Ärsyttää! Työkaveri pois töistä siksi kun lapsi valvottanut yön!
Ei voi muuta kun ihmetellä tota syytä! Ei kannattais tehdä lapsia jos ei niitä jaksa hoitaa!
Vituttaa kun nyt kaikki hommat kaatuu muiden niskaan kun yks löhöää kotona "kun väsyttää niin kauheesti"!
Kommentit (118)
Ja keksinyt tällaisen provoilualoituksen herättääkseen keskustelua "ajankohtaisesta aiheesta"
Ei voi muuta kun ihmetellä tota syytä! Ei kannattais tehdä lapsia jos ei niitä jaksa hoitaa! Vituttaa kun nyt kaikki hommat kaatuu muiden niskaan kun yks löhöää kotona "kun väsyttää niin kauheesti"!
, mutta en kertoisi, että se on kotiinjäämiseni syy.
Kaverini on joskus jäänyt pois valvomisen takia ja avoimesti kertoo sen esimiehelle ja muille. Siitä tulee vähän katkera olo, koska itsekin on saattanut valvoa, mutta on silti tullut töihin.
Sanoisin siis syyksi migreenin, kuumeen, mahataudin tms.
Ja on totta, että väsymys on verrattavissa humalatilaa, siis aivojen kähtön suhteen.
Ainoa kerta kun lapsi on valvottanut? Voihan olla, ja todennäköistäkin, että muinakin öinä on herätty, ja lopulta tulee se yö, jolloin valvotaan koko yö, ja voimat on lopussa jo entisen univelan vuoksi. On niissä valvotuissa öissä eroa, joskus jaksaa ja joskus tietää olevansa jo liikenteelle vaaraksi. Olette te kans sankareita. "Kyllä sitä jaksaa vaikka olisikin valvonut" odottakaa kun tulee omalle kohdalle, se päivä jolloin ei vain jaksa. T. Uneton
kun ihan pienen lapsen vanhempi menee töihin.
Mitä sielä oikein lässytetään?
Pomo nämä pekkaset päättää, sinullakin on oikeus jäädä semmoselle.
Ei minun ammatissani sellaisia tunneta.
Jos on sairautta tms. (valvomisen voi joissain tilanteessa varmaan tulkita sellaiseksi) voi olla omalla ilmoituksella pois 3 päivää.
Jos sopii esimiehen kanssa, voi ottaa palkatonta vapaata työtilanteen antaessa myöten.
Jos on saldoja (kertyneitä ylitunteja) voi käyttää niitä poissaoloon, tietysti esimiehen luvalla.
Mitä ne pekkaset sitten on?
Antaisitko itse itsesi tai läheisesi hoitoon sairaalaan (varsinkaan tehohoitoon) vaikkapa hoitajalle, joka on valvonut juuri yhden yön tai useamman putkeen? En nyt tiedä ammattiasi, mutta tuollainen tuli mieleen, eli tosiaan ihan turvallisuus ja huolellisuuskysymys, joko voi mennä henki, firman maine tai rahat töissäolon takia.
Olin käytännössä katsoen yh. Mies kahden ja puolen viikon työmatkalla. Ennen tätä lapsi sairastui. Silloin yski ja herätteli vain 5-8 kertaa yössä. Miehen matkan aikana yskä muuttui niin pahaksi, että heräsi joka yskäänsä, eli noin 20-40 kertaa yössä. Tätä jatkui koko miehen matka-ajan. Ja lääkärillä kävimme useasti tämän ajan tarkastamassa, ettei muutu sairaalahoitoa tms vaativaksi.
Muutaman yön välillä tuli anoppi hoitamaan, jotta saisin nukutuksi.
olinko siis laiska, kun en selvinnyt yksin? Olisin myös voinut pyytää anoppia hoitamaan päivisin ja mennä töihin, mutta mielestäni olisin vain aiheuttanut hallaa töissä. Lapsen sairauteen on turha vedota, sillä anoppi on monesti tullut hoitamaan lapsia esim mahataudissa. Poissa olin yksinkertaisesti väsymykseni takia.
