Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaipaatko aikaa ennen älypuhelimia?

Vierailija
23.07.2014 |

Pistetään rajaukseksi älypuhelinten suuri markkinoille tulo, eli noin vuodesta 2007 eteenpäin menneet vuodet. Kaipaatko ennen näitä vuosia ollutta aikaa, kun nettiin pääsi pääasiassa vain koneella (kyllähän se kännykälläkin taisi toimia jo jotenkuten, mutta minuuttihintalaskutus oli järkyttävää), kännykkää ei ollut jokaisella koulutaipaleensa aloittavalla jne?

Itse myönnän kaipaavani joskus aikaa, kun joka perheenjäsenellä ei olisi nenä kiinni joko televisiossa, läppäreissään tai ipadilla,  kun erilaisissa tapahtumissa kävisi porukkaa, kun kahville mentäessä tai huvipuistossa istuessa ei tarvisi joka välissä vetää kännykkää esille ja tarkistaa niitä ryhmäviestien piippauksia, jakaa tämänhetkistä sijaintiaan kuvin tai säätää instagramiin parhaimman näköisiä filttereitä.

Helppohan tähän olisi sanoa, että lopeta itse käyttö - itse asiassa voisin jopa lopettaakin, ongelmahan on vain se, että näitä pahasti älypuhelimista riippuvaisia ei saa lopettamaan vaikka asiasta huomauttaisikin.

Ja niin, olen 18-vuotias.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska minulla ei edelleenkään ole älypuhelinta eikä tule. Ärsyttää kylläkin se, kun kaikki nykyään vain räpläilevät puhelimiaan.

Vierailija
22/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku viisas sanoi, että hänellä on äly päässä ja puhelin taskussa. En hanki ikinä älypuhelinta, sillä on tosi kuvottavaa, kun räkäsillä käsillä ihmiset lääppivät sitä kuvaruutua ja sitten siitä ei näe mitään, kun on ihan tahmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole älypuhelinta ja pärjään ihan hyvin ilman sitä. Viimeksi nauratti rippikirkossa, kun 70% ympärillä istuvista 6- 40v ikäisistä räpläsi puhelintaan koko ajan. Minä keskityn elämiseeni enkä siitä kertomiseen.

Vierailija
24/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 05:06"]En kaipaa. Kännykkä pienellä alakoululaisella (sanotaan vaikka alle 12-v) on tosin mielestäni höpötystä. Älypuhelimesta on ainakin itselleni paljon hyötyä: ei tarvitse kanniskella mukanaan esimerkiksi karttoja, muistikirjaa, kalenteria, mp3-soitinta jne mukana, vaan kaikki löytyy puhelimesta. Netin kautta toimivat viestipalvelut ovat tekstaamista halvempia. Sama puheluissa (esim Skype-sovelluksen puhelutoiminto). Kirjoja luen julkisissa vieläkin koska tykkään käännellä sivuja. 

- 20v

[/quote]Miksi alle 12-vuotiaalle ei olisi hyötyä ilmaisista viestisovelluksista? Meillä käytetään whatsappia ja puhelinlasku on laskenut dramaattisesti.

Vierailija
25/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomalla Suomessa ollessamme mm. kesäteatterin väliajalla kaikki räpläsivät kännyköitään.

Herra isä, ei tullut mieleenkään soitella minnekään saatikka tarkistella sieltä mitään... mahtoi ihmisillä olla piinallisista katsoa tunti näytelmää.

t. ulkosuomalainen

Vierailija
26/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:02"]

Minulla ei ole älypuhelinta ja pärjään ihan hyvin ilman sitä. Viimeksi nauratti rippikirkossa, kun 70% ympärillä istuvista 6- 40v ikäisistä räpläsi puhelintaan koko ajan. Minä keskityn elämiseeni enkä siitä kertomiseen.

[/quote]

Nimenomaan sinä pärjäät, mutta elämäsi helpottuisi älypuhelimen myötä. Vastoin yleistä harhaluuloa, älypuhelimen käyttö ei ole hankalaa, eikä näyttö lian peitossa.:)

Vierailija
27/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttuhan se on että on älypuhelin. Itse jätän puhelimen pois välillä koska en halua että älypuhelin hallitsee mua. En vastaa aina kotona edes puhelimeen. Kotona käytän pöytäkonetta. 

