Miksi keräät/ et kerää mustikoita??
Kerään koska se on terveellistä ja ilmaista ravintoa meidän perheelle.
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:13"]
Kaupasta saa juu. Laskin paljonko poimimani määrä kotimaisia marjoja maksaisi kaupasta ostettuna. 313 euroa. Ihan kivasti siis "säästin", ostaisin jos en ite sais.
[/quote]
Montakohan tuntia tuohon meni...? Mun vapaa-aikani on niin vähäistä ja kallisarvoista että mieluummin maksan siitä, että joku muu tekee homman puolestani.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:07"]
En kerää koska ei ole pakko. Olen himomarjastajien lapsi, joka pakotettiin AINA vanhempien mukaan mustikkaan tai vadelmaan tai lakkaan, mukana isot astiat ja pois ei lähdetty ennen kuin kaikki oli kerätty täyteen. Ja seuraavana päivänä sama uusiksi. Mukana ei tietenkään ollut mitään evästä, juotavasta puhumattakaan. Helle tai vesisade, paarmat ja hyttyset kiusasivat. Muistan istuneeni kannon päässä itkemässä kurjuuttani. Jos yritin vastustella marjaan lähtemistä sain kuulla olevani laiska. Jos tätä pakottamista ja lapsen sietokyvyn yliarvioimista ei olisi tapahtunut, saattaisin jopa marjastaa ilokseni.
[/quote]
Näin tehtiin meilläkin, mutta eväät sentään oli mukana. Niitä sai syödä vasta sitten, kun marjoja oli kerätty tarpeeksi. Nälkä oli jo siinä vaiheessa. Aamulla oli herätys viimeistään viideltä, sitten automatkan jälkeen oli kävelyä. Isä harppoi vauhdilla, joten oli kova homma pysyä perässä. Marjat piti kerätä käsin, kun poimureita käyttivät kuulemma vain laiskat. Samalla piti pitää silmällä vanhempia ettei eksy. Kyllä minulla oli itku silmässä monta kertaa, kun vanhempia ei näkynyt eikä kuulunut risaustakaan. Huutaa ei saanut, sillä muussa tapauksessa muut marjastajat kuulisivat ja tulisivat meidän marjapaikoille. Syksyllä ja alkutalvesta marjoja ei saanut syödä, että riittää talveksi - kevättalvi meni sitten marjoja syöden pakon edessä. Kesällä heitettiin vanhat marjat pois, että saatiin tilaa pakkaseen. Tällä tavoin saatiin kyllä kaikki ilo marjastamisesta tapettua loppuiäksi.
[/quote]
No onpa teillä ollu kurjaa. Meillä marjastettiin ja lapsena piti mukaan lähteä lähinnä kai siksi että kotona ei ollut vahtia.
Mutta saimme jäädä autolle leikkimään ja lukemaan ja syömään eväitä. Eväät ovat kaiken suola :)
Kyllähän se joskys korpesi mutta yleensä olu ihan kivaa.
Olen nyt yli 3-kymppinen kolmen lapsen äiti ja tykkään marjastaa. Kun lapset kasvavat, otamme heidät kyllä mukaan mutta juurikin niin että keräävät pienen rasian vaikka ja syövät sitten eväitä ja leikkivät. Myöhemmin voidaan vaikka maksaa sillä kukaan lapsi ei luontaisesti rakasta marjanpoimintaa.
Syömme marjoja heti ja niin kauan kuin niitä riittää, mitään ei säästellä. Puuron kanssa aamuisin ja sopassa ja joskus leivon koko perheen herkkua, pullapohjaista mustikkapiirakkaa.
Me ollaan jo ens talven mustikat kerätty.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 23:11"]En kerää, ostan kaupan pakastealtaasta sen vähän mitä tarvitsen. Käyn mieluummin vapaa-aikanani fillarilenkiellä, kuntosalilla tai näin helteillä uimassa jos liikuntaa haluan - mustikanpoimintaa en liikunnaksi laske...
Meilläkään ei noita sokerihöttöruokia (kiisseleitä, piirakoita, hilloja tms. ) pahemmin syödä. Smoothiehin yms. talven mittaan tarvittavan määrän saa näppärästi Prismasta kauppareissulla ja niissä on tehopakastuksen ansiosta myös paremmat vitamiinipitoisuudet.
[/quote]
Meillä syödään puuron kanssa ja tehdään smoothieta ja rahkaa. Turhaan oletat että paljon poimivat syö vaan sokerihöttöä hah :D
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 23:11"]En kerää, ostan kaupan pakastealtaasta sen vähän mitä tarvitsen. Käyn mieluummin vapaa-aikanani fillarilenkiellä, kuntosalilla tai näin helteillä uimassa jos liikuntaa haluan - mustikanpoimintaa en liikunnaksi laske...
Meilläkään ei noita sokerihöttöruokia (kiisseleitä, piirakoita, hilloja tms. ) pahemmin syödä. Smoothiehin yms. talven mittaan tarvittavan määrän saa näppärästi Prismasta kauppareissulla ja niissä on tehopakastuksen ansiosta myös paremmat vitamiinipitoisuudet.
