Täytin 50. Yksi kummilapsi kuudesta muisti minua
Pakko myöntää että loukkaannuin aika lailla. Synttäreistä nyt 2 kk eikä kukaan kummilapsista tai heidän vanhemmistaan ole noteerannut asiaa ollenkaan.
Toki en pitänyt juhlia, mutta kyllä silti odotin korttia, kukkia tai edes tekstiviestiä. Turhaan.
Aina olen nämä nuoret muistanut ja vanhemmat huomioinut kun ovat pyöreitä täyttäneet. Mutta mitäs tämmöisestä vanhasta sinkusta...
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, ap :( Paljon onnea sinulle 50 ikävuoden johdosta <3 Olet tärkeä ja merkityksellinen ihminen, aivan niinkuin muutkin <3
Minulla "on" yksi kummilapsi, mutta en ole muistanut häntä 3 vuotissynttäreiden jälkeen. Lapsi menee nyt kouluun. Hänen vanhempansa, erityisesti äiti (minun entinen ystäväni) oli aivan mahdoton. Hän linkitti aina synttäri ja joulutoiveet ja ne olivat tosi kalliita, n. 50-80e maksavia. Yksi oli jopa n. 130e, jonka jälkeen sanoin, että hieman on hintava toive. Koskaan en saanut itse päättää, mitä olisin halunnut lapselle ostaa. Lapsi oli silloin vielä niin pieni, ettei osannut itse toivoa.
Koin, että kummilapsen äiti käytti minua hyväkseen :( Itselläni on samanikäiset kaksoset. Hän ei ole heidän kumminsa (niinkuin ei kukaan muukaan!), mutta lapsiani ei mitenkään huomioinut "koska kummit tekee sen". Mielestäni ajatus oli väärä.
Noh, en menettänyt mitään. Näin on parempi. Mielestäni sen pitää olla molempiin suuntiin, oli kummi tai ei!
Paljon onnea vielä sinulle <3
Minusta on todella tökeröä esittää mitään lahjatoiveita, ellei kummi tms. mahdollisen lahjan antaja itse tiedustele, mitä mahdollisen lahjan saaja toivoo tms. Tästä ehkä poikkeuksena häälahjat, jolloin toivomuslista - josta lahjanantaja saa itse valita eikä ole silti pakko noudattaa - helpottaa kun tietää lahjan olevan varmasti mieluinen. Mutta normaalit synttärilahjat yms. ovat usein aika pieniä, ja aika rajuja toivomuksia nuo 50-80 tai jopa 130 euroa maksavat...
No kyllä mä ainakin onnittelen ja vien kukkia kummeille synttärinä. Nyt ku ollaan ihan aikuisia, eikä budjetti kaadu tuohon. Samalla tavalla he muistavat mua vieläkin synttärinä vaikka olen jo yli 30.
Ei ole mun mielestä iso rasti laittaa viestiä, että onnea.
Vierailija kirjoitti:
Jos kummilapset ovat ala-ikäisiä, muistaminen yleensä tapahtuu vanhemman toimesta tai vanhemman pitää infota lasta että laitappas kummille tekstari. Ette vaikuta kummilasten kanssa läheisiltä, sekin varmasti selittää sen etteivät muistaneet. Jos kummin kanssa ei ole muuten kuin synttäreinä tekemisissä, niin kyseessä on teinin näkökulmasta vanhempien kaveri.
Miettisin siis sinuna ap, mitä tulevaisuudelta toivot kummilasten kanssa. Jos haluat suhteen heihin niin rakenna sellainen, muuten voit hyvin jättäytyä kokonaan heidän elämästään. Lahja-automaattina ei tarvitse olla.
Kummilapset ovat nuoria /nuoria aikuisia. Pidän yhteyttä kaikkiin ja on mm matkustelu paljon yhdessä ym. Sehän tästä niin käsittämätöntä olikin että koen olevani heidän perheiden elämässä mukana paljonkin mutta sitten kuitenkin noinkin iso synttäri sivuutetaan. Toistan itseäni: tekstiviesti olisi riittänyt. En saanut edes sitä. Helvetin pahan mielen sain !! Jep, olen sitten pikkumainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kummilapset ovat ala-ikäisiä, muistaminen yleensä tapahtuu vanhemman toimesta tai vanhemman pitää infota lasta että laitappas kummille tekstari. Ette vaikuta kummilasten kanssa läheisiltä, sekin varmasti selittää sen etteivät muistaneet. Jos kummin kanssa ei ole muuten kuin synttäreinä tekemisissä, niin kyseessä on teinin näkökulmasta vanhempien kaveri.
Miettisin siis sinuna ap, mitä tulevaisuudelta toivot kummilasten kanssa. Jos haluat suhteen heihin niin rakenna sellainen, muuten voit hyvin jättäytyä kokonaan heidän elämästään. Lahja-automaattina ei tarvitse olla.