Vierailija
28/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa. Älypuhelimista on paljon hyötyä.

Vierailija
29/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa. Olen elänyt jo aikana jolloin kaikilla ei ollut lankapuhelinta tai televisiota. Eniten kiitollinen olen mobiilipankkipalveluista, karttapalveluista ja siitä että löydän netistä lähimmän rautakaupan yms. mökillä ollessani. Olen viisikymppinen ja elämä ei ole koskaan ollut näin helppoa.

Vierailija
30/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:25"]

[/quote]

Nimenomaan sinä pärjäät, mutta elämäsi helpottuisi älypuhelimen myötä. Vastoin yleistä harhaluuloa, älypuhelimen käyttö ei ole hankalaa, eikä näyttö lian peitossa.:)

[/quote]

Voisitko ystävällisesti kertoa, mikä helpottuisi?

Älypuhelimen käyttö on ymmärtääkseni erittäin helppoa (usko tai älä, olen sellaista käyttänyt, koska piti katsoa jotain valokuvia, videoita jne., mutta ilman niitäkin elämäni on varsin elettävää). En ole ollenkaan varma, että tarvitsen kirkossa viihdykkeeksi jonkun candy crash -pelin.

Vierailija
31/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 01:59"]

En tosiaankaan. Elämäni on paljon parempaa, kun käytössäni on koska tahansa kartta ja kompassi, tietosanakirja, ravintolaopas, radio, pelikonsoli, herätyskello, muistikirja, videotoistin, musiikkisoitin, sanomalehti, verkkopankki, kamera ja kirjastollinen kirjoja. En ole huomannut älypuhelimissa olevan mitään huonoja puolia, pelkästään huomattavia etuja.

Kaipaatteko muuten myös aikaa ennen radiota, puhelinta ja pesukonetta?

[/quote]

En kaipaa, mutta mitä sellaista älypuhelin osaa, mitä ei voi millään muulla korvata? Pesukone on pesukone, sitä ei voi korvata kahvimyllyllä, mutta puhelimen kompassi on koska tahansa korvattavissa oikealla, samoin kamera tai kartta.

Vierailija
32/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:45"]

[/quote]

[/quote]

Älypuhelimen käyttö on ymmärtääkseni erittäin helppoa (usko tai älä, olen sellaista käyttänyt, koska piti katsoa jotain valokuvia, videoita jne., mutta ilman niitäkin elämäni on varsin elettävää). En ole ollenkaan varma, että tarvitsen kirkossa viihdykkeeksi jonkun candy crash -pelin.

[/quote]

Sen lisäksi, että suoriudut tavanomaisista soitoista ja tekstiviesteistä puolet nopeammin, kuin vanhalla puhelimella, voit tarkistaa mm. sään, sähköpostit, jonkun tärkeän tiedon netistä, reitin tai vaikkapa ottaa kuvan ja maksaa laskut. Lisäksi älypuhelimet eivät tallenna tietojasi fyysisesti puhelimeen, jolloin et puhelimen rikkoutuessa/hajotessa menetä tietojasi.

Ja älypuhelimen omistaminen ja tiettyjen yleisten sovellusten omistaminen(esimerkiksi whatsapp) ei pelkästään helpota viestittelyä, mutta tekee siitä myös käytännössä ilmaista sinulle sekä niille, jotka yrittävät sinuun ottaa yhteyttä.

Loppupeleissä sinähän itse olet vastuussa siitä, miten paljon puhelintasi näpräät. On se sitten äly tai perus.:)

Vierailija
33/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 02:03"]

Hämmentävää on mielestäni käyttäytyminen bussissa tai ratikassa. Jokainen tuijottaa ja räpeltää vain kännykkäänsä. Sinänsä kummallista, että vaikkapa New Yorkin tai Amsterdamin julkisissa kulkuneuvoissa ihmiset lukevat kirjoja tai juttelevat toisilleen.

Yleensäkin: Miksi suomalaiset ovat tuttavienkin seurassa aina kännykkänsä lumoissa?

