Kaipaatko aikaa ennen älypuhelimia?
Pistetään rajaukseksi älypuhelinten suuri markkinoille tulo, eli noin vuodesta 2007 eteenpäin menneet vuodet. Kaipaatko ennen näitä vuosia ollutta aikaa, kun nettiin pääsi pääasiassa vain koneella (kyllähän se kännykälläkin taisi toimia jo jotenkuten, mutta minuuttihintalaskutus oli järkyttävää), kännykkää ei ollut jokaisella koulutaipaleensa aloittavalla jne?
Itse myönnän kaipaavani joskus aikaa, kun joka perheenjäsenellä ei olisi nenä kiinni joko televisiossa, läppäreissään tai ipadilla, kun erilaisissa tapahtumissa kävisi porukkaa, kun kahville mentäessä tai huvipuistossa istuessa ei tarvisi joka välissä vetää kännykkää esille ja tarkistaa niitä ryhmäviestien piippauksia, jakaa tämänhetkistä sijaintiaan kuvin tai säätää instagramiin parhaimman näköisiä filttereitä.
Helppohan tähän olisi sanoa, että lopeta itse käyttö - itse asiassa voisin jopa lopettaakin, ongelmahan on vain se, että näitä pahasti älypuhelimista riippuvaisia ei saa lopettamaan vaikka asiasta huomauttaisikin.
Ja niin, olen 18-vuotias.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 01:59"]
En tosiaankaan. Elämäni on paljon parempaa, kun käytössäni on koska tahansa kartta ja kompassi, tietosanakirja, ravintolaopas, radio, pelikonsoli, herätyskello, muistikirja, videotoistin, musiikkisoitin, sanomalehti, verkkopankki, kamera ja kirjastollinen kirjoja. En ole huomannut älypuhelimissa olevan mitään huonoja puolia, pelkästään huomattavia etuja.
Kaipaatteko muuten myös aikaa ennen radiota, puhelinta ja pesukonetta?
[/quote]
En kaipaa, mutta mitä sellaista älypuhelin osaa, mitä ei voi millään muulla korvata? Pesukone on pesukone, sitä ei voi korvata kahvimyllyllä, mutta puhelimen kompassi on koska tahansa korvattavissa oikealla, samoin kamera tai kartta.
[/quote]
Ihme logiikkaa. Pesukoneen sijasta voit pestä pyykit käsin, kahvin voit jauhaa käsin myös. Onhan se kätevää raahata aina mukana kameraa ja kompassia, sen sijaan, että ne löytyisivät valmiiksi puhelimen sisältä.:D
Ja hyvästä kamerasta todellakin on hyötyä puhelimessa, koska monesti tilanteet joista haluat kuvan otettavan, tulevat yllättäen. Lisäksi on tilanteita missä on hyvä saada todistukseksi kuva otettua.
[/quote]
Joo, puhelimen kameralla on kiva kuvata. Siis jos tietää ennalta mitä haluaa kuvata. Yllättävä tilanne menee ainakin omien kokemusten mukaan ohi jo siinä vaiheessa kun kaivaa puhelinta taskusta. Tietysti, jos puhelin on valmiiksi kädessä ja/tai kamera kuvaamassa, niin mikäs siinä sitten...
Ja kun tilanteista on hyvä saada todiste, niin sellaisia tilanteita taitaa monelle olla peilin edessä seisominen hölmö ilme naamalla, ruokailu, ja kuntosalilla tai muualla oleilu. Kyseisenlaisten kuvien määrästä päätellen... :D
Vielä nyt älypuhelimen nettiyhteys kuukaudessa maksaa noin 25 e ja sisältää rajattomasti tiedonsiirtoa. Kun älypuhelin on "kaikilla", nousee hinta ja suunnitelmissa on jo nyt, että liittymän hinta 2015 lopussa olisi vähintään 50 e/kk, rajattomassa tiedonsiirrossa jopa 100 e/kk. Mutta siinä vaiheessa porukka on jo älypuhelinten vankeja :-)
Tavallaan, tavallaan en. Itse en älypuhelinta omista, syystä että joskus käytin kännykän kautta nettiä, ja huomasin että kirjojen ja lehtien lukeminen jäi vähemmälle koska matkoilla,bussissa yms. selasin vain nettiä enkä malttanut lukea kuten ennen. Nykyisin en edes pääse nettiin puhelimestani, koska päätin sen sulkea kokonaan. Olen kai riippuvuuteen taipuva persoona.
