Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"ei helsingissä asuva tarvitse autoa"

Vierailija
22.07.2014 |

Ei helvetti tällainen itsekäs ja tyhmä asenne saa sapen kiehumaan! Hienoa kun joku autoa omistamaton voi julistaa kaikkien muiden helsinkiläisten puolesta, mitenkä heistä kukaan muukaan ei autoa voi tarvita. Kerrottakoon hänelle, että ihmisten liikkumistarpeet ovat usein yksilöllisiä.

Ilmeisesti ne 270000 Helsingin alueella rekisterissä olevaa autoa seisovat turhan panttina katuja rumentassa, ja omistajat ovat harvinaisen tyhmiä, kun maksavat vielä tästä.

Minusta alkanut tuntua, että autosta on tulossa jälleen joku vaurautta ilmentävä statussymboli, jota vastustetaan lähinnä kateuden takia.

Tuli vaan mieleen tuosta eräästä toisesta keskutelusta

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:52"]

Tätä en varmaan ikinä ymmärrä: miks jotkut kokevat velvollisuudekseen tarjota kyytiä sellaiselle joka on sanonut hyvin pärjäävänsä ilman autoa ja oikein lallatellut sillä?

Meillä on taloudessa (Alppilassa) kaksi autoa, toinen suurimman osan ajasta tallissa. Pyöräilen työmatkat ja lyhyet matkat tai käytän julkisia. Muutaman kerran viikossa lähden omalla autolla liikkeelle isommille ostoksille ja iltakyläilyille vähän kauemmas. Jos joku pyytää ja aikatauluihin sopii, voin antaa kyydin mutten erikseen tarjoudu ellei olla ihan yhtä matkaa liikenteessä. Enhän mä mikään taksi oo!

[/quote]

Mitä  teet kahdella autolla ja toisella tallissa? 

Hienoa. Ettäolet loytänyt pyöräilyn. Alppimaja on hienot reitit.

Vierailija
82/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 18:24"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 18:01"]Sinulle auto näyttää tosiaan olevan statussymboli, koska olet niin tyhmä, että luulet autotonta elämää elävien kadehtivan peltilehmääsi. Olet huvittava.

[/quote]

Kyllä sulla käy kateeksi ihan selvästi. Vielä peltilehmäksi nimittelet. Sulla ei vain ole varaa. Vituttaako matkustaa julkisilla hah hah hitaampaakin vielä ja taatusti vittumaisempaa.

[/quote]

Tiesin, että olet tyhmä, mutta en sitä, kuinka tyhmä olet. Jos edustat tyypillistä autoilijaa, en tosiaan taida sinne lähteä sinne maanteille, missä kuppaisella vanhalla Corollallasi kaahaat karvanopat heiluen ja amisviikset väpättäen kahden promillen humalassa. Hyvää yötä, teini.

[/quote]

Joo et lähde, koska köyhät menee julkisella karjavaunulla. Heti haukkumassa, kun selvästi vituttaa ja tyhmänä ei osaa edes käyttäytyä. Osta auto. Ai niin, ei niitä varmaan Kelan elätit osteliskaan. 

[/quote]Mitä pahaa tai hävettävää on köyhyydessä? Jotkut Saaneet  ilman mitään kultalusikan, joillakin on ollut niin heikot eväät, ettei ole vaan rahaa,jotkut ei pysty  ostmaan autoa. Mutta onko se jokin nälväilyn aihe. Se joka tollasta köyhyydestä nälvii on selkeesti henkisesti köyhä. Ja se on kyllä todellista köyhyyttä, jos ei ole panostanut yhtäkään sivistykseen silloin kun on ollut mahdollista. Omat juttusi kuulostavat henkisestä köyhyydestä. Tosin olet varmasti omasta mielestäsi kovinkin rikas. Ei se kallis auto tee sinusta kyllä fiksua. Mieluummin kyllä köyhä kuin TYHMÄ. Päähine. Aika tylsää kehuskella rikkauksistakin ja haukkua köyhäksi. Me eletään 200- luvun Suomessa.

