Miksi ulkomailla usein huomaa sellaisen ilmiön
Että kun suomalainen pariskunta huomaa meidät siis suomalaiset, niin hiljenevät ja esittävät että ei olisi suomalaisia. Miksi ei voi huikata, että mistä ootte, jakaa lomavinkkejä jne. Ollaan saatu pari hyvää tuttavapariskuntaa näin. Jotkut vaan mököttää ja esittää jotain.
Kommentit (42)
Viimeksi lomakohteeni Spar-kaupassa takana oleva vanha herra sanoi että nurkan takana on Hiberdino, siellä on paremmat valikoimat. Olin siis lasten kanssa ostamassa aamiaistarvikkeita. Kiitin tiedosta ja kerroin että se on kiinni koska oli kansallinen juhlapyhä, pikkuliikkeet saavat olla auki. Hän virnisti minulle ja toivotti hyvää päivänjatkoa. Tällainen on hyvä kohtaaminen.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 17:48"]Minäkin asun Lontoossa ja aina kun kuulen jonkun puhuvan suomea tekisi mieli mennä juttelemaan, tai edes moikata! En kyllä ikinä ole tehnyt tätä kun tiedän ettei kaikki varmaan siitä tykkäisi.
[/quote]
Mä ennen huikkasin jotain "suomalaisia, terve! Käymässä vai paikallisia? Ai kun kiva. Hyvää lomaa/ illan jatkoa". +20 vuoden jälkeen noi takertujat ja kyselyautomaatit alko viedä sen verran voimia, että en jaksanut enää. Ei kyllä kukaan tommosta pikasta huikkasua ottanut pahaks. Tai ei ainakaan ilmeiden tai käytöksen perusteella. Mua ei moikkaaminen haittaa mutta kahta tuntia en enää jaksa omaa aikaani käyttää turistien neuvontaan.
T: se toinen lontoolainen
jsut siksi että mä en halua "hyvää tuttava pariskuntaa" teistä omalla lomallani, silloin haluan olla vain ja ainostaan matkaseurani tai paikallisten kanssa. moikata toki voin, ja joskus moikkaankin, mutta hei haloo, en todelakaan ala hengailemaan!
Suomalaiset tottuu siihen, ettei ulkomailla puhetta ymmärretä, joten törmää samanmaalaisiin niin ollaan hiljaa refleksinä. Ja niin, eihän me puhuta kotimaassakaan toisillemme niin mitenpä reissussakaan.
Mun mies ei ole suomalainen muttei kuitenkaan mene tervehtimään omanmaalaisiaan Suomessa tai muuallakaan. Eikä toisinpäin. Vaikka muuten hänen maan tapoihin kuulu halailut ja pussailut tavatessa TUTTUJA. En ole muutenkaan muunmaalaistenkaan huomannut toimivan näin että mentäisiin tervehtimään omanmaalaisia noin vaan.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:33"]Mun mies ei ole suomalainen muttei kuitenkaan mene tervehtimään omanmaalaisiaan Suomessa tai muuallakaan. Eikä toisinpäin. Vaikka muuten hänen maan tapoihin kuulu halailut ja pussailut tavatessa TUTTUJA. En ole muutenkaan muunmaalaistenkaan huomannut toimivan näin että mentäisiin tervehtimään omanmaalaisia noin vaan.
[/quote]
Komppi. Mieti jotain amerikkalaisia, japanilaisia tai edes saksalaisia - niitä on niin pirusti kaikissa turistikohteissa ettei ne muuta hetkeksikään kuin tervehtiä toisiaan jos sille tielle lähtisivät.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:36"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:33"]Mun mies ei ole suomalainen muttei kuitenkaan mene tervehtimään omanmaalaisiaan Suomessa tai muuallakaan. Eikä toisinpäin. Vaikka muuten hänen maan tapoihin kuulu halailut ja pussailut tavatessa TUTTUJA. En ole muutenkaan muunmaalaistenkaan huomannut toimivan näin että mentäisiin tervehtimään omanmaalaisia noin vaan.
[/quote]
Komppi. Mieti jotain amerikkalaisia, japanilaisia tai edes saksalaisia - niitä on niin pirusti kaikissa turistikohteissa ettei ne muuta hetkeksikään kuin tervehtiä toisiaan jos sille tielle lähtisivät.