Kummilapset ovat nuoria /nuoria aikuisia. Pidän yhteyttä kaikkiin ja on mm matkustelu paljon yhdessä ym. Sehän tästä niin käsittämätöntä olikin että koen olevani heidän perheiden elämässä mukana paljonkin mutta sitten kuitenkin noinkin iso synttäri sivuutetaan. Toistan itseäni: tekstiviesti olisi riittänyt. En saanut edes sitä. Helvetin pahan mielen sain !! Jep, olen sitten pikkumainen.
Ap
Jos sulla on noin läheiset välit, että ihan reissaatte yhdessä niin mikset suoraan laita kummilapsille viestiä, että hei mulla oli täyden kympin synttärit ja olis kiva jos olisit muistanut onnitella. Saat osalta vastaukseksi hei sori mä en yhtään muistanut, isosti onnea ja muutama ei vastaa ollenkaan. Nämä muutamat jotka eivät vastaa, voit unohtaa kokonaan ja nää jotka vastaa muistavat aivan varmasti ensikerralla.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä ainakin onnittelen ja vien kukkia kummeille synttärinä. Nyt ku ollaan ihan aikuisia, eikä budjetti kaadu tuohon. Samalla tavalla he muistavat mua vieläkin synttärinä vaikka olen jo yli 30.
Ei ole mun mielestä iso rasti laittaa viestiä, että onnea.
Jos henkilö ei halua juhlia synnttäreitä sä äänkeät väkisin kukkien kanssa paikalle?
Jos synnttärit on itselle tärkeä asia silloin kannattaa kutsua niitä kummilapsia syntymäpäiväjuhlille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos sulla on noin läheiset välit, että ihan reissaatte yhdessä niin mikset suoraan laita kummilapsille viestiä, että hei mulla oli täyden kympin synttärit ja olis kiva jos olisit muistanut onnitella. Saat osalta vastaukseksi hei sori mä en yhtään muistanut, isosti onnea ja muutama ei vastaa ollenkaan. Nämä muutamat jotka eivät vastaa, voit unohtaa kokonaan ja nää jotka vastaa muistavat aivan varmasti ensikerralla.
No tää oli aika hyvä. Ehkä vähän pehmeämmin sanakääntein.
Kiitos
Ap
Itse en tiedä kenenkään syntymäpäiviä ellei face book muistuta. Aina en muista edes mikä päivämäärä on, ellei ole jotain menoa kalenterissa, jota pitäisi huomioida.
Voisin siis aivan hyvin missata jonkun syntymäpäivän ja muistaa sen jälkikäteen, vaikka olisin tiennytkin sen.
Face book synttärisankareita onnittelen facessa tai whatsappissa, lukuunottamatta äitiäni tai veljeäni, joille soitan.
Voi olla kyseinen tilanne kummilapsillasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos sulla on noin läheiset välit, että ihan reissaatte yhdessä niin mikset suoraan laita kummilapsille viestiä, että hei mulla oli täyden kympin synttärit ja olis kiva jos olisit muistanut onnitella. Saat osalta vastaukseksi hei sori mä en yhtään muistanut, isosti onnea ja muutama ei vastaa ollenkaan. Nämä muutamat jotka eivät vastaa, voit unohtaa kokonaan ja nää jotka vastaa muistavat aivan varmasti ensikerralla.
En ymmärrä onnittelujen kerjäämistä. Jos ap olisi halunnut onnitteluja, niin hän olisi laittanut hyvissä ajoin viestiä, että täytän pyöreitä, kahvia ja kakkua on tarjolla klo 13-20, tervetuloa! Ja tadaa, viestejä olisi ainakin tullut, ehkä jopa vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö syntymäpäiväsi facebookissa?
En ole Facessa. Kaikki tiesivät kyllä. Asiasta oli paljon keskustelua koko kevään aikana kun mietin juhlinko vai en.
Ap
Tiesivätkö, ettet sitten lopulta päättänyt juhlia? Voisiko olla niin, että joku kuvittelee, että juhlat oli muttei kutsuttu, joten mitä sitä sitten muistelemaan. Tai ajattelevat, että olet päättänyt olla juhlimatta ja että se tarkoittaa, ettei nyt tehrä minkäänlaista numeroa näistä syntymäpäivistä, vaan ollaan niin kuin niitä ei olisikaan.
Mutta ei ole mitenkään epätavallista, että muistamisen virta on yksisuuntainen. Jopa niin yksisuuntainen, ettei edes kiitosta tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä onnittelujen kerjäämistä. Jos ap olisi halunnut onnitteluja, niin hän olisi laittanut hyvissä ajoin viestiä, että täytän pyöreitä, kahvia ja kakkua on tarjolla klo 13-20, tervetuloa! Ja tadaa, viestejä olisi ainakin tullut, ehkä jopa vieraita.