Jos olisit itse rakentanut tätä yhteiskuntaa sodan jälkeen ja viitsisit vielä sittenkin haukkua köyhäksi toista, niin en kyllä siltikään ymmärtäisi sinua. Jotenkin vain halveksun sinun juttujasi. Yäk. Kiusaamista se on ja asennevamma. Sitä, että mietit ...näkyyks kello?! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:36"]

Musta olisi kauhean mukavaa, jos ihmiset osaisivat erottaa toisistaan sellaiset asiat kuin tarve ja halu. Hyvin harvalla kaupunkilaisella on sellainen tilanne, että auto on oikeasti välttämätön. Mutta moni sitä silti syystä tai toisesta haluaa käyttää.

[/quote]

Hyvin kirjoitettu. Auto helpottaa elämää, mutta taloudellisesti auton pitäminen on järjetöntä, jos auto ei ole ihan oikeasti välttämätön. Välttämätön auto on niille, jotka tarvitsevat autoa työssä (eikä pelkästään työmatkalla) sekä niille, jotka asuvat paikassa, jossa on huonot joukkoliikenneyhteydet, eikä riittäviä palveluita ole lähellä.

Asuinpaikka on tietysti itse valittu. Jos haluaa pärjätä ilman autoa, hyvän julkisen liikenteen ja hyvät palvelut lähelle, asuu kaupungissa. Jos taas haluaa omaa rauhaa, paljon tilaa ja vähän naapureita, pitää sopeutua siihen, että palvelut ovat kaukana ja liikkuminen vaatii vaivaa (lasten kuljettaminen, auton ajaminen ja kunnossapito). Tai sitten jotain näiden väliltä.

Autoilijoiden kannattaa muistaa, että auto ei ole kaikille vapauden symboli, eikä auton ajaminen tuo tunnetta vapaudesta ja riippumattomuudesta. Moni tuntuu pitävän auton ajamisesta, mutta minusta se on raskasta ja vaativaa työtä, enkä todellakaan pidä ajamisesta.

Vierailija
84/90 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kummasti lähes poikkeuksetta nämä "Helsingissä pärjää ilman autoakin"-ihmiset ovat niitä sinkkuja/lapsettomia/yhden vauvan pariskuntia, jotka asuvat joko kantakaupungissa tai juna/metroaseman vieressä, ja töihin pääsee kulkuneuvolla ilman vaihtoa tai yhdellä helpolla vaihdolla, ruokakauppa on tietty asunnon naapurissa. Sitten jeesustellaan, että "elämä on täynnä valintoja" ja taivastelua siitä, miten suomalaiset ovat niin juntteja eivätkä voi muuttaa keskustaan kun heilläkin on elämä niiin paljon helpompaa koska he VALITSIVAT keskustassa asumisen. Matkustelukin sujuu mainiosti, kun yhden vetolaukun ja repun kanssa pääsee näppärästi sporalla rautatieasemalle. Mutta autolliselta kaverilta kuitenkin ruinataan kyytiä ikeaan/rautakauppaan ja taksilla suhaillaan aina tarvittaessa. 

Mutta entäs jos asut pohjois- tai kaakkois-Helsingissä, johon ei kulje junia ja työpaikka on lännessä? Entäs jos työpaikka on Tikkurilassa tai Otaniemessä ja joudut maksamaan joka tapauksessa satasen kuussa seutulippua? Entäs jos ei ole varaa asua kantakaupungissa, jossa liikennelinjoja riittää? Entäs jos ei ole hyväpalkkaisessa työssä oleva lapseton sinkku, vaan keskiluokkainen kolmen lapsen perhe? Entäs jos yksi lapsista pitää viedä aamulla 3 kilometrin päässä olevaan päiväkotiin ennen työpäivää ja kahta vanhempaa illalla harrastuksiin toiselle puolen kaupunkia? 