Muuten kyllä harmittaa, kun tietyt ihmiset selaavat sitä puhelintaan kyläillessä, ja tutut lapset ovat nokka puhelimessa kiinni, niin jutustelu ei heidän kanssaan onnistu samalla lailla kuin ennen. Eräs 12-vee on myös myöntänyt että on stressaavaa kun puhelin "vaatii" koko ajan huomiota, mutta kiinnikkään niitä ohjelmia ei voi laittaa koska jää kaiken ulkopuolelle sitten.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:11"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:25"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:02"]
Minulla ei ole älypuhelinta ja pärjään ihan hyvin ilman sitä. Viimeksi nauratti rippikirkossa, kun 70% ympärillä istuvista 6- 40v ikäisistä räpläsi puhelintaan koko ajan. Minä keskityn elämiseeni enkä siitä kertomiseen.
[/quote]
Nimenomaan sinä pärjäät, mutta elämäsi helpottuisi älypuhelimen myötä. Vastoin yleistä harhaluuloa, älypuhelimen käyttö ei ole hankalaa, eikä näyttö lian peitossa.:)
[/quote]
Voisitko ystävällisesti kertoa, mikä helpottuisi?
Älypuhelimen käyttö on ymmärtääkseni erittäin helppoa (usko tai älä, olen sellaista käyttänyt, koska piti katsoa jotain valokuvia, videoita jne., mutta ilman niitäkin elämäni on varsin elettävää). En ole ollenkaan varma, että tarvitsen kirkossa viihdykkeeksi jonkun candy crash -pelin.
[/quote]
Sen lisäksi, että suoriudut tavanomaisista soitoista ja tekstiviesteistä puolet nopeammin, kuin vanhalla puhelimella, voit tarkistaa mm. sään, sähköpostit, jonkun tärkeän tiedon netistä, reitin tai vaikkapa ottaa kuvan ja maksaa laskut. Lisäksi älypuhelimet eivät tallenna tietojasi fyysisesti puhelimeen, jolloin et puhelimen rikkoutuessa/hajotessa menetä tietojasi.
Ja älypuhelimen omistaminen ja tiettyjen yleisten sovellusten omistaminen(esimerkiksi whatsapp) ei pelkästään helpota viestittelyä, mutta tekee siitä myös käytännössä ilmaista sinulle sekä niille, jotka yrittävät sinuun ottaa yhteyttä.
Loppupeleissä sinähän itse olet vastuussa siitä, miten paljon puhelintasi näpräät. On se sitten äly tai perus.:)
[/quote]
Ahaa - voin tarkistaa älypuhelimella sään sen sijaan, että katsoisin ulos ikkunasta? Ja jos ennen rupattelin ystäväni kanssa 10 min, älypuhelimen ansiosta jutteluajaksi riittää 5 min. Samoin tekstiviestit kirjoitan nopeammin kuin ennen - mikä huima mullistus henkilölle, joka lähettää noin 15 tekstiviestiä kuukaudessa ja niiden sisältö on yleensä "OK".
Älypuhelimella voin lukea sähköpostit, mutta entä jos tapanani on lukea ne vain kerran päivässä ja vastata samantien (koska en halua olla systeemin vanki). Laskujen maksussa sama juttu: vielä ei ole eteen tullut tilannetta, että lasku pitää maksaa tässä ja nyt eikä se voisi odottaa seuraavaan aamuun asti tai etteikö siitä selviäisi perinteisellä rahalla tai pankkikortilla.
Voin tietty tarkistaa jonkun tiedon netistä, mutta tähän hätään en keksi yhtäkään sellaista asiaa, joka pitää tarkistaa tässä ja nyt eli ei voisi odottaa siihen asti, että olen kotona tai läppärin äärellä. Valokuvia saan otettua tällä ikivanhalla nokialaisellanikin tai jos haluan oikeasti kuvata niin kunnon kameralla.
