Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"ei helsingissä asuva tarvitse autoa"

Vierailija
22.07.2014 |

Ei helvetti tällainen itsekäs ja tyhmä asenne saa sapen kiehumaan! Hienoa kun joku autoa omistamaton voi julistaa kaikkien muiden helsinkiläisten puolesta, mitenkä heistä kukaan muukaan ei autoa voi tarvita. Kerrottakoon hänelle, että ihmisten liikkumistarpeet ovat usein yksilöllisiä.

Ilmeisesti ne 270000 Helsingin alueella rekisterissä olevaa autoa seisovat turhan panttina katuja rumentassa, ja omistajat ovat harvinaisen tyhmiä, kun maksavat vielä tästä.

Minusta alkanut tuntua, että autosta on tulossa jälleen joku vaurautta ilmentävä statussymboli, jota vastustetaan lähinnä kateuden takia.

Tuli vaan mieleen tuosta eräästä toisesta keskutelusta

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Helsingissä tosiaan välttämättä tarvitse autoa kun kerran julkiset toimii. On kuitenkin tyhmää olla hankkimatta ajotaitoa, koska käytännössä kaikkialla muualla Suomessa tarvitset sen auton. Jos olet tosiaan satavarma, että saat töitä pääkaupunkiseudulta ja paikan lähipäiväkodista, mikäs siinä sitten. Aika tyhmää on sitten tulla tänne valittamaan, että onko muka pakko ottaa työkkäristä paikka ja tuleeko karenssi kun matkaan menee julkisilla 1,5h suuntansa ja päiväkotikin on kokonaan toisessa suunnassa ja hoitopäivän pituudeksi tulee jo yli 10h. Ja mistä mä nyt sen ajokortin ja auton hommaan. Näitä valituksia täällä säännöllisesti näkee...

Vierailija
62/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:51"]Näin kesällä on kivaa mennä kesämökille, lasten kanssa visulahteen, kesämökiltä kauppaan, mökiltä bauhaussiin ostamaan kukkamultaa, ajella jyväskylään tapaamaan sukulaisia, nauttia kesäisistä pikkuteistä jne. Auton ansiosta voi mennä katsos ihan miten haluaa ja minne haluaa ilman suunnittelua. Pelkästään kesämökki on jo riittävä syy meille omistaa auto. Ja kyllä se helpottaa elämää muutenkin.

Koitappa tehdä pyörällä, junalla, bussilla, lentokoneella tai jollain muulla? Minulla ei ole mitään autotonta elämäntyyliä vastaan, mutta nämä autottoman elämäntyylin omaavat ovat yleensä kaikista innokkaimpia tuputtamaan omaa elämäntyyliänsä ja vaatimaan lisää kieltoja autoille. Heillä tuntuu olevan ongelma minun elämäntyylini kanssa, vaikka heillä ei usein mitään kokemusta auton omistamisesta olisikaan.

[/quote]

Tässä ketjussahan nimenomaan autolliset yrittävät tuputtaa omaa ideologiaansa Ainoana Oikeana Totuutena. Että sellainen ihminen on köyhä paska ja neuvostokansalainen, jos ei ymmärrä ostaa autoa ja alkaa ajaa sillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:26"]

Totuus on, ettei Helsingissä välttämättä autoa tarvitse, mutta se helpottaa elämää kummasti. Juuri tulin kaupasta autolla viiden ostoskassin ja  8 litran max-pepsi-pakkauksen kanssa. Olisi ollut hankalaa kävellen/pyörällä/bussilla.

Lapsemme eivät halua ajokorttia, koska ovat tottuneet kulkemaan julkisilla. Toki pyytävät välillä kyytiä.

[/quote]

No tämäkin on vähän, että missä päin Helsinkiä asuu. Meillä on kauppa lähempänä kuin monilla parkkipaikka. Omakotitalossa saa tietysti auton pihaan asti, mutta kerrostalossa ei.

