Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostalo asukas, etkö osaa avata ikkunasi illalla, siis isoa ikkunaa?

Vierailija
17.07.2021 |

Saat kämppäsi viileäksi kunnon tuuletuksella.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omg mitä syitä, sohva siirretään pois edesrä, ikkunaan verkko. Ei sen tarvii olla koko yötä auki vaan tuuletus. Järki käteen, ja toisaalta herää kysymys miten perheellinen voi asua ao. kämpässä.

Vierailija
22/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on liian iso ikkuna avattavaksi. Mielummin pidän parvekkeen ovea auki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omg mitä syitä, sohva siirretään pois edesrä, ikkunaan verkko. Ei sen tarvii olla koko yötä auki vaan tuuletus. Järki käteen, ja toisaalta herää kysymys miten perheellinen voi asua ao. kämpässä.

Mitä sinä imbesilli luulet että se edes auttaa kun ulkona on öisinkin lämmin?

Vierailija
24/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain kuumassa Aasian maassa (en tietenkään tähän hätään muista että missä) on traditionaalinen rakennustyyli sellainen että ikkuna-aukot tehdään korkeiksi ja kapeiksi. Silloin kuumassa ilmastossa se vähäinenkin ikkunasta tuleva tuulenvire voimistuu ja viilentää huonetta.

Vierailija
25/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niin isot ikkunat, ettei niitä saa avata tukematta. Olisi liian hankalaa, kun olen sinkku.

Mulla kanssa ihan jäätävän kokoinen ruutu ja siinä tarra, että ei saa avata ilman tukea. Enkä ole keksinyt mitä laittaisin siihen tueksi. Tekisivät pienempiä ikkunoita mutta useampia. Ei varmaan kuumenisikaan niin paljon kämppä. Nykyään asunnoista tehdään akvaarioita.

Vierailija
26/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvon ennemmin hikituskissani kuin laittaisin kehrääviä kavereitani hoitoon helteiden ajaksi tai kuljetusboksiin yöksi. Ja avoimen ikkunan eteen laitetaan tuuletin puhaltamaan ulos asunnosta, ei sisäänpäin.

Vierailija
27/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun niin tein joku känniääliö kiipesi ikkunasta sisälle.

Vierailija
28/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Sitä ei saa auki muuten kuin kutsumalla huoltomiehen, joka maksaa 30 €.

2. Ei voisi nukkua kun tulee ötököitä sisään.

3. Pakokaasu/tupakansavuhaitat.

4. Liian houkuttelevaa känniääliöille heittää jotain sisään ikkunasta.

5. Orava voi sisään päästessään pistää koko kämpän paskaksi.

Näin äkkiseltään nuo tulevat mieleen.

Miten saat ikkunat pestyä ulkopuolelta? Vai kuuluuko teillä se taloyhtiölle?

Vierailija
29/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuin 7 kerroksessa, avasin keittiøn ja makkaran isot ikkunat illalla. Ihanasti viileni asunto. Yöksi jätin ne puoliksi auki. Oli hyvä nukkua. Nyt maantasalla ei oikein uskalla. Harmi, isojen ikkunoiden avaaminen on oikeasti hyvä keino viilentää asunto.

Vierailija
30/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ja olen avannutkin, läpiveto joka yöksi. Päivisin pimennysverhot auringon puolella. Sisälämpötila on silti 26.

Vierailija
31/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, täytyyhän ne ikkunat kerran vuodessa pestä. Enemmän mua meteli haittaa kuin kuumuus, korvatulpilla en kuulisi kuinka unissaan kävelevä mieheni olisi lähdössä ulos ovesta tai pahimmassa tapauksessa siitä avoimesta ikkunasta.

Vierailija
32/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ulkona ei tuule yhtään ilma ei vaihdu.

Vierailija
33/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituista. Asutko itse ok-talossa? Kuvitteletko, ettei kerrostalossa ole avattavia pienempiä tuuletusikkunoita?

Vierailija
34/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valvon ennemmin hikituskissani kuin laittaisin kehrääviä kavereitani hoitoon helteiden ajaksi tai kuljetusboksiin yöksi. Ja avoimen ikkunan eteen laitetaan tuuletin puhaltamaan ulos asunnosta, ei sisäänpäin.