Yhteydenpidon läheisiini hoidan äärettömän vanhanaikaisesti olemalla läsnä.
Uutta minulle oli tieto siitä, että viestittely älypuhelimella vaikka whatsappilla olisi käytännössä ilmaista. Palveluntarjoajat kun väittävät, että se maksaa vuodessa noin 300-500 e + laite noin 300 e siihen päälle. Mistä tuollaisia ilmaisia liittymiä ja puhelimia saa?
[/quote]
Miten tarkistat minkälaista säätä on luvattu illalle/seuraavalle päivälle/viikolle katsomalla ulos ikkunasta? Miten älypuhelin vaikuttaa sinun puheluaikoihin? Jos asiaa on 10min edestä, onko sillä väliä minkälainen puhelin sinulla sillä hetkellä on? Viestiminen on helpompaa. Lähetitpä sitten vain sen 15 viestiä kuukaudessa.
Sähköpostit ja laskut voit toki maksaa vasta illalla. Pointti oli siinä, että älypuhelin mahdollistaa nämä asiat ajasta ja paikasta riippumatta.:) Se pieni tieto voi olla vaikka ravintolan aukioloaika tai vastaava. Nyt joko A) kävelet katsomaan onko auki B) menet kotiin ja tarkistat tietokoneelta. Vanhalla Nokialaisella saat kuvia mistä juuri ja juuri saa selvää siitä pieneltä näytöltä, mutta älypuhelimella ottamia kuvia voit siirtää vaikka valkokankaalle ja saada niistä selvää. Ja uusimpien älypuhelimien kamera = kunnon kamera.;)
Viimeisenä: Datapaketit kuuluvat jo lähes poikkeuksetta kaikkien operaattoreiden liittymiin eli siitä ei tarvitse erikseen maksaa. Puhelimeen joutuu alussa vähän investoimaan, mutta se maksaa kyllä itsensä takaisin.
Yhteenvetona: voit keksiä jokaiselle älypuhelimen ominaisuudelle vasta-argumentin, mutta loppupeleissä vaikeutat vain omaa elämää. Esimerkiksi kävelet tarkistamaan ravintolan aukioloajan, kun kaverisi tarkistaa sen puhelimesta ja välttää matkan. Eikä sen älypuhelimen tarvitse rajoittaa elämääsi, otat parhaat puolet irti ja jätät Candy Crushit sun muut muille.;)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:34"]
Vielä nyt älypuhelimen nettiyhteys kuukaudessa maksaa noin 25 e ja sisältää rajattomasti tiedonsiirtoa. Kun älypuhelin on "kaikilla", nousee hinta ja suunnitelmissa on jo nyt, että liittymän hinta 2015 lopussa olisi vähintään 50 e/kk, rajattomassa tiedonsiirrossa jopa 100 e/kk. Mutta siinä vaiheessa porukka on jo älypuhelinten vankeja :-)
[/quote]
Älypuhelinten netit maksavat tällä hetkellä 5-20€, mutta noissa 15-20€ neteissä on jo kaikki puhelut ja tekstiviestit mukana eli täysin tuulesta temmattu tuo 25€. Datapakettien hinnat todennäköisesti tulevat hieman nousemaan, mutta vastaavasti perinteiset puhelut ja viestit tulevat halpenemaan todella rajusti jolloin kokonaiskustannukset eivät tule älyttömästi nousemaan.
Ei sitä kaivata tarvi, ostat vaan gsm luurin alelaarista ja lopetat typreän somettamisen
Tietyllä tasolla joo, tietyllä en. Maailma muuttuu. Toisaalta jos iitä äkypuhelimia ei olisi kenell'kään, niin sellasita kyllä. Valitettavasti sitä on aika pihalla kaikesta jos tänäpäivänä ei sellaista omista. Huomasin tän itsekin vasta, kun taannoin hankin itselleni sellaisen. Ymmärsin paremmin miksi olin tntenut itseni niin ulkopuoliseksi. Ei vika ollut minussa. Se elämä vaan suurelta osin on nykyään täällä bittiavaruudessa.