Mielestäni hyväksyttävä syy. Lääkärissä alati ravaaminenkaan ei ole herkkua.
Just ja just ymmärrän, jos tosiaan kyse on tarkkuutta erityisesti vaativasta työstä. Mutta jos ns. tavallinen työ, en tajua.
Tämä on juuri sellaista käytöstä, jonka takia perheellisillä naisilla on niin huono maine työmarkkinoilla. Ei riitä enää edes se, että lapsen sairastelun takia ollaan poissa, vaan sitten vielä päälle sen takia, kun väsyttää lapsen takia.
Ja kyllä, mulla on 3 lasta, ja välillä on niitä öitä, kun ei saa nukkua ollenkaan, mutta silti töihin pitää mennä. Kyllä yhdestä työpäivästä aina selviää, illalla sitten saman tien petiin lasten kanssa yhtä aikaa.
Senkin vielä ymmärrän, että yksinhuoltajalla tilanne on vielä hankalampi, mutta sellaista se pienten lasten kanssa on.
No, pienistä nää munkin ilot tulee...toisaalta tämä toinen lapsi tehtiinkin (ajoituksen suhteen) mun burn out-oireiden vuoksi.
Voi sinua. Jos olet jo valmiiksi burn outin partaalla niin ei se toinen lapsi sitä tilannetta ainakaan helpota, vaikka et töissä kävisikään. Se on täyttä työtä ilman ilta- ja viikonloppuvapaita ainakin sen ensimmäisen vuoden kahden lapsen kanssa.
Yhden yön valvominen ei estä vielä työntekoa, jos ei satu olemaan esim. aivokirurgi tai lentäjä. Sitäpaitsi lääkäritkin tekevät pitkää vuoroa, joten välillä ovat töissä hyvinkin väsyneinä.
Itse olen välillä painanut viikonkin äärimmäisen vähillä yöunilla (muutama tunti per yö). Sitä jaksaa jos on pakko, ja kahvi on keksitty.
Minulla on myös kolme lasta, joten tiedän, miten lapsetkin voivat valvottaa. Itse asiassa krooninen unettomuuteni puhkesi kolmannen lapsen jälkeen, kun hän valvotti öisin paljon - nykyään ei enää tee sitä, mutta valvon silti.
Onneksi unettomuuteeni on kuitenkin löytynyt vihdoin toimiva lääke (kokeiltiin ainakin kymmentä eri valmistetta ennen kuin oikea löytyi).
Mutta, yhden yön valvominen ei ole syy jäädä pois töistä.
n39
[quote author="Vierailija" time="24.08.2009 klo 10:30"]
eikä kenelläkään muulla tässä firmassa.
Nämä on huomioitu jo viikkotyötuntimäärässä.
[/quote]
Eli sitten jos ei ole sovittua määrää töissä niin on joskus toiste vähän enempi töissä kuin muut? On se nyt vaan niin kummallista jos joku sopii pomonsa kanssa työaikansa. Sillä TUSKIN tuo työntekijä on luvatakaan pois työpaikalta. Hulluja natseja osa.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 06:37"]
Kerroin töissä yhtenä aamuna olevani pikkusen väsynyt, kun poika oli valvottanut koko yön. Työkaverit olivat kaikki ihan ihmeissään, miksi tulin töihin kun sehän on aivan riittävä syy jäädä kotiin. Itselle ei tullut mieleenkään, että voisin tuommosen takia jäädä kotiin. Toisaalta ymmärtäisin kyllä itse oikein hyvin, jos työkaveri jäisi kotiin lepäämään.
Meillä myös töissä, kun joulun työvuoroja jaettiin, kaikki oli sitä mieltä, että minä oon tietysti joulun vapailla kun on on pieni lapsikin.