[/quote]
Meillä syödään puuron kanssa ja tehdään smoothieta ja rahkaa. Turhaan oletat että paljon poimivat syö vaan sokerihöttöä hah :D
[/quote]
Meilläkään ei tehdä mitään sokerista marjoista (paitsi piirakkaan laitan sokeria), smoothieen ja rahkaan ihan sellaisenaan. Marjanpoiminta on hyötyliikuntaa ja stressinpoiistoa minulle:) mikään ei ole upeampaa kuin työpäivän jälkeen vaihtaa kamppeet ja mennä omien ajatusten kanssa talon taakse marjoja poimimaan. Kukaan ei häiritse... Meillä noita marjoja menee yli 50l vuodessa pelkästään minun käyttööni:D Mulla ei olisi varaa ostaa sellaisia määriä kaupasta talven mittaan!
Kävelen tuosta meidän metsään noin 100m ja sitten löytyy mustikoita. Eli kerään koska meillä tykätään mustikoista kovasti.
Jokakesäinen "pakkomielle" on taas herännyt - pakko poimia kaikki marjat talteen kun omalla pihalla 20 m säteellä kerran on. Olen vain turkasen hidas poimimaan - tunti menee litran poimimiseen ja perkaamiseen:( Mutta 50 litraa mustikoita ja vadelmia on tavoite tällekin kesälle, sen jälkeen tuttavat saa tulla poimimaan loput. Mä käytän marjoja joka päivä smoothieen, lisäksi paljon menee leivontaan
En kerää koska ei ole pakko. Olen himomarjastajien lapsi, joka pakotettiin AINA vanhempien mukaan mustikkaan tai vadelmaan tai lakkaan, mukana isot astiat ja pois ei lähdetty ennen kuin kaikki oli kerätty täyteen. Ja seuraavana päivänä sama uusiksi. Mukana ei tietenkään ollut mitään evästä, juotavasta puhumattakaan. Helle tai vesisade, paarmat ja hyttyset kiusasivat. Muistan istuneeni kannon päässä itkemässä kurjuuttani. Jos yritin vastustella marjaan lähtemistä sain kuulla olevani laiska. Jos tätä pakottamista ja lapsen sietokyvyn yliarvioimista ei olisi tapahtunut, saattaisin jopa marjastaa ilokseni.
Käytän vapaa-aikani itselleni mieluisampiin hommiin.
En kerää, ostan kaupan pakastealtaasta sen vähän mitä tarvitsen. Käyn mieluummin vapaa-aikanani fillarilenkiellä, kuntosalilla tai näin helteillä uimassa jos liikuntaa haluan - mustikanpoimintaa en liikunnaksi laske...
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:13"]
Kaupasta saa juu. Laskin paljonko poimimani määrä kotimaisia marjoja maksaisi kaupasta ostettuna. 313 euroa. Ihan kivasti siis "säästin", ostaisin jos en ite sais.
[/quote]
Montakohan tuntia tuohon meni...? Mun vapaa-aikani on niin vähäistä ja kallisarvoista että mieluummin maksan siitä, että joku muu tekee homman puolestani.
[/quote] minä mieluummin marjastan, kun riikun netissä. Ihanaa vapaa-ajan viettoa. Aikani on niin arvokasta, että tuhlaan sen mieluummin luonnosta nbauttimiseen, kuin telkkarin katsomiseen tai netissä roikkumiseen
Kuinka tyhmää maksaa liikkumisesta hirveitä summia kun marjastamisessa liikunta tulee itsestään ja voi jopa tienata.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 18:24"]
Hirvikärpästen vuoksi.
[/quote]Hirvikärpäsiä ei vielä ole.
Aamulla lähettiin vaimon kanssa 04.00 aamuviileällä metsään. Saatiin 2.5 tunnissa 10 litraa mustikoita:))
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:13"]
[/quote]
[/quote]
No miehen kaa yhdessä poimittiin 5,5 tuntia. Sit kävin yksin vielä pari tuntia. Että ei liian kauaa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 19:12"]Ihmiset, hyttyshattu päähän, valitus seis ja metsään!
Sitten ostetaan jotain kalliita kaukaa rahjattuja gojimarjoja, joiden alkuperästä ei ole harmainta aavistusta, vaikka kotimetsä olisi ilmaista ja puhdasta ruokaa täynnä.
[/quote]
Gojimarjoissahan on suuret ympäristömyrkkypitoisuudet.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:13"]
[/quote]
[/quote] minä mieluummin marjastan, kun riikun netissä. Ihanaa vapaa-ajan viettoa. Aikani on niin arvokasta, että tuhlaan sen mieluummin luonnosta nbauttimiseen, kuin telkkarin katsomiseen tai netissä roikkumiseen
[/quote]
Ja varsinkin kivaa on porukassa, voi samalla jutella niitä näitä ja juoda vaikka kahvit.
En jaksa kerätä mutta ostan ja pakastan ainakin 15 litraa. Syödään jugurtin ja rahkan kanssa ja smootheissa joka päivä.
En kerää. En jaksa, inhoan sitä metsässä kykkimistä. Ostan torilta.
Ilmaista, terveellistä ja hyvää ruokaa. Siksi kerään. Mustikkamaastot alkaa takaovelta. Tänään keräsin 7 litraa, sitten helle vei voiton.
Keräisin jos mustikoita olisi, mutta täälläpäin on kato käynyt mustikoille. Viime vuosi oli myös heikko vuosi, mutta nyt on vain muutama marja jossain. Toissavuosi oli loistava.