Miksi keräät/ et kerää mustikoita??
Kerään koska se on terveellistä ja ilmaista ravintoa meidän perheelle.
Kommentit (80)
Haluaisin säilöä mustikoita ja muitakin marjoja, mutta 22 neliön yksiööni ei mahdu pakastinta ja minulla on vain minikokoinen lokero jääkaapissa. Hilloja en käytä ja marjamehut saan mummoltani, joten niitäkään varten ei kannata lähteä marjoja keräämään. Toivottavasti seuraavassa asunnossani on paremmat säilömismahdollisuudet. Mustikoita olisi ihana lisätä säännöllisesti puuroon ja rahkaan ja jogurttiin ja vaikka syödä pelkästään.
Koska mulla on varaa ostaa mustikoita kaupastakin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:33"]Koska mulla on varaa ostaa mustikoita kaupastakin.
[/quote]
No on mullakin varaa. Mieluummin kuitenkin kerään itse ja säästän ne eurot.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 18:24"]Hirvikärpästen vuoksi.
[/quote]
Niitäkään ei kaikkialla ole. En ole etes marjametässä nähny.
[/quote]
Pohjoisessa ei ole hirvikärpäsiä, mutta ei mustikat vielä kunnolla kypsiä. Kerään siksi, että pidän niistä, ovat ilmaisia ja saa hyvää ulkoilua ja hyötyliikuntaa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:33"]Koska mulla on varaa ostaa mustikoita kaupastakin.
[/quote]
[/quote]
No mitäs niillä euroilla aattelit tehdä? Lähdet kuukaudeksi Kaliforniaan? Mä pistän joka kuukausi 700-1500 € säästötilille ja siinä ei muutama euro mustikoista paljon vaikuta.
Kerään. Ilmaisia ja monikäyttöisiä herkkuja, joista voi keittää vaikka mehua talvella, jos sattuu vilustumaan. Mustikoissa on antosyaaneja, jotka ehkäisee sairauksia sekä antioksidantteja, jotka vähentää tulehduksia.
Terveysliikuntaa, jossa saa happea, kuulee puitten huminaa ja lintujen laulua. Ruskettuu, mutta iho ei pala niin helposti, kun puut varjostaa ja tulee vaihdettua asentoa.
Lisäksi muistuttaisin Antero Raimo & Ovet -bändin sanoin:
On mustikanpoiminta
mukavaa toimintaa,
voi ajatella useita asioita
kerrankin huolella.
:)
Keräsin tänään ämpärillisen,vielä pitää toinen mokoma saada kyllä. Ja siksi että:
-lapset syö niitä puuron kanssa,minä rahkan
-ne on ilmaisia ja hyviä
-samalla tulee ulkoiltua vaihtelevassa maastossa ja metsä muutenkin rentouttaa
-metsässä on hyvä puhua itekseen huolet ja murheet
Kerään. Sen lisäksi, että mustikat on hyviä, metsämaasto tekee hyvää jaloille - jalkoja ei alun perin ole tarkoitettu tasaisella asfaltilla kävelemiseen.
Tykkään metsässä samoilusta, mutta inhoan sitä kykkimistä ja näpertelyä. Olen hidas eikä niitä kerry muutenkaan tarpeeksi. Syksyllä tulee putkiremontti, joten eipä voi pakkaseen mitään tänä vuonna kerätäkään.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:39"]
[/quote]
[/quote]
No mitäs niillä euroilla aattelit tehdä? Lähdet kuukaudeksi Kaliforniaan? Mä pistän joka kuukausi 700-1500 € säästötilille ja siinä ei muutama euro mustikoista paljon vaikuta.
[/quote]
No mihin nyt yleensäkin säästetään.. matkaan, autoon, remonttiin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:20"]Kerään. Ilmaisia ja monikäyttöisiä herkkuja, joista voi keittää vaikka mehua talvella, jos sattuu vilustumaan. Mustikoissa on antosyaaneja, jotka ehkäisee sairauksia sekä antioksidantteja, jotka vähentää tulehduksia.