Tää on just tätä, kun mekin paasataan joskus lapsillemme ja lapsenlapsillemme, että kyllä ennen asiat olivat toisin ja ei ollut sitä ja tätä. Ihan luonnollistakin kenties haikailla mennyttä. Toisaalta taas nautin suunnattomasti myös älypuhelimestani ja sen tuomista mahdollisuuksista olla yhteydessä ihmisiin ja ulkomaailmaan. Tänäpäivnä kellään ei ola aikaa enää kokoontua joka päivä kahvittelemaan ja olla vain hetkessä- Enkä mä nyt tiedä onko se niin huonokaan asia. Tärkeää kuitenkin pysyä tekniikan perässä, ettei koe ulkopuolisuutta. Se on oikeasti aika tärkeä juttu. Mennyttä ei saa takaisinm siispä haikailu kannattaa unohtaa ja keskittyä tuevaan ja hyviin asioihin ja puoliin. :)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:38"]
Minulla ei ole älypuhelinta ja pärjään ihan hyvin ilman sitä. Viimeksi nauratti rippikirkossa, kun 70% ympärillä istuvista 6- 40v ikäisistä räpläsi puhelintaan koko ajan. Minä keskityn elämiseeni enkä siitä kertomiseen.
[/quote]
Nimenomaan sinä pärjäät, mutta elämäsi helpottuisi älypuhelimen myötä. Vastoin yleistä harhaluuloa, älypuhelimen käyttö ei ole hankalaa, eikä näyttö lian peitossa.:)
[/quote]
Älypuhelimen käyttö on ymmärtääkseni erittäin helppoa (usko tai älä, olen sellaista käyttänyt, koska piti katsoa jotain valokuvia, videoita jne., mutta ilman niitäkin elämäni on varsin elettävää). En ole ollenkaan varma, että tarvitsen kirkossa viihdykkeeksi jonkun candy crash -pelin.
[/quote]
Sen lisäksi, että suoriudut tavanomaisista soitoista ja tekstiviesteistä puolet nopeammin, kuin vanhalla puhelimella, voit tarkistaa mm. sään, sähköpostit, jonkun tärkeän tiedon netistä, reitin tai vaikkapa ottaa kuvan ja maksaa laskut. Lisäksi älypuhelimet eivät tallenna tietojasi fyysisesti puhelimeen, jolloin et puhelimen rikkoutuessa/hajotessa menetä tietojasi.
Ja älypuhelimen omistaminen ja tiettyjen yleisten sovellusten omistaminen(esimerkiksi whatsapp) ei pelkästään helpota viestittelyä, mutta tekee siitä myös käytännössä ilmaista sinulle sekä niille, jotka yrittävät sinuun ottaa yhteyttä.
Loppupeleissä sinähän itse olet vastuussa siitä, miten paljon puhelintasi näpräät. On se sitten äly tai perus.:)
[/quote]
Ahaa - voin tarkistaa älypuhelimella sään sen sijaan, että katsoisin ulos ikkunasta? Ja jos ennen rupattelin ystäväni kanssa 10 min, älypuhelimen ansiosta jutteluajaksi riittää 5 min. Samoin tekstiviestit kirjoitan nopeammin kuin ennen - mikä huima mullistus henkilölle, joka lähettää noin 15 tekstiviestiä kuukaudessa ja niiden sisältö on yleensä "OK".
Älypuhelimella voin lukea sähköpostit, mutta entä jos tapanani on lukea ne vain kerran päivässä ja vastata samantien (koska en halua olla systeemin vanki). Laskujen maksussa sama juttu: vielä ei ole eteen tullut tilannetta, että lasku pitää maksaa tässä ja nyt eikä se voisi odottaa seuraavaan aamuun asti tai etteikö siitä selviäisi perinteisellä rahalla tai pankkikortilla.
Voin tietty tarkistaa jonkun tiedon netistä, mutta tähän hätään en keksi yhtäkään sellaista asiaa, joka pitää tarkistaa tässä ja nyt eli ei voisi odottaa siihen asti, että olen kotona tai läppärin äärellä. Valokuvia saan otettua tällä ikivanhalla nokialaisellanikin tai jos haluan oikeasti kuvata niin kunnon kameralla.