En muista koska olisin mennyt kenenkään toisen kyydissä, ei sukulaisillanikaan ole autoa. En ole koskaan myöskään pyytänyt kyytiä keneltäkään, autolla kulkeminen vaihtoehtona ei tule edes mieleen. Joskus olen toki ottanut kyydin vastaan, jos sitä on minulle tarjottu. Taksilla menemme välillä.

[/quote]

Minä muistan tarkalleen, koska menin viimeksi jonkun kyydillä: elokuussa 2010, ja silloinkin vain, koska kyydin tarjoaja vaatimalla vaati.

Yleensä vältän yksityisautoilua kaikin keinoin, enkä ymmärrä sen paremmin sitä miksi kyytejä ruinataan kuin sitä miksi niitä tarjotaan, ellei haluta.

Vierailija
64/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on useampikin kaveri, joka on hankkinut ajokortin heti 18-vuotiaana, muttei autottomana ole sen jälkeen kuitenkaan ajanut. Enää eivät uskalla ajaa, koska ajokokemusta ei ole kertynyt. Itse olen päättänyt, että hankin ajokortin vasta sitten kun koen tarvitsevani sitä. Vielä en ole tarvinnut.

Vierailija
65/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:52"]

Voisitko käyttää mua ikeassa. Mulla haluttais sinne ja tänne, käytätkö mua autolla. Mun pitäis hakea yks paketti, sullahan on auto. Voisitko kuskata mun lasta harkkoihin samalla kun viet oman lapsen autolla

[/quote]Ihme iilimatoja tunnet. Ethän sä ole näille nurisijoille mitään velkaa!

Kasvata selkäranka ja sano jos et tahdo olla toisen henkilökohtainen kuski. Tai sit vaadi vastinetta ajallesi ja bensasta plus auton ylläpidosta.

Vierailija
66/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingin keskustassa eikä autosta olisi minulle kuin haittaa, tuskin sitä käyttäisin juurikaan vaikka sellainen minulla olisikin. Sporalla tai metrolla pääsee paljon nopeammin eikä ole pysäköintiongelmia. Auton pitoon verrattuna nuo ovat ilmaisia. Taksillakin saisi liikkua aika paljon, että tulisi kalliimmaksi kuin oma auto.

Vierailija
67/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:29"]Hahh itse käyn paljon mökillä, sukulaisilla ja muutenkin matkustan ympäri Suomea. Ei onnistuisi julkisilla, ei edes näin lapsettomana sinkkuna.

Onnea teille, joiden elinpiiri on yksi kaupunki.

[/quote]

Onnistuu lapsellisenakin sinkkuna.

Pienten lasten kanssa on muuten huomattavasti mukavampaa matkustaa pitkiä matkoja junassa kuin autolla. Pikkulapsille tuntikausien istuminen paikalleen köytettynä on luonnotonta ja yleensä he sen myös ilmaisevat äänekkäästi. Aika moni autollinenkin tuttu tekee mummolamatkat tms. junalla, koska lasten matka taittuu leikkipaikalla tai perhehytissä huomattavasti mukavammin kuin turvaistuimessa (joista turvallisimmat palkkimallit estävät pientä lasta tekemästä kunnolla edes käsillään mitään).

Vierailija
68/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle auto näyttää tosiaan olevan statussymboli, koska olet niin tyhmä, että luulet autotonta elämää elävien kadehtivan peltilehmääsi. Olet huvittava.

[/quote]

Kyllä sulla käy kateeksi ihan selvästi. Vielä peltilehmäksi nimittelet. Sulla ei vain ole varaa. Vituttaako matkustaa julkisilla hah hah hitaampaakin vielä ja taatusti vittumaisempaa.

Vierailija
69/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:26"]

Totuus on, ettei Helsingissä välttämättä autoa tarvitse, mutta se helpottaa elämää kummasti. Juuri tulin kaupasta autolla viiden ostoskassin ja  8 litran max-pepsi-pakkauksen kanssa. Olisi ollut hankalaa kävellen/pyörällä/bussilla.