Mulla puhaltaa toisesta sisään ja toisesta ulos, näin olen voinut tehostaa "läpivetoa". Tosin en itseni vuoksi vaan niiden kissojen ja koiran, ikkunassa on rusakkoverkosta tehty kehikko pultattu seinään jonka saa pultit avaamalla pois kun tarvii ikkuna kokonaan sulkea. Lemmikit tietty odottavat sen aikaa vessassa etteivät livahda.

Vierailija
35/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se nyt on vaan tosiasia että ikkunaa ei saa avattua jos ei siirrä sohvaa kauemmaksi (ikkuna ottaa avattaessa siihen selkänojaan kiinni) ja pienessä asunnossa se on mahdottomuus, eikä sitä edes yksin pysty tekemään. On vissiin vaikea ymmärtää yksinkertaisia asioita.

Pelkkä tuuletus ei muutenkaan laske asunnon lämpötilaa kun kiviseinät on varanneet lämpöä sisäänsä ties kuinka kauan. Tuuletan iltaisin ulko-oven kautta jonkun aikaa eikä lämpötila laske yhtään asunnossa.

Vierailija
36/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä avaisin ? Mieluummin painan kaukosäätimestä nappia ja annan ilmastointilaitteen (ulkoyksiköllä varustettu siirrettävä malli) jäähdyttää huoneisto sopivaan lämpötilaan.

Vierailija
37/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niin isot ikkunat, ettei niitä saa avata tukematta. Olisi liian hankalaa, kun olen sinkku.

Mulla kanssa ihan jäätävän kokoinen ruutu ja siinä tarra, että ei saa avata ilman tukea. Enkä ole keksinyt mitä laittaisin siihen tueksi. Tekisivät pienempiä ikkunoita mutta useampia. Ei varmaan kuumenisikaan niin paljon kämppä. Nykyään asunnoista tehdään akvaarioita.

Tuoli alle ja kasaa kirjoja tai jotain muuta ikkunoiden alle. Sitten lehdistä rullaa sinne karmien ja ikkunapuiden väliin tiivistettä niin etteivät ne liiku. Olin hyvin kekseliäs jo nuorena niin että onko ihmiset tyhmempiä nykyään.  Vai auttoiko se kun olin kaikki kesät siivousalan töissä ja opiskeluaikana viikonloppuisin. Siivoojia kun pidetään tyhminä. Mutta siinä työssähän piti olla kekseliäs ja monitaitoinen. 

Vierailija
38/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkään sitä tuuletusta ei kannata päivällä tehdä jos ulkona kuumrmpi kuin sisällä. Samoin ilmastointia ei kannata pitää päivällä isolla kun se vetää lämmintä ilmaa sisälle.

Toisekseen moni käy töissä, on mökillä, jne. jolloin ikkunoita ei voi jättää auki.

Kun talon rakenteet pikkuhiljaa lämpenee niin silämpötila lämpenee vaikka hellettä olisi yhtä paljon kuin aiemmin.

Vierailija
39/51 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, mutta en viitsi vaihtaa mukavaa 22C viileyttä yö kuumuuteen.

Vierailija
40/51 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Sitä ei saa auki muuten kuin kutsumalla huoltomiehen, joka maksaa 30 €.

2. Ei voisi nukkua kun tulee ötököitä sisään.

3. Pakokaasu/tupakansavuhaitat.

4. Liian houkuttelevaa känniääliöille heittää jotain sisään ikkunasta.

5. Orava voi sisään päästessään pistää koko kämpän paskaksi.

Näin äkkiseltään nuo tulevat mieleen.

Miten saat ikkunat pestyä ulkopuolelta? Vai kuuluuko teillä se taloyhtiölle?

Kerran vuodessa keväällä tulee varauslista ilmoitustaululle, siihen nimi ja asunto päivän kohdalle niin huoltomies tulee aamulla avaamaan ikkunat (ilmaiseksi) niin että ne voi pestä, ja alkuillasta sulkemaan ne. Ovat sentään fiksusti järjestäneet nuo päivät viikonlopuille.

En ollut itsekään edes kuullut koko systeemistä ennen kuin muutin tähän ja ihmettelin miten ikkunan saisi auki kun se sellainen irtokahva ei siihen sopinutkaan. En tiedä onko ikkunoissa murtohälytyssysteemi vai onko kyseessä jokin vakuutusjuttu, en ole jaksanut sen enempää asiaa ihmetellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan