Mistä pidät kauhukuningas Stephen Kingin kirjoissa
Yritän oppia pitämään näistä mutta ei onnistu! :( Tuntuvat tylsältä eli mitä teen väärin?
Kommentit (67)
Et vain osaa nauttia tarinankerronnasta, se näissä on se juttu, ei se kauhu.
En ole koskaan pitänyt sen kirjoista enkä niistä tehdyistä elokuvista...
Riippuu ihan kirjasta mutta hänellä oma tyylinsä.
Vierailija kirjoitti:
Näin. Aika moni kuvittelee että ne Kingin kirjat on alusta loppuun jotakin veri roiskuu-kauhua. Ei, vaan Kingin stooreissa on parasta juuri hyvä tarinankerronta, ei splatter.
Onko ongelma suomennoksissa? Luetteko englanniksi näitä?
Olen teinistä asti pitänyt Kingin kirjoista, tosin täytyy myöntää että jotkut ovat hivenen liian pitkiä makuuni ja vanhemmat teokset ovat parempia kuin uudemmat. Jos aikoo Kingiä lukea niin kannattaa aloittaa esim sellaisista klassikoista kuin Hohto, Piina tai Uinu Uinu Lemmikkini
Tarkkanäköisestä ihmiskuvauksesta.
Jotkut kirjat ovat häneltä aivan loistavia, yks oli sellainen jonka jätin kesken vaikka olen suuri fani.
Eli auttaa ehkä vaihtaa kirjaa?
Vierailija kirjoitti:
Makuasiahan tuokin on,
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä pitkäveteistä jaarittelua.
Vierailija kirjoitti:
Olen teinistä asti pitänyt Kingin kirjoista, tosin täytyy myöntää että jotkut ovat hivenen liian pitkiä makuuni ja vanhemmat teokset ovat parempia kuin uudemmat. Jos aikoo Kingiä lukea niin kannattaa aloittaa esim sellaisista klassikoista kuin Hohto, Piina tai Uinu Uinu Lemmikkini
Kannattaa aloittaa Painajaisella ja lukea sen jälkeen Kauhun vuodenajat-miniromaanit ja sitten Tukikohta. Näistä saa kuvan Kingin taidoista.
Moni Kingin kirjoista on käytännössä sama kirja pienillä kosmeettisilla muutoksilla. Aina samat hahmot, kirjailija pitää olla aina
En tykkää kaikista Kingin kirjoista. Jotkut olen jättänyt kesken.
Minulle tärkeintä on tarina. Esim. Carrien, Piinan ja pienoisromaani Mallioppilaan tarinat tiesin etukäteen, ja olin todella kiinnostunut lukemaan ne. Sen takia luin ne innoissani ja tykkäsin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Joskus koittanut lukea noita eikä ne oikein iske. Yritin lukea mm. Kingin "mestariteosta" eli Tukikohtaa ja se oli mielestäni ylipitkä ja puuduttava.
Desperationissa kun yksi poliisi ärsyyntyy erään kaverin kännykkään puhumisesta niin paljon, että ampuu sen baarin taakse. Tähän liittyvä sananvaihto kruunaa kaiken.
King on loistava tarinankertoja. Hän olisi ihan kuningasluokkaa jollei hänen kirjoistaan puuttuisi tietty syvin inhimillinen taso, minkä takia hänestä ei koskaan tule maailmankirjallisuuden klassikkoa. Sen takia hän varmaankin kirjoittaa kauhua. King pystyy yhdellä pienellä kappaleella maalaamaan skenen, tarkkasilmäisen kuvan ihmisestä ja vetämään lukijan tarinaan mukaan.
Vähän itseään toistavia ja tylsiä. Sinällään pettymyksiä kun pentuna olivat "kiellettyjä" äidin toimesta kun oli ilmeisesti kuullut jotain jotain niistä joskus.
Jännittäviä olivat aikoinaan. Nyt aika ajanut niiden ohi.
Aika moni pettyy Kingiin, koska kapasiteetti ei riitä ymmärtämään tekstiä. Nämä on niitä jotka haluaa että sivulla numero kaksi alkaa veri ja suolet lentelemään heti, eikä osaa keskittyä.
Kaikki Kingin kirjat eivät ole hyviä, mutta jotkut ovat. Hohto ainakin, muita en oikein muista koska kauhukaudestani on yli 20 vuotta.
Paskoja ja yliarvostettuja.