[/quote]
On poissaolosta sitten mitä mieltä tahansa, niin pomo joko sallii poissaolon tai pakotaa tulemaan töihin. On käsittämätöntä haahkailua verrata väsymyksiä ja miettiä että itse ainakin olisi pois tai tulisi töihin. Voi pyhät lehmät!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:57"]
hahhah mulla oli työkaveri joka jäi kotiin kissan valvottamisen takia. olivat muuttaneet ja kissa ei tykännyt .. onhan se rankkaa!
[/quote]
ehkä se ei ollu se oikee syy mut sunlaiselle uteliaalle juoruämmälle sanotaan tollanen syy, vaikka oikeesti on tapahtunu jotain ihan muuta... mies hakannu esmes
[quote author="Vierailija" time="24.08.2009 klo 09:29"]
Ja on eri asia herätä pari kertaa kuin herätä kymmenen kertaa ja valvoa suurin osa yöstä vaikka nyt oksentelevan lapsen kanssa. Mutta tässäkin taas huomaa, että nainen on naiselle susi.
[/quote] oletko vähän tyhmä? Kipeän, alle 10 vuotiaan lapsen kanssa saa/pitää jäädä kotiin. Kipeä lapsi on sairasloman peruste, oikea sellainen. Jos kaikkien pikkulasten vanhemmat jäisivät kotiin valvotun yön jälkeen, ei Suomi pyörisi. En ihan helposti usko, että olisi sellainen lapsiperhe olemassa, ettei koskaan olisi valvottu yötä, vaikkei kipeenä oltaisikaan.
Voi hyvä tavaton, huomaa ettei sinulla ole lapsia. Meillä on 8 kk vanha vauva, minä olen kotona ja mies käy töissä. Välillä käy oikein sääliksi miestä, kun vauva on valvottanut koko yön ja mies joutuu menemään aamuksi töihin. Mies on ihan väsynyt, sekaisin ja pari kertaa hän on melkein ajanut kolarin/ojaan. Ei se niin helppoa ole, kun on täysin uusi elämäntilanne ja pieni vauva, joka valvottaa. Vaikka minä hoidankin pääsääntöisesti vauvan öisin, niin kyllä se vauva miehenkin uniin vaikuttaa.
Tässä ketjussa on julkisesti taas tehty hallaa perheellisten naisten asemalle suomalaisessa työelämässä. Työelämä ei ole muuttunut Suomessa vielä niin pehmeäksi, että huonosti nukuttu yö olisi kenenkään reilun, tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen työpaikan pelisäännöissä perusteltu syy jättäytyä pois töistä (palkattomalle tai palkalliselle). Hän joka muuta väittää, ei taida paljon omaa napaansa pidemmälle katsella.
Poliisit, palomiehet, ambulanssikuskit, päivystävät lääkärit, rekkakuskit ihan vain esimerkkeinä joutuvat välillä jopa jatkuvasti tekemään äärimmäistä huolellisuutta vaativan työnsä silmät ristissä yli 24 h putkeen valvoneena. Lopetetaan tämä pullamössön mussutus alkuunsa ja ruvetaan tekemään töitä sellaisella asenteella, niinkuin aikuisen ihmisen kuuluukin.
En jaksanut lukea ketjua kokonaan MUTTA totuus on, että lapsettomat ihmiset jäävät kotiin myös koska heitä ei huvita, tai ovat krapulassa tai haluavat tehdä jotain muuta
ja jos ap:lle on kerrottu syy - lapsi on pitänyt hereillä niin tuskin tämä ole sairaslomaa tai muuta vastaavaa vaan on käytetty lomapäivää tai ylityötunteja.
että mieluummin kollega saa "maata" kotona jos lapsi on valvottanut kuin että tulee töihin hutiloimaan työnsä.
Haluatko itse jos kolariin joudut että sinua hoitaa vuorokausia valvonut ihminen?
Ja keksinyt tällaisen provoilualoituksen herättääkseen keskustelua "ajankohtaisesta aiheesta"