"ei helsingissä asuva tarvitse autoa"
Ei helvetti tällainen itsekäs ja tyhmä asenne saa sapen kiehumaan! Hienoa kun joku autoa omistamaton voi julistaa kaikkien muiden helsinkiläisten puolesta, mitenkä heistä kukaan muukaan ei autoa voi tarvita. Kerrottakoon hänelle, että ihmisten liikkumistarpeet ovat usein yksilöllisiä.
Ilmeisesti ne 270000 Helsingin alueella rekisterissä olevaa autoa seisovat turhan panttina katuja rumentassa, ja omistajat ovat harvinaisen tyhmiä, kun maksavat vielä tästä.
Minusta alkanut tuntua, että autosta on tulossa jälleen joku vaurautta ilmentävä statussymboli, jota vastustetaan lähinnä kateuden takia.
Tuli vaan mieleen tuosta eräästä toisesta keskutelusta
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:29"]Hahh itse käyn paljon mökillä, sukulaisilla ja muutenkin matkustan ympäri Suomea. Ei onnistuisi julkisilla, ei edes näin lapsettomana sinkkuna.
Onnea teille, joiden elinpiiri on yksi kaupunki.
[/quote]
Elinpiirini on pääkaupunkimme lisäksi koko maailma. Sinä et taida sillä autollasi päästä vaikkapa Brasiliaan?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:26"]Totuus on, ettei Helsingissä välttämättä autoa tarvitse, mutta se helpottaa elämää kummasti. Juuri tulin kaupasta autolla viiden ostoskassin ja 8 litran max-pepsi-pakkauksen kanssa. Olisi ollut hankalaa kävellen/pyörällä/bussilla.
Lapsemme eivät halua ajokorttia, koska ovat tottuneet kulkemaan julkisilla. Toki pyytävät välillä kyytiä.
[/quote]
Puhut nyt siitä, ettet osaa ennakoida mitään tilanteita. Minä en myöskään kanna jalkaisin tuollaisia määriä elintarvikkeita, sillä Helsingissä on lukuisia firmoja, jotka tuovat kaikki mahdolliset kauppatarvikkeet kotiovelle. Minä käytän niitä.
[/quote]
Kannatatko muutenkin sellaista elämäntapaa ettei tarvitse poistua kodistaan ihmisten ilmoille vaan voi tyyliin pyyhityttää perseensäkin ettei itse tarvitse?
Mikähän teitä autoilijoita niin suunnattomasti raivostuttaa siinä, että kaikki eivät halua elää samanlaista elämää kuin te?
Näiden ketjujen perusteella kaikki autoilijat ovat fanaattisia ja persoonallisuushäiriöisiä inhotuksia
Tuskin tarvitsee jumittaa yhteen kaupunkiin vaikka ei ole autoa. Miljoonaan paikkaan maailmassa pääsee bussilla, junalla, lentokoneella ja laivalla. Ja jos tarvitsee autoa esim. pari kertaa vuodessa niin sekin voi vuokrata. SIMPLE LIFE!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:26"]Totuus on, ettei Helsingissä välttämättä autoa tarvitse, mutta se helpottaa elämää kummasti. Juuri tulin kaupasta autolla viiden ostoskassin ja 8 litran max-pepsi-pakkauksen kanssa. Olisi ollut hankalaa kävellen/pyörällä/bussilla.
Lapsemme eivät halua ajokorttia, koska ovat tottuneet kulkemaan julkisilla. Toki pyytävät välillä kyytiä.
[/quote]
Puhut nyt siitä, ettet osaa ennakoida mitään tilanteita. Minä en myöskään kanna jalkaisin tuollaisia määriä elintarvikkeita, sillä Helsingissä on lukuisia firmoja, jotka tuovat kaikki mahdolliset kauppatarvikkeet kotiovelle. Minä käytän niitä.
[/quote]
Kannatatko muutenkin sellaista elämäntapaa ettei tarvitse poistua kodistaan ihmisten ilmoille vaan voi tyyliin pyyhityttää perseensäkin ettei itse tarvitse?
[/quote]
Ai tähän päästiin siitä, ettei minulla ole tarvetta autolle?
Tosiaan, fanaatikoita ja persoonallisuushäiriöisiä.
Joku helsinkiläinen pärjää mainiosti ilman autoa, joku toinen taas ei. Itse olen asunut koko ikäni Helsingissä ilman ajokorttia, olen kolmekymppinen. Puolisollanikaan ei ole autoa. Asumme lähiössä, jossa hyvät bussiyhteydet moneen suuntaan. Olen tottunut liikkumaan julkisilla, 20 km työmatkakin taittuu parilla bussilla ihan kätevästi. Paljon on kiinni siitä, mihin on tottunut. Varmasti auto helpottaisi tiettyjä asioita, enkä vanno etten koskaan autoa hanki, mutta tähän asti olen pärjännyt vallan mainiosti ilman.
Mitäs sitä ihminen oikeasti tarvitsee? Elääksesi tarvitset vain ruokaa, juomaa, hengitysilmaa ja unta palloon. Kaikki muut on huvituksia.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen pahoillani jos loukkasin, mikäli olet ihan oikeasti kotiavun varassa etkä pääse omin avuin liikkumaan. Muussa tapauksessa pidän vähän pimeänä sitä, että ylpeillään tuollaisella saamattomuudella.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:33"]Mikähän teitä autoilijoita niin suunnattomasti raivostuttaa siinä, että kaikki eivät halua elää samanlaista elämää kuin te?
