Miten suojella ateistin lasta uskonnolliselta mummolta?
Lapsi ei kuulu kirkkoon, eikä häntä ole kastettu, isänsä ja minä olemme molemmat ateisteja. Lapsen mummo on kuitenkin uskovainen ja on alkanut jo nyt, lapsen ollessa alle vuoden ikäinen, puhua enkeleistä ja jumalan suojelusta lapselle. Miten sanoa mummolle nätisti, ettemme pidä hyvänä sitä, että lapselle opetetaan näkemyksiä joihin hänen vanhempansa eivät usko? Tällä hetkellä lapsi ei noista vielä mitään ymmärrä, mutta sekin aika tulee...
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:59"]
Jospa kunnioittaisit mummoa ja hänen erilaista maailmankuvaansa. Mikäli hän ei ole lasta pelottelemassa tms. niin anna hänen olla oma itsensä. On ihan hyväkin lapselle oppia tuntemaan erilaisia ihmisiä ja tapoja jo pienestä pitäen.
[/quote]
Perus uskovaisen logiikkaa, muiden pitää kyllä kunnioittaa heidän maailmankuvaansa ja kestää kaikki oikut mutta heidän ei tarvitse vääräuskoisilta mitään kuunnella eikä varsinkaan heitä kunnioittaa.
[/quote]
Juuri näin. Mä laitoin oman lapseni mamman kuriin kun raahasi meille kaikenmaailman enkelitauluja sun muita ja hössötteli höpöjuttujaan, että mä en halua että lapselleni noita asioita jutellaan, itse saa päättää mihin uskoo mutta tarpeeksi vanhana, eläkööt lapsuutensa uskonnotonta elämää. Muutaman kerran piti sanoa että sai hakattua järkeä toisen päähän.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:59"]
Jospa kunnioittaisit mummoa ja hänen erilaista maailmankuvaansa. Mikäli hän ei ole lasta pelottelemassa tms. niin anna hänen olla oma itsensä. On ihan hyväkin lapselle oppia tuntemaan erilaisia ihmisiä ja tapoja jo pienestä pitäen.
[/quote]
Kunnioitan kyllä mummoa ja hänen oikeuttaa omaan maailmankuvaansa. Koen kuitenkin, ettei mummo kunnioita meidän maailmankuvaamme. Mummon ja hänen tapojensa tunteminen ei edellytä sitä, että hän opettaa lapsellemme uskontoa totena.
[/quote]
Vanhemmat ihmiset eivät usein osaa edes kuvitella tekevänsä mitään loukkaavaa uskosta puhuessaan. Se on kuitenkin heidän ikäluokassaan milteipä selviö, että jumalaan uskotaan ja suojelusenkeleistä puhutaan. Heidän on yhtä vaikea ymmärtää sinun kantaasi kuin sinun heidän. Varmasti ymmärtänet, että hänen motiviinsa ovat todennäköisesti hyvät.
Meillä ei kotona uskonto näyttele mitään roolia. Puhun toki lasteni kanssa kaikista erilaisista uskomuksista jne., mutta me emme ole uskonnollisia. Oma isoäitini uskoi jumalaan koko sydämestään eikä minulle tullut mieleenikään tehdä mitään muuta kuin kunnioittaa hänen ajatuksiaan sillä halusin, että lapsenikin oppivat tuntemaan hänet sellaisena kuin hän oikeasti on. Lasten kasvettua puhun heille monesti siitä, että vaikka minä en uskokaan kuten mummi uskoo niin häntä pitää kunnioittaa. Kuka nyt edes alkaisi 82-vuotiaan kanssa väittelemään jumalan olemassaolosta?
Tästä samaisesta syystä olen kutsunut jehovan todistajiakin sisään jne. sillä minulle on erittäin tärkeää, että lapseni ymmärtäisivät heidänkin olevan vain ihmisiä.
Niin, tämä on mielenkiintoinen kysymys. Kannattaa otta mallia USA:n ääriuskovaisten kotien kasvatuksesta: kotikoulu jossain perähikiällä lähes tiettömien tannerten päässä. ehdottomasti ei TV:tä, nettiä yms, koska niistä lapsi voi kuulla sanat Jumala/jumala, uskonto, Jeesus, enkeli yms.
Ongelmahan ei ole pelkästään se mummo, joka ei asiaa ymmärrä, vaan koko yhteiskunta.