Uutta minulle oli tieto siitä, että viestittely älypuhelimella vaikka whatsappilla olisi käytännössä ilmaista. Palveluntarjoajat kun väittävät, että se maksaa vuodessa noin 300-500 e + laite noin 300 e siihen päälle. Mistä tuollaisia ilmaisia liittymiä ja puhelimia saa?
[/quote]
Miten tarkistat minkälaista säätä on luvattu illalle/seuraavalle päivälle/viikolle katsomalla ulos ikkunasta? Miten älypuhelin vaikuttaa sinun puheluaikoihin? Jos asiaa on 10min edestä, onko sillä väliä minkälainen puhelin sinulla sillä hetkellä on? Viestiminen on helpompaa. Lähetitpä sitten vain sen 15 viestiä kuukaudessa.
Sähköpostit ja laskut voit toki maksaa vasta illalla. Pointti oli siinä, että älypuhelin mahdollistaa nämä asiat ajasta ja paikasta riippumatta.:) Se pieni tieto voi olla vaikka ravintolan aukioloaika tai vastaava. Nyt joko A) kävelet katsomaan onko auki B) menet kotiin ja tarkistat tietokoneelta. Vanhalla Nokialaisella saat kuvia mistä juuri ja juuri saa selvää siitä pieneltä näytöltä, mutta älypuhelimella ottamia kuvia voit siirtää vaikka valkokankaalle ja saada niistä selvää. Ja uusimpien älypuhelimien kamera = kunnon kamera.;)
Viimeisenä: Datapaketit kuuluvat jo lähes poikkeuksetta kaikkien operaattoreiden liittymiin eli siitä ei tarvitse erikseen maksaa. Puhelimeen joutuu alussa vähän investoimaan, mutta se maksaa kyllä itsensä takaisin.
Yhteenvetona: voit keksiä jokaiselle älypuhelimen ominaisuudelle vasta-argumentin, mutta loppupeleissä vaikeutat vain omaa elämää. Esimerkiksi kävelet tarkistamaan ravintolan aukioloajan, kun kaverisi tarkistaa sen puhelimesta ja välttää matkan. Eikä sen älypuhelimen tarvitse rajoittaa elämääsi, otat parhaat puolet irti ja jätät Candy Crushit sun muut muille.;)
[/quote]
Meidän tapamme elää on erilainen, siksi sinä puolustat henkeen ja vereen puhelintasi. Minä pysytyn suunnittelemaan ja ennakoimaan ja ottamaan monia erilasia asioita huomioon. Sinä elät tässä ja nyt ns. töks-elämää, johon ei kuulu ajattelu.
Kirjoitit ihan itse, että "voit tarkistaa mm. sään", johon minun vasta-argumenttini oli, että tarkistan sään katsomalla ulos ikkunasta. Huomisen päivän sää vaikuttaa äärimmäisen harvoin elämääni tänään, joten todella harvoin on tilanteita, jolloin minun on juuri nyt se tiedettävä. Pystyn elämään epätietoisuudessa ilman ennusteita tunnin tai pari.
Kirjoitit ihan itse "suoriudut tavanomaisista soitoista ja tekstiviesteistä puolet nopeammin, kuin vanhalla puhelimella". Nyt kuitenkin ihmettelet, että "Miten älypuhelin vaikuttaa sinun puheluaikoihin?" - no sitä minäkin ihmettelen, kun sinä väitit, että suoriudun niistä nopeammin älypuhelimella.
Älypuhelin mahdollistaa laskunmaksun ajasta ja paikasta riippumatta, mutta entä jos minulle laskunmaksu kesken elokuvan ei ole tärkeä asia, koska laskuilla on eräpäivänsä, joka on ajasta riippuva. Riittää, että maksan laskuni siihen mennessä ja sen asian voi hoitaa muutenkin kuin älypuhelimella.
En ole eläissäni kertaakaan ollut tilanteessa, jossa seison keskellä katua pohtimassa, onko 2 km päässä oleva ravintola auki vai ei. Tuskin sitä tilannetta tulee myöhemminkään.
Datapaketista ei tarvitse maksaa erikseen, mutta se maksaa, ei siis ole ilmaista.