[/quote]

Tuo sosiaalisen median viettelys on kyllä tapahtunut muuallakin kuin Suomessa. 

http://blog.petflow.com/a-video-everyone-needs-to-see/

Ja kyllä. Kaipaan aikaa, jolloin ihmiset tuijottelivat muutakin kuin puhelimiaan. Älypuhelimet ovat tekosyy olla huomaamatta muita. Muita ihmisiä ei haluta kohdata ja siksi tuijotetaan ruutuja kuin zombiet.

"Smart phones, dumb people"

Vierailija
34/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa. Mä haaveilin mukana kulkevasta tietokoneesta kunnon internetillä jo heti kun ensimmäisen kerran sain tietokoneeseen internetin joskus 90-luvulla. :D

Vierailija
35/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:49"]

En tosiaankaan. Elämäni on paljon parempaa, kun käytössäni on koska tahansa kartta ja kompassi, tietosanakirja, ravintolaopas, radio, pelikonsoli, herätyskello, muistikirja, videotoistin, musiikkisoitin, sanomalehti, verkkopankki, kamera ja kirjastollinen kirjoja. En ole huomannut älypuhelimissa olevan mitään huonoja puolia, pelkästään huomattavia etuja.

[/quote]

En kaipaa, mutta mitä sellaista älypuhelin osaa, mitä ei voi millään muulla korvata? Pesukone on pesukone, sitä ei voi korvata kahvimyllyllä, mutta puhelimen kompassi on koska tahansa korvattavissa oikealla, samoin kamera tai kartta.

[/quote]

Ihme logiikkaa. Pesukoneen sijasta voit pestä pyykit käsin, kahvin voit jauhaa käsin myös. Onhan se kätevää raahata aina mukana kameraa ja kompassia, sen sijaan, että ne löytyisivät valmiiksi puhelimen sisältä.:D

Ja hyvästä kamerasta todellakin on hyötyä puhelimessa, koska monesti tilanteet joista haluat kuvan otettavan, tulevat yllättäen. Lisäksi on tilanteita missä on hyvä saada todistukseksi kuva otettua.

Vierailija
36/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa aikaa ennen älyluureja. Enemmän kaipaan ihmisten seurassa kohteliaisuutta, hyviä käytöstapoja sekä fyysistä sekä henkistä läsnäoloa. En ymmärrä, miksi ihmisillä pitää olla linjat auki aina joka suuntaan ja kellonajasta riippumatta. Ihan kuin olisi jokin yleinen laki, joka määrää jatkuvan tavoitettavuuden vuorokauden ympäri.

Mä vastaan viesteihin ja puheiluihin, jos huvittaa ja tilanne sen sallii. Jos keskustelen jonkun kanssa tai teen töitä, puhelin pysyy taskussa ja äänettömällä. Töissä vastaan vain ja ainoastaan työpuhelimeen ja -sähköpostiin.

Lenkkeillessä ja muuten liikkuessa näkyy monella olevan kännykkä mukana, sitä en tajua. Ja joo, tiedän että on kaikenlaisia kuntoilusovelluksia, mutta miksi puhelimeen pitää vastata kesken kuntoilun?!

Vierailija
37/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:53"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:45"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sen lisäksi, että suoriudut tavanomaisista soitoista ja tekstiviesteistä puolet nopeammin, kuin vanhalla puhelimella, voit tarkistaa mm. sään, sähköpostit, jonkun tärkeän tiedon netistä, reitin tai vaikkapa ottaa kuvan ja maksaa laskut. Lisäksi älypuhelimet eivät tallenna tietojasi fyysisesti puhelimeen, jolloin et puhelimen rikkoutuessa/hajotessa menetä tietojasi.

Ja älypuhelimen omistaminen ja tiettyjen yleisten sovellusten omistaminen(esimerkiksi whatsapp) ei pelkästään helpota viestittelyä, mutta tekee siitä myös käytännössä ilmaista sinulle sekä niille, jotka yrittävät sinuun ottaa yhteyttä.

Loppupeleissä sinähän itse olet vastuussa siitä, miten paljon puhelintasi näpräät. On se sitten äly tai perus.:)

[/quote]

Ahaa - voin tarkistaa älypuhelimella sään sen sijaan, että katsoisin ulos ikkunasta? Ja jos ennen rupattelin ystäväni kanssa 10 min, älypuhelimen ansiosta jutteluajaksi riittää 5 min. Samoin tekstiviestit kirjoitan nopeammin kuin ennen - mikä huima mullistus henkilölle, joka lähettää noin 15 tekstiviestiä kuukaudessa ja niiden sisältö on yleensä "OK".