Jos taas ongelma on sinulle pienempi, niin teet niin kuin tavisuskovaistenkin vanhemmat: Ai mummo sanoi, ettei Jumalaa ole olemassa ja pohdit tätä asiaa, kun vanhemmat ovat eri mieltä. Sitten kysyt, että mitä mieltä lapsi on asiasta ja annat lapsen olla sitä mieltä, mitä hän on.
Ei kuule onnistu päviähoitoon vienti, ei pihalla tai puistossa toisten lasten kanssa leikkiminen, ei koulussakäynti yms, jos haluatte estää kaiken uskonnollisen aineksen. Jo pelkästään se, että lapsiryhmässä kysytään, että mitä ovat tehneet viikonloppuna, tuo ihmettelivä kysymyksiä kotiin: "äiti, mikä on valtakunnansali, synagoga tai kirkko, miksei me mennä koskaan niihin? Äiti, miksi minä en saa hienoa huivia päähän? Äiti, miksi Maija saa kirkossa viiniä, vaikka olet sanonut ettei lapset saa selalsita juoda? Äiti, Mikko sanoi, että pyhäkoulussa on hauskaa? Saanko mennä sinne jne jne
Mitäs haittaa tuosta on? Meilläkään ei kukaan kuulu kirkkoon, mutta lapset saavat käydä esim. koulussa kirkossa, koska minusta on tärkeätä oppia eri uskonnoista. Eikä siitäkään ole haittaa, että hallitsee kirkossa käyttäytymisen etiketit ja on edes jotenkin jyvällä kristinuskon "juhlapäivistä", eli mikä hitto on pääsiäinen ja mitä jouluun liittyy. Kirkkoon lapset on lähetetty tällä asenteella. Lisäksi lasten kanssa on puhuttu siitä, että eri ihmisillä on erilaisia maailmankuvia ja erilaisia uskontoja/uskomuksia.
Ei se teidänkään lapsenne mene rikki siitä jos mummu tuputtaa, vaan siinä on teille (= koko perheelle) tilaisuus kohdata jotain erilaista kuin teidän oman perheenne arjessa on. Lapsenne joutuu kuitenkin jossain vaiheessa elämäänsä tekemisiin sellaisten ihmisten kanssa, joilla on vankka uskonnollinen näkemys ja tarve tuputtaa jotakin asiaa. Kun lapsi on jo pienenä saanut opetella tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja saa pohtia itse mitkä asiat tuntuvat hyviltä, pärjää hän isompana elämässä kahta paremmin.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:59"]
[/quote]
Perus uskovaisen logiikkaa, muiden pitää kyllä kunnioittaa heidän maailmankuvaansa ja kestää kaikki oikut mutta heidän ei tarvitse vääräuskoisilta mitään kuunnella eikä varsinkaan heitä kunnioittaa.
[/quote]
Minä en ole uskovainen, mutta minä kyllä uskon siihen, että kaikkia ihmisiä tulisi kohdella ystävällisesti ja kunnioittavasti. Saatan olla täysin väärillä jäljillä eikä sinun tarvitse olla kanssani samaa mieltä, mutta minusta toisten ihmisten typerä käytös ei oikeuta tekemään samaa perässä. Jos uskovaiset haukkuvat ateisteja niin aivan varmasti puolustan heitä, mutta sama pätee toiseenkin suuntaan.
Suomen uskonnonvapaus koskee kaikkia muita paitsi ateisteja. "Mitä haittaa siitä kasteesta /enkelilöpinästä/ yms. nyt sitten voi olla?"
Niin, entä saako ateisti-isoisä kertoa omasta vakaumuksestaan, vai voinko olettaa ettei hän koskaan ikuna kuunaan, sano meidän uskovan kodin lapselle, ettei hän usko Jumalaan?
Mielestäni tuo ei ole realistista, koska jos isoisänäyttelee muuta kuin on, niin eiväthän lapsen opi häntä tuntemaan.
Jokainen voi tykönään miettiä, että antaisiko mummon opettaa lapselleen totena, että maapallo on pannukakun muotoinen tai että sängyn alla asuu maahisia. Kertoen samat asiat hyvin vakuuttavasti ja yhä uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:39"]
Paras tilanne olisi varmaan jos sekä ateistit ja uskovaiset nyt myöntäisivät etteivät tiedä kaikkea, te kummatkaan ette tiedä esim. mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, ette tiedä mistä universumi on saanut alkunsa jne.
Kohta tulee uskova tai ateisti puolustamaan että "KYLLÄ MINÄ TIEDÄN JA SE ON FAKTA!!!!"