Älypuhelin ei rajoita minun elämääni, koska minulla ei sitä ole, mutta jos sinun älypuhelimesi hajoaa tai katoaa, sinä olet hukassa. Koska siinä kapulassa on koko elämäsi, pankkiyhteytesi, salasanasi, valokuvasi, kaverisi. Vaikka kaikki tieto on turvassa pilvipalvelussa, et ilman kännykkää kädessäsi ole kokonainen ihminen, koska hetkenä minä hyvänsä päähäsi voi pälkähtää, onko joku ravintola juuri nyt auki vai ei. Ja ilman älypuhelinta ei saa sitä mitenkään selville siltä seisomalta. Me älypuhelinta vailla elävät tiedämme, että sinne ravintolaan voi vaikka soittaa, sillä vanhalla nokialaisella. Toimii.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 00:38"]
Mulla ei oo vielkään älypuhelinta, eihän sitä oo pakko hankkia. Ja kyllä joskus ärsyttää kun ihmiset vaan kuvailee puhelimillaan eikä keskity itse asiaan.
[/quote]
Minulla ei ole älypuhelinta, eikä näillä näkymin tule, mutta valokuvausta olen harrastanut jo 30 vuotta. Tunnustan, etten aina keskity itse asiaan kuvatessani ympäristöäni. Onneksi ystävät ja perhe ymmärtävät.
Itsellä oli joskus Siemens ME45 puhelin ja kaipaan sen pientä kokoa. Oikeasti työasioiden hoiitaminen on helpottunut paljon, kun nykyiset älypuhelimet toimii hyvin yhteen työläppärin kanssa. Välillä tuntuu että pitäisi olla puhelin ja älypuhelin erikseen.
Tottakai haikailen menneitä aikoja, mutta en erityisesti älypuhelinten takia. Vaikka ärsyttääkin nää, jotka ovat aina nenät kiinni puhelimen näytössä niin mulle älypuhelimesta on ollut paljon hyötyä. Siinä on hyvä kamera, joten on kätevää, ettei tarvitse kanniskella mitään digikameraa mukana. Siinä on navigaattori, gps, ilmainen viestisovellus (whatsapp), saan heti tiedon kun mulle tulee sähköpostia jne. Se on tehnyt elostani monella eri tavalla helpompaa.
Eipä ole älypuhelinta koskaan ollutkaan. Miehellä on ja kyllä minua ärsyttää sen jatkuva räpläys paikassa kuin paikassa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:38"]Eikä sen älypuhelimen tarvitse rajoittaa elämääsi, otat parhaat puolet irti ja jätät Candy Crushit sun muut muille.;)
[/quote]
En ole tuo, jolle olet vastaillut, mutta jos nyt mainitsisit edes yhden niistä pahaista puolista, joita tarvitsen :). Vielä et ole siinä onnistunut. Se, että älypuhelimella voi tehdä asioita (esim. ravintolavarauksen tekeminen), ei tarkoita sitä, että tarvitsen tuollaista ominaisuutta tai mitään muutakaan.
Sitäpaitsi av:lla oli eräs ketju 1-2 kk sitten, jossa ap kertoi ostaneensa älypuhelimen ja pyysi sen käyttöön vinkkejä. Oli provo tai ei, hänet suunnilleen haukuttiin pystyyn, koska oli hommannut laitteen, jolle ei ollut tarvetta.
Ei parinsadan laite (+ kalliit liittymtä) maksa itseään takaisin, jos sitä ei vähäisen tarpeen vuoksi käytä. Olen myös kuullut, että se datayhteys halvimmassa mahdollisessa liittymässä on niin huono, ettei sillä edes nettiä voi käyttää.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:58"]
Itsellä oli joskus Siemens ME45 puhelin ja kaipaan sen pientä kokoa.
[/quote]
Minulla on yhä Siemens M35 :). Pelkään sitä hetkeä, kun joudun ostamaan uuden puhelimen. Onneksi tuossa ei ole vielä toistaiseksi (15v.) ollut mitään ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:53"]
Valitettavasti sitä on aika pihalla kaikesta jos tänäpäivänä ei sellaista omista.