Terveysliikuntaa, jossa saa happea, kuulee puitten huminaa ja lintujen laulua. Ruskettuu, mutta iho ei pala niin helposti, kun puut varjostaa ja tulee vaihdettua asentoa.
Lisäksi muistuttaisin Antero Raimo & Ovet -bändin sanoin:
On mustikanpoiminta
mukavaa toimintaa,
voi ajatella useita asioita
kerrankin huolella.
:)
[/quote]
Hei mieletön tuo lainaus. Hauskaa!
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minulla taas ei ole varaa ostaa, olen köyhä opiskelija.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 18:24"]
Hirvikärpästen vuoksi.
[/quote]
Hirvikärpäset tulevat vasta puolukka-aikaan, ei nyt. Ei ainakaan Keski-Suomessa.
Minä olen niin järkyttävän allerginen hyttysille että en halua mennä metsään. Pidän todella paljon metsässä kulkemisesta ja marjoista ja sienistä... Mutta nyt en vaan jaksa enää näitä paiseita ja kutinaa ja raapimista ja lääkkeitä... Ei pysty nukkumaan kun pitää aina vaan taistella sitä kutinaa vastaan:(
Kerään, koska se on kivaa ja vielä kivempaa on se, että on sitten pakkasessa mustikoita syksyllä ja ehkä talvellakin, jos sinne asti riittävät. Mustikat on niin hyviä, tuoreena tietenkin parhaita.
Mies poimii ja mä puhistan. Hyvä diili kun toinen rakastaa metsässä oleilua ja toinen kammoaa sitä.. ;)Tulee terveellisiä välipaloja marjoista itselle ja lapsille talvella. :)
Niin on saakelin pieniä palloja, että en ikinää saa sitä korinpohjaa täyteen. Ei pysty. Hermo menee välittömästi. Omenat tai jotkut muut yhtä suuret sopii mun kärpäsen keskittymiskyvylle.
Kerään jos helteet hellittää, näillä keleillä ei jaksa. Ja kerään niitä koska tykkään niistä ja ite keräämällä saa ilmaiseksi, köyhä opiskelija minäkin.
Kerään ja paljon! Teen niistä maailman parasta hilloa ja mehua. Osa pakastetaan marjoina ja niitä syön joka päivä smoothieissa ja joskus kiisselissä tai leivonnaisissa. Viime vuonna poimin miehen kanssa yhteensä 80 litraa ja alkukeväästä jo loppuivat pakastimesta. Mehua on vielä muutama litra ja hilloa puolikas purkillinen. Tänä vuonna siis poimittava enemmän, ehkä 90-100 litraa. Poimurilla poimimme roskineen ja kotona puhdistamme (viheliäistä hommaa mutta vaivan arvoista todellakin). Mehumarjaa ei onneksi tarvitse puhdistaa, kun mehustaa mehu-maijalla.
Ja lopuksi haluan kannustaa kaikkia tekemään mustikkahilloa. Se on ihan parasta lettujen tai vohveleiden kanssa ja täytekakkujen välissä! Helppo tehdä! Koostumus on löysähkö mutta se ei haittaa käytössä.
Hillosokeripussin kyljessä on ohje minkä verran hillosokeria ja mustikkaa laitetaan. Hillon voi purkittaa pestyihin suolakurkku ym. purkkeihin ja kun kuumana sulkee kannen, se menee tiiviöön ja säilyy huoneenlämmössäkin valolta suojattuna. Kannet pitää vaan tarkistaa, että ovat "napsahtaneet" kuopalle. Avattu tai ei tiivis purkki säilyy jääkaapissa huoletta ainakin vuoden.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:04"]Asun Vantaalla ja tässä lähistöllä on tosi hyvät maastot, missä on paljon mustikoita. Olen maailman hitain kerääjä, kömpelö käsistäni ja jotenkin neuroottinen roskien suhteen. Puolet ajasta menee siihen,että yksikään roska ei päädy ämpäriin, mutta siitä huolimatta tykkään käydä poimimassa marjoja.Joka kesä ihme kyllä pakastimeen on talven mustikat saatu (:
[/quote]
Roskakammo heh. Siivoa kotona ne, saat ajan metsässä käytettyä tehokkaammin.