[/quote]Ei ateisti edes väitä tietävänsä mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, hän ei vain usko jumaliin.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:17"]Niin, entä saako ateisti-isoisä kertoa omasta vakaumuksestaan, vai voinko olettaa ettei hän koskaan ikuna kuunaan, sano meidän uskovan kodin lapselle, ettei hän usko Jumalaan?
Mielestäni tuo ei ole realistista, koska jos isoisänäyttelee muuta kuin on, niin eiväthän lapsen opi häntä tuntemaan.
[/quote]
mitä jos isovanhemmat eivät lainkaan puuttuisi uskonnolliseen kasvatukseen tai kasvattamattomuuteen vaan jättäisivät sen vanhemmille?
Minulla sama ongelma! Yritän suojella lastani ateistimummolta! Jesus rulez!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 19:40"]
Kyllä se lapsi tajuaa että mummon jutut on vain mummon juttuja. Annat ajan kulua ja lapsen tehdä itse omat valintansa vakaumuksensa suhteen. Älä sorru samaan oman vakaumuksen tuputtamiseen kuin uskovaiset.
[/quote]
Nimenomaan en halua, että KUKAAN tuputtaa lapselle uskomuksia totena. Itse myönnän auliisti, etten tiedä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Ei ole oikein, että mummo väittää tietävänsä.
"Tällä hetkellä lapsi ei noista vielä mitään ymmärrä, mutta sekin aika tulee..."
Sekin aika tulee, kun mummon esirukoukset kantavat lastasi vaikeassa elämäntilanteessa ja lapsesi ymmärtää, mistä löytyy elämään tulevaisuus ja toivo. Kun Jumala vetää ihmistä puoleensa ja muuttaa elämän ihmeellisellä tavalla, ei vanhempien ateismilla ole mitään merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:39"]Paras tilanne olisi varmaan jos sekä ateistit ja uskovaiset nyt myöntäisivät etteivät tiedä kaikkea, te kummatkaan ette tiedä esim. mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, ette tiedä mistä universumi on saanut alkunsa jne.
Kohta tulee uskova tai ateisti puolustamaan että "KYLLÄ MINÄ TIEDÄN JA SE ON FAKTA!!!!"
[/quote]
Väärin. Uskikset väittävät tietävän mistä maailma on saanut alkunsa ja mitä tapahtuu kuoleman jälkeen.
Ateistit hyväksyvät sen, että nämä asiat ei ole eikä mahdollisesti edes koskaan tule olemaan faktatietoa, vaan niistä on olemassa erilaisia teorioita, jotka perustuvat tehtyihin havaintoihin.
Uskikset viittaavat aina vain ja ainoastaan yhteen vanhaan satukirjaan ja he eivät edes hyväksy muita vaihtoehtoja.
Te voitte sulkea mummon suun mutta ette ajatuksia. Mummo jatkaa hiljaisesti rukouksia että lapsi tulisi uskoon tms.. Lukekaa vaikka Hyvä sanoma lehdestä kertomuksia kuinka ateistikodin lapsi on aikuisena uskova.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:53"]Te voitte sulkea mummon suun mutta ette ajatuksia. Mummo jatkaa hiljaisesti rukouksia että lapsi tulisi uskoon tms.. Lukekaa vaikka Hyvä sanoma lehdestä kertomuksia kuinka ateistikodin lapsi on aikuisena uskova.
[/quote]Entä jos mummo on saatananpalvoja ja rukoilee Saatanaa, että lapsesta tulisi samanlainen?
reps, mummoon elämän suurimpia uhkia:)))
Antakaa mummon ja lapsen pitä omat juttunsa, pitäkää te sit lapsenne kans omat juttunne. Tuskin mummo 24 h puhuu taivasasioista...
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:17"]
Niin, entä saako ateisti-isoisä kertoa omasta vakaumuksestaan, vai voinko olettaa ettei hän koskaan ikuna kuunaan, sano meidän uskovan kodin lapselle, ettei hän usko Jumalaan?
[/quote]
Tietenkin saa. Siinä tapauksessa sitten juttelemme lasten kanssa siitä, että ihmisillä on tässä asiassa erilaisia mielipiteitä, mutta me uskomme. Mikä tässä on niin vaikeaa?
On sinulla ongelmat. Eikö paremmasta murhetta? Mitä haittaa tuosta edes on? Anna lapsesi tulevaisuudessa tehdä omat päätöksensä mihin uskoo. Sanooko mummu mitään pahaa? Tuskinpa nyt mistään synnistä jankkaa.