Rippijuhlatarjoiluun karjalanpiirakat, munavoi, pullakranssi ja kakku
Kahvi ja tee. Ei muuta. Onko teistä riittävä, mielipiteitä? Vieraita 30 henkeä.
Kommentit (565)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi täytekakku ja keksit ja pelillinen tai kaksi pizzaa? Muuta ei välttis tartte. Ainakin meillä makeita jää aina yli.
Meille tulee vaan
voileipäkakku (kasvis ja kinkku)
savulohi coctail palat
täytekakku
keksiä
pullaa
Hedelmätarjotin / melonia, viinirypäleitä,marjoja tms.Juomaksi kahvia, teetä, kuohuviiniä, pommiasiantuntijat ja kuplavettä.
Meillä tää sama setti, mutta cocktail-palat on karjalanpiirakat&munavoi ja hedelmätarjottimen tilalle karkkeja.
Myös pommiasiantuntijat tulee 😂😂🤣🤣🤣😉😉
Pommiasiantuntijat eli pommac 🥴
Joo, tajusin 😄 se oli hauska auto correct 🤣🤣
Pommiasiantuntijat ja rippijuhlatarjoilut, mä kuolen nauruun.
:D :D
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää laittamasta normaalin täytekakun ja lohivoileipia lisäksi?
Täytekakku olisi tietysti kaikin puolin paikallaan, jos ei ole mitään erityistä syytä olla sitä tekemättä/hankkimatta.
Se on saa kahvipöydän näyttämään jo ihan toisenlaiselta (vaikka olisi vaatimatonkin) ja tekee juhlasta juhlan.
Lohivoileivät voi jättää sikseen. Karjalanpiirakat ovat helpompia tarjottavia ja oikein hyviä.
Voileipien väkertäminen on oma lajinsa ja lohi kallis raaka-aine, joten se siitä.
Vierailija kirjoitti:
No, johan tuossa on tarjottavaa vaikka mitä… Miksi nykyään pitäisi olla ruokajuhlat eikä itse ”henkilön juhlat” kyseessä? Tuntuu, että pöydiltä pitää löytyä yhtä sun toista… Kun omana aikana oli rippijuhlat kaverilla, niin tarjolla oli vain voileipäkakkua ja jotain pipareita ja kaikki olivat tyytyväisiä. Nykyään tuntuu olevan vallalla, että tarjottava pitää olla kymmensortin menuu…
Eikä pelksätään ruokajuhlat vaan myös Pukujuhlat. Sekä Kampaus- ja meikkijuhlat. Sekä Retostelujuhlat ja Auton esittelyjuhlat.
Vierailija kirjoitti:
No, johan tuossa on tarjottavaa vaikka mitä… Miksi nykyään pitäisi olla ruokajuhlat eikä itse ”henkilön juhlat” kyseessä? Tuntuu, että pöydiltä pitää löytyä yhtä sun toista… Kun omana aikana oli rippijuhlat kaverilla, niin tarjolla oli vain voileipäkakkua ja jotain pipareita ja kaikki olivat tyytyväisiä. Nykyään tuntuu olevan vallalla, että tarjottava pitää olla kymmensortin menuu…
Ei muuten pidä paikkansa vaan juuri ennen vanhaan piti olla sen seitsemää sorttia. Olen kolunnut aika monet rippijuhlat: ensin isosena, sitten srk:n kesätyöntekijänä ja sit nuorisotyönohjaajana. 90-luvulla oli vielä ihan tavallista, että pöydässä saattoi olla esim. makaronilaatikkoa, voileipäkakkua, pizzaa tai jotain suolaista piirakkaa. Pari erilaista kuivakakkua, pullakranssi, pikkuleipiä ja sitten täytekakku. Sitäkin usein kaksin kappalein, jotta papille saatiin tarjottua uusi iskemätön kakku.
Vähitellen alkoivat systeemit muuttua ja rippijuhlista tulla vähemmän muodolliset, papin ympärillä ei enää hössötetty. Alkoi tulla tarjolle yhä enenevissä määrin salaatteja, patonkia, juustokakkuja, karkit alkoivat muuttua salonkikelpoiseksi tarjottavaksi. Sushiakin alkoi näkyä. Tarjonta alkoi toisaalta pelkistyä, toisaalta tuli entistä suurellisempia tarjoiluja. Yhä enemmän on tarjottava jokaisen juhlijan itsensä näköistä. Sipsejäkin on nykyään, ja poppareita. Toisaalta on valtavia fantasiakakkuja. Laidasta laitaan. Kaupan pakastealtaita hyödynnetään, ostetaan raakapakasteita tai valmiita pakastekakkuja. Toisaalta monet tekevät edelleen kaiken itse tai ostavat leipomosta / tutulta leipurilta tarjottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytekakku olisi tietysti kaikin puolin paikallaan, jos ei ole mitään erityistä syytä olla sitä tekemättä/hankkimatta.