Minä asun Helsingissä n. 10km päässä keskustasta ja täältä kulkee vain yksi bussilinja keskustaan päin, muutaman kilometrin kävelymatkan päässä hieman useampi. Rahatilanteeni ei anna maksaa 800 euroa keskustakämpästä kuussa. Enkä myöskään haluaisi maksaa sellaista summaa 20 neliön vaatekomerosta keskellä ahdasta kaupunkikuvaa. Vituttaa kyllä olla vain julkisten armoilla, se ainoa bussilinja kulkee näin kesäaikaan puolen tunnin välein ja normaaliaikaan 20 minuutin välein, joten jos syystä tai toisesta myöhästyy, sekoittaa se 20 minuuttia koko päivän aikataulun. Kunhan rahatilanteeni kohenee, ostan samantien auton. Pääsee kaupassakin käymään ilman, että selkä vääränään pitää raahata kaupasta kävellen painavia ostoskasseja, ja ulkopaikkakunnalle kyläilemään lähtiessä voi vain hypätä autoon eikä neuroottisena kyttäillä VR:n tarjouksia ja aikatauluja. Ja työmatkat - hyvästi kahden vaihdon yhteydet!

Vierailija
85/90 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun lähellä työpaikkaa ja kaikkea tarvittavaa, mutta kyllä minua lievästi sanottuna vituttaisi kulkea julkisilla :D Menen milloin haluan ja minne asti haluan ja mitä kautta haluan. Pääsen keskustasta Jumboon tai Selloon ja välillä vaikka lentokentälle, eikä tarvitse vaihtaa junasta bussiin yms. Ei kiitos mulle.

Vierailija
86/90 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 11:39"]

Mun tulkinta on, että syvällä sisimmässään nämä "Kyllä MULLA täytyy olla oikeus autoilla ihan just niin paljon kuin haluan" -tyypit tietävät toimivansa sekä eettisesti että ympäristön kannalta kestämättömästi. Ja siitähän tulee tietysti paha mieli, joka sitten puretaan raivokkaana halveksuntana niitä ihmisiä kohtaan, jotka ovat osanneet elämänsä järjestää kestävämmällä tavalla.

Harmittaahan se varmasti, että tajuaa olevansa niin laiska ja mukavuudenhaluinen lällykkä.

[/quote]

Ympäristö paskanjauhanta on köyhien ja kateellisten jauhamaa soopaa.

kestavän kehityspaskan jauhajat. Menkää Kiinaan tai Jenkkeihin jauhamaan. Ei kiinnosta paskaakaan.

Vierailija
87/90 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kauppakassipalvelut
2. Kotiinkuljetus
3. Sijainti
4. Taksi

En ruinaa muilta kyytejä ja mikäli jonnekkin haluan autolla, kykenen maksamaan sen 20 e/suunta. Varmaan kerran olen punkenut autokyytiin mukaan koko kymmenen vuoden aikana, mitä täällä olen asunut. Silloin oli muutenkin sama määränpää.

Minä en tarvitse autoa täällä Helsingissä. Enkä raahaile niska limassa ostoksia kaduilla katkeroituen ihmisten takakonteista.

Vierailija
88/90 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei asu kantakaupungissa ja kaikilla ei oo kantakaupungissa työpaikat eikä lasten harrastukset. Itse en tarvi autoa koska hyvät julkiset yhteydet  mutta joku on Espoon Klauklahdessa töissä ja asuu Mellunmäessä. Nopeemmin pääsee omalla autolla. 

Vierailija
89/90 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Ja hyvin usein nämä "emme tarvitse autoa" -tyypit on kuitenkin vinkumassa toisten kyytiä milloin mistäkin syystä. 

Spåra kulkee, mitä syytä mennä landelle?

Vierailija
90/90 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahh itse käyn paljon mökillä, sukulaisilla ja muutenkin matkustan ympäri Suomea. Ei onnistuisi julkisilla, ei edes näin lapsettomana sinkkuna.

Onnea teille, joiden elinpiiri on yksi kaupunki.

Tässä se vastaus tuli, vaikkakin ikävän ivalliseen sävyyn. Itse pääasiassa kotona ja töissä viihtyvänä ihmisenä en ole autoa tarvinnut enkä keneltäkään kyytiä koskaan kysellyt. Taksilla, bussilla ja junalla pidemmät matkat, joita hyvin harvoin tulee taitettua.

Mutta jos tykkäisin liikkua luonnossa, mökkeillä, matkustella enemmän tai harrastaisin tiettyjä asioita, en varmasti ilman autoa tulisi toimeen.