Lapsemme eivät halua ajokorttia, koska ovat tottuneet kulkemaan julkisilla. Toki pyytävät välillä kyytiä.

[/quote]

No tämäkin on vähän, että missä päin Helsinkiä asuu. Meillä on kauppa lähempänä kuin monilla parkkipaikka. Omakotitalossa saa tietysti auton pihaan asti, mutta kerrostalossa ei.

En muista koska olisin mennyt kenenkään toisen kyydissä, ei sukulaisillanikaan ole autoa. En ole koskaan myöskään pyytänyt kyytiä keneltäkään, autolla kulkeminen vaihtoehtona ei tule edes mieleen. Joskus olen toki ottanut kyydin vastaan, jos sitä on minulle tarjottu. Taksilla menemme välillä.

[/quote]

Minä muistan tarkalleen, koska menin viimeksi jonkun kyydillä: elokuussa 2010, ja silloinkin vain, koska kyydin tarjoaja vaatimalla vaati.

Yleensä vältän yksityisautoilua kaikin keinoin, enkä ymmärrä sen paremmin sitä miksi kyytejä ruinataan kuin sitä miksi niitä tarjotaan, ellei haluta.

[/quote]

Miksi sinä haluat välttää autolla matkustamista viimeiseen asti? Eikö se olisi juuri parempii, että useampi henkilö jakaisi saman autokyydin? Kaverisi saisi seuraa ja julkinen liikkumaväline yhden istumapaikan lisää? Sinun autonvihasi ei kuitenkaan yhtään autoa liikenteestä pois saa.

Vierailija
70/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi sinä haluat välttää autolla matkustamista viimeiseen asti? Eikö se olisi juuri parempii, että useampi henkilö jakaisi saman autokyydin? Kaverisi saisi seuraa ja julkinen liikkumaväline yhden istumapaikan lisää? Sinun autonvihasi ei kuitenkaan yhtään autoa liikenteestä pois saa.

[/quote]

En minä autoja vihaa, ääliö. En vain näe mitään syytä matkustaa autolla. Koskaan.

Mikä ihmeen pakkomielle sinulla ja kaltaisillasi on saada kaikki ihmiset ratin taakse?

Vierailija
71/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:51"]

Näin kesällä on kivaa mennä kesämökille, lasten kanssa visulahteen, kesämökiltä kauppaan, mökiltä bauhaussiin ostamaan kukkamultaa, ajella jyväskylään tapaamaan sukulaisia, nauttia kesäisistä pikkuteistä jne. Auton ansiosta voi mennä katsos ihan miten haluaa ja minne haluaa ilman suunnittelua. Pelkästään kesämökki on jo riittävä syy meille omistaa auto. Ja kyllä se helpottaa elämää muutenkin.

Koitappa tehdä pyörällä, junalla, bussilla, lentokoneella tai jollain muulla? Minulla ei ole mitään autotonta elämäntyyliä vastaan, mutta nämä autottoman elämäntyylin omaavat ovat yleensä kaikista innokkaimpia tuputtamaan omaa elämäntyyliänsä ja vaatimaan lisää kieltoja autoille. Heillä tuntuu olevan ongelma minun elämäntyylini kanssa, vaikka heillä ei usein mitään kokemusta auton omistamisesta olisikaan.

[/quote]

Yllätyt varmaan kun kerron sinulle, että jopa Jyväskylään voi mennä ilman autoa - vaikkapa junalla! Se vasta on poikaa, huristella tasaista raidetta pitkin vaikka lueskellen tai maisemia katsellen. Kenenkään ei tarvitse ajaa.

Oletko koskaan laskenut, kuinka paljon rahaa sinulla menee autoon vuodessa? Entä kuinka monta taksimatkaa sillä summalla voi tehdä? Aika monta. Jos bussia ei mene sopivasti, me otamme taksin kesämökille. Tai kesämökiltä Puuhamaahan (joka on meille lähempänä ja mukavampi kuin Visulahti).