Se on saa kahvipöydän näyttämään jo ihan toisenlaiselta (vaikka olisi vaatimatonkin) ja tekee juhlasta juhlan.
Lohivoileivät voi jättää sikseen. Karjalanpiirakat ovat helpompia tarjottavia ja oikein hyviä.
Voileipien väkertäminen on oma lajinsa ja lohi kallis raaka-aine, joten se siitä.
No nyt minäkin tajusin miksi kaikki tahtoo täytekakun ja puhuvat vaan täytekakusta. Kiitos tästä selvennyksestä. Mutta miten hi tos sa sen kerman saa siihen edellispäivänä ettei vieraat kuori sitä keltaista voiliisteriä juhlapäivänä pois siitä kakusta ja anna talon kissalle pöydän alla salaa nuoltavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tätä kerran duunissa pohtivat, miksi niin moni entinen tuttava on päässyt putoamaan pois tuttavapiiristä, vaikka sattumalta tavattaessa ovat tosi kivoja ihmisiä.
Suurena syynä pidettiin sitä, että nykyään odotetaan ihan kummallisia ruokapitoja ja ihmetarjoiluita, jos on kutsuttu vierailulle. Ei sitä sitten jaksa viikonlopulla alkaa vääntämään pitoja, vaan lykkää jälleen kerran kutua johonkin toiseen kertaan ja ottaa rennosti vaan omalla porukalla.
Rima on nostettu kovin korkealle.
On varmaankin aika sukukohtaista miten on aiempina vuosina tarjoilujen kanssa menty. Mun rippijuhlissa oli piirakat, täytekakku, kahvikakku ja keksit. Vieraina oma perhe ja toinen kummi. Suku ei tullut, koska olivat pihejä eivätkä halunneet antaa rahaa (tämä täysin totta!) ja naapuria ei kiinnostanut rippijuhlat, oli mökilleenmeno kauniina kesäpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt minäkin tajusin miksi kaikki tahtoo täytekakun ja puhuvat vaan täytekakusta. Kiitos tästä selvennyksestä. Mutta miten hi tos sa sen kerman saa siihen edellispäivänä ettei vieraat kuori sitä keltaista voiliisteriä juhlapäivänä pois siitä kakusta ja anna talon kissalle pöydän alla salaa nuoltavaksi?
Sen kakun voi tehdä todellakin edellisenä päivänä valmiiksi sisätäytteitä myöten (jolloin se vähän mehustuu, liian paljon ei pidä kostuttaa, jottei se läpivety ja ui nesteissä). Aamusella voi sitten surruuttaa kermat ja koristaa kakun. Jääkaapissa pysyy hyvänä. Kermasta ei tule voita, ellei vatkaa liian kauan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaisi Lidlistä, niin kaiken tuon saisi noin 50eurolla ja juhlat saisi pidettyä, jos on esim. raha tiukilla.
Paskat tuo Lidl niin halpa ole, mitä luulet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pelksätään ruokajuhlat vaan myös Pukujuhlat. Sekä Kampaus- ja meikkijuhlat. Sekä Retostelujuhlat ja Auton esittelyjuhlat.
Taidonnäytösjuhlat millaisia leipomuksia on osattu tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kakun voi tehdä todellakin edellisenä päivänä valmiiksi sisätäytteitä myöten (jolloin se vähän mehustuu, liian paljon ei pidä kostuttaa, jottei se läpivety ja ui nesteissä). Aamusella voi sitten surruuttaa kermat ja koristaa kakun. Jääkaapissa pysyy hyvänä. Kermasta ei tule voita, ellei vatkaa liian kauan.
Voiko marjoja ja koristeita laittaa kakun päälle siinä aamulla jo myöskin vai valahtaako ne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaisi Lidlistä, niin kaiken tuon saisi noin 50eurolla ja juhlat saisi pidettyä, jos on esim. raha tiukilla.
Paskat tuo Lidl niin halpa ole, mitä luulet.
Lidl on halpa. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidonnäytösjuhlat millaisia leipomuksia on osattu tehdä
No en mä tiedä. Ei mulla ole millään tavalla näyttämisen halua missään asiassa. Itse olen ollut aina sellainen, että teen ja ostan juhliin todella paljon erilaisia tarjottavia. Mun mielestä on kiva tarjota ihmisille herkkuja! Kun on juhlat laitan kodin kauniiksi; siivoan, hankin kukkia koristeeksi, laitan kahvipöydän runsaaksi ja herkulliseksi sekä pukeudutaan kauniisti. Siinä on juhlan tuntua!