[/quote]
Eli siis kerkeisikään. ;-)
Miksi suomalaiset käyttäytyisivät ulkomailla eri tavalla kuin Suomessa?
No esim. minä asun täällä pysyvästi. Enkä oikeasti koe niin suurta sielunkumppanuutta kaikkiin suomalaisiin että haluaisin ihan vaan sen takia tutustua jokaiseen turistiin täällä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:54"]
[/quote]
ei täälläkään kukaan kahvilassa hiljene naapuripöydässä vai
:D Olen ihmetellyt ihan samaa, suurin piirtein luikitaan jonnekin nurkan taakse piiloon. Minusta olisi mukava vaihtaa toisten suomalaisten kanssa vaikka ravintolavinkkejä tms. Mutta eeeeiii....
En tiiä miksi tosiaan ei huvita alkaa puheisiin suomalaisten kanssa. Mielummin juttelen paikallisille.
Ovat tietenkin lähteneet sinne ulkomaille pakoon tätä ahdistavaa ilmapiiriä, ei silloin halua olla "maanmiesten" kanssa tekemisissä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:54"]
[/quote]
ei täälläkään kukaan kahvilassa hiljene naapuripöydässä vai
[/quote]
Ei vaan että ei täälläkään kukaan mene tuntemattomille naapuripöytään juttelemaan ja kyselemään, että mistä päin sitä ollaan tai aleta jakamaan mitään vinkkejä.
Minä en todellakaan mene ulkomaille tutustuakseni suomalaisiin, ahdistaa jos joku tulee puhumaan kun olen varta vasten ottanut lomaa ko. maasta. Älkää viitsikö loukkaantua siitä ettei koko maailma jaksa kuunnella teidän juttujanne ja olla ylimpiä ystäviä teidän kanssanne.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:55"]
:D Olen ihmetellyt ihan samaa, suurin piirtein luikitaan jonnekin nurkan taakse piiloon. Minusta olisi mukava vaihtaa toisten suomalaisten kanssa vaikka ravintolavinkkejä tms. Mutta eeeeiii....
[/quote]
Miksi mennä ulkomaille kyselemään suomalaisilta ravintolavinkkejä? Kannattaa kysyä paikallisilta. Suomalaiset yleensä neuvovat vain turistirysäpaikat, joissa ruoka on hintaansa nähden huonoa. Paikalliset tietävät ne oikeasti hyvät ravintolat.
Asun lontoossa ja harvemmin mainostan olevani suomalainen. Melkein poikkeuksetta päädyn info tiski rooliin. Kysellään ummet ja lammet. Ei se mua varsinaisesti haittaa mutta joskus olis kiva vaan viettää iltaa ilman, että käytän kaksi tuntia avustusroolissa. Välillä mäki haluun vaan olla
Varmaan siksi, että kun Suomessa ei ole tapana jutella tuntemattomille, epäilen että moni ei sitä ulkomaillakaan halua, kuten yläpuolellakin monessa viestissä. Juuri vöhön aikaa sitten tuli vastaan suomalaisia paikassa, jossa todennäköisyys törmätä maanmiehiin on aika pieni. En sanonut mitöön, vaikka olisi kiinnostanut kuulla, missä he olivat liikkuneet, koska epäilin että suomalainen voi pitää sitä tungettelevana.
Minä pysyttelen kaukana suomalaisista ulkomailla ollessani. En ole koskaan tajunnut sitä, että joidenkin mielestä saman maan kansalaisuus jotenkin velvoittaa seuranpitoon ja valistukseen ulkomailla törmättäessä.
Viimeksi lomakohteeni Spar-kaupassa takana oleva vanha herra sanoi että nurkan takana on Hiberdino, siellä on paremmat valikoimat. Olin siis lasten kanssa ostamassa aamiaistarvikkeita. Kiitin tiedosta ja kerroin että se on kiinni koska oli kansallinen juhlapyhä, pikkuliikkeet saavat olla auki. Hän virnisti minulle ja toivotti hyvää päivänjatkoa. Tällainen on hyvä kohtaaminen.