Vierailija
72/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 18:01"]Sinulle auto näyttää tosiaan olevan statussymboli, koska olet niin tyhmä, että luulet autotonta elämää elävien kadehtivan peltilehmääsi. Olet huvittava.

[/quote]

Kyllä sulla käy kateeksi ihan selvästi. Vielä peltilehmäksi nimittelet. Sulla ei vain ole varaa. Vituttaako matkustaa julkisilla hah hah hitaampaakin vielä ja taatusti vittumaisempaa.

[/quote]

Tiesin, että olet tyhmä, mutta en sitä, kuinka tyhmä olet. Jos edustat tyypillistä autoilijaa, en tosiaan taida sinne lähteä sinne maanteille, missä kuppaisella vanhalla Corollallasi kaahaat karvanopat heiluen ja amisviikset väpättäen kahden promillen humalassa. Hyvää yötä, teini.

Vierailija
73/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa Hesarin selvitys, joka osoittaa selvästi, että taksi voi olla omaa autoa selvästi edullisempi vaihtoehto: http://www.hs.fi/m/kuluttaja/a1375072690073

Vierailija
74/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin aluksi että "Helsingissä asuva ei tarvitse asuntoa"

Vierailija
75/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että.. Yksityisautoilijoilta otetaan niin paljon rahaa veroina/muina kuluina auton käytöstä, että ette edes tajua! Tajuatteko, että jos yksityisautoilu loppu, loppuu myös pyöräteiden rakentaminen ja kunnossapito, bussilippujen hinnat moninkertaistuvat, koska teiden ylläpito on pakko kustantaa jollakin.

En olisi noin innokkaasti ajamassa yksityisautoilua alas.

Vierailija
76/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:51"]

Näin kesällä on kivaa mennä kesämökille, lasten kanssa visulahteen, kesämökiltä kauppaan, mökiltä bauhaussiin ostamaan kukkamultaa, ajella jyväskylään tapaamaan sukulaisia, nauttia kesäisistä pikkuteistä jne. Auton ansiosta voi mennä katsos ihan miten haluaa ja minne haluaa ilman suunnittelua. Pelkästään kesämökki on jo riittävä syy meille omistaa auto. Ja kyllä se helpottaa elämää muutenkin.

[/quote]

Yllätyt varmaan kun kerron sinulle, että jopa Jyväskylään voi mennä ilman autoa - vaikkapa junalla! Se vasta on poikaa, huristella tasaista raidetta pitkin vaikka lueskellen tai maisemia katsellen. Kenenkään ei tarvitse ajaa.

Oletko koskaan laskenut, kuinka paljon rahaa sinulla menee autoon vuodessa? Entä kuinka monta taksimatkaa sillä summalla voi tehdä? Aika monta. Jos bussia ei mene sopivasti, me otamme taksin kesämökille. Tai kesämökiltä Puuhamaahan (joka on meille lähempänä ja mukavampi kuin Visulahti).

[/quote]

Elämä on valintoja täynnä. Varmasti sinne junallakin pääsee, mutta ei meitä auton omistavana perheenä kiinnosta sitä käyttää. Mitäs jos tavoitteena on jatkaa Jyväskylästä eteenpäin? Jonnekin minne ei pääse junalla? Taas joutuisi suunnittelemaan ja järjestelemään, mitä ei autolla tarvitse ikinä miettiä. Lisäksi jo yhden aikuisen junalippu sinne maksamaan enemmän kuin dieselit autoon.

Autoon menee toki rahaa, mutta perheemme kahden aikuisen bruttotulot ovat yli satatonnia vuodessa, joten kyllä siihen varaa on. Ja mitään suunnitelmaa siitä luopumiseksi ei ole. Elämän helppoudesta ja liikkumisen vapaudesta maksaa ilomielin. Eipä luettelemani esimerkkilistan hoitaminen taksillakaan halvaksi tulisi.