Näiden ketjujen perusteella kaikki autoilijat ovat fanaattisia ja persoonallisuushäiriöisiä inhotuksia
[/quote] ehkä se kyydin ruinaaminen autollisilta
Eri asia, asuuko Punavuoressa vai Tapanilassa.
Juuri tulin kaupasta autolla viiden ostoskassin ja 8 litran max-pepsi-pakkauksen kanssa.
Mitä on max-pepsi
Musta olisi kauhean mukavaa, jos ihmiset osaisivat erottaa toisistaan sellaiset asiat kuin tarve ja halu. Hyvin harvalla kaupunkilaisella on sellainen tilanne, että auto on oikeasti välttämätön. Mutta moni sitä silti syystä tai toisesta haluaa käyttää.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen pahoillani jos loukkasin, mikäli olet ihan oikeasti kotiavun varassa etkä pääse omin avuin liikkumaan. Muussa tapauksessa pidän vähän pimeänä sitä, että ylpeillään tuollaisella saamattomuudella.
[/quote]
Vielä kerran: fanaatikkoja ja persoonallisuushäiriöisiä. Mene terapiaan.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:30"]
[/quote]
[/quote]
Kun meillä kerran on auto, miksi käyttäisin niitä? Vai eikö sitä olemassa olevaa autoa saa käyttää?
Minäkin olen takavuosina käyttänyt noita firmoja, mutta on huonoja kokemuksia. Jos kaupassa ei ole juuri sitä tuotetta, jota haluan, tilalle voi tulla tuotetta, jota en halua. Eikä ne firman taida bongata keräilyvaiheessa -30%-tuotteita ylimääräisenä? Niiden aikataulut voivat pettää ja siinähän istut kotona odottamassa ruokakuormaa vaikka pitäisi olla muualla. Useamman kerran kuormasta puuttui tuotteita, jotka oli kyllä laskutettu. Kerran oli puolet ostoksistani unohtunut kauppaan.
Ja tuo kaupassakäynti oli vain yksi esimerkki auton käytöstä.
Ei tarvitse jos ei harrasta mitään ja tyytyy järhjestelemään elämänsä kunnallisen liikennelaitoksen aikataulujen armoilla kuten kunnun neuvostokansalainen. Miksi Suomessa tuijotetaan aina Euroopan vihreiden utopioita kun Atlantin takana on maa joka on täynnä miljoonakaupunkeja joissa ei ole julkista liikennettä kuin nimeksi sillä ihmiset haluavat olla oman elämänsä herroja.
Näin kesällä on kivaa mennä kesämökille, lasten kanssa visulahteen, kesämökiltä kauppaan, mökiltä bauhaussiin ostamaan kukkamultaa, ajella jyväskylään tapaamaan sukulaisia, nauttia kesäisistä pikkuteistä jne. Auton ansiosta voi mennä katsos ihan miten haluaa ja minne haluaa ilman suunnittelua. Pelkästään kesämökki on jo riittävä syy meille omistaa auto. Ja kyllä se helpottaa elämää muutenkin.
Koitappa tehdä pyörällä, junalla, bussilla, lentokoneella tai jollain muulla? Minulla ei ole mitään autotonta elämäntyyliä vastaan, mutta nämä autottoman elämäntyylin omaavat ovat yleensä kaikista innokkaimpia tuputtamaan omaa elämäntyyliänsä ja vaatimaan lisää kieltoja autoille. Heillä tuntuu olevan ongelma minun elämäntyylini kanssa, vaikka heillä ei usein mitään kokemusta auton omistamisesta olisikaan.
Tätä en varmaan ikinä ymmärrä: miks jotkut kokevat velvollisuudekseen tarjota kyytiä sellaiselle joka on sanonut hyvin pärjäävänsä ilman autoa ja oikein lallatellut sillä?
Meillä on taloudessa (Alppilassa) kaksi autoa, toinen suurimman osan ajasta tallissa. Pyöräilen työmatkat ja lyhyet matkat tai käytän julkisia. Muutaman kerran viikossa lähden omalla autolla liikkeelle isommille ostoksille ja iltakyläilyille vähän kauemmas. Jos joku pyytää ja aikatauluihin sopii, voin antaa kyydin mutten erikseen tarjoudu ellei olla ihan yhtä matkaa liikenteessä. Enhän mä mikään taksi oo!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:26"]
Totuus on, ettei Helsingissä välttämättä autoa tarvitse, mutta se helpottaa elämää kummasti. Juuri tulin kaupasta autolla viiden ostoskassin ja 8 litran max-pepsi-pakkauksen kanssa. Olisi ollut hankalaa kävellen/pyörällä/bussilla.
[/quote]
No tämäkin on vähän, että missä päin Helsinkiä asuu. Meillä on kauppa lähempänä kuin monilla parkkipaikka. Omakotitalossa saa tietysti auton pihaan asti, mutta kerrostalossa ei.
En muista koska olisin mennyt kenenkään toisen kyydissä, ei sukulaisillanikaan ole autoa. En ole koskaan myöskään pyytänyt kyytiä keneltäkään, autolla kulkeminen vaihtoehtona ei tule edes mieleen. Joskus olen toki ottanut kyydin vastaan, jos sitä on minulle tarjottu. Taksilla menemme välillä.
Voisitko käyttää mua ikeassa. Mulla haluttais sinne ja tänne, käytätkö mua autolla. Mun pitäis hakea yks paketti, sullahan on auto. Voisitko kuskata mun lasta harkkoihin samalla kun viet oman lapsen autolla
[/quote]