelin kuolemaan. Istuin kolme viikkoa sairaalassa ja kuuntelin hänen tuntonsa. Tällaista suhdetta meille ei ikinä olisi syntynyt, ellei meillä kautta elämän olisi ollut kahden keskistä aikaa ja hänellä halua tutustua minuun ja luoda elämänmittainen suhde välillemme.
[/quote]Todella kauniisti kuvaat suhdettanne jota leimaa molemminpuolinen rakkaus. Syntyykö tällaisia suhteita enää nykyisovanhempien välillä?
Äitini hoitaa kahden siskoni lapsia mutta ei mun....epäreilua. mieheni va hemmat ja miehen sisko onneksi paikkaavat äitini epäreiluuden.
Ymmärrän ap. Meillä sama tilanne. Äitini ilmoitti aikonaan, että hän on jo omat lapset hoitanut eikä aio ottaa lapsenlapsia hoitoon. Appivanhempiin ei voi luottaa, koska käyttävät alkoholia reippaasti myös lasten aikana. Mutta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan: lapset vierastavat isovanhempiaan. Vissiin tää on joku ainakin meidän suvussa kulkenut asenne, sillä itsellänikään ei ollut isovanhempia, jotka olisivat olleet läheisiä.
Hoitoapua olen saanut pari kertaa siskoltani.
Ei tietenkään ole velvollisuutta, mutta kyllä on kylmiä isovanhempia, ketkä eivät halua auttaa oman lapsensa perhettä. Meillä ainakin molempien vanhemmat välittävät myös meidän, omien lastensa hyvinvoinnista. Ja todellakin haluavat myös viettää aikaa lastenlasten kanssa. Ja kyllä, minä siivoan useammin vanhemmillani kuin kotonani, ja muutenkin tulee oltua avuksi. Miehen vanhempia ei nyt oikeastaan autella, kun eivät sellaisen tarpeessa ole.
Isovanhempanne ovat kasvattaneet omat lapsensa. Miksi heidän pitäisi hoitaa lapsenlapsiaan? Voitko selittää, kiitos. Minä en ymmärrä ajattelutapaasi.
Hoiditteko lapset kouluikään asti kotona, vai miten vieras hoitaja olisi niin kamala asia?
Minusta tämä on nyt ihan turhaa parkumista. Vanhempani ovat jo hommansa hoitaneet (ja yksin), nyt on heidän aikansa, en odota tai vaadi, että he hoitaisi minun muksuja. Ei toi voi olla ihan itsestään selvyys että kun on teidät saanut kasvatettua, että heistä tulisi teidän lapsien lastenlikka.