Vierailija
77/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 18:01"]Sinulle auto näyttää tosiaan olevan statussymboli, koska olet niin tyhmä, että luulet autotonta elämää elävien kadehtivan peltilehmääsi. Olet huvittava.

[/quote]

[/quote]

Tiesin, että olet tyhmä, mutta en sitä, kuinka tyhmä olet. Jos edustat tyypillistä autoilijaa, en tosiaan taida sinne lähteä sinne maanteille, missä kuppaisella vanhalla Corollallasi kaahaat karvanopat heiluen ja amisviikset väpättäen kahden promillen humalassa. Hyvää yötä, teini.

[/quote]

Joo et lähde, koska köyhät menee julkisella karjavaunulla. Heti haukkumassa, kun selvästi vituttaa ja tyhmänä ei osaa edes käyttäytyä. Osta auto. Ai niin, ei niitä varmaan Kelan elätit osteliskaan. 

Vierailija
78/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:29"]Hahh itse käyn paljon mökillä, sukulaisilla ja muutenkin matkustan ympäri Suomea. Ei onnistuisi julkisilla, ei edes näin lapsettomana sinkkuna.

Onnea teille, joiden elinpiiri on yksi kaupunki.

[/quote]

Onnistuu lapsellisenakin sinkkuna.

Pienten lasten kanssa on muuten huomattavasti mukavampaa matkustaa pitkiä matkoja junassa kuin autolla. Pikkulapsille tuntikausien istuminen paikalleen köytettynä on luonnotonta ja yleensä he sen myös ilmaisevat äänekkäästi. Aika moni autollinenkin tuttu tekee mummolamatkat tms. junalla, koska lasten matka taittuu leikkipaikalla tai perhehytissä huomattavasti mukavammin kuin turvaistuimessa (joista turvallisimmat palkkimallit estävät pientä lasta tekemästä kunnolla edes käsillään mitään).

[/quote]

Eipä ne raiteet tai bussit yllä jokaiseen Suomen kolkkaan. Enkä minä tunne yhtään kaveriperhettä, jotka menisivät huvikseen junalla mummolaan. Toista se varmaan olisi, jos se mummola olisi vaikka Hämeenlinnassa, Lahdessa tai Tampereella. Eihän siinä ajassa Helsingistä oikeen edes ehdi junan penkkiin istahtaakaan (saati autoon).

Me ajetaan joka kesä Euroopan läpi mummolaan Suomeen ja meidän lapset istuu sen matkan ihan mielellään kyydissä. Yhdensuuntaiseen matkaan käytetään 3-4 päivää.

Ja kyllä olen sitä mieltä, että ilman autoakin pärjää, mutta se on hyvin pieni ryhmä, joka oikeasti pärjää ilman autoa, jos sitä perhettä tai lähisukua asuu kehä kolmosen ulkopuolella.

Vierailija
79/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan Turussa ja autoton kaverini sai kuningasidean. Lähdetään viikonloppuna Jätkäsaareen Verkkokauppaan, hänen täytyy ostaa sieltä tavaraa.

Joo ei lähdetty. Tilatkoon postin kautta tai menköön julkisilla. Käyttää kyllä mielellään jonkun muun autoa liikkumiseensa, ei vaan viitsi koskaan korvata kuluja tai edes kysyä, haluttaisko joku korvaus. Ei me mikään taksi olla, joka tilataan paikalle, kun saadaan kuningasideoita.

Vierailija
80/90 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 18:21"]Voi että.. Yksityisautoilijoilta otetaan niin paljon rahaa veroina/muina kuluina auton käytöstä, että ette edes tajua! Tajuatteko, että jos yksityisautoilu loppu, loppuu myös pyöräteiden rakentaminen ja kunnossapito, bussilippujen hinnat moninkertaistuvat, koska teiden ylläpito on pakko kustantaa jollakin.

En olisi noin innokkaasti ajamassa yksityisautoilua alas.

[/quote]

Autotta eläminen ei tarkoita samaa kuin yksitysiautoilun alasajaminen.