Tämä on tätä kummallista ajattelua, että jopa pienestä sydämmellisestä tai ihan vaan kohteliaasta eleestäkin odotetaan palkkaa eli en onnittele, jos maksa kahvissa ja kakussa.
Onnittelemisella ja tajoiluilla ei pitäisi olla yhtään mitään tekemistä keskenään. Onnittelu on onnittelu, vilpitön ele, jota onniteltavan ei pidä joutua "ostamaan" eikä onnittelijan itsekäästi pidä siitä rahastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kerjäämistä se on että rehellisesti kertoo toiselle ihmisille mitä itselleen toivoo tai miltä joku asia tuntuu? Omassa elämässäni on vain niitä ihmisiä, joille voin suoraan kertoa kaikista tunteista, myös niistä negatiivisista.
Noo ap.
Piditkö juhlat 50 vuotispäivänäsi?
Kutsuitko juhliin lähimmät kuten esim. sisarukset, ystävät, kummilapset, työtoveri tai muut vastaavat.
On yleinen trendi, tavallaan "etiketti" jos vanhempi henkilö ei itse juhlista merkkipäiväänsä, niin silloin häntä ei pääsääntöisesti myöskään mitenkään muisteta.
Tämä on syntymäpäivää viettävän oma ratkaisu, viettääkö hän juhlia, johon vieraita kutsuu.
Toki tällöinkin, vaikka juhlia ei pidetä, ne kaikkein läheisimmät lähettävät onnittelut joko kortilla tai puhelimitse, mutta mitään lahjoja eivät hekään osta.
Aivan yleinen tapa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Facessa. Kaikki tiesivät kyllä. Asiasta oli paljon keskustelua koko kevään aikana kun mietin juhlinko vai en.
ApSiis aikuinen ihminen mehustelee omaa syntymäpäivää koko kevään? :D
Tän kommentin kirjoittaja on varmaan haalinut kaikille lapsilleen kymmenen kummia ahneuksissaan ja vetänyt herneen nenään aloituksesta. :D
Ei ole lapsia. Ihmettelen vain miten joku teini-iän ohittanut jaksaa vauhkota syntymäpäivistä.
Jos et ymmärrä, niin sitten et ymmärrä, eikä kukaan voi tehdä sinusta enää tuossa iässä inhimillisempää.
Pyöreiden vuosien juhliminen on ihan normaalia. Ei mitään vauhkoamista. Aloittaja ei ole puhunut lainkaan aiemmista synttäreistä, vain tästä merkkipaalusta.
Vierailija kirjoitti:
Noo ap.
Kutsuitko juhliin lähimmät kuten esim. sisarukset, ystävät, kummilapset, työtoveri tai muut vastaavat.
On yleinen trendi, tavallaan "etiketti" jos vanhempi henkilö ei itse juhlista merkkipäiväänsä, niin silloin häntä ei pääsääntöisesti myöskään mitenkään muisteta.
Tämä on syntymäpäivää viettävän oma ratkaisu, viettääkö hän juhlia, johon vieraita kutsuu.
Toki tällöinkin, vaikka juhlia ei pidetä, ne kaikkein läheisimmät lähettävät onnittelut joko kortilla tai puhelimitse, mutta mitään lahjoja eivät hekään osta.
Opetelepa lukemaan. Kommenttisi on suoraan sanoen hölmö ap:n viestien valossa. Hän on nimenomaan sanonut, ettei järjestänyt juhlia, mutta kummilapset kyllä tiesivät, että merkkipäivä oli. Hän nimenomaan on kirjoittanut, ettei odottanutkaan mitään lahjoja, mutta joku onnitteluviesti (sähköposti, SMS...) olisi ollut ihan riittävä.
Ja sitten sinä ...
Hän ei kirjoittanut muista kuin kummilapsistaan, joten muiden osalta ilmeisesti homma toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunsin vähän piston sydämessäni, mutta meidän suvussa ei koskaan ole ollut tapana että kummilapset lähettää lahjoja kummeille. Minullakaan ei ole hevon hajuakaan omien kummien syntymäpäivistä.
Ei se minusta olekaan tapana. Nämäkin valittajat ovat tuskin muistaneet omia kummejaan, ainakaan vilpittömästi..
Niin ja siis omatkin kummini lakkasi muistamasta viimeistään kun täytin 20. Heistä ei ole kuulunut pihaustakaan sen jälkeen.
Yksi kummini lopetti kaiken yhteydenpidon rippijuhliin, mutta luulen että hänellä ja äidilläni meni välit poikki jostain syystä.
Ennen vanhaan kummius kesti nimenomaan ripille pääsyyn asti.
