Paljonko elintasosi laski kun erosit?
Tilanne se että mietin eroa, mutta elintason romahdus saa miettimään. Nyt on lapset tehty ja uusi talo rakennettu että se elämä näyttää ulkopuolisten silmin katsottuna loistavalta. Pienituloisena yhteensä reilu 3000€ netto, ennakkoperintö ja kaikki vakuudeksi laitettuna on saatu järkyttävä summa lainaa yli 250 000€. Avioehtoa ei ole. Nyt jos tästä ottaa eron niin talo täytyy myydä ja ehkä myös se ennakkoperintökin että lainaa ei enää jää. Joku vuokra kolmio ja lapset vuoroviikoin odottaa... Miten te muut olette selvinneet? Mies +35v
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Jos sulle jää käteen 3000 euroa kk, ET ole pienituloinen. Ero ei talousahdinkoa aiheuta vaan liian suuret menot tuloihin nähden. Suosittelen pikimmiten tekemään avioehdon.
Yhteensä reilu 3000 vaimon kanssa. Mulla 2100 ja vaimolla reilu 1000
Eksäni oli työtävieroksuva (tuli ilmi vasta 10 vuoden yhteisen taivalluksen jälkeen). Elintasoni nousi, kun ei tarvinnut enää elättää ex-miestäni.
Itselläni tosin nettotulot ovat suuremmat kuin teillä yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ero?
Sen takia kun muutkin, huvikseen. Jss ja niin poispäin.
Avioliitossa 3h+k, perheessä auto, vuosittain ulkomaille, kuukausittain ravintoloissa.
Nyt lähihoitajan liksoilla palkka riittää yksiöön, bussilippuun, kotimaan päiväretkiin, harvemmin ravintoloihin. Kampaajakäynti maksaa n. 120€ ja edellisestä käynnistä yli vuosi.
Laskihan se elintaso siis todella. Myös henkinen elintaso, kun perhe meni kahtia ja kaikki yhteiset joulut, grillikekkerit, kaveri-illat yms. jäivät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ero?
Koska en tykää tosta enää... Ei ole enää sellaista tunteellista vetovoimaa kun haluaisin. Kaikki yhteinen tekeminen vain pakosta. Ap
Aika epätoivoista olla yhdessä vain rahan takia. Aika kuplaa elätte muutenkin, jos on lainaa 250 000 euroa! Ei kai elämä voi siihen perustua, että on niin hieno talo, että kaikki kadehtivat. Ja oikeasti kukaan ei ajattele muiden taloja kertaakaan päivänsä kuluessa, vai ajatteletko sinä ap muiden ihmisten taloja päivittäin?
Pitää ajatella niin, että se eron jälkeinen elintaso on sinun oikea elintasosi. Ala asennoitua siihen ja katsella sellaisia asuntoja, joihin on oikeasti varaa.
Suosittelen aloittajaa menemään terapiaan, esim kirkon perheasiain neuvottelukeskuksen kautta tai neuvolan. Miettimään ja kartoittamaan tilannetta, samalla voi sitten laskea ja pohtia että jos ei eroa, mitä pitää tehdä eri lailla kuin nyt. Tai jos eroaa niin millä lailla elämä muuttuu ja mihin on varaa ja mihin ei.
Jos aloittalla tai lapsilla on riski turvallisuuden suhteen niin silloin pitää lähteä heti.
Joka tapauksessa eron sattuessa suosittelen erittäin lämpimästi käyttämään juristia maksoi mitä maksoi. Itse tein kalliin virheen kun en heti alun perin ottanut yhteyttä lakitoimistoon.
Itse otin eron enkä ole katunut hetkeäkään. Erosta on kohta 8 vuotta.
En tiedä miten elätin edes perheen ennen eroa, exä ei maksanut mitään talouteen. Lapset kai söivät vähemmän pienenä.
Jos erossa laitatte talon vuokralle vaikkapa 10 vuodeksi ja myytte sitten niin ehkä saatte omanne takaisin? Nyt ei varmasti ole mitkään parhaat myyntihetket. Tällainen ehdotus. Vuoroviikkosysteemillä ei tule elareita maksettavaksi.
Mitä nopeammin pääsette eroon siitä talosta, sen parempi. Mietipä, että siihen voi milloin tahansa tulla esim piilevä kosteus- ja homeongelma. Ja erilaista remonttiakin pitää ajan mittaan tehdä. Myyminen kannattaa tehdä, kun se on vielä todistetusti hyväkuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ero?
Koska en tykää tosta enää... Ei ole enää sellaista tunteellista vetovoimaa kun haluaisin. Kaikki yhteinen tekeminen vain pakosta. Ap
Odota kriisin yli ja mieti, mikä teillä on hyvin.
Kyllähän se parani merkittävästi. Enää kukaan ei ryypannyt vuokrarahoja / viimeisiä ruokarahoja, eikä pöllinyt lompakostani rahaa.
Apn sen sijaan pitäisi kasvaa nyt aikuiseksi ja ottaa vastuu perheestään. Se että ei vaan oo kivaa, on ihan h*lvetin huono syy hajottaa lapsilta perhe. Olet mäntti jos niin teet.
Elintaso nousi, vaikka rahat oli koko ajan loppu. Että jos rahan takia sinnittelee yhdessä niin tosiaan voi miettiä elämän prioriteetteja.
Rahaa pitää olla, mutta sillä saa puitteet, ei sisältöä.
Tosin minäkin kehotan ensin menemään jonnekin terapiaan tai keskustelemassa. Koska itseäsi et pääse pakoon.
Ei laskenut yhtään. Omakotitalo vaihtui kerrostalokolmioon, mutta omakotiasumisen aikana tajusin, ettei se sopinu minulle. Kaikki muuttui erossa hyväksi. Lapset huollan yksin kuten avioliiton aikanakin.
Mulla nousi eron jälkeen. Sain talouteni plussalle kun ei tarvinnut maksaa yhtä asuntoa kokonaan ja toista puoliksi, dieseliä, autoa, ruokia kahdelle, sähköjä kahteen asuntoon, jne jne. Miehet tulevat älyttömän kalliiksi joten todellakin elän mieluiten yksin. Nyt olen puolessa vuodessa saanut säästöön noin 5000€ ja olen pystynyt ostamaan itselleni vaikka mitä kivaa.
Jos ero mietityttää niin tee se. Kerran se kirpaisee ja talous menee hetkeksi heikoksi. Mutta jos ajattelet elämän laatusi kokonaisuudessaan nousevan niin tee se.
Jos sulle jää käteen 3000 euroa kk, ET ole pienituloinen. Ero ei talousahdinkoa aiheuta vaan liian suuret menot tuloihin nähden. Suosittelen pikimmiten tekemään avioehdon.