Miksi keräät/ et kerää mustikoita??
Kerään koska se on terveellistä ja ilmaista ravintoa meidän perheelle.
Kommentit (80)
keräsin juuri 5 rasiallista mustikoita. puuron kanssa on mukava syödä itsepoimittuja marjoja :)
En vitussa kerää, kun metsässä on ötököitä ja visvaa. En kyyki, se ei ole mun juttu. Pyllistys luonnistuu paremmin.
Äiti tai appi tuo. Niin kauan kun on ollut lapsia eli 15 vuotta, niin meillä ei ole ollut pulaa mistään marjoista pitkin talvea. Äitini osti meille jopa arkkupakastimen, että hän sitten aina kerää sen täyteen. Saman teki sisaruksilleni. Toiset tykkää marjastaa, toiset ei.
Onko Espoossa hyviä mustikkapaikkoja? Lähikulmilla ei ole ja pidemmälle en pääse. Vaikka saisin kyydin jonnekin, niin mistä tietäisin, minne saa mennä keräämään ja missä mustikoita on?
Ensin pitäisi kai ottaa lento Suomeen. Tulisi turhan kalliiksi ne mustikat.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:57"]
[/quote]
Oooo, asutko ulkomailla? Upeaa!!!!
Kaupasta saa juu. Laskin paljonko poimimani määrä kotimaisia marjoja maksaisi kaupasta ostettuna. 313 euroa. Ihan kivasti siis "säästin", ostaisin jos en ite sais.
Oon tienannut 500 euroa mustikoilla joka vuosi.
En kerää, koska en juurikaan käytä mustikoita mihinkään. Ostan sen vähän mitä tarvitsen, kaupasta.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:45"]
Tienaan paljon enemmön, js teen senkin ajan töitä kuin jos olisin keräämässä mustikoita.
[/quote]
Et siis pidä kesälomaa koskaan? Ok.
En kerää, koska niitä saa lähikaupan pakastealtaasta ympäri vuoden - jos niitä nyt sattuu tarvitsemaan. Sama homma mansikoiden kanssa.
Mehuja meillä ei juurikaan juoda (hampaiden takia) ja kiisseleitä, piirakoita yms. sokerihöttöjä pahemmin syödä. Joten meillä ei marjoja pakastimeen juurikaan haalita.
Tänään näkyi jo thaimaalaisia kerääjiä että löydänköhän mä enää mitään?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 18:26"]Tänään näkyi jo thaimaalaisia kerääjiä että löydänköhän mä enää mitään?
[/quote]
Mee ny kattomaan.
Ihmiset, hyttyshattu päähän, valitus seis ja metsään!
Sitten ostetaan jotain kalliita kaukaa rahjattuja gojimarjoja, joiden alkuperästä ei ole harmainta aavistusta, vaikka kotimetsä olisi ilmaista ja puhdasta ruokaa täynnä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:57"]
[/quote]
Oooo, asutko ulkomailla? Upeaa!!!!
[/quote] Kyllä. Upeaa se toisinaan onkin, mutta mustikoiden suhteen pitää tyytyä kaupasta ostettaviin pensasmustikoihin.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:07"]
En kerää koska ei ole pakko. Olen himomarjastajien lapsi, joka pakotettiin AINA vanhempien mukaan mustikkaan tai vadelmaan tai lakkaan, mukana isot astiat ja pois ei lähdetty ennen kuin kaikki oli kerätty täyteen. Ja seuraavana päivänä sama uusiksi. Mukana ei tietenkään ollut mitään evästä, juotavasta puhumattakaan. Helle tai vesisade, paarmat ja hyttyset kiusasivat. Muistan istuneeni kannon päässä itkemässä kurjuuttani. Jos yritin vastustella marjaan lähtemistä sain kuulla olevani laiska. Jos tätä pakottamista ja lapsen sietokyvyn yliarvioimista ei olisi tapahtunut, saattaisin jopa marjastaa ilokseni.
[/quote]
Näin tehtiin meilläkin, mutta eväät sentään oli mukana. Niitä sai syödä vasta sitten, kun marjoja oli kerätty tarpeeksi. Nälkä oli jo siinä vaiheessa. Aamulla oli herätys viimeistään viideltä, sitten automatkan jälkeen oli kävelyä. Isä harppoi vauhdilla, joten oli kova homma pysyä perässä. Marjat piti kerätä käsin, kun poimureita käyttivät kuulemma vain laiskat. Samalla piti pitää silmällä vanhempia ettei eksy. Kyllä minulla oli itku silmässä monta kertaa, kun vanhempia ei näkynyt eikä kuulunut risaustakaan. Huutaa ei saanut, sillä muussa tapauksessa muut marjastajat kuulisivat ja tulisivat meidän marjapaikoille. Syksyllä ja alkutalvesta marjoja ei saanut syödä, että riittää talveksi - kevättalvi meni sitten marjoja syöden pakon edessä. Kesällä heitettiin vanhat marjat pois, että saatiin tilaa pakkaseen. Tällä tavoin saatiin kyllä kaikki ilo marjastamisesta tapettua loppuiäksi.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:17"]
Niin on saakelin pieniä palloja, että en ikinää saa sitä korinpohjaa täyteen. Ei pysty. Hermo menee välittömästi. Omenat tai jotkut muut yhtä suuret sopii mun kärpäsen keskittymiskyvylle.
[/quote]
Poimurit on keksitty. Ulkomaalaiset käyttävät sellaista haravamallia, jolla tulee enemmän vihreää kuin sinistä tai punaista, mutta minun mieleeni on se ruotsalainen paksupiikkinen kangaspussimalli. Painaahan se, mutta pussiin menee reilu litra mustikoita ja ovat puhtaampia kuin muilla poimureilla.
Hidasta hommaa, hyttysiä, paarmoja ja muita önniäisiä. Torilta ja kaupasta saa paljon pienemmällä vaivalla ne hassut muutamat mustikat mitä joskus tarvitsee.
Asun Hgissä ja poimin marjat torilta
En kerää enkä osta pakkaseen, koska niitä saa hyvälaatuisena vuoden ympäri pakastealtaasta edullisesti.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:33"]Koska mulla on varaa ostaa mustikoita kaupastakin.
[/quote]
No on mullakin varaa. Mieluummin kuitenkin kerään itse ja säästän ne eurot.
[/quote]
No mitäs niillä euroilla aattelit tehdä? Lähdet kuukaudeksi Kaliforniaan? Mä pistän joka kuukausi 700-1500 € säästötilille ja siinä ei muutama euro mustikoista paljon vaikuta.
[/quote]
No mihin nyt yleensäkin säästetään.. matkaan, autoon, remonttiin.
[/quote]
No kai sitä voi säästää jostain muustakin kuin mustikoista. Tienaan paljon enemmön, js teen senkin ajan töitä kuin jos olisin keräämässä mustikoita.