[/quote]
Varmaan näin onkin nuoremmilla. Itse olen jo lähemmäs 50v., enkä tunne olevani "pihalla" siksi, etten omista älypuhelinta. Muista syistä kylläkin ;)
En kaipaa, vaan kaipaan tulevaisuuteen, missä uutuudenviehätys näistä laitteista on jo mennyt, ja ihmiset muistavat taas katsoa toisiaan eivätkä vain kännykkäänsä.
Itselläni on hyvä älykännykkä (mikään puhelin se ei ole, vaikka voi sillä soittaakin), jolla voin tehdä mitä vain haluan, mutta ei tulisi mieleenikään käyttää sitä leffan aikana, ystävien seurassa, mökillä tms. En viihdy sellaisten ihmisten seurassa, joille minä läsnäolevana en riitä, vaan jokaiseen toisilta kavereilta saatuun Whatsapp-viestiin pitää vastata heti.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 01:59"]
En tosiaankaan. Elämäni on paljon parempaa, kun käytössäni on koska tahansa kartta ja kompassi, tietosanakirja, ravintolaopas, radio, pelikonsoli, herätyskello, muistikirja, videotoistin, musiikkisoitin, sanomalehti, verkkopankki, kamera ja kirjastollinen kirjoja. En ole huomannut älypuhelimissa olevan mitään huonoja puolia, pelkästään huomattavia etuja.
Kaipaatteko muuten myös aikaa ennen radiota, puhelinta ja pesukonetta?
[/quote]
En kaipaa, mutta mitä sellaista älypuhelin osaa, mitä ei voi millään muulla korvata? Pesukone on pesukone, sitä ei voi korvata kahvimyllyllä, mutta puhelimen kompassi on koska tahansa korvattavissa oikealla, samoin kamera tai kartta.
[/quote]
Ihme logiikkaa. Pesukoneen sijasta voit pestä pyykit käsin, kahvin voit jauhaa käsin myös. Onhan se kätevää raahata aina mukana kameraa ja kompassia, sen sijaan, että ne löytyisivät valmiiksi puhelimen sisältä.:D
Ja hyvästä kamerasta todellakin on hyötyä puhelimessa, koska monesti tilanteet joista haluat kuvan otettavan, tulevat yllättäen. Lisäksi on tilanteita missä on hyvä saada todistukseksi kuva otettua.
[/quote]
Kyllä minulla on kännykässä kamera vaikka ei älypuhelin olekaan.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Meidän tapamme elää on erilainen, siksi sinä puolustat henkeen ja vereen puhelintasi. Minä pysytyn suunnittelemaan ja ennakoimaan ja ottamaan monia erilasia asioita huomioon. Sinä elät tässä ja nyt ns. töks-elämää, johon ei kuulu ajattelu.
Kirjoitit ihan itse, että "voit tarkistaa mm. sään", johon minun vasta-argumenttini oli, että tarkistan sään katsomalla ulos ikkunasta. Huomisen päivän sää vaikuttaa äärimmäisen harvoin elämääni tänään, joten todella harvoin on tilanteita, jolloin minun on juuri nyt se tiedettävä. Pystyn elämään epätietoisuudessa ilman ennusteita tunnin tai pari.
Kirjoitit ihan itse "suoriudut tavanomaisista soitoista ja tekstiviesteistä puolet nopeammin, kuin vanhalla puhelimella". Nyt kuitenkin ihmettelet, että "Miten älypuhelin vaikuttaa sinun puheluaikoihin?" - no sitä minäkin ihmettelen, kun sinä väitit, että suoriudun niistä nopeammin älypuhelimella.
Älypuhelin mahdollistaa laskunmaksun ajasta ja paikasta riippumatta, mutta entä jos minulle laskunmaksu kesken elokuvan ei ole tärkeä asia, koska laskuilla on eräpäivänsä, joka on ajasta riippuva. Riittää, että maksan laskuni siihen mennessä ja sen asian voi hoitaa muutenkin kuin älypuhelimella.
En ole eläissäni kertaakaan ollut tilanteessa, jossa seison keskellä katua pohtimassa, onko 2 km päässä oleva ravintola auki vai ei. Tuskin sitä tilannetta tulee myöhemminkään.