Älypuhelimella voin lukea sähköpostit, mutta entä jos tapanani on lukea ne vain kerran päivässä ja vastata samantien (koska en halua olla systeemin vanki). Laskujen maksussa sama juttu: vielä ei ole eteen tullut tilannetta, että lasku pitää maksaa tässä ja nyt eikä se voisi odottaa seuraavaan aamuun asti tai etteikö siitä selviäisi perinteisellä rahalla tai pankkikortilla.

Voin tietty tarkistaa jonkun tiedon netistä, mutta tähän hätään en keksi yhtäkään sellaista asiaa, joka pitää tarkistaa tässä ja nyt eli ei voisi odottaa siihen asti, että olen kotona tai läppärin äärellä. Valokuvia saan otettua tällä ikivanhalla nokialaisellanikin tai jos haluan oikeasti kuvata niin kunnon kameralla.

Yhteydenpidon läheisiini hoidan äärettömän vanhanaikaisesti olemalla läsnä.

Uutta minulle oli tieto siitä, että viestittely älypuhelimella vaikka whatsappilla olisi käytännössä ilmaista. Palveluntarjoajat kun väittävät, että se maksaa vuodessa noin 300-500 e + laite noin 300 e siihen päälle. Mistä tuollaisia ilmaisia liittymiä ja puhelimia saa?

Vierailija
38/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 02:03"]Hämmentävää on mielestäni käyttäytyminen bussissa tai ratikassa. Jokainen tuijottaa ja räpeltää vain kännykkäänsä. Sinänsä kummallista, että vaikkapa New Yorkin tai Amsterdamin julkisissa kulkuneuvoissa ihmiset lukevat kirjoja tai juttelevat toisilleen.

Yleensäkin: Miksi suomalaiset ovat tuttavienkin seurassa aina kännykkänsä lumoissa?

[/quote]

New Yorkin metrossa ei ole juuri ollenkaan kenttää, joten siellä ei pääse älypuhelimella nettiin. Jos pääsisi, niin aivan varmasti sielläkin näprättäisiin älypuhelimia ihan koko ajan.

Vierailija
39/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:49"]

[/quote]

[/quote]

Ihme logiikkaa. Pesukoneen sijasta voit pestä pyykit käsin, kahvin voit jauhaa käsin myös. Onhan se kätevää raahata aina mukana kameraa ja kompassia, sen sijaan, että ne löytyisivät valmiiksi puhelimen sisältä.:D

Ja hyvästä kamerasta todellakin on hyötyä puhelimessa, koska monesti tilanteet joista haluat kuvan otettavan, tulevat yllättäen. Lisäksi on tilanteita missä on hyvä saada todistukseksi kuva otettua.

[/quote]

Ahaa - siis älypuhelimen kompassi ei oikeastaan korvaakaan kompassia vaan perimätiedon siitä, miten tunnistaa etelä ja pohjoinen luonnossa? Eikä älypuhelimen kamera korvaa tavanomaista kameraa vaan piirtämisen. Älypuhelinen yhteydenpitosovellukset eivät korvaa vanhanaikaista puhelinta vaan savumerkit eikä mahdollisuus lukea sähköpostit korvaa läppäriä vaan kirjekyyhkyt.

Todella harva meistä tarvitsee arjessa koko ajan kompassia, mutta näin lapsiperheellisenä vauvan varavaipalle on joskus kysyntää. Saako jostain sellaisen älypuhelimen, jolla voi korvata vaipan? Jos se kerran on niin kätevä vempain.

Vierailija
40/98 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä kaipaan, mieheni on todella riippuvainen puhelimestaan, ei itse myönnä.

Oli se lapsuus ja nuoruus niin kivaa kun oikeasti nähtiin ihmisiä jne. Nyt jos et ole somessa et tiedä mistään mitään...

Mutta onhan älypuhelimissa hyvääkin, parasta omasta mielestäni useimmissa on kamera, ei tarvitse erikseen kantaa digikameraa kun puhelimella saa jopa parempia kuvia.