Rippijuhlatarjoiluun karjalanpiirakat, munavoi, pullakranssi ja kakku
Kahvi ja tee. Ei muuta. Onko teistä riittävä, mielipiteitä? Vieraita 30 henkeä.
Kommentit (565)
Jos kakku leipomosta maksaa 100euroa, coctail-piirakat 20euroa, munavoi 5e, ruokaisasalaatti 30e, viinirypäleet 5e, kuivakakku 5e (itse tehden), keksit 5e, juomat 10e, niin ei tuo niin paha summa ole.
Kyllä noilla jo vieraat tyydytetään ja juhlantuntu saadaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö tehdä noi itte vai kävisikö esim. Lidl:n valikoimat, mielipiteitä?
En ole koskaan ennen tehnyt karjalanpiirakoita.
ap
Tilaisin kyllä leipomosta tai joltain joka tekee niitä tilauksesta.
Paljonko maksaa leipomon piirakat / tilauspiirakat?!! Vastaus: noin 0,80e - 1,50e/kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaisa lohisalaatti
Perunasalaatti
Piirakat ja munavoi
Ruisleipää, voita, kinkkua
Paria eri kakkua
Halpoja keksejä
Muuten hyvän kuuloinen menu mutta tuo "halpoja keksejä" pilasi. Miksi ihmeessä jotain mauttomia keksejä? Eihän ne hyvänmakuisetkaan mitään niiiin hirveän kalliita ole.
Tuossa keksien kohdalla tuli tiukka budjettiin.
No mites ois jotkut kauralastut, itse tehtynä?
Olin 5.6.2021 ylioppilasjuhlissa, joissa oli tarjolla voileipäkakkua, marsipaanikuorrutteinen pieni täytekakku, keksiä ja karkkia , tuntui tosi aneemiselta perheen muuhun statukseen nähden, koin että me pieni lähisuku emme olleet sen arvoisia, että tarjoiluun olisi panostettu
Meillä oli jauhelihaperunasoselaatikkoa lapsen toivomuksesta ja hyvä valinta, kun oli pitkän matkan vieraita.
Jälkiruokana täytekakku, kuivakakku, pikku pullia ja keksejä.
Alkoholia ei rippijuhliin, vaan vesi, maito ja mehu sekä erilaiset maustevedet.
Hyvin meni ja hyvä valinta vieraittenkin mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän rippijuhliin tarjoiluineen ja emäntineen meni 1250e.
Miten se emäntä on tullu maksamaan? 😅 Vai tarkoitatko "piikaa" /apulaista joka hoitaa keittiötä? Emäntä on talon emäntä, vaimo ja lapsen äiti 😄
Vierailija kirjoitti:
Helppo niitä karjalanpiirakoita on tehdä itsekin: riisipuuroa lätkitään ruiskuorelle, paistetaan. Ei voi mennä vikaan.
Muistatko miten sinun itsetehdyt "karjalanpiirakat" onnistuivat, juhlaväki hirnui pihalla luomuksiasi
Vierailija kirjoitti:
Ihana pula-ajan teema. Teema-juhlat on ihan parhautta ❤
Mikä pula-aika? Nykyään on menty jo liiallisuuksiin tarjoiluissa... Mielestäni riittää että on jotain makeaa, suolaista ja keksiä. Ei kotitarjoilujen tarvi olla niin suureellisia, varsinkin kun suurella osaa tulee vieraita vaan 20-30... Yli sadalle hengelle voi jo laittaa useapaa sorttia.
Frida kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän rippijuhliin tarjoiluineen ja emäntineen meni 1250e.
Miten se emäntä on tullu maksamaan? 😅 Vai tarkoitatko "piikaa" /apulaista joka hoitaa keittiötä? Emäntä on talon emäntä, vaimo ja lapsen äiti 😄
Ei, Frida hyvä. Kun tilaat pitopalvelusta tarjottavat ja tarjollepanon, toimittajan puolesta toiminnasta vastaa yksi tai useampikin emäntä, lapsuudessani isoihin sukujuhliin emäntiä tuli yleensä vähintään kaksi.
Käykö perinteiset mokkapalat rippijuhlapöytään täytekakun lisäksi? Mitä mieltä arvon raati on?