Datapaketista ei tarvitse maksaa erikseen, mutta se maksaa, ei siis ole ilmaista.
Älypuhelin ei rajoita minun elämääni, koska minulla ei sitä ole, mutta jos sinun älypuhelimesi hajoaa tai katoaa, sinä olet hukassa. Koska siinä kapulassa on koko elämäsi, pankkiyhteytesi, salasanasi, valokuvasi, kaverisi. Vaikka kaikki tieto on turvassa pilvipalvelussa, et ilman kännykkää kädessäsi ole kokonainen ihminen, koska hetkenä minä hyvänsä päähäsi voi pälkähtää, onko joku ravintola juuri nyt auki vai ei. Ja ilman älypuhelinta ei saa sitä mitenkään selville siltä seisomalta. Me älypuhelinta vailla elävät tiedämme, että sinne ravintolaan voi vaikka soittaa, sillä vanhalla nokialaisella. Toimii.
[/quote]
Turhaan ylianalysoit elämäntapojani ja ajattelun puutettani, kun yritän sinulle perustella mitä konkreettisia hyötyjä älypuhelimesta on vs peruspuhelin. Edelleenkin, voit elää elämääsi täysin samalla tavalla kuin tähänkin asti, mutta älypuhelin tuo noitten perusominaisuuksien lisäksi arkea helpottavia lisäominaisuuksia. Toiset niistä hyötyy enemmän, toiset vähemmän. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että älypuhelinta hyödyntävät eläisivät "töks-elämää" ja eivät itse ajattelisi. Päinvastoin, me ajattelemme. Emme halua turhaan soittaa numeropalveluun ja tiedustella aukioloaikoja/Puhelinnumeroita, kun voimme ne ilmaiseksi tarkistaa puhelimesta.
Tarkoitin, että itse konkreettinen soittaminen ja viestittäminen on nopeampaa. Itse puhelun kesto riippuu tietysti sinusta itsestä.
Harva tuskin kesken elokuvaa haluaa sitä laskua maksaakkaan, mutta nyt sinä vain saivartelet.
Datapaketista ei tarvitse maksaa erikseen, koska enää ei juurikaan ole liittymiä missä datapakettia ei olisi. ts. maksat siitä datapaketista myös sillä vanhalla Nokialaisella.;)
Älypuhelin ei myöskään rajoita elämääni, päinvastoin se helpottaa sitä. Saan kaikki tarvitsemani tiedot ajasta ja paikasta riippumatta. Tästä johtuen voin reagoida asioihin nopeammin kuin esimerkiksi sinä joka ei halua olla "järjestelmän vanki". Älypuhelimessa ei myöskään fyysisesti ole mitään minun tietojani, vaan ne ovat pilvessä. Tällöin puhelimen hajoaminen/katoaminen ei ole ongelma, koska saan samat tiedot uuteen laitteeseen samantien. Sinä et voi sanoa samaa. Enkä myöskään ole rikki, jos joudun olemaan ilman puhelintani. Olen monesti mökillä niin, että puhelin on kokonaan pois päältä pitkiäkin aikoja ja se on ajoittain todella mukava tunne.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:34"]
[/quote]
Älypuhelinten netit maksavat tällä hetkellä 5-20€, mutta noissa 15-20€ neteissä on jo kaikki puhelut ja tekstiviestit mukana eli täysin tuulesta temmattu tuo 25€. Datapakettien hinnat todennäköisesti tulevat hieman nousemaan, mutta vastaavasti perinteiset puhelut ja viestit tulevat halpenemaan todella rajusti jolloin kokonaiskustannukset eivät tule älyttömästi nousemaan.
[/quote]
Löytyihän se hintaguru, joka kykenee kumoamaan erilaiset hintavertailut. Datapakettien hinnoissa on jo nyt 30% hinnannostopaine (jos uskomme Taloussanomia ja miksi emme uskoisi) eli kuse ei ole nousemisesta hieman vaan todennäköisesti vähintään tuplaantumisesta.
Olen huomannut, että en pysty enää keskittymään edes elokuvan katsomiseen, kun täytyy näpertää puhelimen kanssa koko ajan. Sinänsä surullista. Olen pahasti koukussa, loppua ei näy.