Aikoinaan kun oli lasten kaverisynttäreitä, niin tein niihinkin yltäkylläiset tarjoilut. Lapsien juhliin on vähän erilaiset tarjoilut, ei niihin leivota kuivakakkuja tms :D Minusta on vain niin kiva juhlistaa hyvillä syömisillä ja juomisilla! Ja jos joku luulee, että täällä ollaan tuolla tyylillä paksukaisia, niin ei, koko perhe ollaan hoikkia tai normaalipainoisia. Kun on juhla, niin silloin on lupa herkutella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko marjoja ja koristeita laittaa kakun päälle siinä aamulla jo myöskin vai valahtaako ne?
Jos kakun päällä on kermavaahto, niin marjat ja nonparellit värjäävät aika pian kerman. Joten lisäisin ne vasta juuri ennen tarjoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli oikeesti tämmöiset tarjoilut, täytetkakku tilattiin valmiina ja piirakat oli Prisman pakastealtaasta. Äitini tekin kuivakakkua ja pullaa. Ihan hyvät tarjoilut ja perinteiset meidän suvulle. Karkkia ja sipsejä oli lapsille lisäksi kulhoissa. Nykyjuhlat on mennyt siihen, että pitäisi väsätä ties mitä ihmeellistä, mutta oon todennu, että eniten meidän ”juntti” suku arvostaa näitä perusjuttuja. Välillä teen voileipäkakun piirakoitten tilalle.
Tässä on jotain ihanaa. Olen kyllä kateellinen, olisipa minunkin suku noin vähään tyytyvä.
Olen eri tyyppi, mutta pakko sanoa että kuulostaa hurjalta. Ihanko oikeasti sukusi ei tyydy niihin tarjoiluihin mitä vieraspaikassa on? Ei mitään ihan normiporukkaa.
Olen itse ihan surkeimmasta päästä mitä tarjoiluihin tulee, mutta ikinä en ole saanut mitään vihjeitä tyytymättömyydestä vierailtani. En sukulaisilta enkä ystäviltä tai kylänmiehiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kakun päällä on kermavaahto, niin marjat ja nonparellit värjäävät aika pian kerman. Joten lisäisin ne vasta juuri ennen tarjoilua.
Eli ensin tehdään taikina ja paistetaan kakuksi. Sitten se pitää jäähdyttää. Leikataan osiin. Tehdään täyte, ja täytetään. Laitetaan jääkaappiin yöksi (ilmeisesti kakkukuvun kanssa?). Seuraavana aamuna kerman vatkaaminen ja kakun päällystys. Kirkon jälkeen marjoilla koristelu. Onpahan homma. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli oikeesti tämmöiset tarjoilut, täytetkakku tilattiin valmiina ja piirakat oli Prisman pakastealtaasta. Äitini tekin kuivakakkua ja pullaa. Ihan hyvät tarjoilut ja perinteiset meidän suvulle. Karkkia ja sipsejä oli lapsille lisäksi kulhoissa. Nykyjuhlat on mennyt siihen, että pitäisi väsätä ties mitä ihmeellistä, mutta oon todennu, että eniten meidän ”juntti” suku arvostaa näitä perusjuttuja. Välillä teen voileipäkakun piirakoitten tilalle.
Tässä on jotain ihanaa. Olen kyllä kateellinen, olisipa minunkin suku noin vähään tyytyvä.
Olen eri tyyppi, mutta pakko sanoa että kuulostaa hurjalta. Ihanko oikeasti sukusi ei tyydy niihin tarjoiluihin mitä vieraspaikassa on? Ei mitään ihan normiporukkaa.
Olen itse ihan surkeimmasta päästä mitä tarjoiluihin tulee, mutta ikinä en ole saanut mitään vihjeitä tyytymättömyydestä vierailtani. En sukulaisilta enkä ystäviltä tai kylänmiehiltä.
Nooh, nämä on juurikin näitä joita kukaan ei uskoisi todeksi jos kirjoittaisin mitä kaikkea, joten jätän kirjoittamatta.
Mä en ainakaan tee kuin ihan välttämättömimmät rippijuhla-aamuna ennen kirkkoa. Juhlakakun on oltava valmis kyllä jo edellisenä päivänä. Mä ainakin satsaan valmiskakkuun, vaikka miten sanotaan että on helppo ja nopea tehdä se täytekakku itse.