Voi herranjestas oletteko aivan tosissanne!?..tarjoaisitte mauttomia karjalanpiirakoita rippijuhlissa!kuuluvat 70luvulle!
Vierailija kirjoitti:
Käykö perinteiset mokkapalat rippijuhlapöytään täytekakun lisäksi? Mitä mieltä arvon raati on?
Aivan varmasti sopivat hyvin
Jos kakun päällä on kermavaahto, niin marjat ja nonparellit värjäävät aika pian kerman. Joten lisäisin ne vasta juuri ennen tarjoilua.[/quote]
Eli ensin tehdään taikina ja paistetaan kakuksi. Sitten se pitää jäähdyttää. Leikataan osiin. Tehdään täyte, ja täytetään. Laitetaan jääkaappiin yöksi (ilmeisesti kakkukuvun kanssa?). Seuraavana aamuna kerman vatkaaminen ja kakun päällystys. Kirkon jälkeen marjoilla koristelu. Onpahan homma. Ei kiitos.[/quote]
Kakun voi tehdä edellisenä päivänä valmiiksi asti: päälle ohut kerros hilloa, sen peitoksi kokonaisia mansikoita / vadelmia/ pensasmustikoita / viinirypäleitä, persikansuikaleita, ananaskappaleita jne. Reunoille pursotetaan "kermavaahdoksi" kovaksi vaahdoksi vispattua vaahtoutuvaa kasvirasvavalmistetta (-vispi, -kuohu).
Tai sitten koko kakku päällystetään em. "kermavaahdolla" ja päälle vaikka raastettua suklaata/ kirsikoita/ tuoreita pensasmustikoita/ karkkeja tai muita ei-valuvia ja ei-sotkevia koristeita. Nuo keinotekoiset "kermavaahdot" kestävät hyvin jääkaapissa yön yli.
Juhla-aamuna ei kerkiä mitään kakkuja koristella.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko 1250 euron ja 1400 euron rippijuhlia teillä muilla?
Ei oo oikeasti kaikilla muilla. Itse en ole koskaan käynyt sellaisissa rippijuhlissa eikä meillä kotonakaan pidetty . Oma lapsi on ensikesänä rippi-iässä eikä mekään mitään sellasia palveluja ja tarjoiluja laiteta. Itse arvostan mieluummin harkittua ja niukempaa tarjoilua kun sitä seitsemää sorttia ja näyttämistä että kyllä meillä on rahaa ja niukempi on hyi. Siskon likka pääs toissakesänä ja heillä oli juuri riittävä pöytä ajatellen laatua eikä määrää. Hyvin kelpasi vieraille.
Anteeksi nyt mutta kuka haluaa syödä juhlissa niitä iänikuisia karjalanpiirakoita ja munavoita?Ennemmin tekisin pellillisen tai kaksi jotain suolaista piirakkaa. Nopeampia tehdä ja toisivat vähän vaihtelua. Lisäksi joku salaatti, jonka voi itse tehdä.Lisäksi täytekakku ja joitain pikkuleipiä. Lasillinen kuohujuomaa alkolla tai ilman alkuun.
Mokkapalat ovat aina tehneet kauppansa. Olen tehnyt niitä mm syntymäpäiville sankarin iästä riippumatta ja aina tuppaavat loppumaan kesken. Helppo tehdä myös gluteenittomina.
Karjalanpiirakat menevät meillä juhlissa kuin häkä, varaan niitä pieniä tai itse tehtyjä 2-3 per vieras ja yleensä juhlien jälkeen on vain muutama jäljellä. Munavoi aitoon voihin tehtynä. Että ei ne mitään vanhanaikaista ole, tai jos on niin ei haittaa, pääasia on että maistuu.
Mun mielestäni juhlien tarjoilusta saisi päättää se nuori juhlija ihan itse.
Jos hän haluaa karjalanpiirakat, voileipä- ja kermakakut kehiin, niin se tehtäköön!
Olisi vieraillekin kivaa ja omaperäistä, että tarjoiluissa näkyisi juhlittavan oma persoona. Jos juhlija tykkää sushista, sipseistä tai macaroneista, niin niitä sitten tarjolle. Siinä sivussa voi sitten paremmin tutustua hänen persoonaansa vaikka näiden herkkujen kautta.
Tilaisin kyllä leipomosta tai joltain joka tekee niitä tilauksesta.