Sen jälkeen lapsi oli 'aikuinen' ja kristillinen kasvatus tehty (ja jos vanhemmat olisivat kuolleet lapsi olisi saanut pärjätä omillaan, rippikoulua ennen kummivanhemmat olisivat ottaneet lapsen kasvatuksen kontolleen).
Eli ihan oli hänellä perusteet jättäytyä pois kummin roolista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSiis aikuinen ihminen mehustelee omaa syntymäpäivää koko kevään? :D
Tän kommentin kirjoittaja on varmaan haalinut kaikille lapsilleen kymmenen kummia ahneuksissaan ja vetänyt herneen nenään aloituksesta. :D
Ei ole lapsia. Ihmettelen vain miten joku teini-iän ohittanut jaksaa vauhkota syntymäpäivistä.
Jos et ymmärrä, niin sitten et ymmärrä, eikä kukaan voi tehdä sinusta enää tuossa iässä inhimillisempää.
Pyöreiden vuosien juhliminen on ihan normaalia. Ei mitään vauhkoamista. Aloittaja ei ole puhunut lainkaan aiemmista synttäreistä, vain tästä merkkipaalusta.
Mutta ap valitsi, että hän EI JUHLINUT!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noo ap.i8
Opetelepa lukemaan. Kommenttisi on suoraan sanoen hölmö ap:n viestien valossa. Hän on nimenomaan sanonut, ettei järjestänyt juhlia, mutta kummilapset kyllä tiesivät, että merkkipäivä oli. Hän nimenomaan on kirjoittanut, ettei odottanutkaan mitään lahjoja, mutta joku onnitteluviesti (sähköposti, SMS...) olisi ollut ihan riittävä.
Ja sitten sinä ...
Hän ei kirjoittanut muista kuin kummilapsistaan, joten muiden osalta ilmeisesti homma toimi.
Juuri näin. Kiitos. Yksi kuudesta soitti ja perheensä lähetti kukkia. Ilahdutti todella. Jäi hyvä muisto. No ne muut..kaikki perheet päivän tiesivät, kaikille oli oikein ok ettei juhlia ole koska porukka pelkää koronaa, pitkät matkat ym. Ymmärrän ja olin oikein samaa mieltä. Vastavuoroisuudesta tässä on kyse. Jos minä muistin esim muutaman perheiden isät konjakkipulloilla, äidit lahjatoiveillaan ja kummilapset min 2 x vuodessa...niin olisi ollut kohtuullista saada edes se huomio, ajatus, onnittelu edes KERRAN saamari kun 50 täyttää. Tästä oli kyse. Vain tästä. Ihme valitusta täällä.
Ilmainen onnittelu oli nyt liikaa 5 perheen osalta. Ärryn nyt lisää kun tätä kirjoitan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole mainostanut synttäreitään " koko kevään" vaan tottahan nämä perheet sen tietävät että olen syntynyt ××.××.1971 !! Kaikkien kanssa on keskustelua käyty mahdollisista juhlista.---
Ap
Minkä takia sinun on edes täytynyt käydä noita keskusteluja? Normaalit ihmiset päättävät ihan itse, pitävätkö juhlia vai eivät, ja kutsuvat vieraat sen mukaan - tai eivät kutsu, jos eivät kemuja järjestä. Luulitko, että jos sovit asiasta ajoissa, kaikki varaavat päivän ja pääsevät mukaan? Sellaistahan ei tapahdu koskaan. Aina on joku, jolla on muuta menoa. Ehkä tutuistasi on tuntunut, että soudat ja huopaat asian kanssa eikä heitä kiinnostanut olla sellaisessa leikissä mukana.
Ja niinhän siinä sitten kävi, että kaikesta keskustelusta huolimatta et edes järjestänyt juhlia.
Vierailija kirjoitti:
olisi ollut kohtuullista saada edes se huomio, ajatus, onnittelu edes KERRAN saamari kun 50 täyttää. Tästä oli kyse. Vain tästä. Ihme valitusta täällä.
Ap
Ihme valitukset tulevat ihan sinulta itseltäsi. Et osannut päättää, haluatko juhlia vai et, joten tässä lopputulos.
En puolustele mahdollista huonoa käytöstä, mutta kävi silti sekin vaihtoehto mielessä, että oletko ap kertonut niin jyrkästi ettet halua mitään juhlia etkä yhtään mitään, että he olisivat ottaneet sen aivan kirjaimellisesti, ettet halua edes mitään yhteydenottoja ko. päivän tiimoilta? Mutta mikäli välinne ovat läheiset ja sanoit vain kohteliaasti, ettet aio järjestää mitään, niin kyllä itsekin vähintään lyhyttä onnitteluviestiä odottaisin joltakin perheenjäseneltä (vanhemmathan monesti lähettävät myös lastensa puolesta).